קשיי למידה פוגעים ביכולתו של האדם להבין, לרכוש, לאחסן או להשתמש במידע, זאת על אף שהיכולת השכלית ממוצעת ומעלה והוא זוכה להזדמנויות סוציו-אקונומיות וסביבתיות מתאימות לכך.
מכון דרור - פסיכולוגיה וחינוך » לקויות למידה
ילדים, בני נוער ומבוגרים המתמודדים עם סוגים שונים של לקויות למידה מתקשים בקריאה, כתיבה, הקשבה, דיבור, הנמקה ו/או מתמטיקה, כאשר אבחון הפרעת למידה ספציפית בגיל צעיר מאפשר לילדים לקבל עזרה מוקדם יותר ומגביר את סיכויי הצלחתם בלימודים, בעבודה ובמערכות יחסים.
באופן כללי, לקות למידה הינה מונח מקצועי המשמש לתיאור מגוון רחב של הפרעות למידה ספציפיות הקשורות לקליטה, עיבוד, אחסון ו/או שליפת מידע ופוגעות ביותר מ-10% מהילדים ברחבי העולם.
חשוב לציין, כי אדם אינו נחשב לקוי למידה אם קשיי הלמידה שלו נובעים מסיבות אחרות, כמו הפרעת קשב וריכוז (ADHD), מוגבלות שכלית, היעדר הזדמנויות ראויות ובעיות במוטוריקה, בשמיעה או בראייה.
קשיי למידה פוגעים ביכולתו של האדם להבין, לרכוש, לאחסן או להשתמש במידע, זאת על אף שהיכולת השכלית ממוצעת ומעלה והוא זוכה להזדמנויות סוציו-אקונומיות וסביבתיות מתאימות לכך.
לקות למידה הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הפוגעת ביכולתו של האדם לקבל, לעבד, לנתח או לאחסן מידע, כאשר הפרעת למידה גורמת לקשיים בקריאה, כתיבה, איות או פתירת בעיות חשבוניות, למרות שהאדם בעל פוטנציאל קוגניטיבי תקין ומעלה.
לקות למידה או הפרעת למידה ספציפית (SLD) הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הגורמת להישגים אקדמיים נמוכים באופן משמעותי מהמצופה. לקויות למידה מקושרות לכישלון בלימודים, נמשכות חצי שנה לפחות וגוררות קשיים בקריאה, הבנת הנקרא, כתיב, הבעה בכתב וחישוב.
דיסלקציה או לקות קריאה הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הגורמת לקשיים ברכישת הקריאה, למרות שהאדם נבון ובעל מוטיבציה ללמידה. אנשים עם דיסלקציה מתקשים במודעות פונולוגית (מודעות לצלילים) ובהתאמת הצלילים לאותיות האלף-בית. לרוב דיסלקציה מאובחנת בבית הספר היסודי.
דיסקלקוליה הינה לקות ספציפית בחשבון הגורמת לפגיעה בכישורים מתמטיים, כמו ספירה, סדרתיות, הפנמת לוח הכפל וחיסור עם פריטה וכן לקשיים בהבנת מושגים מתמטיים וזיהוי סימנים אריתמטיים. אדם הסובל מדיסקלקוליה מגלה גם קשיים משמעותיים בערוץ החזותי-מרחבי.
דיסגרפיה הינה הפרעה ביכולת הכתיבה המתפתחת בילדות וגוררת קשיים באחיזת העיפרון, כתב יד לא מאורגן ולא תמיד קריא, ריבוי שגיאות כתיב, קושי לפתח נושא בכתב, שגיאות דקדוקיות וקושי בארגון משפטים או פסקאות.
ילדים בעלי לקות קריאה קוראים לאט ולא מדויק, והקריאה מצריכה מהם מאמץ רב. כתוצאה מכך נפגעות גם יכולות הבנת הנקרא וההבעה בכתב. ישנן מספר לקויות קריאה, ודיסלקציה היא המוכרת והנפוצה מביניהן. ניתן לטפל בלקויות קריאה באמצעות הוראה מתקנת.
הפרעה שמופיעה בילדות ומשפיעה על מכלול יכולות השפה של הילד, כולל היכולת לבנות משפטים, להבין הנחיות, להבין את הנקרא, לקרוא ולכתוב. לאחר עריכת אבחון, ניתן להחיל שיפור ניכר במצב דרך פנייה לטיפול בהוראה מתקנת או טיפול אצל קלינאית תקשורת.
לקות למידה לא מילולית הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הגורמת לקשיים בזיהוי רמזים לא מילוליים (שפת גוף, הבעות פנים), דיבור מוקדם (שיחות "כמו מבוגר" מגיל צעיר), תיאום גרפו-ויזו-מוטורי לקוי ומסורבלות, קשיים בהבנת מסרים סמויים וליקויים בתפיסה החזותית-מרחבית.
כתיב (או אורתוגרפיה) מתייחס לכללי הכתיבה הנכונה בשפה. ללמוד לכתוב נכון לוקח זמן, כאשר האדם צריך לדעת להגות מילה כראוי לפני שמאיית אותה, כלומר הוא חייב להיות מסוגל לזהות ולהבחין בצלילים שבשפה המדוברת. קריאה מרובה מסייעת רבות בהפנמת הכתיב הנכון.
זיכרון במובן הרחב ניתן להגדיר כיכולת המוח לשמור מידע ולשלוף אותו על פי הצורך, כאשר ישנם סוגי זיכרון שונים: זיכרון קצר טווח, זיכרון ארוך טווח, זיכרון עבודה וזיכרון תחושתי (זיכרון שמיעתי, זיכרון חזותי וכד'). כמו כן, קיימים זיכרון מילולי וזיכרון לא מילולי.
דיספרקסיה הינה הפרעה פסיכו-מוטורית המופיעה בילדות וגורמת לתנועות איטיות, מסורבלות מוטורית ולקושי לבצע פעולות יומיומיות, כמו לכתוב, לשרוך שרוכים או לרכוב על אופניים. מדובר בחוסר יכולת לתכנן תנועות פשוטות בכדי לבצע תנועה גדולה ומורכבת יותר, על אף אינטליגנציה תקינה.
תהליך של לימוד אסטרטגיות למידה לילדים או לסטודנטים, כולל מגוון כלים, חוברות עבודה ומשחקי אסטרטגיות למידה בעברית, במתמטיקה, בחשבון או באנגלית, זאת בהתאם לקשיי הלמידה הייחודיים של כל תלמיד או מבוגר. מאגר אסטרטגיות למידה למבחן כולל סוגי אסטרטגיות למידה בשפה, בקריאה, בהבנת הנקרא – ועוד.
לקות למידה הינה מונח מקצועי המאגד תחתיו מגוון רחב של הפרעות ובעיות למידה שאינן נגרמות כתוצאה מיכולת שכלית נמוכה או חוסר מוטיבציה ללמידה. למעשה, מרבית הילדים הסובלים מלקויות למידה הם חכמים ומוכשרים בדיוק כמו כל הילדים, אלא שהמוח שלהם פשוט עובד באופן אחר משל כולם והבדל זה משפיע על הדרך בה הם קולטים ומעבדים מידע. מכיוון שתלמידים וסטודנטים המאובחנים עם לקות למידה ספציפית רואים, שומעים ומבינים דברים בצורה אחרת, לעתים קרובות ייתכנו בעיות בלמידת מידע חדש וביישום מיומנויות חדשות שנלמדות, כאשר לקויות הלמידה הנפוצות ביותר מובילות לקשיים בקריאה, כתיבה, מתמטיקה, הנמקה, הקשבה ודיבור.
עלול להיות קשה עבור חלק מההורים לקבל את העובדה שיש לילדיהם לקויות למידה שונות, שכן אף הורה אינו מעוניין לראות את ילדיו סובלים. כמו כן, הורים עשויים לתהות לגבי ההשלכות של לקויות הלמידה על העתיד הקרוב או הרחוק והאם ילדיהם יצליחו בבית הספר. במקרים אחרים, הורים חוששים שתלמידים לקויי למידה יהיו מתויגים כאיטיים או לא מוצלחים אם הם יפנו את תשומת הלב של הצוות החינוכי לבעיות הלמידה של ילדיהם. יחד עם זאת, חשוב לציין כי תלמידים עם ליקויי למידה יכולים להצליח בדיוק כמו כולם והם רק צריכים שילמדו אותם בדרכים המותאמות לסגנונות הלמידה הייחודיים שלהם כדי לעשות זאת.
במידה והנכם חושדים שילדיכם עשויים להזדקק לסיוע מיוחד בשל קשיי הלמידה שלהם, מומלץ לפנות בהקדם לביצוע אבחון לקויות למידה כדי להגדיל את הסיכוי שהם יוכלו לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם. כאמור, מכיוון שלקויות למידה לא באות לידי ביטוי באותו האופן אצל כל בני האדם ואין סימפטום או סימן אחד שמהווה הוכחה ללקות למידה, לא תמיד קל לזהות ליקויי למידה אצל ילדים. בעוד ילד אחד עלול להיאבק בקריאה ובאיות, ילד אחר אוהב לקרוא ספרים אך מתקשה מאוד להבין חוקים מתמטיים. כמו כן, ילדים עם לקויות למידה בגיל הרך לעתים קרובות מתקשים להבין את מה שאנשים אחרים אומרים להם.
כהורים, עליכם להכיר סימנים מסוימים העשויים להעיד על ליקויי למידה אצל ילדים, כך שתוכלו לפנות לאבחון בשלב מוקדם ולנקוט במהירות בצעדים שיעזרו לילדיכם בעת הצורך. מאחר וילדים שאינם לקויי למידה עלולים גם כן להתמודד עם קשיים שונים בתקופת הילדות, הזמן הנכון לפנות לאיש מקצוע הוא כשאתם מבחינים בחוסר אחידות עקבית ביכולתם של ילדים לרכוש כישורים כמצופה בגילם. לדוגמא, לקויות למידה בגיל הרך יכולות להתבטא בבעיות בהגיית מילים ובמציאת המילים הנכונות, קושי לחרוז, בעיות בהפנמת האלף-בית, מספרים, צבעים, צורות וימי השבוע, קושי במעקב אחר הוראות, קושי באחיזת העיפרון, קושי בצביעה בתוך הקווים ובעיות עם כפתורים, רוכסנים וקשירת נעליים.
בתקופת בית הספר היסודי, תלמידים עם לקויות למידה בדרך כלל מגלים בעיות בלמידת הקשר בין אותיות וצלילים, קושי במיזוג צלילים לכדי השמעת מילים, בלבול בין מילים בסיסיות בעת קריאה, למידת מיומנויות חדשות באיטיות, איות שגוי של מילים בעקביות, בעיות בלמידת מושגי יסוד במתמטיקה וקושי בזכירת רצפים. בהמשך, בתקופת חטיבת הביניים ובית הספר התיכון, תלמידים עם לקויות למידה לרוב מפגינים קושי בהבנת הנקרא ומתמטיקה, בעיות במענה על שאלות פתוחות במבחנים, היעדר חיבה לקריאה וכתיבה, הימנעות מקריאה בקול רם, כתב יד לקוי, קשיי ארגון, חוסר סדר בחדר שינה, קושי במעקב אחר דיונים בכתה ואיות אותן המילים בדרכים שונות באותו מסמך וקושי בלימודי שפות.
לקויות הלמידה הנפוצות ביותר בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים קשורות למיומנויות הקריאה, הכתיבה והמתמטיקה ומכונות דיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה, כאשר ישנם תת-סוגים לכל לקות למידה ספציפית. לדוגמא, דיסלקציה הינה לקות למידה ספציפית בקריאה, המאופיינת בבעיות קריאה בסיסיות, קושי בהבנת הקשר בין צלילים, אותיות ומילים, בעיות בהבנת הנקרא, חוסר יכולת להבין את המשמעות של מילים, ביטויים ופסקאות, קושי בזיהוי אותיות ומילים, קושי בהבנת מילים ורעיונות, מהירות קריאה ושטף קריאה בלתי תקינים ואוצר מילים דל. יחד עם זאת, ישנם סוגי ליקויי למידה אחרים הגורמים לקשיים במיומנויות מוטוריות, תנועה ותיאום, הבנת השפה הדבורה, הבחנה בין צלילים ופירוש מידע חזותי.
המונח ליקויי למידה רב בעייתיים מתייחס למצבים בהם אנשים מאובחנים עם מספר ליקויי למידה במקביל. למשל, דיסקלקוליה הינה לקות למידה ספציפית במתמטיקה הפוגעת ביכולתם של ילדים לערוך חישובים מתמטיים, כאשר ההשפעות של דיסקלקוליה משתנות מאוד בהתאם לחוזקות והחולשות הייחודיות של כל ילד. למעשה, לקות למידה במתמטיקה תבוא לידי ביטוי בדרכים אחרות אצל ילדים עם לקות שפתית וילדים עם בעיות בזיכרון או ארגון. לעומת זאת, דיסגרפיה הינה לקות למידה ספציפית בכתיבה הגורמת לקושי גופני ביצירה וארגון של מילים ואותיות, לקושי קוגניטיבי הפוגע בהבנה ובעיבוד מידע, לקושי בהעתקת אותיות ומילים במדויק, לחוסר עקביות בכתיב ולחוסר ארגון בכתיבה.
קשיי למידה בבית הספר אינם בהכרח תוצאה של ליקויי למידה, שכן ישנם מצבים רבים אחרים המשפיעים על יכולת הריכוז והופכים את תהליך הלמידה למאתגר יותר עבור תלמידים, כולל הפרעות חרדה, דיכאון, טראומה רגשית ואירועי חיים מלחיצים. בנוסף, ליקויי למידה אצל ילדים עשויים להתקיים במקביל להפרעת קשב וריכוז ו/או הפרעה על רצף הספקטרום האוטיסטי. מחד, הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אינה לקות למידה, אך בהחלט עלולה לפגוע ביכולת הלמידה עקב קושי לשבת, להתרכז, לעקוב אחר הוראות ולהכין שעורי בית. מאידך, הפרעות על רצף הספקטרום האוטיסטי מאופיינות גם כן בקשיים במיומנויות אקדמיות בסיסיות, בתקשורת, בקריאת שפת גוף והבעות פנים וביצירת קשרים חברתיים.
במידה ואתם או ילדיכם מתמודדים עם קשיי למידה משמעותיים מזה זמן ממושך, אל תהססו לפנות לביצוע אבחון לקויות למידה על ידי אנשי מקצוע מוסמכים, שכן גם אם אינכם סובלים מלקות למידה ספציפית, סביר להניח שיש צורך בהתערבות מקצועית כדי להתגבר על האתגרים השונים שאתם חווים בחייכם. באופן כללי, תהליך של אבחון לקויות למידה כולל בחינת ההיסטוריה האישית והמשפחתית של הנבדק והעברת סדרה של בדיקות ומבחנים שמטרתם לאסוף מידע חיוני על תפקודיו השונים. בסיום תהליך האבחון, לאחר קבלת אבחנה מקצועית מאיש המקצוע, הנבדק יהיה זכאי לקבלת שירותי חינוך מיוחד במסגרת הגן, בית הספר או המוסד האקדמי בו הוא לומד.
הורים לילדים לקויי למידה צריכים לעבוד באופן צמוד עם המורים בבית הספר של ילדיהם כדי להתאים עבורם את תנאי הלמידה וההיבחנות ולפתח תוכנית התערבות לתלמידים לקויי למידה. במקביל, קחו את ההובלה על עתידם של ילדיכם ובדקו מעת לעת את האפשרויות העומדות בפניכם, למדו ככל שתוכלו על טיפול בלקויות למידה אצל ילדים ופקחו על החינוך שילדיכם מקבלים במסגרת החינוכית. במקרים רבים, הורים חשים בטוחים יותר לאחר שהם מקבלים הדרכה מקצועית מאיש מקצוע בנושא השפעות לקות הלמידה הספציפית של ילדיהם על מיומנויות קוגניטיביות מסוימות הקשורות לתפקודי למידה. כמו כן, הקפידו לטפח את נקודות החוזק ושימו לב לתשוקות הייחודיות שלהם.
לקות למידה יכולה להיות מתסכלת מאוד עבור ילדים, בני נוער ומבוגרים כאחד, כאשר לקויי למידה מתקשים במיומנויות בסיסיות שכל חבריהם לספסל הלימודים מתמודדים עמן בקלות, חוששים להביך את עצמם מול כל הכיתה ומתקשים לבטא את עצמם בכתב ו/או בעל-פה. בעת שמדובר בתלמידים מחוננים לקויי למידה, התסכול בדרך כלל גדול עוד יותר. בנוסף, ילדים לקויי למידה עלולים להתקשות בהבעת רגשות ובהבנת רמזים לא מילוליים אחרים – מה שעלול לגרום לדימוי עצמי נמוך, לקושי בהתנהלות בכיתה וביצירת קשרים חברתיים. מלבד דימוי עצמי נמוך, לקות למידה שאינה מטופלת עשויה להוביל להערכה עצמית נמוכה, בידוד חברתי, בעיות התנהגות ובעיות רגשיות.
הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן
לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: