אסטרטגיות למידה: פיתוח מיומנויות למידה לילדים או לסטודנטים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהן אסטרטגיות למידה?

אסטרטגיות למידה הן מיומנויות שעוזרות לילדים ולסטודנטים ללמוד טוב יותר. התלמידים רוכשים אותן מגיל צעיר, במטרה להשיג מטרות אקדמיות ולימודיות ולהגיע להישגים גבוהים. טכניקות שונות עוזרות לקדד את המידע ולארגן אותו טוב יותר, לקשר ידע חדש לידע קודם, להבין את החומר טוב יותר באמצעות תמצות וסיכום, לשפר את הזיכרון – ועוד.

ניתן לרכוש אסטרטגיות למידה באופנים שונים: באופן ספונטני במרוצת הלימודים, על ידי חיקוי של תלמידים אחרים או באמצעות הוראה ישירה, אקטיבית ומותאמת אישית עבור הלומד, כמו במקרה של הוראה מתקנת, המיועדת לתלמידים שמתמודדים עם לקויות וקשיי למידה והפרעות קשב וריכוז (ADHD). בכל מקרה ניתן ללמוד ולתרגל אסטרטגיות למידה וכדאי לעשות זאת.

תלמידים בעלי מיומנויות למידה גבוהות מודעים טוב יותר ליכולות הדידקטיות והאקדמיות שלהם, יודעים כמה זמן הם צריכים להשקיע בלימוד, יודעים כיצד מתאים להם ללמוד בשביל להגיע להישגים, קל להם יותר לרכוש ידע חדש ולקשר אותו לידע קודם ולשלוף אותו בעת הצורך, יש להם מוטיבציה גבוהה יותר ללמוד ולרכוש ידע – ועוד.

אסטרטגיות למידה

סוגי אסטרטגיות למידה לתלמידים ולסטודנטים

קיימים סוגים רבים של אסטרטגיות למידה. לכל אסטרטגיה מטרה או יעד אחד או יותר. להלן 3 סוגים עיקריים של אסטרטגיות למידה לתלמידים ולסטודנטים:

אסטרטגיות זיכרון – מקלות על תהליך הלימוד, השינון וההפנמה של הידע. הן עוזרות לקדד את המידע ולארגן אותו באופן יעיל ויסודי, כך שהתלמיד יוכל לשלוף אותו ולהשתמש בו היטב בעת הצורך, כמו למשל בעת ביצוע עבודה או בעת ביצוע מבחן. הן עוזרות גם לעבד את המידע באופן עמוק ויסודי ולקשר אותו לידע קודם או להיבטים אישיים. ביניהן ניתן לציין חלוקת פריטים לקבוצות ושימוש בראשי תיבות.

אסטרטגיות חשיבה – עוזרות לתלמיד לשפר את החשיבה הלוגית שלו, להסיק מסקנות, לחשוב ביצירתיות, לערוך השוואות – ועוד. כמו אסטרטגיות זיכרון, גם לאסטרטגיות אלו יעילות רבה בכל תחומי ונושאי הלימוד.

אסטרטגיות ניהול עצמי – מאפשרות לתלמיד לנהל את עצמו ואת הזמן שלו כך שהוא יוכל להציב מטרות ולעמוד בהן. הן עוזרות לו לתכנן את הזמן, להבין כמה זמן הוא צריך להקדיש ללימוד לפני מבחן, לקחת החלטות נכונות לאורך הלמידה, לשנות ולהתאים את קצב הלימוד, לווסת את עצמו ואת רגשותיו ולערוך בקרה עצמית – ועוד.

קיימים סוגים נוספים של אסטרטגיות למידה, כמו בין היתר גם אסטרטגיה להבנת הנקרא ואסטרטגיה להכנת שיעורי בית. ככל שהתלמיד מכיר מספר רב יותר של אסטרטגיות למידה, כך עולים הסיכויים שלו להצליח, וכך הוא יכול להתאים את האסטרטגיה לנושא הלימוד ולסוג המטלה שעליו לבצע, ובאופן כללי להתאים אותה לנקודות החוזקה והחולשה שלו ולדרך שבה מתאים לו ללמוד.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

לימודי אסטרטגיות למידה והוראה מתקנת

אסטרטגיות למידה נרכשות לרוב באופן ספונטני וכחלק טבעי מהפעילות הלימודית בבית הספר – החל מכיתה א' והלאה. דרך נוספת לרכוש אותן היא על ידי התבוננות בתלמידים אחרים וחיקוי השיטות שלהם, או אפילו חיקוי של המורים עצמם. חלק מהתלמידים יוכלו לסגל לעצמם אסטרטגיות חדשות בכוחות עצמם, ולהבין אילו אסטרטגיות מתאימות להם על ידי ניסוי וטעייה ובהתאם לאישיות וליכולות שלהם.

תלמידים מסוימים, שחווים קשיים בלימודים, ומתמודדים עם לקויות למידה או עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD), לאו דווקא מצליחים לסגל לעצמם אסטרטגיות למידה באופן עצמאי. במצב שכזה, יש לערוך אבחון דידקטי או אבחון פסיכודידקטי, לאבחן את הסוגיה הקיימת, ולפנות לקבלת הוראה מתקנת.

הוראה מסוג זה תקנה להם אסטרטגיות למידה שמתאימות באופן ספציפי ואישי להם, כך שהם יוכלו לשפר את הישגיהם במרוצת הזמן, לעמוד במשימות ולרכוש עצמאות דידקטית ואקדמית. מאפיין נוסף של הוראה מתקנת הוא השימוש הרב במשחקים ובחידות מסוגים שונים במטרה להפוך את הלמידה למהנה יותר ולהעלות את המוטיבציה בקרב התלמיד.

בין אם קיימת לקות למידה ובין אם לאו, בכל מקרה אפשר וכדאי לרכוש אסטרטגיות למידה חדשות ולהשחיז מיומנויות למידה קיימות בשביל להגיע להישגים גבוהים יותר בלימודים.

אסטרטגיות למידה מאפשרות לימוד מותאם באופן אישי, לימוד יעיל ומדויק, ועוזרות להרגיע לחץ נפשי לפני ובזמן ביצוע מבחנים. אסטרטגיות שנרכשות בילדות ממשיכות עם התלמיד לכל אורך חייו ונשארות בארגז הכלים הקוגניטיבי והאקדמי שלו גם בבגרות.

סוגי אסטרטגיות למידה

רשימת אסטרטגיות למידה למבחן

הציונים עצמם מהווים חלק משמעותי מאוד מכל מסגרת לימודית, ולמעשה מהווים מטרה בפני עצמה. מסיבה זאת, חלק חשוב במיומנויות למידה הוא אסטרטגיות למידה למבחן.

תלמידים אשר רכשו אסטרטגיות טובות, יוכלו ללמוד באופן רגוע, לקיים את המבחן בשקט נפשי – ולקטוף ציונים גבוהים יותר, מבלי לחשוש שהמידע שרכשו לא יהיה זמין עבורם בעת ביצוע המבחן. להלן מספר אסטרטגיות למידה למבחן:

כדאי לקבוע לוח זמנים עבור הלמידה למבחן, כך שתוכלו לעבד את המידע באופן מעמיק ולאפשר לו להיטמע היטב בזיכרון. לימוד ברגע האחרון הוא לימוד שטחי יותר. חשוב להקציב זמן לקריאה וארגון כל החומר הרלוונטי לבחינה.

כדאי לבדוק עם המורה אילו סוגי שאלות עשויות להישאל בבחינה, מהם בדיוק הנושאים שמהווים חלק מהחומר לבחינה, כמה שאלות תכלול הבחינה – וכו'.

וודאו שאתם מתחילים לצלול אל תוך החומר כשאכן יש בידיכם כל החומר הרלוונטי לבחינה. במידה ואתם צריכים להשלים חומר, עשו זאת באמצעות הקולגות ללימודים או באמצעות עיון במקורות מידע רלוונטיים.

קראו וסכמו את החומר תוך כדי סימון של משפטים ומונחים חשובים, וערכו השוואות בין תיאוריות ומונחים שונים.

נסו לנחש אילו שאלות ישאלו בבחינה – וענו עליהן. כך תוכלו להתכונן באופן מדויק ושכלתני, ולראות מהי רמת השליטה שלכם בחומר ובאילו נושאים אתם יכולים עוד לחזק אותה.

אסטרטגיות למידה למבחן

כיצד אסטרטגיות למידה מסייעות לילדים ולמבוגרים?

אסטרטגיות למידה הן טכניקות ומיומנויות. אי אפשר ללמוד באופן יעיל בלי אסטרטגיות אלו, ולמעשה כל תלמיד וכל סטודנט משתמשים בהן באופן זה או אחר במרוצת לימודיהם. לחלק מהתלמידים קל לרכוש אותן באופן טבעי וספונטני, ולהבין אילו מתאימות להם ואילו לא, וחלק מהתלמידים מתקשים לעשות זאת, וצריכים להשתמש בשירותי טיפול בלקויות למידה.

כאמור, ישנן אסטרטגיות למידה רבות. חלקן רחבות מאוד, עוזרות להשיג מספר מטרות ויש להן שימוש במגוון נושאים, וחלקן מתאימות להשגת מטרה מסוימת או ליישום בנושא לימודי מסוים, כמו רכישת שפה או לימודי מתמטיקה.

שליטה באסטרטגיות רבות ככל האפשר מקנה מרחב תמרון רחב ומאפשרת לתלמיד למצוא את האסטרטגיות המתאימות ביותר עבורו והמתאימות ביותר לביצוע המטלה שלפניו. באמצעות אסטרטגיות למידה ניתן לשפר את ההישגים, להעלות את הביטחון העצמי, להוריד ממפלס הלחץ ולהקל במידה רבה על הלמידה ועל השלמת וביצוע עבודות ומבחנים.

6 סוגי לקויות למידה נפוצים אצל ילדים
נגן וידאו

טיפול באסטרטגיות למידה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול באסטרטגיות למידה נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול באסטרטגיות למידה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

תמונה של רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

סוגי לקויות למידה
לקויות למידה: מהי לקות למידה? המדריך המלא על ליקויי למידה

לקות למידה הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הפוגעת ביכולתו של האדם לקבל, לעבד, לנתח או לאחסן מידע, כאשר הפרעת למידה גורמת לקשיים בקריאה, כתיבה, איות או פתירת בעיות חשבוניות, למרות שהאדם בעל פוטנציאל קוגניטיבי תקין ומעלה.

המדריך המלא >>
טיפול בלקויות למידה
טיפול בלקויות למידה: אילו שיטות טיפול מומלצות בשנת 2024?

לקות למידה או הפרעת למידה ספציפית (SLD) הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הגורמת להישגים אקדמיים נמוכים באופן משמעותי מהמצופה. לקויות למידה מקושרות לכישלון בלימודים, נמשכות חצי שנה לפחות וגוררות קשיים בקריאה, הבנת הנקרא, כתיב, הבעה בכתב וחישוב.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: