מה ההבדל בין פסיכומוטוריקה, עיכוב פסיכומוטורי ויכולת פסיכומוטורית?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מגבלה פסיכומוטורית - הגדרה

המונח פסיכומוטוריקה עוסק במספר מגוון של היבטים אשר עוסקים בשילוב שבין מרכיבים תחושתיים למרכיבים הכרתיים, רגשיים ומנטליים.

רבים סבורים כי פסיכומוטוריקה הינה מונח חדש המאפיין את העידן הנוכחי, אולם האמת היא שהוא קיים בתחום זה כבר מעל 50 שנים, כאשר המושג פסיכומוטוריקה נהגה על ידי פסיכיאטר גרמני בשם גרייזינגר עוד בשנת 1844, במטרה להעניק מושג הוליסטי לשילוב בין האחדות של הגוף ושל הנפש.

הגישות של השיטה הפסיכומוטורית עוסקות בקשר הקיים בין המוטוריקה, הרגש והחשיבה והן באות לידי ביטוי בשתי גישות עיקריות:

  1. ההשפעה על החשיבה, על הרגש ועל ההתנהגות המוטורית
  2. השפעת המוטוריקה על החשיבה ועל הרגש

מגבלה בכל אחד מהתחומים הפסיכומוטוריים יכולה להשפיע באופן שלילי על תפקודו והישגיו של ילד בבית הספר, יהיה זה הכרחי לערוך בדיקה מעמיקה של כל אחד מן האספקטים, על מנת להצביע על הנקודות עליהן יש לעבוד.

הפסיכומוטוריקה היא הבסיס של כל הלימוד, כאשר חסרים או שינויים בה ישפיעו ללא ספק. ככל שתתגלה מוקדם יותר והעבודה תתחיל מוקדם יותר, כך התוצאות יהיו טובות יותר.

פסיכומוטוריקה

מעקב אחר מגבלה פסיכומוטורית

כל הורה חולם שהילד שלו יגיע למיצוי הפוטנציאל הטמון בו ושיצליח להשיג את סך היעדים ואבני הדרך במהלך חייו.

למרות שכל אמא חולמת על ילד טייס או רופא, עליה לקחת בחשבון שלכל ילד קצב התפתחות משלו ועל כן נפתחים פערים בין ילד לילד ובין ההתפתחות של כל אחד מהם.

אין צורך לערוך השוואות בין ילדכם לבין הילד של השכן, אך בהחלט חשוב לשים לב לנקודות אדומות מהבהבות במהלך הדרך ובין היתר, סימנים המעלים חשד לעיכוב התפתחותי אפשרי.

עיכובים התפתחותיים שאינם מאובחנים ומטופלים כראוי, עלולים להוביל לפיגור מהותי בתחום ספציפי או במספר תחומים שונים, לרבות עיכוב בצמיחה הרגשית, הנפשית ו/או הפיזית. כדי לאפשר לילד להמשיך את חייו על הצד הטוב ביותר וכדי לאפשר לילד לצמצם פערים, נכון לגשת עמו לאבחון מקצועי ולהעניק לו את הטיפול הראוי.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

גורמים לעיכוב מיומנות מוטורית

עיכוב התפתחותי עשוי להופיע הן בהקשר לבעיות הקשורות למוטוריקה גסה (לדוגמא: הליכה, זחילה) והן למוטוריקה עדינה (לדוגמא: לאחוז סכו"ם).

הסיבות לעיכובים המוטוריים הן רבות ומגוונות וכוללות:

  • ילדים פגים אשר מתקשים לפתח את שרירי הגוף בהתאם לקצב המצופה מבני גילם
  • פגם מולד אשר פוגע בקואורדינציה של השרירים
  • נזק מוחי (שיתוק מוחין)
  • עיכוב קוגניטיבי
  • מחלת שרירים
  • בעיות בראייה
  • מחלות גנטיות הגורמות לשיתוק (מלא או חלקי)
פסיכומוטורי

כיצד מתבצע אבחון פסיכומוטורי ?

אבחון פסיכומוטורי נערך על ידי פיזיותרפיסט מוסמך אשר עוסק בתחום ספציפי זה והוכשר לאבחן עיכוב פסיכומוטורי אצל ילדים.

האבחון מתבצע במספר שלבים, כאשר בשלב הראשון יתארו ההורים את מצבו של הילד ואת הסיבה בגינה פנו לביצוע האבחון, לרבות רמת הרגישות של הילד, דפוסי ההתנהגות שלו, הוויסות החושי ועוד. בשלב השני, ישחק הילד באופן טבעי והמטפל יתבונן בו מהצד.

בהתאם לממצאים, המאבחן יעניק משוב מקצועי וימליץ על תכנית פעולה, במטרה לאפשר לילד להשתלב באופן המיטבי ביותר בשגרת חייו.

יכולת פסיכומוטורית

כיצד מטפלים בעיכוב פסיכומוטורי ?

בכדי להעניק לילדכם טיפול מקצועי ומותאם אישית, חשוב בראש ובראשונה לבצע אבחון מקצועי ומקיף. בתום תהליך האבחון, איש המקצוע ימסור להורים תכנית עבודה אשר תאפשר לילד להתקדם מבחינת ההתפתחות המוטורית.

הטיפול בעיכוב פסיכומוטורי כולל, בין היתר, טיפול פיזיותרפיה לצמצום הפערים ולשיפור המוטוריקה הגסה לצד טיפול בריפוי בעיסוק לשיפור המוטוריקה העדינה. חשוב לציין, כי מתן טיפול מקצועי בשלבים מוקדמים יותר, יאפשר את התקדמותו של הילד וימנע ממנו לסבול מעיכובים נוספים.

בנוסף, חשוב מאוד להתחיל התערבות חינוכית, כך שילדכם יפתח מיומנויות קוגניטיביות. לדוגמא, סביר שתכנית הטיפול תשלב, בין היתר, פעילות חיצונית כמו קפיצה על טרמפולינה, משחק בחבלים, פאזלים, פעילות בנדנדות וכד'.

מטרת הפעילויות הינה לבדוק האם ילדכם מצליח לעבור משלב אחד לשלב אחר. המטפל שתבחרו לילדכם ילווה אותו בכל פעילות ובכל בחירה של פעילות כזו או אחרת. כמו כן, במהלך הליווי, המטפל יתבונן ויקשיב לילד – מה שיאפשר לו להמשיך לפתח את התוכנית הטיפולית ולהתאימה באופן אישי לילד.

במהלך הטיפול, הקפידו לא לשלב את ילדכם במסגרות תחרותיות ולא לכפות עליו פעולות, כמו גם הימנעו ממתן הוראות מילוליות. איש המקצוע יתחבר אל עולמו הפנימי של הילד ויבסס עמו תקשורת באמצעות משחקים משותפים ואביזרי עזר חיצוניים.

מגבלה פסיכומוטורית - סיכום

בכדי לאפשר לילדכם לצמצם פערים ולהשתלב באופן טבעי עד כמה שניתן עם בני גילו, חשוב לאבחן את הלקות בהקדם האפשרי ולאחר מכן, להעניק לה טיפול מקצועי ראוי על ידי מטפל מוסמך ומנוסה אשר הוכשר לטיפול בילדים עם עיכוב התפתחותי-מוטורי.

למידע נוסף חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התפתחות קוגניטיבית

מאפייני התפתחות קוגניטיבית אצל תינוקות וילדים בגיל הרך ובגיל הגן

התפתחות קוגניטיבית בגיל הרך ילדים גדלים ומתפתחים בתקופת הגיל הרך על פני ארבעה תחומי התפתחות עיקריים: התפתחות קוגניטיבית, התפתחות מוטורית (פיזית), התפתחות שפה ותקשורת וכן התפתחות חברתית-רגשית. במקרה

המדריך המלא >>

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו