מכון-דרור-לוגו

תפריט

התפתחות סנסומוטורית בגיל הרך: המדריך המלא (2023)

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

הגדרה של התפתחות סנסומוטורית בגיל הרך

סנסומוטורי פירושו הוא החיבור בין מערכת הסנסורים של הילד (כלומר, המערכת החושית) ובין המערכת המוטורית של הילד (כלומר, מערכת התנועה), ובייחוד היכולת של הילד לשלב את שתיהן באינטראקציות הסביבתיות שהוא חווה.

ככל שהתינוק גדל, כך האינטראקציות שלו מול הסביבה גדלות גם הן: בתחילה הוא מתבונן, בהמשך הוא נוגע, לאחר מכן הוא מסוגל לזוז ולנוע במרחב בשלל צורות: להתהפך, לזחול, להתיישב וללכת.

בכל אינטראקציה כזאת, התינוק מקבל חוויה חושית מסוימת, בעיקר במישוש ובראייה אך גם בריח, בצליל ובטעם, ומגיב כלפיה באופן מוטורי: מיצמוץ, חיוך, מגע חוזר, תנועה ועוד.

ההתנגשות בין החוויה החושית ובין הפעולה המוטורית היא זאת שמובילה להתפתחות הסנסומוטורית. הילד לומד איזו פעולה מוטורית תניב לו חוויה חושית רצויה, וכך לומד להשיג אותה שוב על ידי ביצוע חוזר.

חשבו על ילד שלוחץ על כפתור שמפעיל בובה שמתחילה לשיר. הילד שמח לשמוע את השיר, ולכן ממשיך ללחוץ שוב על הכפתור. כך הלמידה שלו מתפתחת והקשרים הקוגניטיביים במוחו מתחזקים לקראת ביצוע פעולה דומה.

זה רלוונטי לאופנים רבים של למידה: זיהוי חום וקור, זיהוי מגע נעים של אמא, הבחנה בין משטח חלק ומחוספס כדי להתייצב ועוד. כל המידע הזה נרכש כל הזמן ככל שהילד מתפתח, מה שמאפשר לו לתפקד בצורה מיטבית בכל מקום שהוא נמצא.

התפתחות סנסומוטורית

השפעת השלב הסנסומוטורי על תינוקות ופעוטות

לילוד שרק הגיע לעולם יש הרבה מה ללמוד. הוא תחילה מבחין בין אמו ובין אנשים אחרים, לאחר מכן הוא מבחין בין עצמו ובין סביבתו ובהמשך הוא גם יודע לזהות קולות ופרצופים ומתנייד בכוחות עצמו.

באמצעות המידע הנקלט דרך החושים, הגוף בוחר איך להגיב באופן מוטורי: האם להתקרב, האם להתרחק, האם לחזור על אותה הפעולה או להימנע ממנה.

לפיכך, התפתחות סנסומוטורית תקינה של תינוקות ופעוטות משפיעה מאוד על הדרך שלהם להבין נכון את סביבתם, את הסכנות האפשרויות או האלטרנטיבות לפיתוח עצמי, למידה וביסוס מסוגלות וביטחון.

בעיות בהתפתחות הסנסומוטורית לא רק שיכולות להקשות על הילד לפעול בחופשיות בעולם שסביבו, אלא שהן עלולות להוביל לשפע של התנהגויות נוספות לא רצויות הנובעות מתסכול וקושי.

למשל, קושי בעיבוד או ויסות המערכת החושית מקשה על פעילות יום יומית גם הפשוטה ביותר, כמו להתלבש, לאכול, ללכת לים או להשתתף בזמן יצירה בגן. הילד חש מצוקה, אינו מובן לסביבתו והדבר פוגע בביטחונו ואף בתחושת השייכות שלו.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

כיצד מאתרים ליקויים בלמידה סנסומוטורית?

הזמן הטוב ביותר לזהות קשיים בלמידה הסנסומוטורית הוא בשנות ההתפתחות הראשונות של הילד. באופן טבעי, הורים קשובים יותר לצרכי התינוק או הפעוט בחודשים הראשונים להתפתחותו ולרוב גם נמצאים בקרבתו יותר זמן.

ככל שהילד "קופץ" עוד מדרגה התפתחותית ומשיג שליטה ביכולות נוספות, בעיקר בשלבים הראשוניים של החיים – זחילה, ישיבה והליכה – כך האפשרויות החושיות שלו מתרחבות.

כיצד מגלים קושי בלמידה הסנסומוטורית? בדרך כלל באבחון של גורם מקצועי מתחום הריפוי בעיסוק. אך כהורים חשוב לשים לב לשילוב שניים לפחות מהסימנים הבאים:

בררנות באוכל, קושי עם טעמים ספציפיים
• רתיעה ממרקמים מסוימים – כמו חול, צבעי גואש, דבק ועוד
• הימנעות מפריטי לבוש בעלי כפתורים, שרוכים או תוויות בולטות
• רגישות לצלילים (תגובה קיצונית בכל פעם שנשמע הרעש)

סימנים אלו יכולים להעיד על קושי בהתפתחות הסנסומוטורית, וחשוב לשים לב אליהם ולהמשיך לעקוב אחריהם.

התפתחות סנסומוטורית בגיל הרך

מהי התפתחות סנסומוטורית תקינה?

בעיקרון, התפתחות סנסומוטורית תקינה היא כל התפתחות שבה מבוצעים קישורים נכונים בין המערכת החושית ובין המערכת המוטורית.

זה בא לידי ביטוי בקשת התנועה המתרחבת של הילד ובתגובות החושיות שלו לכל דבר חדש שבא איתו במגע: במראה, בטעם, במישוש, בשמיעה ואפילו בריח.

גם אם התגובות הראשוניות יהיו מהוססות או לא נינוחות, עם הזמן, הילד אמור להתרגל לטעמים, רעשים או מרקמים המהווים חלק בלתי נפרד משגרת היום שלו, כך שההורה אפילו לא יבחין בשינוי מצידו.

סנסומוטורי

איך לזהות התפתחות סנסומוטורית לא תקינה?

להלן מספר דוגמאות שבהן יש חשד לבעיות בהתפתחות הסנסומוטורית:

• הילדה לא מסכימה לאכול דברים מסוימים, גם כשהטעם שלהם טעים לה בתצורה אחרת, רק בגלל המרקם.

• הילד מסרב לשים פריטי לבוש הכוללים כפתורים, פתקים בולטים או שרוכים, מכיוון שהם מציקים לו.

• הילדה נרתעת ממגע באזור מסוים, כשבאזור אחר היא אוהבת את המגע ואף מבקשת אותו.

• הילד מבטא מצוקה ומפגין תגובה קיצונית כשהוא חש במשטח עם מרקם ספציפי.

שימו לב, הדוגמאות הללו ספציפיות לבעיות בוויסות החושי הנוגעות לחוש המישוש, מכיוון שאלו הבעיות העיקריות שבהן מבחינים הורים לילדים בשלבי ההתפתחות עד גיל שנתיים.

עם זאת, קיימות גם בעיות בעיבוד הקלט של חושים אחרים, ובכל מקרה אין לגבש מסקנות לגבי הילד שלכם, גם אם הוא תואם לדוגמאות המתוארות, אלא לגשת לאיש מקצוע שיוכל לבחון את המקרה לעומקו.

זכרו שמגעים במרקמים מסוימים אכן יכולים להיות לא נעימים או מטרידים גם עבור ילדים שההתפתחות הסנסומוטורית שלהם תקינה לחלוטין, ולכן יש לבדוק באופן ספציפי את הילד אצל מרפא או מרפאה בעיסוק.

התפתחות הילד - המדריך המלא להורים
נגן וידאו אודות התפתחות הילד - המדריך המלא להורים

5 עקרונות המסייעים לעודד פעילות סנסומוטורית

הורים, כבר מגילאי הינקות המוקדמים דרך גילאי טרום גן ואפילו לאחר מכן, ניתן לעודד את ילדיכם לשחק, להתנסות ולהתפתח במגוון פעילויות סנסומוטוריות.

לפניכם חמישה עקרונות שיוכלו לסייע לכם ברעיונות ובעידוד ההתפתחות הסנסומוטורית של הילד:

1. צבעים – בחרו משחקים בעלי צבעים שונים ועודדו את הילד לבחור אותם לפי התור, לגעת כל פעם בצבע אחר ולשבח אותו במילים טובות. אם הילד עוד לא מבדיל בין צבעים, פשוט הקפידו על מבחר של צבעים בצעצועיו.

2. צלילים – תנו לילד לשחק בצעצועים המפיקים קול, אפילו כלי נגינה קטנים. השמיעו קולות מוכרים ולא-מוכרים וצרו סביבה נעימה, חיובית ונינוחה. גם קול מבהיל כמו התעטשות חזקה יכול להיות מצחיק עם המשחק הנכון.

3. מרקמים – חפשו בבית כמה שיותר מרקמים: רך, דוקר, מחוספס, חמים, קריר. זאת יכולה להיות מברשת השיניים, הסקוץ' של הכלים או העלים של העציץ. תנו לילד להרגיש כל מרקם, בצורה הדרגתית ומבוקרת.

4. טעמים – לאחר גיל חצי שנה, הילד כבר יכול לטעום דברים רבים. הקפידו לתת לו טעימות קטנות של דברים חדשים ולחזור עליהן כדי להרגיל אותו אליהן. רק שימו לב לבטיחות והכינו כל פריט לצורת האכלה מתאימה.

5. גיוון לצד התמדה – זהו העיקרון החשוב עבור כל החושים. ככל שנגוון יותר ונקפיד על התמדה לאורך זמן, כמובן בהתאם לתגובות הרגשיות החושיות של הילד, כך נוכל ליצור אצלו קבלה בצורה טובה יותר והסתגלות.

אבחון התפתחות סנסומוטורית - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון התפתחות סנסומוטורית נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מחווית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון התפתחות סנסומוטורית בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התפתחות קוגניטיבית
התפתחות קוגניטיבית: יכולות או בעיות קוגניטיביות אצל ילדים בגיל הרך

המושג התפתחות קוגניטיבית מתייחס לתהליך התפתחות היכולות המאפשרות למידה של כישורים, מידע ויכולות חדשות, כגון זיכרון, קשב, חשיבה ותפיסות, הן חזותית והן שמיעתית. ההתפתחות הקוגניטיבית בגיל הרך מושפעת מגורמים ביולוגיים וסביבתיים באופן ניכר.

המדריך המלא >>
התפתחות רגשית
התפתחות רגשית חברתית בגיל הרך: הבעת רגשות אצל ילדים בגיל הגן

התפתחות רגשית חברתית מתייחסת לתהליך בו הילד בונה את זהותו, הערכתו העצמית, בטחונו העצמי והביטחון בסובבים אותו, זאת באמצעות אינטראקציות עם בני גילו וסביבתו הקרובה. ההתפתחות הרגשית מתחילה לאחר הלידה והשנים הראשונות לחיים הינן קריטיות לבניית היחסים החברתיים של הילד.

המדריך המלא >>
התפתחות חברתית
התפתחות חברתית רגשית בגיל הרך או בתקופת הילדות המוקדמת

התפתחות חברתית רגשית מושפעת מגורמים גנטיים מולדים וכן מהתנאים בהם הילד מתקיים ומתפתח. יש רגעים מתאימים במיוחד לעידוד התפתחות של התנהגויות מסוימות, כאשר יש צורך בגירויים הולמים ותנאים חיצוניים ספציפיים בשביל שהגרייה וחוויות הילד יאפשרו התפתחות תקינה.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: