לקות למידה שפתית – אבחון לקות שפה בגיל הגן או בגיל הרך

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

לקות למידה שפתית

לקות שפתית היא הפרעה שמופיעה בילדים ומשפיעה על יכולות הדיבור, ההאזנה, ההבנה, הקריאה והכתיבה שלהם. מדובר בקושי ועיכוב בהתפתחות השפה של הילד שלא נובעים מבעיות שמיעה ולא מהווים חלק מתסמונות הספקטרום האוטיסטי.

ילדים בעלי לקות למידה שפתית מתקשים להגות מילים באופן מדויק, מתקשים בניסוח ובהבנת משפטים מורכבים ואוצר המילים שלהם קטן יחסית. בשורה התחתונה, הם מתקשים להביע את עצמם ולהבין אחרים.

אמנם אין אפשרות להעלים כליל לקות למידה שפתית, אך כן אפשר להחיל שיפור ניכר במצב, וכך לשפר את התפקוד הדידקטי, החברתי והרגשי של האדם המתמודד עם הלקות. לצורך כך יש בראש ובראשונה לערוך אבחון דידקטי, אבחון פסיכודידקטי או אבחון אצל קלינאית תקשורת.

לאחר מכן ניתן לטפל בלקות שפה על ידי פנייה לטיפול אצל קלינאית תקשורת או באמצעות טיפול בהוראה מתקנת, אותו מעניקים מורים המתמחים בהוראה מתקנת, מורים לחינוך מיוחד ומומחים בלקויות למידה.

לקות שפתית

לקות שפה - תסמינים

ללקות שפתית יש מספר תסמינים הקשורים לקריאה, כתיבה, הבנה, הבעה, הגייה – ועוד. התסמינים עשויים להשתנות בהתאם לגיל הילד. להלן התסמינים המרכזיים של הפרעה זו:

• קושי לרכוש את השפה
• עיכוב בהבעה של המילים הראשונות
• קושי בהבנת הוראות והנחיות, ובפרט הנחיות מורכבות יחסית
• ביצוע טעויות תחביריות ודקדוקיות בעת דיבור
• קושי לרכוש מילים חדשות, מה שיוצר אוצר מילים מצומצם יחסית
• קושי ביצירת שיח
• קושי בבניית משפטים
• קושי בהבנת דימויים
קשיי קריאה
• חוסר ארגון בכתיבה ובדיבור
• שגיאות כתיב
• הבעת מילים ומשפטים שלא קשורים לשיחה
• קושי לזכור מילים

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

אבחון לקות שפתית

אבחון הלקות במידה וקיימת מתבצע על ידי קלינאי תקשורת או קלינאית תקשורת. באמצעות האבחון ניתן יהיה להבין האם קיים פער בין הרמה השפתית הנוכחית של הילד לבין הרמה השפתית המצופה ממנו, משמע, הרמה השפתית של קבוצת השווים שלו.

האבחון יעסוק באיתור הקשיים שאיתם מתמודד הילד מבחינה שמיעתית ומילולית, וייבדקו ההגייה שלו ומובנות ושטף הדיבור. האבחון יבדוק גם היכן מצויות נקודות החוזקה של הילד מבחינה שפתית.

ניתן לפנות גם לקבלת אבחון דידקטי או אבחון פסיכודידקטי בשביל לקבל תמונה דידקטית רחבה יותר. בכל מקרה, יש לבצע בדיקת שמיעה לילד לפני ביצוע כל אבחון דידקטי או תקשורתי, במטרה לשלול בעיית שמיעה שעשויה להוות את המקור והגורם לעיכוב ברכישת השפה. במצב שכזה לא מדובר בלקות שפתית אלא בלקות שמיעה.

האבחון מתבצע באמצעות תצפית בילד, עריכת ראיונות, השלמת שאלונים על ידי ההורים והצוות החינוכי ועריכת מבדקים לבדיקת התפקוד השפתי של הילד ויכולות הלמידה שלו. האבחון יאפשר למאבחן להשוות את יכולות השפה של הילד הנבדק ליכולות המצופות של קבוצת השווים שלו. כך הוא יוכל לאתר קשיים, לאבחן לקות ספציפית ולהעניק מסקנות והמלצות להמשך טיפול בסוגיה.

לקות שפה - גורמים

הגורם המרכזי להופעת לקות שפתית הוא גנטי, משמע, הלקות בדרך כלל עוברת בתורשה. ילדים בעלי הורים ואחים בעלי לקות שפתית הם בעלי סיכוי גדול יותר לפתח לקות שפתית בעצמם.

לפחות ל-50% מהילדים בעלי לקות שפה יש קרוב משפחה אחד או יותר בעל אותה הלקות. בנוסף לגנטיקה, גם פגיעה נוירולוגית וקשיים בלידה או בהיריון עשויים להוביל להתפתחות ההפרעה.

לקות שפתית - השלכות

אמנם ניתן לשפר את המצב באופן ניכר, אך אין אפשרות להעלים את הלקות השפתית באופן מוחלט. ללקות שאיננה מטופלת יהיו השלכות משמעותיות על הילד לכל אורך חייו, כולל ההשלכות הבאות:

• קושי ביצירת קשרים חברתיים
• קושי להגיע להישגים בעבודה ובלימודים
• דימוי עצמי נמוך והערכה עצמית נמוכה
• תחושות ורגשות של זעם ותסכול
• התנהגות תוקפנית ואלימה
• לקות שפתית עלולה לגרום להתפתחות של לקויות נוספות, כמו לקויות קריאה או לקויות למידה

לקות שפה

לקות שפתית - טיפול

טיפול בלקות שפה יכול להתבצע על ידי הוראה מתקנת או על ידי קלינאית תקשורת, והוא מתבסס על המלצות האבחון. הטיפול יתרכז בשדרוג יכולות שונות, כמו הבנת הנשמע, הבנת הנקרא וההבעה המילולית.

הטיפול מותאם לילדים – הוא יצירתי, צבעוני ומהנה, ומתבסס על משחק. הטיפול מותאם לילדים באופן כללי ומותאם גם לכל ילד באופן ספציפי, וזאת בהתאם לצרכיו ובהתאם ללקות איתה הוא מתמודד. הטיפול ישפר לא רק את יכולות השפה השונות שלו, אלא גם את הדימוי העצמי ותחושת המסוגלות האישית שלו.

התהליך הטיפולי כולל פעמים רבות מעורבות ישירה ואקטיבית של ההורים או לחילופין שלב של הדרכת הורים, שיעניק להם כלים אותם יוכלו ליישם גם בבית. באופן זה הם יוכלו לקדם את ההתפתחות של ילדם באופן מהיר ואיכותי יותר. הדרכת הורים תספק להם מידע בנוגע ללקות, כך שהם יוכלו להתמודד איתה ועם השלכותיה טוב יותר גם מבחינה רגשית.

הטיפול יעזור לילד לשפר את הדקדוק והתחביר, להבין טוב יותר כיצד להשתמש במילים, להרחיב את אוצר המילים, להבין הנחיות, לשפר את יכולות התקשורת הבינאישית ולארגן מידע באופן מדויק ויעיל יותר.

באופן כללי, הטיפול יעזור לו לדבר, להבין, לכתוב ולקרוא טוב יותר. ככל שהטיפול יתחיל מוקדם יותר, כך התוצאות יהיו טובות יותר. בכל זאת, כדאי לדעת שניתן להתחיל לטפל בלקות שפתית בכל גיל – כולל בבגרות.

לקות שפתית - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון וטיפול בלקות שפתית נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון או טיפול בלקות שפתית בגבעתיים – חייגו 03-3723067 השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

סוגי לקויות למידה
סוגי לקויות למידה – הגדרה – מה ההבדל בין לקות למידה וקשיי למידה?

לקות למידה הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הפוגעת ביכולתו של האדם לקבל, לעבד, לנתח או לאחסן מידע, כאשר הפרעת למידה גורמת לקשיים בקריאה, כתיבה, איות או פתירת בעיות חשבוניות, למרות שהאדם בעל פוטנציאל קוגניטיבי תקין ומעלה.

המדריך המלא >>
טיפול בלקויות למידה
טיפול בלקויות למידה – טיפול בלקות למידה – טיפול בלקויי למידה בגבעתיים

לקות למידה או הפרעת למידה ספציפית (SLD) הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הגורמת להישגים אקדמיים נמוכים באופן משמעותי מהמצופה. לקויות למידה מקושרות לכישלון בלימודים, נמשכות חצי שנה לפחות וגוררות קשיים בקריאה, הבנת הנקרא, כתיב, הבעה בכתב וחישוב.

המדריך המלא >>

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו