הפרעות קשב וריכוז במבוגרים – תסמינים, אבחון ADHD וטיפול במבוגרים

הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים: האתגר הנפוץ שקל לפספס

הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים בהחלט יכולה להתקיים ולהשפיע מאוד על החיים במישורים רבים. בהיעדר אבחון, אנשים עלולים לחשוב שמשהו פשוט לא בסדר אצלם, שהם עצלנים, חסרי כוח רצון או שפשוט מדובר בקושי שהם יכולים וצריכים להתגבר עליו בעצמם וללא עזרה. בפועל, כיום ברור כי ADHD זו הפרעה שמשפיעה מאוד על מערכת העצבים ויכולה להתקיים אצל אנשים בכל גיל ובכל שלב בחיים.

בעיות קשב וריכוז אצל מבוגרים, בטח אם לא מזהים אותן בזמן ומטפלים בהן, עלולות מאוד לתסכל ולעיתים אף להיקשר בהפרעות נוספות כמו חרדה כרונית, בעיות שינה ודיכאון. ההפרעה יכולה כמובן גם לפגוע בהתנהלות הפיננסית, במערכות היחסים, בוויסות הרגשי ובקריירה.

דווקא ההבנה המבהילה הזאת מאפשרת להכניס לחיים גם המון אופטימיות – מכיוון שאף פעם לא מאוחר מדי לפנות לאבחון מקצועי ולהכיר את הכלים שיעזרו להתנהל בקלות רבה יותר לצד הפרעות קשב וריכוז במבוגרים. הנה כל המידע שיכול לסייע לעשות זאת.

הפרעות קשב וריכוז במבוגרים

סוגי הפרעות קשב וריכוז: תסמינים בקרב מבוגרים

אבחון הפרעת קשב וריכוז במבוגרים מוכרח להתבצע על ידי גורם מקצועי המוסמך לכך. רק גורם כזה יכול לספק אבחנה מהימנה ולהמליץ על הטיפול היעיל ביותר. זו נקודה שחשוב להדגיש מכיוון שהתסמינים לאבחון מבוגרים עם ADHD יכולים להיות דומים לתסמינים של אתגרים אחרים ולכן, גם אם אתם סובלים מחלק מהתסמינים, לא בטוח שאכן יש לכם הפרעת קשב וריכוז.

באופן כללי, אבחון הפרעות קשב וריכוז במבוגרים נשען על תסמינים שמחולקים לשתי קבוצות עיקריות:

1. הפרעות קשב – התסמינים שיכולים להעיד על הפרעות קשב במבוגרים יכולים לכלול קושי לשים לב לפרטים, חוסר יכולת להחזיק קשב לאורך זמן, דחיינות, אי עמידה ביעדים, קשיים בסדר ובארגון, נטייה לאבד חפצים, נטייה מוגברת להסחות דעת וכן בעיות זיכרון.

2. היפראקטיביות ואימפולסיביות – זהו מצב שבו האדם מתקשה לשבת בחוסר מעש, מרבה להזיז את הגפיים, לא יכול לשבת במקום אחד לאורך זמן, מתקשה להתרכז כשיש רעש בסביבה, חווה חוסר שקט, מדבר בלי הפסקה, מתפרץ לדברי אחרים או מתקשה להמתין בסבלנות.

התסמינים האלו, כאמור, נפוצים מאוד באוכלוסייה, אך אבחון הפרעת קשב וריכוז במבוגרים יתקבל רק אם הסימפטומים מתקיימים בכמות, בתדירות ובעוצמה שהוגדרו על פי ה-DMS-5, המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות של האגודה האמריקנית לפסיכיאטריה.

איך מתבצע אבחון קשב וריכוז במבוגרים?

אבחון ADHD אצל מבוגרים מתבצע כאמור אצל גורם מקצועי המוסמך לעשות זאת. משרד הבריאות מאפשר רק לנוירולוגים, פסיכיאטריים ורופאי משפחה עם התמחות בהפרעת קשב וריכוז לבצע את האבחון, כמו גם לפסיכולוגים מומחים שהתמחו בתחום הפרעות הקשב והריכוז.

כיום, אין בדיקה קלינית חד משמעית שקובעת בצורה נחרצת אם הפרעת קשב וריכוז קיימת או לא. לכן, האבחון יכול להתבצע בדרכים שונות, אך בדרך כלל כולל הערכה קלינית, לרבות בדיקת ההיסטוריה הרפואית והמשפחתית, תשאול מקיף ובחינה של הפרעות אפשריות אחרות שיכולות להשפיע על התסמינים.

המאבחן יבדוק גם תחלואה נלווית שיכולה להיות קשורה להפרעות קשב וריכוז במבוגרים – ובמידת הצורך גם יפנה לביצוע שאלון אבחון קשב וריכוז המותאם למבוגרים. במקרים מסוימים, ייתכן שהמטופל יופנה גם לבדיקה נוירולוגית או פסיכיאטרית משלימה.

טיפול בהפרעות קשב וריכוז במבוגרים

אבחון הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים: הסטטיסטיקה שחשוב להכיר

בעבר, מומחים לבריאות הנפש נטו להתייחס להפרעות קשב וריכוז כבעיות שמשפיעות בעיקר על ילדים ובני נוער. עם זאת, מחקרים עדכניים מראים כי כ-70 אחוזים מהילדים שמתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז, ממשיכים להיות מושפעים ממנה גם בהמשך החיים.

על פי מחקרים עדכניים אלו, השכיחות של הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים עומדת על בין 4 ל-7 אחוזים מהאוכלוסייה, כאשר הערכות מסוימות גורסות כי הנתון הזה אולי אף גבוה יותר, מפני שמבוגרים רבים בכלל לא פונים לביצוע אבחון קשב וריכוז או לא מטפלים בבעיות שמפריעות להם בתחום הזה.

הפרעות קשב וריכוז תסמינים מבוגרים

דרכי טיפול בהפרעות קשב וריכוז במבוגרים

כשמדברים על הפרעות קשב וריכוז במבוגרים – תסמינים יכולים להתבטא בצורה שונה וייחודית אצל כל אדם כמובן. האבחון קודם כל נועד להרגיע ולהבהיר שיש סיבה לקשיים שמתמודדים איתם – וזה כבר עוזר להפחית את ההלקאה והביקורת העצמית.

הידע בתחום הפרעות קשב וריכוז (ADHD) רק הולך ומתרחב עם השנים. כיום מבינים כי ניתן בהחלט לשפר את איכות החיים, סיכויי ההצלחה בקריירה והיכולות החברתיות לצד ההפרעה בכל שלב בחיים – בין היתר באמצעות טיפול תרופתי מתאים.

חלק מהאנשים יעדיפו כמובן שלא להיעזר בטיפול תרופתי ואחרים ירגישו שהוא מועיל להם מאוד ומאפשר להגדיל את השליטה על חייהם. בהקשר הזה, חשוב לציין שאין דרך אחת נכונה לטפל בבעיה ובין אם בחרתם להיעזר בתרופות ובין אם לא – יש עוד הרבה דברים שניתן לעשות כדי להביא לשיפור המיוחל.

מחקרים מראים כי טיפול קוגניטיבי התנהגותי, כמו גם שיטות אחרות של טיפול רגשי ופסיכותרפי למבוגרים – בהחלט עשויות לשפר את ההתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז ולהפחית את השפעותיהן השליליות על החיים. תהליך כזה יכול להועיל לכולם כמובן, אך מסייע במיוחד למי שמעולם לא אובחנו עם ההפרעה וגדלו עם המון אשמה ובושה סביב האתגרים שניצבו בפניהם.

בתהליך של טיפול בהפרעות קשב וריכוז במבוגרים, קודם כל מפתחים מודעות רבה יותר לחוזקות, למגבלות, לצורות החשיבה וההתנהגויות שפיתחנו לאורך השנים. זה עוזר לקבל נקודת הסתכלות שונה ואובייקטיבית יותר על עצמנו – ולגבש עם הזמן כלים שישרתו אותנו בצורה טובה יותר ויאפשרו להתמודד עם אתגרים בצורה מושכלת. בעבור רבים, מדובר בהזדמנות להשפיע לטובה על החיים בכל המישורים – ולהכניס המון אופטימיות, איזון וביטחון לתוך הנפש.

תסמינים של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אצל ילדים ומתבגרים

הפרעות קשב וריכוז במבוגרים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון והטיפול בהפרעות קשב וריכוז במבוגרים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול בהפרעות קשב וריכוז במבוגרים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.