עיכוב התפתחותי רב תחומי – עיכוב שפתי, תקשורתי, קוגניטיבי או רגשי

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

עיכוב התפתחותי רב תחומי

קיימים סוגים שונים של עיכובים התפתחותיים אשר עשויים להתגלות אצל תינוקות, פעוטות וילדים בגיל הרך וחשוב לבצע הבחנה נכונה ביניהם על מנת להעניק לילדכם טיפול מיטבי, כאשר עיכוב התפתחותי עלול להשפיע על מיומנויות קוגניטיביות, מוטוריות, תקשורתיות, חברתיות, רגשיות והתנהגותיות אצל ילדים.

במקרים רבים, ילדים עשויים להיות מאובחנים עם עיכוב התפתחותי רב-תחומי, כלומר עיכוב התפתחותי כללי המשפיע על שני תחומים או יותר של ההתפתחות המוקדמת בגיל הרך.

בעוד מחקרים מציעים גורמים להופעתם של עיכובים התפתחותיים שונים, עבור חלק מהילדים הסובלים מעיכוב התפתחותי רב-תחומי הסיבה לא תמיד ברורה.

עיכוב התפתחותי

עיכוב התפתחותי קוגניטיבי

עיכוב התפתחותי קוגניטיבי עלול להשפיע על התפקוד האינטלקטואלי של תינוקות וילדים, להפריע למודעות ולהוביל ללקויות למידה המתגלות בדרך כלל במהלך לימודיהם בכיתה א'.

כמו כן, עיכוב התפתחותי קוגניטיבי עשוי להקשות על ילדים מסוימים לתקשר ולשחק עם ילדים ומבוגרים אחרים, כאשר במצבים אלה חשוב במיוחד לבצע אבחנה מבדלת בין אוטיזם ועיכוב התפתחותי.

עיכוב בהתפתחות הקוגניטיבית אצל ילדים עשוי להופיע בעקבות פגיעה מוחית הנגרמת כתוצאה מזיהום, כגון דלקת קרום המוח העלולה לגרור נפיחות במוח המוכרת כדלקת המוח, או תסמונת התינוק המנוער, כלומר פגיעת ראש הנגרמת לתינוק בעקבות ניעור אינטנסיבי או מכה בראש.

גורמים נוספים העלולים גם כן להגביר את הסיכון לעיכוב קוגניטיבי כוללים קיומה של אפילפסיה או הפרעות כרומוזומליות בעובר המשפיעות על ההתפתחות הקוגניטיבית, כגון תסמונת דאון.

יחד עם זאת, מרבית הילדים המאובחנים עם עיכוב התפתחותי מסוג זה אינם נמצאים באחת מקבוצות הסיכון הידועות ולכן לא תמיד מתאפשר לקבוע באופן חד משמעי מהו הגורם שהוביל לעיכוב.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

עיכוב התפתחותי מוטורי

עיכוב התפתחותי מוטורי פוגע ביכולתם של ילדים לתאם כשורה בין קבוצות גדולות של שרירים, כגון שרירי הרגליים או שרירי הזרועות, כמו גם בין שרירים קטנים יותר, כגון שרירי כפות הידיים.

לדוגמא, תינוקות ופעוטות הסובלים מעיכוב בתהליך התפתחות המוטוריקה הגסה עלולים להתקשות מאוד בשלב בו מתחילים להתגלגל או לזחול.

בעת שמדובר בילדים הנמצאים בתקופת הגיל הרך, עיכוב מוטורי עשוי לבוא לידי ביטוי בקושי לעלות ולרדת בגרמי מדרגות או במראה כללי מגושם.

כמו כן, ילדים המאובחנים עם עיכוב בהתפתחות המוטוריקה העדינה עשויים לחוות קושי בהחזקת חפצים קטנים ורגישים, כגון צעצועים או כלי כתיבה וכן להתקשות לבצע באופן עצמאי מטלות יום יומיות שונות, כגון קשירת שרוכי הנעליים או צחצוח השיניים.

עיכוב בהתפתחות מוטורית נובע לרוב מאחד המצבים הבאים:

  • תנאים גנטיים מורכבים, כגון אכונדרופלזיה (מחלה תורשתית הגורמת לקיצור הגפיים)
  • מצבים רפואיים המשפיעים על השרירים השונים, כגון ניוון שרירים (ALS) או שיתוק מוחין (CP)
  • בעיות התפתחותיות מבניות, כגון חוסר התאמה באורך הגפיים
עיכוב התפתחותי שפתי

עיכוב התפתחותי רגשי, תקשורתי, חברתי או התנהגותי

מרבית הילדים המאובחנים עם עיכוב התפתחותי רב-תחומי (כללי) מתמודדים גם עם עיכוב במיומנויות החברתיות, הרגשיות וההתנהגותיות, כולל ילדים המאובחנים עם הפרעות נוירו-התנהגותיות שונות, כגון רצף הספקטרום האוטיסטי (אוטיזם) והפרעת קשב וריכוז (ADHD).

בעקבות קיומם של הבדלים משמעותיים בהתפתחות המוח בינם לבין ילדים אחרים, הם עלולים לעבד מידע או להגיב לסביבתם באופן שונה מאוד מילדים אחרים בני אותו גיל.

בשל כך, עיכוב בתהליך ההתפתחות החברתית, הרגשית וההתנהגותית עשוי להשפיע על יכולתם של תינוקות וילדים ללמוד כיצד לתקשר ולקיים אינטראקציות שונות עם ילדים ומבוגרים אחרים.

במקרים של עיכוב התפתחותי רב-תחומי (גלובלי), ילדים צפויים לגלות קשיים במיומנויות רגשיות וחברתיות, כולל קושי בהבנה של מחוות ורמזים חברתיים, קושי ביצירת תקשורת עם אנשים אחרים וקושי לנהל דו שיח משמעותי.

כמו כן, ילדים אלה עשויים לחוות קשיים בהתמודדות עם תסכול או בהתמודדות עם מעברים ושינויים.

לדוגמא, ילדים הסובלים מעיכוב התפתחותי משמעותי הנמצאים בסביבה תובענית מדי מבחינה רגשית או חברתית עלולים להציג לעתים תכופות התפרצויות זעם קשות הנמשכות זמן ממושך.

חשוב לציין, כי לרוב קשיי התנהגות אלה הינם נורת אזהרה המעידה על כך שילדים זקוקים לטיפול ותמיכה מקצועית רבה יותר על מנת להתמודד בהצלחה עם האתגרים הרגשיים והחברתיים עמם הם מתמודדים בחיי היום יום, כולל ביצוע התאמות בסביבתם או בכישורי הלמידה שלהם.

עיכוב התפתחותי תקשורתי

עיכוב התפתחותי שפתי משמעותי

עיכוב התפתחותי שפתי עשוי לנבוע מהפרעה בקליטת שפה, מצב בו ילדים מתקשים להבין מילים או מושגים בסיסיים.

לדוגמא, ילדים צעירים הסובלים מסוג זה של עיכוב שפתי צפויים לחוות קושי בזיהוי של צבעים, צורות או חלקי גוף.

כמו כן, עיכוב שפתי עשוי להיות תוצאה של הפרעת שפה אקספרסיבית, מצב בו ילדים הינם בעלי אוצר מילים דל משמעותית מהמצופה בגילם ומתקשים להרכיב משפטים מורכבים.

במקרה של עיכוב התפתחותי שפתי הנגרם בשל הפרעת שפה אקספרסיבית, ילדים עשויים למלמל, לדבר וליצור משפטים לאט מאוד ביחס לילדים אחרים בני גילם.

למשל, סביר שהם יפגינו שילוב של מספר קשיים שפתיים, כגון עיכוב בקול ועיכוב בהבעה גם יחד.

בנוסף, ייתכנו מצבים בהם הסיבה להופעתו של עיכוב שפתי אצל ילדים הינה בעיה מוטורית-אוראלית רפואית, כגון חולשה משמעותית בשרירי הפה או קושי להניע את הלשון או הלסת – מה שמפריע לאדם בהפקת הדיבור ומוכר בשם המקצועי הפרעות דיבור בגיל הרך.

מלבד גורמים שכיחים אלה, עיכוב שפתי משמעותי יכול להיות תוצאה של בעיות גופניות שונות, כגון תסמונות גנטיות, אובדן שמיעה, אובדן ראייה או נזק מוחי, כמו גם כתוצאה של גורמים סביבתיים, כגון היעדר גירוי שפתי.

יחד עם זאת, חשוב לזכור כי ישנם מקרים לא מעטים בהם לא ניתן להצביע על גורם חד משמעי אשר גורם לעיכוב שפתי אצל ילדים.

עיכוב התפתחותי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בעיכוב התפתחותי אצל ילדים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, מתבגרים ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בעיכוב התפתחותי אצל ילדים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התפתחות קוגניטיבית
התפתחות קוגניטיבית בגיל הרך – בעיות קוגניטיביות אצל ילדים או תינוקות

המושג התפתחות קוגניטיבית מתייחס לתהליך התפתחות היכולות המאפשרות למידה של כישורים, מידע ויכולות חדשות, כגון זיכרון, קשב, חשיבה ותפיסות, הן חזותית והן שמיעתית. ההתפתחות הקוגניטיבית בגיל הרך מושפעת מגורמים ביולוגיים וסביבתיים באופן ניכר.

המדריך המלא >>
התפתחות רגשית
התפתחות רגשית חברתית בגיל הרך – הבעת רגשות אצל ילדים בגיל הרך

התפתחות רגשית חברתית מתייחסת לתהליך בו הילד בונה את זהותו, הערכתו העצמית, בטחונו העצמי והביטחון בסובבים אותו, זאת באמצעות אינטראקציות עם בני גילו וסביבתו הקרובה. ההתפתחות הרגשית מתחילה לאחר הלידה והשנים הראשונות לחיים הינן קריטיות לבניית היחסים החברתיים של הילד.

המדריך המלא >>
התפתחות חברתית
התפתחות חברתית רגשית בגיל הרך או בתקופת הילדות – המדריך המלא

התפתחות חברתית רגשית מושפעת מגורמים גנטיים מולדים וכן מהתנאים בהם הילד מתקיים ומתפתח. יש רגעים מתאימים במיוחד לעידוד התפתחות של התנהגויות מסוימות, כאשר יש צורך בגירויים הולמים ותנאים חיצוניים ספציפיים בשביל שהגרייה וחוויות הילד יאפשרו התפתחות תקינה.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: