דיסקלקוליה – אבחון לקות למידה במתמטיקה – דיסלקציה במתמטיקה

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה דיסקלקוליה?

דיסקלקוליה, לקות למידה ספציפית במתמטיקה, הינה הפרעה נוירו-התפתחותית שכיחה הפוגעת ביכולת החישוב האריתמטית ומאופיינת בליקויים בזיכרון עבודה, בלמידת עובדות חשבון בסיסיות והבנת מושגים אריתמטיים, בעיבוד ערך מספרי ובעריכת חישובים מדויקים ורהוטים.

אנשים המאובחנים עם דיסקלקוליה נוטים להציג בלבול בין ספרות, היפוך של ספרות, כתיבת מספרים בכתב ראי וקשיים משמעותיים במגוון יכולות מתמטיות, שאינם תואמים את המצופה על פי גילם הכרונולוגי ושאינם נגרמים כתוצאה מהיעדר הזדמנויות חינוכיות הולמות, חסך סביבתי או ליקויים אינטלקטואליים.

בדומה ללקויות למידה נפוצות אחרות, תהליך של אבחון דיסקלקוליה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים עשוי להיות ארוך ומורכב יחסית, שכן כ-25% מאוכלוסיית העולם מתמודדים עם קשיים במתמטיקה מסוגים שונים, לכן מומלצת התערבות מקצועית מוקדמת שמטרתה למנוע החרפה במצב ופגיעה בביטחון העצמי ובדימוי העצמי של האדם.

דיסקלקוליה

דיסקלקוליה - הגדרה

בעוד ההגדרה המקצועית של דיסקלקוליה התפתחותית (באנגלית: Dyscalculia), המכונה לעתים קרובות "דיסלקציה במתמטיקה", אינה חד משמעית וסותרת את עצמה במדריכי אבחון שונים, מחקרים קליניים שנערכו בשנים האחרונות ברחבי העולם גילו שכ-5% מהאוכלוסייה הכללית סובלים מלקות למידה במתמטיקה.

אף על פי שדיסקלקוליה בדרך כלל מאובחנת לצד הפרעות התפתחותיות נוספות בעלות גורמי סיכון משותפים, כמו דיסלקציה, דיסגרפיה או הפרעת קשב וריכוז (ADHD), אין להניח מראש שכל אדם המאובחן עם לקויות למידה אחרות בהכרח גם מתמודד עם קושי במתמטיקה או שכל אדם המאובחן עם דיסקלקוליה בהכרח גם חווה בעיות עם מיומנויות הקריאה והכתיבה.

יחד עם זאת, מכיוון שריבוי לקויות למידה הינו הכלל ולא היוצא מן הכלל וקשיים במתמטיקה עשויים להיות הרסניים בהשפעתם על ילדים, בני נוער ומבוגרים, הן בתחום האקדמי והן בתחום התעסוקתי, חשוב ביותר לפנות להערכה מקצועית מקיפה מיד כשעולה חשד לקיומה של דיסקלקוליה כדי להבין טוב יותר עם אילו סוגי לקויות למידה אתם או ילדיכם מתמודדים לאורך השנים.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

לקות למידה במתמטיקה

מאפיינים שכיחים של דיסקלקוליה התפתחותית הינם קושי בעת ספירה לאחור, היעדר אסטרטגיות המפצות על חוסר זיכרון מלבד השימוש במחשבון, קושי בזכירת עובדות בסיסיות חרף שעות רבות של תרגול ושינון, היעדר וודאות בתוצאות המתקבלות וקושי בהבנת ערכה, מקומה ותפקידה של הספרה "0" במערכת המספרים.

תסמינים נוספים של לקות למידה במתמטיקה כוללים קושי בתפיסה של מספר ואומדן, נטייה לאיטיות בעריכת חישובים מתמטיים, שימוש בפעולת החיבור כפעולת ברירת מחדל, הימנעות מביצוע פעולות החשבון האחרות או ריבוי שגיאות בעת הביצוע ושכיחת תהליכים מתמטיים מורכבים יחסית, כגון חילוק ארוך.

הימנעות מביצוע מטלות הנתפסות כקשות כדי להימנע מהגעה לתשובות לא נכונות, יכולת נמוכה לעריכת חישובים בראש ורמות גבוהות של חרדה בשל חוסר הצלחה מתמשך במקצוע המתמטיקה עשויות גם כן להעיד על קיומה של דיסקלקוליה, המכונה לעתים תכופות "דיסלקציה במתמטיקה".

אבחון דיסקלקוליה

דיסקלקוליה - אבחון

האופי ההטרוגני של קשיי למידה במתמטיקה מקשה על הורים ואנשי חינוך לזהות לקות למידה ספציפית במתמטיקה אצל ילדים ובני נוער, כאשר גם מומחים באבחון לקויות למידה נדרשים לבצע הערכה מקצועית מקיפה המורכבת ממספר רב של בדיקות כדי לאבחן דיסקלקוליה.

לדוגמא, במהלך אבחון פסיכודידקטי מורחב, פסיכולוגים מוסמכים מקיימים ראיון קליני עם הורי הנבדק במטרה להבין טוב יותר את סיבת הפנייה ועושים שימוש במגוון כלי אבחון ומדדים מקובלים על מנת לזהות את הגורמים לבעיות השונות.

במידה וילדכם אכן יאובחן כסובל מדיסקלקוליה התפתחותית, באפשרותכם להגיש את חוות הדעת הכתובה לבית הספר ולממש את זכאותו לקבלת התאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות המיועדות לתלמידים לקויי למידה, כגון שימוש בלוח הכפל במהלך בחינות, גישה למחשבון במהלך שעורים ובחינות, תוספת זמן במבחנים, חלל עבודה שקט, אפשרות להקליט שעורים, גישה להערות המורה, סיוע בהכנת שעורי הבית והוראה מתקנת או שעות פרטניות במתמטיקה במסגרת בית הספר.

אבחון דיסקלקוליה למבוגרים

השפעותיהן השליליות של לקויות הלמידה אינן מסתיימות בלימודי מתמטיקה והן עלולות להופיע גם מחוץ לכותלי בית הספר ולהמשיך להתרחש גם בהמשך החיים הבוגרים, כאשר דיסקלקוליה אצל מבוגרים מאופיינת בעיקר בקושי להתנהל בעניינים כספיים, כמו חישוב עודף, ספירת שטרות, חישוב טיפים, פיצול חשבון והערכת אומדן עלויות של פריטים שונים.

מאפיינים שכיחים נוספים של לקות למידה במתמטיקה אצל מבוגרים כוללים קשיים משמעותיים בזכירת מספרים (מיקוד, מספרי טלפון, כתובות), בהערכת מרחקים וזמני הגעה ממקום למקום, בזכירת כיוונים, בספירה מימין לשמאל, בקריאת שעונים, בספירת זמן ובשמירה על עקביות בניקוד, ספירה ואסטרטגיות מספריות.

במקביל לביצוע אבחון דיסקלקוליה למבוגרים, כסטודנטים לקויי למידה באפשרותכם לעשות שימוש במספר אמצעי למידה, כלי עזר וטכנולוגיות תומכות כדי להתמודד טוב יותר עם קושי מתמשך במתמטיקה, כגון שימוש במחשבון נוח לשימוש, עפרונות מחיקים, נייר משבצות לשמירה על עמודות ומספרים ישרים, תזכורות קבועות מראש בטלפון למעקב אחר זמנים ומשחקים מתמטיים לתרגול מיומנויות חיוניות בדרך מהנה.

לקות למידה במתמטיקה

דיסקלקוליה - טיפול

מכיוון שמתמטיקה הינה תחום מאוד התפתחותי, חוסר ביטחון או חוסר ודאות במיומנויות מוקדמות משפיעים בדרך כלל על כישורים מאוחרים יותר ועלולים להוביל להתפתחותה של דיסקלקוליה, לכן חשוב ביותר להתחיל לטפל במצב כבר מתהליך רכישת היסודות בחשבון.

לדוגמא, מורה להוראה מתקנת במתמטיקה, בעלת ניסיון רב שנים בעבודה עם תלמידים וסטודנטים לקויי למידה, יכולה לעזור לכם או לילדיכם ללמוד איך לגשת לבעיות מתמטיות בצורה יעילה יותר ולתרגל את כישורי המתמטיקה שלכם בסביבה איטית יותר, פחות מלחיצה וחסרת שיפוטיות.

כמו כן, כאמור, ילדים ובני נוער המאובחנים עם דיסקלקוליה זקוקים וזכאים לקבלת תמיכה אקדמית במסגרת החינוכית בה הם לומדים כדי לעמוד בקצב של שאר חבריהם לכיתה בשעורי מתמטיקה וללמוד איך להתמודד טוב יותר עם שעורי הבית והמבחנים במקצוע זה.

דיסלקציה במתמטיקה

אף על פי שמרבית האנשים הסובלים מדיסקלקוליה, המכונה על ידי אנשי חינוך מסוימים "דיסלקציה במתמטיקה", חווים רמת חרדה גבוהה בהתמודדות עם שעורי בית, מבחנים ומטלות שונות הדורשות כישורים מתמטיים, חרדת מתמטיקה אינה בלעדית לתלמידים וסטודנטים המאובחנים עם לקות למידה ספציפית זו.

למשל, חרדת מתמטיקה עלולה להיות נבואה המגשימה את עצמה, שכן תלמידים וסטודנטים הסובלים מקושי משמעותי ומתמשך במתמטיקה לעתים קרובות מודאגים מחוסר הצלחתם עד כדי כך שתחושת החרדה משתלטת עליהם ומונעת מהם לקלוט מידע, להתרכז בלמידה ולהצליח בבחינות.

באופן כללי, המפתח להצלחה של כל אדם דיסקלקולי הסובל במקביל מחרדת מתמטיקה הינו רכישת כלים ואסטרטגיות יעילות לניהול חרדה המתעוררת בעקבות התמודדות עם אתגרים מתמטיים פשוטים ומורכבים כאחד.

6 סוגי לקויות למידה נפוצים אצל ילדים
נגן וידאו

שאלות ותשובות בנושא דיסקלקוליה

דיסקלקוליה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון וטיפול בדיסקלקוליה נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול בדיסקלקוליה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

סוגי לקויות למידה
סוגי לקויות למידה – הגדרה – מה ההבדל בין לקות למידה וקשיי למידה?

לקות למידה הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הפוגעת ביכולתו של האדם לקבל, לעבד, לנתח או לאחסן מידע, כאשר הפרעת למידה גורמת לקשיים בקריאה, כתיבה, איות או פתירת בעיות חשבוניות, למרות שהאדם בעל פוטנציאל קוגניטיבי תקין ומעלה.

המדריך המלא >>
טיפול בלקויות למידה
טיפול בלקויות למידה – טיפול בלקות למידה – טיפול בלקויי למידה בגבעתיים

לקות למידה או הפרעת למידה ספציפית (SLD) הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הגורמת להישגים אקדמיים נמוכים באופן משמעותי מהמצופה. לקויות למידה מקושרות לכישלון בלימודים, נמשכות חצי שנה לפחות וגוררות קשיים בקריאה, הבנת הנקרא, כתיב, הבעה בכתב וחישוב.

המדריך המלא >>

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו