התמכרות לסמים: שיטות טיפול ותסמיני גמילה מסמים קלים וקשים

כל מה שחשוב לדעת על התמכרות לסמים

התמכרות לסמים היא מצב שבו אדם מפתח תלות בחומרים ממכרים, בין אם מדובר בסמים לא חוקיים או אפילו בתרופות מרשם. ההתמכרות יכולה לבוא לידי ביטוי בתלות פסיכולוגית ובמקרים מסוימים גם בתלות גופנית, אשר מושפעת בין היתר מהאופן שבו סמים משנים דפוסים במוח ובמערכת העצבים.

ככל שצורכים סמים בתדירות גבוהה יותר ובמינונים גבוהים יותר, כך תהליך הגמילה עלול להיות ארוך ומאתגר יותר. עם זאת, חשוב לזכור כי גמילה מסמים בהחלט אפשרית ואנשים רבים הצליחו להשתחרר מההרגלים האלו ולשנות את חייהם. במדריך הזה נכיר לעומק את מנגנון ההתמכרות שהוא חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית – ונבין מהן הדרכים לגבור עליו ולשנות את חיינו.

התמכרות וגמילה מסמים

התמכרות לסמים קלים וקשים: תסמינים מרכזיים

בין אם מדובר בהתמכרות לסמים קלים ובין אם מתמודדים עם התמכרות לסמים קשים, התסמינים אמנם יבואו לידי ביטוי בצורה שונה ובעוצמות אחרות אצל כל אדם, אך בהחלט ישנם סימנים דומים שחוזרים בכל סוגי התמכרויות. אלו תסמינים שחשוב שכולנו נכיר ונבחן אם הם קיימים אצלנו או אצל יקירינו:

תדירות השימוש – התמכרות גורמת לאדם להרגיש שהוא מוכרח להשתמש בסמים בתדירות גבוהה – בין אם בכל יום, בכל כמה ימים או במקרים מסוימים אפילו כמה פעמים ביום.

דחף שגובר על כל רצון אחר – התמכרות גורמת לאנשים לשים את צריכת הסמים בראש סדר העדיפויות, כאשר דברים חשובים אחרים כמו עבודה, מערכות יחסים או תחביבים, נוטים להידחק הצידה, עד שלעיתים אף נזנחים לחלוטין.

מינון שהולך ועולה – עוד סימן בולט להתמכרות הוא צורך להשתמש בכמויות של סמים שרק הולכות וגדלות עם הזמן.

קשיים כלכליים – התמכרות עלולה לגרום לנו להוציא סכומים משמעותיים של כסף על סמים, גם אם אין את האפשרות לעשות זאת. מצב כזה עלול להתבטא בלקיחת הלוואות גדולות, לייצר חובות משמעותיים ולהוסיף המון סטרס ומתח נפשי לחיים.

שימוש בסמים למרות הנזק הברור – אם אדם יודע שהסמים מזיקים לו, בין אם כלכלית, חברתית או בריאותית, ועדיין ממשיך להשתמש בהם, זו בהחלט נורת אזהרה שיש לבחון במלוא הרצינות.

לחץ נפשי וחרדה – החרדה יכולה להתעורר כשהסמים עומדים להיגמר, כשמנסים להפסיק את השימוש או לאחר שהשפעת הסם חולפת. אותה חרדה עלולה לגרום לאדם לצרוך עוד סמים, מתוך רצון לטשטש את התחושה המורכבת, דבר שרק מגביר ומעצים אותה בהמשך.

מי מצויים בסיכון מוגבר לפתח התמכרות לסמים?

התמכרות היא נטייה אנושית נפוצה ויכולה לבוא לידי ביטוי לא רק בצריכת סמים, אלא גם בהרגלים אחרים כמו התמכרות לקניות, הימורים או אפילו אכילה מופרזת. עם זאת, ישנם גורמים מסוימים שמגבירים את הסיכון לפתח התמכרות לסמים קלים או קשים:

היסטוריה משפחתית – אם אחרים במשפחה התמודדו או מתמודדים עם התמכרות, גם בני משפחה אחרים עלולים להיות בסיכון מוגבר. חוקרים משערים כי הסיבות לכך יכולות להיות גנטיות, אך גם סביבתיות. כלומר, לילדים יש נטייה טבעית לחקות את בני המשפחה שלהם בצורה לא מודעת. בנוסף, במשפחות שמתמודדות עם מציאות מורכבת, הסם יכול לשמש כמנגנון להתמודדות עם הקשיים, כאשר בפועל הוא יגרום רק להחמרתם.

אתגרים רגשיים – טראומות, דיכאון, הפרעת חרדה, מצוקות נפשיות ואפילו הפרעות קשב וריכוז (ADHD) – כל אלו עלולים להגדיל את הסיכון להתמכרות לסמים. במצב כזה, הסמים מרגישים כמו מפלט שעוזר להשיג איזון זמני והקלה רגעית, אך כמובן שהם מייצרים יותר נזק בהמשך.

חשיפה לסמים בגיל צעיר – מחקרים מראים כי בני נוער שנחשפים לסמים קלים או קשים מצויים בסבירות גבוהה יותר לפתח התמכרות שיהיה קשה יותר להשתחרר ממנה. בתקופה הזאת, השינויים ההורמונליים עלולים לגרום להעמקת הדפוסים ההתמכרותיים ולקיבעון עמוק יותר שלהם במוח.

טיפול בהתמכרות לסמים

ההבדלים בין שיטות גמילה מסמים קלים וקשים

בעולם המודרני, כולנו חשופים לחומרים ממכרים רבים, אשר משפיעים כמובן בצורה מאוד שונה על הגוף והנפש. רבים נוהגים להבחין בין שתי קבוצות עיקריות של סמים:

1. גמילה מסמים קלים – תהליך כזה מתייחס בדרך כלל למצב של התמכרות לקנאביס, מריחואנה וחשיש. מצב זה, נדגיש, עלול להיות מתעתע, כי חלק מהאנשים מאמינים שסמים קלים אינם ממכרים כל כך, אך בפועל, כ-9 אחוזים מהאנשים מפתחים התמכרות לסמים אלו, שעלולה להיות מסוכנת והרסנית במקרים מסוימים. התמכרות לסמים קלים עלולה גם למנוע מאנשים לפנות לגמילה, כי הם לא ירצו להיות מתויגים כצרכני סמים, בגלל הרגל שלכאורה יותר מקובל חברתית.

2. גמילה מסמים קשים – המונח "סמים קשים" מאגד תחתיו שורה ארוכה של חומרים מסוכנים וממכרים. ברשימה הזאת ניתן למצוא בין היתר סמים נרקוטיים כמו הרואין, אופיום ומתדון; סמים ממריצים כמו אמפטמינים, קוקאין ואקסטזי; סמי הזיה כמו פטריות הזיה ו-LSD; סמים מדכאים, שנועדו להרגיע וחלקם ניתנים במרשם רופא – לרבות תרופות נוגדות חרדה ותרופות שינה.

כל סם ברשימה הזאת דורש כמובן תוכנית גמילה מסמים שונה וייחודית, אשר לוקחת בחשבון את מלוא ההשפעות האפשריות שלו על הגוף והנפש – וכוללת צעדים ברורים ומוכחים שיעזרו לצמצם את הנזק ולהשפיע לטובה על דפוסי ההתמכרות.

איך מתמודדים עם תסמיני גמילה מסמים?

תסמיני גמילה, שחלק מהאנשים מכנים "קריז", יכולים להתפתח בכל סוג של התמכרות, גם אם היא לא קשורה בצריכת סמים או אלכוהול. גם אנשים שמכורים לקניות ולהימורים לדוגמה עלולים לפתח את התסמינים האלו. אופן הביטוי שלהם ועוצמתם תלויים בגורמים רבים, בין היתר במינון ובתדירות הצריכה, אך חשוב לזכור שהופעת התסמינים מאותת על צעד חשוב בדרך הנכונה – גם אם הם לא נעימים ומפחידים.

באופן כללי, תסמיני גמילה מסמים יכולים לבוא לידי ביטוי בתחושות פיזיולוגיות, בדחף משמעותי לצרוך את החומר הממכר או באתגרים נפשיים. הם יכולים להימשך בין כמה ימים לשנה – וכדי להתמודד איתם בצורה פשוטה יותר, חשוב לעבור תהליך של טיפול בהתמכרות לסמים בליווי של גורם מקצועי, המכיר היטב את ההתמכרות ואת ההשפעות האפשריות שלה.

טיפול גמילה מסמים

הגורמים היכולים לסייע בטיפול בהתמכרות לסמים

כשמתמודדים עם התמכרות, המחשבה על גמילה מסמים יכולה מאוד להרתיע לפעמים. עם זאת, כיום התמכרות היא בהחלט לא בעיה נדירה – ורבים מהאנשים שנעזרים במוסד גמילה מסמים מספרים על שינוי משמעותי בחייהם בעקבות ההחלטה. כיום ניתן לבחור מכון גמילה מסמים שמתאים לצרכים הייחודיים של האדם, להכיר מראש את התוכנית ולוודא שמרגישים בנוח איתה.

חשוב גם להבין שבהחלט ניתן לעבור תהליך גמילה מחוץ למרכז גמילה מסמים – אך מומלץ ביותר שהוא יבוצע על ידי גורם מקצועי, כמו מטפל פסיכותרפי, עם ניסיון ספציפי בתחום טיפול בהתמכרויות.

טיפול רגשי פסיכותרפי בהחלט עשוי לסייע בעת טיפול בהתמכרות לסמים – ויש לכך עדויות רבות בספרות הרפואית. עם זאת, בשביל תהליך מועיל באמת – יש לגלות רצון ונכונות לפעול להשגת השינוי ולשהות גם בתוך הכאב ובתחושות הלא נעימות שהובילו לפיתוח ההתמכרות ויתעוררו במהלך הגמילה.

6 סוגי התמכרויות ודרכי הטיפול בהן

טיפול בהתמכרות לסמים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול בהתמכרות לסמים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהתמכרות לסמים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

טיפול בהתמכרויות
טיפול בהתמכרויות: המדריך המלא על דרכי טיפול בהתמכרות

התמכרות היא חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית ולכל אחד מאיתנו יש את ה"שדים" שהוא היה שמח להשתחרר מהם. כדי להבין האם ההתמכרות מהווה בעיה שצריך לטפל בה – חשוב לשאול את עצמנו את השאלות הנכונות ובעיקר לפתח הרבה יותר אמפתיה וסלחנות כלפי ההתמודדות הכל-כך נפוצה הזאת.

מכון גמילה מהתמכרויות
גמילה מהתמכרויות: מכון, מרכז ומוסד גמילה מהתמכרות פרטי

כשמנסים להיגמל, חשוב לזכור שאין נוסחת קסמים מהירה ופשוטה שתבטיח הצלחה, אך יש המון כלים יעילים שיכולים להתאים לאנשים שונים עם צרכים שונים. יכול להיות שמכון גמילה יעזור להשתחרר מההתמכרות המזיקה – וייתכן שתוכלו לעשות זאת בעזרת טיפול רגשי ומעטפת של כלים משלימים.

התמכרות וגמילה מסוכר ופחמימות
התמכרות לסוכר ופחמימות: תסמיני גמילה מסוכר ופחמימות

התמכרות לסוכר ופחמימות מוגדרת כתלות או כצורך בשימוש בחומרים אלה באופן מתמשך וכפייתי, זאת על אף שצריכה זו גורמת לנזק גופני או נפשי. סוכר משחרר דופמין, נוירוטרנסמיטר המסב לאדם תחושת הנאה והקלה כוזבת בכאב ובתסמיני חרדה ודיכאון.