
מהי לקות למידה או הפרעת למידה? לקות למידה, המכונה לעתים הפרעת למידה, הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הפוגעת בתפקוד הקוגניטיבי של האדם ומשפיעה על האופן בו ילדים,
מכון דרור לאבחון וטיפול » לקויות למידה
ילדים, בני נוער ומבוגרים המתמודדים עם סוגים שונים של לקויות למידה מתקשים בקריאה, כתיבה, הקשבה, דיבור, הנמקה ו/או מתמטיקה, כאשר אבחון בגיל צעיר מאפשר לילדים לקבל עזרה מוקדם יותר ומגביר את סיכויי הצלחתם בלימודים, בעבודה ובמערכות יחסים.
באופן כללי, לקות למידה הינה מונח מקצועי המשמש לתיאור מגוון רחב של הפרעות למידה ספציפיות הקשורות לקליטה, עיבוד, אחסון ו/או שליפת מידע ופוגעות ביותר מ-10% מהילדים ברחבי העולם.
חשוב לציין, כי אדם אינו נחשב לקוי למידה אם קשיי הלמידה שלו נובעים מסיבות אחרות, כמו הפרעת קשב וריכוז (ADHD), מוגבלות שכלית, היעדר הזדמנויות ראויות ובעיות במוטוריקה, בשמיעה או בראייה.
מהי לקות למידה או הפרעת למידה? לקות למידה, המכונה לעתים הפרעת למידה, הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הפוגעת בתפקוד הקוגניטיבי של האדם ומשפיעה על האופן בו ילדים,
מהן לקויות למידה? בהתאם להגדרת האבחנה המקצועית של הפרעת למידה ספציפית (SLD) לפי DSM-5 (מדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות), לקויות למידה מתוארות כהפרעות נוירו-התפתחותיות
מה זה דיסלקציה? דיסלקציה, המכונה בעברית לקות קריאה, מתבטאת ברצף של קשיי למידה ספציפיים הנובעים מליקויים ברכישת המיומנויות הבסיסיות של הקריאה, האיות ו/או הכתיבה ומאופיינת
מה זה דיסקלקוליה? דיסקלקוליה, לקות למידה ספציפית במתמטיקה, הינה הפרעה נוירו-התפתחותית שכיחה הפוגעת ביכולת החישוב האריתמטית ומאופיינת בליקויים בזיכרון עבודה, בלמידת עובדות חשבון בסיסיות והבנת
מה זה דיסגרפיה? דיסגרפיה, לקות למידה ספציפית בכתיבה, הינה הפרעה התפתחותית-קוגניטיבית המאופיינת בקשיי כתיבה משמעותיים אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים ומתבטאת ברמת כתיבה הנמוכה באופן
שגיאות כתיב אצל ילדים שגיאות כתיב נפוצות עשויות לגרום לתסכול רב אצל ילדים צעירים הנמצאים בעיצומם של תהליכי רכישת הקריאה והכתיבה, כאשר שגיאות כתיב מורפולוגיות
מה זה זיכרון? זיכרון משפיע על יכולתם של ילדים, בני נוער ומבוגרים לאחסן, לאחזר ולשלוף מידע רב ומגוון הנקלט באמצעות ריחות, קולות, מראות או צלילים
מה זה NVLD? לקות למידה לא מילולית (באנגלית: NVLD) מתארת קשיים משמעותיים בפירוש רמזים לא מילוליים, כמו הבעות פנים ושפת גוף, הבאים לידי ביטוי בפער
מה זה DCD? דיספרקסיה התפתחותית, המכונה בשפה המקצועית הפרעה התפתחותית בקואורדינציה (באנגלית: DCD), הינה הפרעה נוירולוגית-מוטורית המשפיעה לרעה על יכולות התנועה והתיאום של ילדים, בני
לקות למידה הינה מונח מקצועי המאגד תחתיו מגוון רחב של הפרעות ובעיות למידה שאינן נגרמות כתוצאה מיכולת שכלית נמוכה או חוסר מוטיבציה ללמידה. למעשה, מרבית הילדים הסובלים מלקויות למידה הם חכמים ומוכשרים בדיוק כמו כל הילדים, אלא שהמוח שלהם פשוט עובד באופן אחר משל כולם והבדל זה משפיע על הדרך בה הם קולטים ומעבדים מידע. מכיוון שתלמידים וסטודנטים המאובחנים עם לקות למידה ספציפית רואים, שומעים ומבינים דברים בצורה אחרת, לעתים קרובות ייתכנו בעיות בלמידת מידע חדש וביישום מיומנויות חדשות שנלמדות, כאשר לקויות הלמידה הנפוצות ביותר מובילות לקשיים בקריאה, כתיבה, מתמטיקה, הנמקה, הקשבה ודיבור.
עלול להיות קשה עבור חלק מההורים לקבל את העובדה שיש לילדיהם לקויות למידה שונות, שכן אף הורה אינו מעוניין לראות את ילדיו סובלים. כמו כן, הורים עשויים לתהות לגבי ההשלכות של לקויות הלמידה על העתיד הקרוב או הרחוק והאם ילדיהם יצליחו בבית הספר. במקרים אחרים, הורים חוששים שתלמידים לקויי למידה יהיו מתויגים כאיטיים או לא מוצלחים אם הם יפנו את תשומת הלב של הצוות החינוכי לבעיות הלמידה של ילדיהם. יחד עם זאת, חשוב לציין כי תלמידים עם ליקויי למידה יכולים להצליח בדיוק כמו כולם והם רק צריכים שילמדו אותם בדרכים המותאמות לסגנונות הלמידה הייחודיים שלהם כדי לעשות זאת.
במידה והנכם חושדים שילדיכם עשויים להזדקק לסיוע מיוחד בשל קשיי הלמידה שלהם, מומלץ לפנות בהקדם לביצוע אבחון לקויות למידה כדי להגדיל את הסיכוי שהם יוכלו לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם. כאמור, מכיוון שלקויות למידה לא באות לידי ביטוי באותו האופן אצל כל בני האדם ואין סימפטום או סימן אחד שמהווה הוכחה ללקות למידה, לא תמיד קל לזהות ליקויי למידה אצל ילדים. בעוד ילד אחד עלול להיאבק בקריאה ובאיות, ילד אחר אוהב לקרוא ספרים אך מתקשה מאוד להבין חוקים מתמטיים. כמו כן, ילדים עם לקויות למידה בגיל הרך לעתים קרובות מתקשים להבין את מה שאנשים אחרים אומרים להם.
כהורים, עליכם להכיר סימנים מסוימים העשויים להעיד על ליקויי למידה אצל ילדים, כך שתוכלו לפנות לאבחון בשלב מוקדם ולנקוט במהירות בצעדים שיעזרו לילדיכם בעת הצורך. מאחר וילדים שאינם לקויי למידה עלולים גם כן להתמודד עם קשיים שונים בתקופת הילדות, הזמן הנכון לפנות לאיש מקצוע הוא כשאתם מבחינים בחוסר אחידות עקבית ביכולתם של ילדים לרכוש כישורים כמצופה בגילם. לדוגמא, לקויות למידה בגיל הרך יכולות להתבטא בבעיות בהגיית מילים ובמציאת המילים הנכונות, קושי לחרוז, בעיות בהפנמת האלף-בית, מספרים, צבעים, צורות וימי השבוע, קושי במעקב אחר הוראות, קושי באחיזת העיפרון, קושי בצביעה בתוך הקווים ובעיות עם כפתורים, רוכסנים וקשירת נעליים.
בתקופת בית הספר היסודי, תלמידים עם לקויות למידה בדרך כלל מגלים בעיות בלמידת הקשר בין אותיות וצלילים, קושי במיזוג צלילים לכדי השמעת מילים, בלבול בין מילים בסיסיות בעת קריאה, למידת מיומנויות חדשות באיטיות, איות שגוי של מילים בעקביות, בעיות בלמידת מושגי יסוד במתמטיקה וקושי בזכירת רצפים. בהמשך, בתקופת חטיבת הביניים ובית הספר התיכון, תלמידים עם לקויות למידה לרוב מפגינים קושי בהבנת הנקרא ומתמטיקה, בעיות במענה על שאלות פתוחות במבחנים, היעדר חיבה לקריאה וכתיבה, הימנעות מקריאה בקול רם, כתב יד לקוי, קשיי ארגון, חוסר סדר בחדר שינה, קושי במעקב אחר דיונים בכתה ואיות אותן המילים בדרכים שונות באותו מסמך וקושי בלימודי שפות.
לקויות הלמידה הנפוצות ביותר בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים קשורות למיומנויות הקריאה, הכתיבה והמתמטיקה ומכונות דיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה, כאשר ישנם תת-סוגים לכל לקות למידה ספציפית. לדוגמא, דיסלקציה הינה לקות למידה ספציפית בקריאה, המאופיינת בבעיות קריאה בסיסיות, קושי בהבנת הקשר בין צלילים, אותיות ומילים, בעיות בהבנת הנקרא, חוסר יכולת להבין את המשמעות של מילים, ביטויים ופסקאות, קושי בזיהוי אותיות ומילים, קושי בהבנת מילים ורעיונות, מהירות קריאה ושטף קריאה בלתי תקינים ואוצר מילים דל. יחד עם זאת, ישנם סוגי ליקויי למידה אחרים הגורמים לקשיים במיומנויות מוטוריות, תנועה ותיאום, הבנת השפה הדבורה, הבחנה בין צלילים ופירוש מידע חזותי.
המונח ליקויי למידה רב בעייתיים מתייחס למצבים בהם אנשים מאובחנים עם מספר ליקויי למידה במקביל. למשל, דיסקלקוליה הינה לקות למידה ספציפית במתמטיקה הפוגעת ביכולתם של ילדים לערוך חישובים מתמטיים, כאשר ההשפעות של דיסקלקוליה משתנות מאוד בהתאם לחוזקות והחולשות הייחודיות של כל ילד. למעשה, לקות למידה במתמטיקה תבוא לידי ביטוי בדרכים אחרות אצל ילדים עם לקות שפתית וילדים עם בעיות בזיכרון או ארגון. לעומת זאת, דיסגרפיה הינה לקות למידה ספציפית בכתיבה הגורמת לקושי גופני ביצירה וארגון של מילים ואותיות, לקושי קוגניטיבי הפוגע בהבנה ובעיבוד מידע, לקושי בהעתקת אותיות ומילים במדויק, לחוסר עקביות בכתיב ולחוסר ארגון בכתיבה.
קשיי למידה בבית הספר אינם בהכרח תוצאה של ליקויי למידה, שכן ישנם מצבים רבים אחרים המשפיעים על יכולת הריכוז והופכים את תהליך הלמידה למאתגר יותר עבור תלמידים, כולל הפרעות חרדה, דיכאון, טראומה רגשית ואירועי חיים מלחיצים. בנוסף, ליקויי למידה אצל ילדים עשויים להתקיים במקביל להפרעת קשב וריכוז ו/או הפרעה על רצף הספקטרום האוטיסטי. מחד, הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אינה לקות למידה, אך בהחלט עלולה לפגוע ביכולת הלמידה עקב קושי לשבת, להתרכז, לעקוב אחר הוראות ולהכין שעורי בית. מאידך, הפרעות על רצף הספקטרום האוטיסטי מאופיינות גם כן בקשיים במיומנויות אקדמיות בסיסיות, בתקשורת, בקריאת שפת גוף והבעות פנים וביצירת קשרים חברתיים.
במידה ואתם או ילדיכם מתמודדים עם קשיי למידה משמעותיים מזה זמן ממושך, אל תהססו לפנות לביצוע אבחון לקויות למידה על ידי אנשי מקצוע מוסמכים, שכן גם אם אינכם סובלים מלקות למידה ספציפית, סביר להניח שיש צורך בהתערבות מקצועית כדי להתגבר על האתגרים השונים שאתם חווים בחייכם. באופן כללי, תהליך של אבחון לקויות למידה כולל בחינת ההיסטוריה האישית והמשפחתית של הנבדק והעברת סדרה של בדיקות ומבחנים שמטרתם לאסוף מידע חיוני על תפקודיו השונים. בסיום תהליך האבחון, לאחר קבלת אבחנה מקצועית מאיש המקצוע, הנבדק יהיה זכאי לקבלת שירותי חינוך מיוחד במסגרת הגן, בית הספר או המוסד האקדמי בו הוא לומד.
הורים לילדים לקויי למידה צריכים לעבוד באופן צמוד עם המורים בבית הספר של ילדיהם כדי להתאים עבורם את תנאי הלמידה וההיבחנות ולפתח תוכנית התערבות לתלמידים לקויי למידה. במקביל, קחו את ההובלה על עתידם של ילדיכם ובדקו מעת לעת את האפשרויות העומדות בפניכם, למדו ככל שתוכלו על טיפול בלקויות למידה אצל ילדים ופקחו על החינוך שילדיכם מקבלים במסגרת החינוכית. במקרים רבים, הורים חשים בטוחים יותר לאחר שהם מקבלים הדרכה מקצועית מאיש מקצוע בנושא השפעות לקות הלמידה הספציפית של ילדיהם על מיומנויות קוגניטיביות מסוימות הקשורות לתפקודי למידה. כמו כן, הקפידו לטפח את נקודות החוזק ושימו לב לתשוקות הייחודיות שלהם.
לקות למידה יכולה להיות מתסכלת מאוד עבור ילדים, בני נוער ומבוגרים כאחד, כאשר לקויי למידה מתקשים במיומנויות בסיסיות שכל חבריהם לספסל הלימודים מתמודדים עמן בקלות, חוששים להביך את עצמם מול כל הכיתה ומתקשים לבטא את עצמם בכתב ו/או בעל-פה. בעת שמדובר בתלמידים מחוננים לקויי למידה, התסכול בדרך כלל גדול עוד יותר. בנוסף, ילדים לקויי למידה עלולים להתקשות בהבעת רגשות ובהבנת רמזים לא מילוליים אחרים – מה שעלול לגרום לדימוי עצמי נמוך, לקושי בהתנהלות בכיתה וביצירת קשרים חברתיים. מלבד דימוי עצמי נמוך, לקות למידה שאינה מטופלת עשויה להוביל להערכה עצמית נמוכה, בידוד חברתי, בעיות התנהגות ובעיות רגשיות.
שיחת ייעוץ והכוונה
ללא עלות או התחייבות