טיפול בלקויות למידה וקשיי למידה לילדים ומבוגרים – טיפול בלקויי למידה

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

טיפול בלקויות למידה

לקויות למידה, סוג של הפרעות התפתחותית, משפיעות על יכולתם של ילדים, בני נוער ומבוגרים להבין ולעבד מידע כראוי והן בדרך כלל מאובחנות בתקופת הילדות, אם כי במקרים מסוימים אנשים פונים לאבחון לקויות למידה רק בשלבים מאוחרים יותר של חייהם, בעיקר לקראת לימודים אקדמיים. בעוד האבחנה המקצועית הינה הפרעת למידה ספציפית (SLD), המונח המקובל בקרב הורים ואנשי חינוך הינו לקות למידה.

אנשים פונים לטיפול בלקויות למידה מכיוון שהם חווים קשיים שונים בקריאה, כתיבה או מתמטיקה, היוצרים סביבת למידה מאתגרת בה לרוב נפגעים ההישגים האקדמיים. במידה ולא מאבחנים את לקות הלמידה ממנה סובל הילד בשלב מוקדם ככל הניתן ומעניקים לו את התמיכה והטיפול הנחוצים במקרים של קשיי למידה משמעותיים, הבעיה עשויה להשפיע לרעה על מצבו הנפשי והרגשי של האדם, כמו גם על הישגיו הלימודיים ואפשרויות התעסוקה שלו בעתיד.

במידה ואתם חוששים שאתם או ילדכם מתמודדים עם לקות למידה, מומלץ שתשוחחו על כך עם היועצת החינוכית של בית הספר או המרכז לטיפול בליקויי בלמידה של המוסד האקדמי בו אתם לומדים כדי להעריך את הצורך בפנייה לאבחון וטיפול מקצועיים. חשוב לציין, כי בעזרת התערבות מוקדמת ניתן ללמד ילדים ומתבגרים כיצד לנהל ולהפחית את ההשפעות השליליות של לקויות הלמידה – מה שיעזור להם לנהל חיים מלאים ומאושרים גם בהגיעם לבגרות.

טיפול בלקויות למידה

טיפול בילדים עם לקויות למידה

טיפול בלקויות למידה ניתן על פי קשיי הלמידה הספציפיים מהם סובלים ילדים, כשאלו יכולים לכלול קשיים בקריאה, הבנת הנקרא, איות, כתיבה, מספרים, חישובים והנמקה מתמטית. בעוד לעתים מדובר בקשיים קלים יחסית, ילדים מסוימים נאלצים להתמודד עם הפרעות משמעותיות יותר בלמידה. כמו כן, לקויות למידה שאינן זוכות לטיפול מקצועי הולם עלולות להשפיע באופן ניכר על המיומנויות האקדמיות של הילד ולהוביל לאתגרים ומאבקים רבים במסגרת בית הספר, העבודה ואף בתפקוד היום יומי.

למעשה, טיפול בילדים עם לקויות למידה משתנה על פי סוג הפרעת הלמידה הספציפית ממנה סובל התלמיד, כאשר הסוגים השונים כוללים טיפול בדיסלקציה (הפרעת למידה בקריאה), טיפול בדיסגרפיה (הפרעת למידה בכתיבה), טיפול בדיסקלקוליה (הפרעת למידה במתמטיקה), טיפול בהפרעת עיבוד שמיעתי וטיפול בהפרעת עיבוד חזותי. יש לציין, כי התמודדות עם לקויות למידה אינה קשורה בהכרח לרמת אינטליגנציה (IQ) מסוימת.

מכיוון שקשיי למידה מהווים אחת הבעיות השכיחות ביותר אצל ילדים, כ-10% מהילדים מופנים כיום לטיפול בליקויי למידה, מתוכם כ-65% הם בנים. בנוסף, מחקרים שנערכו בשנים האחרונות גילו כי התמודדות הורים עם ילדים לקויי למידה נפוצה עוד יותר בקרב משפחות של ילדים בעלי צרכים מיוחדים בגילאים שונים. מלבד זאת, הסטטיסטיקה מראה כי כ-25% מהילדים והמבוגרים המאובחנים עם לקויות למידה סובלים במקביל מהפרעות נפשיות שונות, לעתים באופן זמני ולעתים למשך כל החיים.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

התמודדות הורים ומורים עם ילדים ותלמידים לקויי למידה

כאמור, איתור וטיפול מוקדם בילדים ותלמידים לקויי למידה יכול להניב תועלת רבה, כך שבמידה ואתם חושדים כי אתם או ילדכם מתמודדים עם לקות למידה ספציפית הפוגעת בתפקודכם הלימודי, החברתי ו/או ההתנהגותי, מומלץ לפנות לאבחון לקויות למידה לילדים או מבוגרים בהקדם וכן לנקוט במספר פעולות שיכולות להיות מועילות מאוד עבורכם.

תחילה שוחחו על חששותיכם עם הצוות החינוכי של בית הספר של ילדכם או מרכז התמיכה ללקויי למידה במוסד האקדמי בו אתם לומדים ובדקו עמם מהן אפשרויות הסיוע שיש להם להציע עבור קשיי הלמידה שלכם. בעת שמדובר בתלמידים המאובחנים כבעלי לקויות למידה, לעתים קרובות הם זכאים לשעות שילוב או שירותי חינוך מיוחד המאפשרים להם לרכוש אסטרטגיות חדשות ומועילות כדי להתמודד טוב יותר עם האתגרים הלימודיים.

הדרכת הורים פרטנית או קבוצת התמודדות הורים עם ילדים לקויי למידה יכולות לעזור לכם להבין טוב יותר את הפרעות הלמידה והצרכים הנוכחיים של ילדכם על מנת שתוכלו לתמוך בהם באופן מיטבי. יתרה מכך, השתתפות בקבוצת תמיכה מועילה להורים רבים משום שמתאפשר להם לשתף הורים אחרים המתמודדים עם מצב דומה לשל משפחתכם.

תלמידים עם לקויות למידה יכולים להפיק תועלת גם משיטות טיפול רגשי רבות, זאת משום שרבים מהם מתמודדים עם סטיגמותבדידות ובריונות המובילים למתח נפשי וסטרס כרוני. במקרים אחרים, ילדים ובני נוער עשויים לסבול מהערכה עצמית נמוכהדיכאון או מצבי רוח משתנים משום שהם מודעים היטב להבדלים בינם ובין תלמידים אחרים בני גילם – מה שמצריך גם כן טיפול מקצועי בלקות הלמידה, בתסמיניה ובהשלכותיה.

טיפול בקשיי למידה

שיטות טיפול בלקויות למידה לילדים ומבוגרים

במידה והחלטתם שהגיעה העת לפנות לטיפול בלקויות למידה עקב התפתחותן של בעיות רגשיות ונפשיות האופייניות בקרב ילדים ומבוגרים לקויי למידה, ישנן מספר שיטות טיפול שעליכם לקחת בחשבון. ראשית, פסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית (CBT) מומלצת כשמטופלים מעוניינים להחליף דפוסי חשיבה והתנהגות לא מועילים בדפוסים חדשים ומועילים יותר.

שנית, טיפול משפחתי מאפשר לכל בני המשפחה להבין היטב מהן לקויות למידה ואיך ניתן לטפל ולתמוך בילד הנאבק בקשיי למידה. שלישית, טיפול באומנות (הבעה ויצירה) מסייע לילדים צעירים למצוא דרכים חדשות כדי להביע את עצמם באופן בלתי מילולי. רביעית, קבוצת מיומנויות חברתיות יכולה להוות טיפול משלים לפגישות הפרטניות השבועיות של ילדים ולהעניק להם תמיכה מקצועית נוספת. חמישית, טיפול מיינדפולנס יכול גם כן לעזור בהתמודדות של הורים עם ילדים לקויי למידה, כמו גם לילדים עצמם.

טיפול בלקויות למידה למבוגרים

איך לבחור מכון טיפול בקשיי למידה?

בעת חיפוש ובחירה של איש מקצוע או מכון המתמחה בטיפול בקשיי למידה אצל ילדים ומבוגרים, הדבר החשוב ביותר שיש לבדוק הוא מידת ההתאמה האישית בין המטפל למטופל, כלומר מה הפוטנציאל שיתפתח ביניהם הקשר המשמעותי הנדרש ליעילותם והצלחתם של כל סוגי הטיפולים בליקויי למידה.

יחד עם זאת, עוד בטרם תיפגשו עם מטפל או מטפלת רגשית, עליכם להקפיד לחפש ולפנות רק לאנשי מקצוע המוסמכים לטיפול בילדים ומבוגרים עם לקויות למידה. לאחר שמצאתם מטפל או מטפלים פוטנציאליים ומומלצים, השלב הבא יהיה ליצור עמם קשר טלפוני כדי להעריך אותם בצורה טובה יותר, לשאול מהם הכישורים והניסיון המקצועי שלהם עם קשיי למידה, מהו סוג או סוגי הטיפול שהם מציעים והאם יוכלו להפנות אתכם לאנשי מקצוע מתחומים אחרים במידת הצורך, כמו מורה להוראה מתקנת, מרפאה בעיסוק או קלינאית תקשורת. בהתאם לתחושתכם האישית, שקלו לשוחח עם מספר מכונים או מטפלים לפני שתחליטו עם מי להיפגש.

טיפול בלקויות למידה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בלקויות למידה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בלקויות למידה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו