הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז
להיות הורה לילד עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) זה לא קל ודורש זמן, הקרבה, השקעה, סבל וסבלנות רבים. אף אחד מאיתנו לא נולד להיות הורה – יום אחד אנחנו הופכים לאמא או אבא וזהו. אנו לומדים להיות הורים מהטעויות שאנו עושים, מהתקשורת עם ילדינו ומהזמן שאנו מבלים יחד עמם.
במידה וילדכם סובל מהפרעת קשב וריכוז המאמצים רבים עוד יותר, כאשר אתם עלולים לחוש מותשים, מתוסכלים ולעתים אף חסרי אונים. הלמידה הקונבנציונאלית דורשת מילדים עם ADHD יותר מאמץ מהרגיל ולכן צריך לעשות הכל בכדי לנסות להפוך את חיי בית הספר של ילדכם לחוויה מהנה.
הדרכת הורים: הפרעות קשב וריכוז
בעבר, הפרעת קשב וריכוז נחשבה למצב הקיים רק בתקופת הילדות, כאשר הטענה הייתה כי ההפרעה נעלמת ככל שהילד מתפתח ומגיע לבגרות. יחד עם זאת, כיום אנו יודעים כי הפרעת קשב וריכוז הינה מצב נוירולוגי הנמשך לאורך כל חייו של האדם, אם כי חלק מהסימפטומים עשויים להשתנות עם הזמן.
לדוגמא, מגוון תסמינים של היפראקטיביות הקיימים בילדות עשויים לפחות ככל שהמתבגר או המבוגר רוכש דרכים בריאות יותר בכדי לתעל את האנרגיה שלו.
אף על פי שייתכנו שינויים בתסמינים ככל שאנשים מתבגרים, הפרעת קשב וריכוז עדיין יכולה לפגוע בתפקודם של מבוגרים. ADHD עשויה להשפיע על מספר תחומים בחייו של האדם, כולל מערכות יחסים, בריאות, עבודה וכספים.
חשוב לציין, כי לעתים קרובות הפרעת קשב וריכוז אינה מאובחנת במשך זמן רב, לעתים עד הבגרות, כאשר מבוגרים רבים אשר חשו עצלנים או מפוזרים מופתעים לגלות בשלב מאוחר של חייהם כי הם סבלו כל השנים מ-ADHD.
זה לא משנה אם אתם הורים אשר חושדים כי ילדכם סובל מ-ADHD או שאתם מבוגרים אשר לקראת או לאחר אבחון הפרעת קשב וריכוז, חשוב שתבינו את הסימפטומים שילדכם או אתם חווים וכן את אפשרויות הטיפול הקיימות והאסטרטגיות הטובות ביותר בכדי לחיות היטב עם ADHD.
הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן
לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:
הפרעת קשב וריכוז: הדרכת הורים
תסמינים של ADHD בקרב ילדים יכולים לכלול מגוון רחב של בעיות אקדמיות, חברתיות והתנהגותיות שונות, כאשר הסימפטומים השכיחים ביותר של הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים ובני נוער הינם:
• קושי להתמקד ולהתמיד במטלות
• קושי לשבת בשקט לאורך זמן
• צורך בזמן רב בכדי להשלים משימות
כמו כן, מבוגרים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז עלולים להשתעמם בקלות, להזדקק לזמן רב בכדי לבצע משימות הקשורות לעבודתם ובאופן כללי, נראה כי הם מתקשים להקשיב במהלך ניהול שיחות עם אחרים.
אנשים רבים אשר אובחנו עם ADHD לעתים נאלצים להיאבק עם עצמם בכדי להכיר בכך שהתנהגויות ובעיות בחייהם למעשה נובעות מהפרעת הקשב והריכוז ממנה הם סובלים. בעקבות זאת, הם עשויים לחשוב שזה שדעתם מוסחת בקלות או שהתנהגותם אימפולסיבית מכיוון שזה חלק ממי שהם, בעוד למעשה מדובר רק בסימפטומים של מצבם.
לעתים קרובות ילדים ומבוגרים מרגישים כי שופטים אותם מוסרית על התנהגויות הנובעות מ-ADHD. לדוגמא, אי היכולת לשבת בשקט לאורך זמן במהלך מפגש קבוצתי או פגישה אישית עשויה להתפרש אצל הסובבים כהתנהגות שאינה מכבדת אותם.
כמו כן, ילדים אשר עושים טעויות רשלניות הנובעות מפזיזות או חוסר זהירות בבית הספר עשויים להיות מתויגים כבעלי חוסר מוטיבציה. בנוסף, ילדים ומבוגרים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז נוטים לכנות את עצמם עצלנים או טיפשים, למרות שזו אינה המציאות.
בשל כך, הבנת המשמעויות והדקויות של ADHD תסייע לכם ולילדכם להפריד את עצמכם מההערות השליליות הללו ומתחושות הבושה והאשמה אשר מגיעות יחד עמן. במקום זאת, הבנה נכונה של המצב תאפשר לכם למצוא וליזום פתרונות אפקטיביים עבורכם ועבור ילדכם.
הדרכת הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז
בעוד שהמרכיב הגנטי מזוהה כגורם הדומיננטי ביותר, עד כדי כך שחוקרים בתחום מעריכים כי התרומה של הגנטיקה להפרעת קשב וריכוז הינה גבוהה מ-70%. יחד עם זאת, אין במחקרים אלה בכדי להבטיח ש-ADHD תעבור לדור הבא במשפחה.
בנוסף, ישנם מספר גורמי סיכון סביבתיים אשר עשויים למלא תפקיד משמעותי. לדוגמא, חשיפה לרעלים מסוימים כמו עופרת או לחלות במחלות ספציפיות כמו דלקת כרום המוח, יכולות גם כן להגדיל את הסיכוי שילד יפתח ADHD.
כמו כן, תזונה לקויה או שימוש בחומרים אסורים במהלך ההיריון עשויים להשפיע על התפתחותה של הפרעת קשב וריכוז במבוגרים.
הדרכת הורים ADHD
קבלת אבחנה של ADHD אינה תהליך פשוט כמו ביצוע בדיקת דם שגרתית או מילוי שאלון מקוון, שכן נדרשת הערכה מפורטת ומקיפה של רופא נוירולוג או רופא פסיכיאטר.
אנשי המקצוע הללו עושים שימוש במדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM), ספר האבחנות הפסיכיאטריות של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית, בכדי לקבוע האם ילדכם או אתם עומדים בקריטריונים של הפרעת קשב וריכוז.
בדיקת הפרעת קשב וריכוז נעשית באמצעות שאלונים, סולמות דירוג, הערכה פסיכולוגית וראיונות, כמו גם על ידי הערכת תשומת לב מתמשכת ומדידת השפעתן של הסחות דעת.
חשוב לציין, כי תסמינים שונים של ADHD עשויים להיראות דומים לתסמינים של מצבים אפשריים אחרים, כגון:
• דיכאון
• בעיות שינה אצל ילדים
• הפרעה דו קוטבית
• לקויות למידה
בשל כך, ישנה חשיבות רבה לביצוע האבחון, שכן הוא יכול לקבוע האם יש לילדכם הפרעת קשב וריכוז, מצב אחר או שהוא סובל משניהם גם יחד. לדוגמא, ילדים המאובחנים עם ADHD נוטים גם לסבול מרמה גבוהה של חרדה.
הדרכת הורים לילדים עם בעיות קשב וריכוז
קבלת אבחנה של ADHD יכולה לעורר מגון רחב של רגשות בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים, כאשר הידיעה למה עליכם לצפות וכיצד לנהל את חייכם בצורה הטובה ביותר עשויה להיות מרכיב מרכזי בהתמודדות עם רכבת ההרים הרגשית.
בעוד הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אינה ניתנת לריפוי, בדרך כלל ניתן ללמוד כיצד לנהל את הסימפטומים השונים שלה, לכן חשוב שתעקבו אחר התסמינים וההתקדמות של ילדכם, כך שניתן יהיה להתאים עבורו את הטיפול האישי על פי צרכיו המשתנים.
הורים רבים אשר ילדיהם אובחנו כסובלים מ-ADHD מתלבטים האם ולמי עליהם לספר, כאשר ההתלבטות נוגעת בדרך כלל לאחיו של הילד, לחברים שלו, לבני משפחתו המורחבת ולצוות החינוכי של בית הספר. כמו כן, מבוגרים רבים מתחבטים עם עצמם לא פעם האם לספר למעסיק הנוכחי או העתידי על הפרעת הקשב והריכוז שלהם.
במקרים אלה, זכרו כי אמנם אין צורך לומר לכל מי שמכיר את ילדכם כי הוא סובל מהפרעת קשב וריכוז, אולם חשיפת האבחנה בפני אנשי מפתח המעורבים בחייו של הילד עשויה לסייע להם להבין אותו טוב יותר וכן לעזור לו לקבל את התמיכה והסיוע שהוא צריך בכדי להרגיש טוב ביותר.
קורס הדרכת הורים הפרעות קשב וריכוז
כאמור, גידול ילד עם הפרעת קשב וריכוז עשוי להיות דבר מאתגר, כאשר קבלת הטיפול והתמיכה המקצועית הטובה ביותר יכולה להיות המפתח לניהול מוצלח של הסימפטומים שילדכם חווה.
תהליך של טיפול בהפרעת קשב וריכוז עשוי לכלול תרופות אשר מטרתן לעזור לילדים לנהל את הדחפים שלהם, להישאר ממוקדים ולהימנע מהסחות דעת מיותרות.
ילדים עם הפרעת קשב וריכוז זקוקים לעתים קרובות להתאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות במסגרת בית הספר, כאשר התאמות נפוצות עשויות לכלול מקום ישיבה בקרבת המורה והלוח ותוספת זמן במטלות כיתתיות ובמבחנים.
כמו כן, הדרכת הורים הינה חלק חשוב ובלתי נפרד מהטיפול, כאשר אסטרטגיות של הדרכת הורים יכולות לעזור לכם לרכוש טכניקות תמיכה אשר יעזרו בצורה הטובה ביותר עבור ילדים עם ADHD לנהל את הסימפטומים שלהם.
להלן מספר עצות היכולות לסייע לכם לעזור לילדכם:
• עודדו פעילויות שונות – חשוב מאוד לעודד את ילדכם להשתלב בפעילויות אמנותיות, מוזיקליות או ספורטיביות בכדי לחזק את הדימוי העצמי והביטחון העצמי שלהם.
• עודדו השתלבות בקבוצה – מומלץ לעודד ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז להשתלב בקבוצת שווים בעלי תחומי עניין משותפים להם בכדי לסייע להם לפתח קשרי ידידות וחברות עם בני גילם.
• חשיבה חיובית – הקפידו לשמור על חשיבה חיובית כלפי ילדכם ולתת להם הזדמנות להתחיל כל יום מחדש מבלי עונשים וכעסים מיותרים בשל חוסר סדר, הסחות, איחורים וכיוצ"ב.
• עודדו התפתחות אישית – תנו לילדים עם ADHD לצמוח ולגדול בדרך אשר מתאימה להם, מתוך תפיסה שהצלחה לימודית לא בהכרח מנבאת הישגים אחרים בהמשך החיים.
• הבינו מה קורה לילד הסובל מ-ADHD – קשה לו לעמוד בתור, לשבת בשקט לאורך זמן, לחשוב בטרם הוא עונה, להקשיב לזולת, לעקוב אחר הוראות ולקרוא זמן ממושך.
כהורים, הכי חשוב להתקדם ולהיות שלמים עם עצמכם, בלי רגשות אשם, להתייעץ עם אחרים, להתחבר ללב שלכם ולראות מה עבד לכם בעבר.
התמודדות הורים עם ילדים עם הפרעות קשב וריכוז
זה טבעי שילדים ימהרו להכין את שעורי הבית מדי פעם כדי שיוכלו להגיע לדברים אחרים שהם מעדיפים לעשות, אולם בקרב ילדים עם ADHD, המהירות עשויה להוות אתגר מתמשך אשר מוביל לעבודה מרושלת, שגויה או לא מלאה.
לעתים קרובות הקשיים בהכנת שעורי הבית נובעים מליקויים במגוון תפקודים ניהוליים (ארגון, תכנון, בקרה עצמית וכיו"ב), כאשר אלו עשויים להשפיע על כל מנגנוני הלמידה, החל ממשך הזמן בו ילד יכול להחזיק מידע ועד רמת יכולתו לבקר את עבודתו שלו.
להלן הסיבות השכיחות ביותר בגינן ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז חווים קשיים מול שעורי הבית שלהם:
• עייפות – במהלך יום הלימודים, ילדים עם ADHD מוציאים את כל מרצם על מנת להתרכז ולנסות לעמוד בדרישות מרובות, כך שעד שהם מגיעים חזרה הביתה הם עלולים להיות סחוטים נפשית ופיזית. בשל כך, התמודדות עם שעורי הבית, ללא הפסקה מספקת לאחר הלימודים בבית הספר, עשויה לגרום לילדכם למהר בהכנת שעורי הבית פשוט משום שנגמר לו הכוח להתרכז.
• ריבאונד של תרופות – חלק מהילדים אשר נוטלים תרופות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז עשויים לחזור הביתה מבית הספר ופתאום, בבת אחת, להיות עייפים מאוד, חסרי מנוחה או איטיים. במידה והטיפול התרופתי משפיע בצורה חיובית בבית הספר, ילדכם עשויים לחוות "ריבאונד" בתום זמן השפעת התרופה. מצב זה יוצר "התרסקות" אשר יכולה להימשך זמן קצר ואף למשך מספר שעות. במידה ונראה לכם שילדכם חווה ריבאונד במשך יותר מדי ימים, גשו לרופא המטפל על מנת לשקול לבצע התאמה בתרופות שהוא נוטל.
• בעיה בהחזקת מידע – ילדים הסובלים מליקויים בתפקודים הניהוליים או מהפרעת קשב וריכוז עשויים לגלות שהמחשבות שלהם נעות בקצב מהיר יותר מכפי יכולתם ללכוד אותן במילים. לדוגמא, במידה ושעורי הבית של ילדכם בהיסטוריה דורשים מהם להסביר את הגורמים למלחמת האזרחים, ייתכן והוא לא יוכל לאחוז במחשבותיו מספיק זמן בכדי להתארגן ולהרחיב אותן. במקום זאת, ילדכם עשוי לשרבט את תשובותיו מהר ככל האפשר בטרם הוא יאבד את קו המחשבה שלו. משמעות הדבר הינה תשובות לא שלמות או אפילו שגויות.
• היעדר כישורים לניהול זמן – כאשר ילדים עם ADHD עומדים בפני משימות מרובות, הם עשויים להתקשות לאמוד כמה זמן עליהם להשקיע בכל אחת מהמשימות, כמו גם להתרכז יתר על המידה במשימה אחת ואז להתקשות לעבור למשימה הבאה. הקושי טמון בכך הינו שלאחר שילדכם השקיע שעה שלמה במשימה אחת, הוא עלול להזדרז ולהכין את שעורי הבית שנותרו מהר מדי.
• קושי לשמור על עניין – ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז לעתים קרובות יוצאים מריכוז במהירות כאשר משימות כרוכות בביצוע אותה הפעולה שוב ושוב. מחקרים מראים כי לאנשים עם ADHD יש רמות נמוכות יותר של דופמין במוחם, מה שיכול להקשות עליהם עם עבודה מייגעת.
• הרגשת תבוסה – היעדר חוויות הצלחה בבית הספר עלול להשתרש בילדים ולגרום להם לאבד את הביטחון העצמי. ככל שחולף הזמן, ילדכם עשויים להאמין שלא משנה כמה הם ינסו או כמה הם ילמדו, הם עדיין לא יקבלו ציונים טובים במבחנים. כאשר ילדים מאמינים שהתוצאה תהיה זהה באם הם ישקיעו 20 דקות או שעתיים על שעורי הבית, הם עשויים להרגיש שלא כדאי להם להקדיש את הזמן לעבודה כמו שצריך.
• לקויות למידה – ילדים הסובלים מ-ADHD סובלים לעתים קרובות מלקויות למידה, כגון דיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה, כך שמעבר לאתגרים שגוררת עמה הפרעת קשב וריכוז, הם עשויים להיאבק עם קשיים נוספים בעת הכנת שעורי הבית.
• קושי בבקרה עצמית – הכנת שעורי הבית עשויה להיראות אינסופית עבור ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, כך שהרעיון לשבת עוד יותר זמן רק כדי לבדוק האם יש טעויות בעבודתם יכול להיות דבר בלתי נסבל. הם עשויים גם לחשוב שזה בסדר פשוט להגיש את הפתרון הראשון שלהם, על אחת כמה וכמה אם הם יודעים ששעורי הבית שלהם רק יבדקו והם לא יקבלו עליהם ציון.
התמודדות עם ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז
במידה וילדכם חווה קשיים בעת הכנת שעורי הבית, ישנן אסטרטגיות בהן תוכלו לעשות שימוש בכדי לעזור לו.
יחד עם זאת, כאשר הורים חושדים כי ילדיהם סובלים מלקויות למידה או מקשיי קשב וריכוז, מומלץ להתייעץ עם המחנכת ואף לפנות לביצוע אבחון קשב וריכוז לילדים אצל גורם מקצועי, זאת על מנת להבין את מקור הקשיים של ילדכם, לספק לו סיוע מקצועי הולם ואף לבדוק את הצורך שלו בהתאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות.
להלן טיפים בנושא הכנת שעורי בית:
• הכירו את המורים ומה חשוב להם – השתתפו באירועי בית הספר, כמו יום הורים, על מנת לשאול על מדיניות שעורי הבית של המורים וכיצד עליכם להיות מעורבים בתהליך הכנתם.
• הכינו אזור ידידותי לשעורי בית – ודאו כי לילדכם יש מקום שקט ומואר היטב להכנת שעורי הבית, כמו גם הקפידו להחזיק מלאי של ציוד שימושי בהישג יד, כגון נייר, עפרונות, דבק, מספריים וכד'.
• תכננו שגרת למידה קבועה – ילדים רבים עובדים הכי טוב בשעות הצהריים, לאחר שאכלו חטיף ושחקו זמן מה לאחר שובם מבית הספר. לעומת זאת, ילדים אחרים עשויים להעדיף להמתין עד אחרי אורחת הערב כדי להכין את שעורי הבית. אין דרך אחת שנכונה לכולם.
• עזרו לילדכם לבנות תכנית – בערבים עמוסים בשעורי בית או כאשר יש מטלה גדולה במיוחד להתמודד עמה, עודדו את ילדכם להפריד את תהליך העבודה למקטעים מנוהלים. כמו כן, צרו לוח זמנים לעבודה במשך הערב במידת הצורך ובמידת האפשר, הקציבו זמן להפסקה בת 15 דקות בכל שעה.
• שמרו על מינימום הסחות דעת – משמעות הדבר הינה שבעת הכנת שעורי בית, אין טלוויזיה דלוקה ברקע, מוזיקה רועשת או שיחות טלפון של בני משפחה אחרים, אף על פי שלעתים שיחת טלפון לחדר הלימודים בנושא מטלה מסוימת, יכולה להיות מועילה.
• ודאו שילדכם מכינים את שעורי הבית של עצמם – ילדים לא ילמדו לעולם אם הם אינם חושבים בכוחות עצמם ועושים את הטעויות שלהם במהלך הדרך. כאמור, הורים יכולים להציע הצעות ולעזור עם כיוונים, אולם זו העבודה שלהם להכין את שעורי הבית וללמוד.
• היו הורים מניעים ומכווינים – שאלו על מטלות, בחנים ומבחנים עתידיים, כמו גם עודדו ובדקו את שעורי הבית של ילדכם. בנוסף, השתדלו להפוך עצמכם לזמינים ככל הניתן עבור שאלות וחששות הנוגעות לשעורי הבית וללמידה.
• הראו דוגמה טובה – האם ילדכם ראו אתכם אי פעם מאזנים את התקציב המשפחתי בחריצות או קוראים ספר? זכרו כי ילדים נוטים יותר לעקוב אחר דוגמאות שמציגים להם הוריהם מאשר אחר העצות שאתם נותנים להם באופן מפורש.
• שבחו את עבודתם ומאמציהם – הציבו מבחן או פרויקט אמנות מוצלח על המקרר שבמרכז המטבח, כדי להזכיר לכם, לילדכם ולקרובי משפחתם את ההישגים האקדמיים או האמנותיים הללו.
• קבלו עזרה מקצועית – ילדים רבים חווים קושי בצפייה בלוח ועשויים להזדקק למשקפיים, בעוד ילדים אחרים עשויים להיות זקוקים להערכה או אבחון מקצועי עקב קשיי למידה או הפרעת קשב וריכוז.
במידה וילדכם חווה בעיות בעת התמודדות עם שעורי הבית, אל תהססו לפנות לקבלת עזרה מקצועית. דברו על כך עם מחנכת הכתה של ילדכם והחליטו יחד האם יש צורך לפנות לקבלת ייעוץ נוסף.
הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז - סיכום
חשוב לדעת כי במכון דרור, הדרכת הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז נערכת על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.
אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית הטיפול.
למידע נוסף ולקביעת מועד להדרכת הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.