אבחון וטיפול בדיסגרפיה וקשיי כתיבה אצל ילדים ומבוגרים – לקות כתיבה

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה דיסגרפיה?

דיסגרפיה הינה לקות למידה ספציפית בכתיבה הבאה לידי ביטוי בעת שילדים ומבוגרים מציגים רמת כתיבה נמוכה באופן משמעותי מזו המצופה מבני גילם או מרמת כיתתם, כאשר קשיים בכתיבה צפויים להשפיע על חוויותיהם של התלמידים בבית הספר באופן שלילי.

אנשים המאובחנים עם דיסגרפיה (באנגלית: Dysgraphia) סובלים מליקויים בתפקודי הכתיבה השונים, כולל:

  • כתב יד בלתי קריא
  • ריווח לא עקבי
  • תכנון מרחבי ירוד על הנייר
  • ריבוי שגיאות כתיב
  • קושי בקריאה
  • קושי בכתיבת חיבור
  • קושי לחשוב ולכתוב בעת ובעונה אחת

בשל כך, האדם נדרש למאמץ יתר ותשומת לב מרבית אל מול תוצאות מוצלחות מעטות מאוד בלבד.

הבעיות השכיחות ביותר שניתן למצוא בקרב ילדים ומבוגרים המתמודדים עם דיסגרפיה הן:

  • היפוך של אותיות ו/או הברות
  • השמטה והוספה של אותיות
  • כתיבת אותיות בכתב ראי
  • כתיבה רציפה או רווחים שגויים
  • שגיאות כתיב מרובות

יחד עם זאת, קבלת אבחנה מקצועית בשלב מוקדם ככל הניתן יכולה לחולל פלאים אצל מרבית התלמידים המציגים קשיי כתיבה במהלך לימודיהם בבית הספר.

חשוב לציין, כי הטיפול בדיסגרפיה וקשיי כתיבה עשוי להיות תהליך מורכב וארוך, כך שרצוי לגלות את הסיבה ללקות הלמידה בהקדם האפשרי וכן להקדיש תשומת לב מרבית וטיפול ספציפי לכל מקרה, בעזרת פסיכולוג המתמחה בעבודה עם ילדים ובני נוער, זאת על מנת שהדיסגרפיה לא תלך ותתעצם עד לרמה בה יהיה קשה לטפל בה.

דיסגרפיה

דיסגרפיה - מאפיינים אצל ילדים ומבוגרים

תופעות שכיחות העלולות להעיד על קיומה של דיסגרפיה אצל ילדים ומבוגרים כוללות קריאה משובשת וכתיבה מחוברת חרף זמן ותשומת לב הולמים שהוקדשו לביצוע המטלה וכן חוסר עקביות במהלך הכתיבה, כולל ערבוב של אותיות דפוס ואותיות כתב, אותיות גדולות ואותיות קטנות, גדלים או עיצוב של אותיות בלתי סדירים וכיוצ"ב.

בנוסף, מאפיינים שכיחים של דיסגרפיה כוללים:

  • ריווח לא עקבי בין מילים ובין אותיות
  • מילים או אותיות שאינן גמורות
  • השמטת מילים
  • הצגת תנועת מפרק כף יד, גוף או נייר משונה
  • קושי לדמיין מראש מבנה של מכתב
  • העתקה וכתיבה איטיות ומייגעות
  • תכנון מרחבי ירוד על פני הדף
  • אחיזת כלי כתיבה מסורבלת או חריגה העשויה להוות תלונה על יד כואבת או מתעייפת במהירות
  • קושי משמעותי לחשוב ולכתוב בעת ובעונה אחת, כולל רישום הערות, כתיבה יצירתית וכד'

בשנים האחרונות נערכו מחקרים קליניים רבים כדי ללמוד מהן הסיבות הגורמות לכך שילדים מסוימים סובלים מלקויות למידה שונות.

ממצאי המחקרים והמאמרים האקדמיים שנכתבו בעקבותיהם מעלים חשד כי דיסגרפיה עוברת במשפחה או מקושרת להתפתחות טרום-לידתית, כגון לידה מוקדמת.

ילדים ומבוגרים המאובחנים עם דיסגרפיה לרוב סובלים גם מלקויות למידה אחרות.

לדוגמא, הפרעת קשב וריכוז (ADHD) עלולה להגביר את הסיכון לכך שתלמיד יסבול מדיסגרפיה במהלך חייו, זאת משום שיכולת הקשב קשורה באופן הדוק הן ליכולת הכתיבה והן ליכולת הקריאה.

כמו כן, לקויות למידה נוספות הקשורות לדיסגרפיה כוללות דיסלקציה (לקות קריאה) ולקות שפתית, כאשר מאפיינים של לקות שפתית כוללים קושי בהצבת מילים בסדר הנכון במשפט וקושי בזכירת מילים.

בעוד ההבדל בין דיסלקציה לדיסגרפיה הינו שדיסלקציה מתארת לקות ספציפית בקריאה ודיסגרפיה מתארת לקות ספציפית בכתיבה, אנשים נוטים להתבלבל לעתים קרובות בין השתיים, זאת משום שמי שסובל מדיסלקציה עשוי להתמודד גם עם קשיים בכתיבה או באיות.

כאמור, זה אפשרי שתלמיד יסבול משתי לקויות הלמידה במקביל, לכן חשוב מאוד לפנות לאבחון מקצועי שיאפשר לכם לדעת האם מצב אחד או שניים דורשים תשומת לב מצדכם.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

אבחון דיסגרפיה וקשיים בכתיבה

דיסגרפיה מאובחנת בדרך כלל על ידי פסיכולוג ילדים המתמחה באבחון לקויות למידה וקשיי כתיבה, כאשר במהלך התהליך עשויים להיות מעורבים גם אנשי מקצוע על פי הצורך וסיבת הפנייה, כגון רופא נוירולוג או מרפאה בעיסוק.

אבחון דיסגרפיה כולל תחומים רבים ומגוונים, כולל:

  • ביצוע מבחן אינטליגנציה (IQ)
  • הערכת היכולות האקדמיות על ידי מבדקי קריאה, כתיבה, שפה ואריתמטיקה
  • הערכת מיומנויות מוטוריקה עדינה הקשורות לכתיבה
  • העברת מטלות המעריכות את יכולת האיות, הדקדוק והפיסוק
  • בחינת איכות הרעיונות המוצגים
  • בדיקות הכוללות העתקה של עיצובים שונים

חשוב לציין, כי ילדים מחוננים ומצטיינים הסובלים מדיסגרפיה וקשיים בכתיבה לעתים קרובות אינם מאובחנים ואינם זוכים לטיפול מקצועי הולם משום שמורים מניחים בטעות כי אם תלמידים מבריקים אינם יכולים לכתוב זה פשוט כי הם אינם מנסים לעשות כן.

אבחון דיסגרפיה

טיפול בדיסגרפיה וקשיי כתיבה

דיסגרפיה וקשיי כתיבה משפיעים על ילדים שונים בדרכים שונות ועשויים לעתים קרובות לגרום ללחץ נפשי, כמו גם לתחושת תסכול עקב חוסר יכולתם לעשות את מה שבני כיתתם יכולים לבצע.

בנוסף, תלמידים הסובלים מקשיי למידה משמעותיים עלולים להפוך מושא לביקורת לא הוגנת מצד חבריהם או הצוות החינוכי על היותם רשלנים, לא קשובים, פזיזים, חסרי זהירות או עצלנים בעבודתם בכתה.

תלמידים המתמודדים עם דיסגרפיה נוטים לפגר בהתקדמותם עם הכנת שעורי בית או מטלות בית הספר – מה שעלול להוביל לא רק להישגים נמוכים, אלא גם להפרעת חרדה או דיכאון קליני.

בשל כך, במידה והנכם חושדים כי ילדכם סובל מדיסגרפיה עקב קושי משמעותי בכתיבה, נקטו בהקדם בפעולות הבאות.

ראשית, רשמו לעצמם הערות חשובות.

במידה וילדכם נאבק על מנת להביע את רעיונותיו באמצעות כתיבה או מראה קושי לגבי כתב היד, מומלץ שתתחילו לרשום את הדאגות הספציפיות שלכם, שכן ככל שיהיה בידכם מידע רב יותר, כך ההערכה שאיש המקצוע יבצע תהיה טובה ומדויקת יותר.

שנית, שוחחו עם מחנכת הכתה של ילדכם.

במידה והנכם מבחינים באחד או יותר מהמאפיינים והסימנים של דיסגרפיה או לקות למידה אחרת, שוחחו עם מחנכת הכתה של ילדכם בנוגע לביצועיו בכתה והעלו את החששות הספציפיים שלכם, כמו גם שאלו אודות ההתקדמות של ילדכם עם הכתיבה במהלך שנת הלימודים האחרונה.

שלישית, שקלו לפנות לאבחון מקצועי, שכן הערכה פסיכולוגית-חינוכית מקיפה תאתר במדויק את קשיי הכתיבה הספציפיים שילדכם עשוי להתמודד עמם.

בטרם הפנייה למכון האבחון, התייעצו עם הצוות החינוכי של בית הספר בו לומד ילדכם על מנת לבדוק האם הוא זכאי לבדיקה במסגרת בית הספר. 

במידה ולא, תאמו מועד לאבחון דיסגרפיה באופן פרטי.

רביעית, היו הורים יוזמים והאמינו בתחושות הבטן שלכם, מכיוון שקושי בכתיבה אצל ילדים עשוי להיות מיוחס באופן שגוי לעצלנות או חוסר מוטיבציה.

בשל כך, כאמור, ילדים מחוננים ומצטיינים הסובלים מדיסגרפיה לעתים קרובות אינם מופנים לאבחון פסיכודידקטי ומחמיצים הזדמנויות לטפל בבעיה האמיתית שלהם.

לאור זאת, זכרו שכהורים אנו הסנגורים הטובים ביותר של ילדנו וזה אף פעם לא מוקדם מדי כדי לאבחן בעיות פוטנציאליות בכתיבה.

מיתוסים על דיסגרפיה וקושי בכתיבה אצל ילדים

  • מיתוס: כל התלמידים המבריקים הינם כותבים טובים

    עובדה: תלמידים הכותבים באיטיות, באופן מרושל או שאינם מצליחים להשלים את מטלות הכתיבה בכתה או בבית מכונים לעתים קרובות "עצלנים" או "חסרי מוטיבציה", אולם ילדים מחוננים רבים הסובלים מדיסגרפיה ולקויות למידה אחרות שאינן מאובחנות אינם מקרים יוצאי דופן.

  • מיתוס: דיסגרפיה אינה קשורה ללקויות למידה אחרות

    עובדה: בעוד שדיסגרפיה וקשיים בכתיבה יכולים להתרחש לבדם, לרוב עם יתרחשו בו זמנית עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD), דיסלקציה, דיסקלקוליה, לקות שפתית או לקויות למידה אחרות.

  • מיתוס: קושי משמעותי בכתיבה אצל ילדים, כמו דיסגרפיה, הינו עניין נדיר

    עובדה: מחקרים שנערכו בעולם מציעים כי אחד מכל חמישה ילדים ומבוגרים חווה קושי להביע את עצמו באמצעות כתיבה. יחד עם זאת, לעתים קרובות דיסגרפיה אינה מאובחנת אצל תלמידים הסובלים ממנה.

  • מיתוס: עפרונות ועטים מיוחדים אינם עוזרים לתלמידים המתמודדים עם דיסגרפיה

    עובדה: בעוד שעפרונות בעלי אחיזת מיוחדת או עזרי כתיבה אחרים לא יטפלו לבדם בכל הבעיות הנובעות מקשיים בכתיבה, כלים אלו יכולים לעודד את התלמידים לאחוז את העיפרון בצורה טובה ונכונה יותר.

  • מיתוס: תלמידים עם דיסגרפיה אינם חכמים

    עובדה: דיסגרפיה מרחפת מעל רצף האינטליגנציה, כך שאנשים רבים הסובלים מקשיי כתיבה הינם מבריקים, יצירתיים ומצליחים.

טיפול בקשיי כתיבה

אסטרטגיות למורים והורים של ילדים עם דיסגרפיה

כמורים והורים של ילדים הסובלים מדיסגרפיה (באנגלית: Dysgraphia), באפשרותכם לנקוט במספר אסטרטגיות שיאפשרו לתלמידים להתמודד טוב יותר עם הדרישות הלימודיות. לדוגמא:

  • הציעו שימוש במעבד תמלילים
  • הימנעו מלהוקיע תלמידים על עבודה מרושלת או פזיזה
  • ספקו הערות או קווי מתאר כדי להפחית את כמות הכתיבה הנדרשת מהתלמיד
  • הציעו שימוש באוחזי עיפרון או עזרי כתיבה מעוצבים
  • צמצמו את ההיבטים של עבודת העתקה
  • ספקו בעיות מתמטיות ארוכות ומורכבות מודפסות מראש
  • הציעו חלופות למטלות בכתב, כגון עבודות מוקלטות בווידאו, עבודות מוקלטות באודיו וכד'

בנוסף, אפשרו התאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות לילדים המאובחנים עם לקויות למידה, כולל:

  • בחינות בעל פה
  • שימוש בטייפ לצורך הקלטת שעורים והרצאות
  • שימוש במנהל רשימות
  • שימוש בנייר לרוחב
  • שימוש בנייר משבצות (לא רק במתמטיקה)

דיסגרפיה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון דיסגרפיה נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון דיסגרפיה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו