סוגי לקויות למידה – הגדרה – מה ההבדל בין לקות למידה וקשיי למידה?

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהי לקות למידה?

לקות למידה, המכונה לעתים הפרעת למידה, הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הפוגעת בתפקוד הקוגניטיבי של האדם ומשפיעה על האופן בו ילדים, בני נוער ומבוגרים בעלי רמת אינטליגנציה (IQ) נורמלית ומעלה מעבדים מידע ומביעים את רמת ידיעותיהם.

אנשים המאובחנים עם לקות למידה התפתחותית מתמודדים עם קשיי למידה שאינם תוצר ראשוני של נכות בראייה או בשמיעה, פיגור שכלי, הפרעה נפשית, חסך סביבתי או השפעה תרבותית מכיוון שהם מתקשים לקלוט, לארגן, לשמור, להבין ו/או לבטא גירויים המתקבלים באמצעות החושים השונים, כמו שמיעה וראייה.

במרבית המקרים, לקות למידה ספציפית באה לידי ביטוי בפער משמעותי בין היכולת ובין הביצוע בפועל באחד או יותר מהתחומים הבאים:

  • הבעה מילולית
  • הבעה בכתב
  • קריאה
  • כתיבה
  • הבנת הנקרא
  • הבנת הנשמע
  • חישוביים מתמטיים
  • היגיון מתמטי

לדוגמא, בעוד תלמידים וסטודנטים נדרשים לקריאה תקינה, יכולת להפיק משמעות מהטקסט ולהבין שאלות, יכולת הבנת הנשמע, תפקודי זיכרון תקינים ויכולת להביע את עצמם בכתב ובעל-פה, סוגי לקויות למידה שונים פוגעים ביכולת לצבור ידע, ביכולת החשיבה, בהבנה וביכולת הביטוי של האדם.

חשוב לציין, כי בשונה מלקות הוראה, המתארת שיטות הוראה שאינן מתאימות לתלמידים מסוימים ומקרים חריגים בהם תלמידים אינם מתקדמים בלמידה בהתאם לרמת כיתתם בשל התייחסות בעייתית מצד המורה, לקות למידה או הפרעת למידה הינה קושי מולד ממקור אורגני.

סוגי לקויות למידה

לקות למידה - הגדרה

זיהוי ואבחון לקויות למידה עשוי להיות תהליך מורכב מכיוון שישנם סוגי לקויות למידה רבים הנבדלים זה מזה בהשפעתם על תלמידים וסטודנטים שונים, כאשר אין תסמין או מאפיין אחד ויחיד שניתן להציג כהוכחה או הגדרה מוצקה לקיומה של לקות למידה ספציפית לפי DSM-5.

למשל, בעוד ילדים המאובחנים עם לקות בקריאה (דיסלקציה) בדרך כלל מפגינים ליקויים משמעותיים בקריאה ובכתיבה, מתקשים להבין מה אנשים אחרים אומרים ומתקשרים בקול רם, ילדים המתמודדים עם לקות למידה במתמטיקה (דיסקלקוליה) לרוב מגלים קשיים משמעותיים בלימודי חשבון, אלגברה וגיאומטריה.

בשל כך, הורים לילדים לקויי למידה צריכים להתחיל לדאוג ולנקוט בפעולה מיד כשהם או הצוות החינוכי של בית הספר מבחינים שקיימת חוסר אחידות עקבית ביכולתם של ילדים לשלוט במיומנויות בסיסיות מסוימות או מזהים מאפיינים שכיחים של לקות למידה בבית או בכיתה.

בנוסף, ישנם מספר סימני אזהרה ותסמינים נפוצים המעלים חשד לקיומם של ליקויי למידה אצל ילדים בגילאים שונים, אשר בעזרתם תוכלו לאתר קשיי למידה בשלב מוקדם ולנקוט במהירות בתוכנית התערבות מקצועית ובצעדים נוספים שמטרתם לסייע לילדיכם להתגבר על האתגרים הנוכחיים והעתידיים.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

מה ההבדל בין לקות למידה וקשיי למידה?

ילדים עם לקויות למידה בגיל הרך נוטים להציג קשיים מתמשכים בהגיית מילים, במציאת המילה הנכונה, בחריזה, בלמידת האלף-בית, המספרים, הצבעים, הצורות וימי השבוע, במעקב אחר הוראות, בלמידת שיגרה, באחיזת גירים, עפרונות ומספריים, בצביעה בתוך הקווים, בקשירת נעליים, כפתור כפתורים בחולצה והתמודדות עם לחצנים ורוכסנים.

בהמשך, בתקופת בית הספר היסודי, תלמידים עם לקויות למידה בדרך כלל מתקשים מאוד בלמידת הקשר בין אותיות וצלילים, במיזוג צלילים לכדי יצירת מילים, בפירוק מילים לצלילים המרכיבים אותן, בלמידת מושגים בסיסיים במתמטיקה, באומדן זמנים ובזכירת רצפים.

כמו כן, סוגי ליקויי למידה רבים מאופיינים בלמידה איטית של מיומנויות חדשות, בלבול בין מילים בסיסיות בעת קריאה, שגיאות איות באופן עקבי ושגיאות לשוניות תכופות, סלידה מקריאה או כתיבה והימנעות מקריאה בקול.

בתקופת גיל ההתבגרות, הורים לילדים לקויי למידה לרוב מבחינים בקשיים משמעותיים בהבנת הנקרא, בהתבטאות בכתב, במיומנויות מתמטיות, בהתמודדות עם מבחנים הכוללים שאלות פתוחות או בעיות מילוליות ובמעקב אחר דיונים בכיתה.

מאפיינים נוספים של תלמידים לקויי למידה בתקופת חטיבת הביניים ובית הספר התיכון כוללים כתב יד חסר ארגון או לא תמיד קריא, יכולות ארגון נמוכות של חדר שינה ושיעורי בית, שולחן מבולגן ולא מאורגן, הבעת מחשבות בקול רם ואיות אותה המילה בדרכים שונות באותו המסמך.

קשיי למידה וליקויי למידה

סוגי ליקויי למידה

מתן תשומת לב ראויה לאבני דרך התפתחותיות של תינוקות, פעוטות וילדים בגיל הרך מאפשרת להורים ולאנשי מקצוע לזהות סוגים שונים של לקויות למידה, שכן גילוי מוקדם של הבדלים התפתחותיים עשוי להוות עדות מוקדמת לקיומה של לקות למידה התפתחותית.

לכן, אף על פי שעיכובים התפתחותיים לא תמיד נחשבים כתסמינים של ליקויי למידה התפתחותיים עד גיל מאוחר יותר, הורים המזהים תסמינים שכיחים בגיל צעיר יחסית צריכים לפנות להערכה מקצועית מקיפה ולבנות תוכנית התערבות מקצועית במידת הצורך.

כהורים לילדים צעירים, עליכם לזכור שקשיי למידה לרוב מתגלים לראשונה בתהליך רכישת מיומנויות היסוד של הקריאה, הכתיבה ו/או המתמטיקה ושאיתור מוקדם של לקות למידה התפתחותית באמצעות אבחון מקיף מוביל לכך שתהליך הטיפול יהיה קל ומהיר יותר, הן בהווה והן בעתיד.

סוגי לקויות למידה

סוגי לקויות למידה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים לעתים קרובות מאוגדים לפי המיומנויות האקדמיות המושפעות מהם, כאשר ייתכנו מצבים בהם אנשים מאובחנים עם שני סוגים או יותר של לקויות למידה במקביל – מה שמכונה בשפה המקצועית ליקויי למידה רב-בעייתיים.

להלן מספר סוגי לקויות למידה נפוצים אצל תלמידים וסטודנטים:

  • דיסלקציה

דיסלקציה, המכונה גם לקות קריאה, מתבטאת בקשיי למידה בסיסיים המתרחשים כשקיים קושי בזיהוי והבנת הקשר בין צלילים, תנועות, אותיות ומילים, קשיים בהבנת הנקרא המתבטאים בחוסר יכולת להבין את המשמעות של מילים, משפטים, פסקאות ורעיונות, ליקויים במהירות ושטף הקריאה וכן באוצר מילים כללי דל ביותר.

  • דיסקלקוליה

דיסקלקוליה, המכונה גם לקות למידה במתמטיקה, משתנה מאוד בהתאם לנקודות החוזק והחולשה האחרות של האדם, כך שהיכולת המתמטית מושפעת באופן שונה מלקות שפתית, לקות למידה לא-מילולית (NVLD), קשיי קשב או קשיי התארגנות, ליקויים בתפיסה ובזיכרון חזותיים-מרחביים, אולם באופן כללי דיסקלקוליה מאופיינת בקשיים בהבנה הכמותית, בזכירה וארגון של מספרים, סימנים ולוח הכפל, בספירה בדילוגים, באומדן זמנים ובקריאת שעון.

  • דיסגרפיה

דיסגרפיה, המכונה גם לקות כתיבה, מתארת ליקויים בפעולה הגופנית של הכתיבה ו/או בפעולה הפסיכולוגית של הבנת המידע ועיבודו ומאופיינת בקושי גופני בהרכבת אותיות ומילים, בקושי בארגון המחשבות על פני הדף ובקשיים בסדר וארגון הכתיבה, בהעתקה מדויקת של אותיות ומילים, בעקביות האיות ובקוהרנטיות הנכתב.

  • לקות למידה לא-מילולית (NVLD)

לקות למידה לא-מילולית (NVLD) מאופיינת בליקויים משמעותיים בכישורים חברתיים ובקשיים מתמשכים במתמטיקה, בהבנת הנקרא, בכתיבה ו/או בתיאום מוטורי, כאשר אנשים המאובחנים עם לקות למידה לא-מילולית (NVLD) לעתים תכופות אינם מובנים היטב על ידי סביבתם בשל הקשיים האובייקטיביים שלהם.

ליקויי למידה אצל ילדים

הפרעות למידה

התמודדות הורים עם ילדים לקויי למידה עלולה להיות קשה ומאתגרת ביותר, שהרי אף הורה אינו מעוניין לראות את ילדיו סובלים בשל קשיי למידה ואתם ודאי תוהים איך המצב הנוכחי ישפיע על עתידם או דואגים לגבי הצלחתם האקדמית והחברתית בבית הספר ובאקדמיה.

במקרים רבים, הורים חוששים שעצם הפניית תשומת הלב של הצוות החינוכי של בית הספר ללקויות הלמידה של ילדיהם עשויה לתייג אותם כתלמידים איטיים או להוביל לכך שישלבו אותם בכיתה פחות מאתגרת בשנת הלימודים הבאה.

יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי מרבית הילדים המאובחנים עם הפרעת למידה ספציפית (SLD) הינם בעלי רמת אינטליגנציה (IQ) ממוצעת ומעלה וכל שנדרש ממבוגרים כדי לסייע להם הוא ללמד אותם בדרכים המותאמות אישית לסגנונות הלמידה הייחודיים שלהם.

בנוסף, הורים ואנשי חינוך יכולים לעזור לילדים לקויי למידה לסלול את הדרך להצלחתם במסגרת החינוכית ומחוצה לה באמצעות למידה עצמית בנושא התמודדות הורים ומורים עם תלמידים לקויי למידה ו/או השתתפות בקבוצת הדרכת הורים לילדים לקויי למידה.

במידה ואתם סבורים שילדיכם יכולים להפיק תועלת מקבלת תמיכה מיוחדת, אל תהססו לפנות לקבלת עזרה ובצעו אבחון לקויות למידה בהקדם, שכן ככל שתתקדמו מהר יותר בתהליך הטיפול, כך יגדל הסיכוי שילדיכם יממשו את מלוא הפוטנציאל הטמון בהם.

ליקויי למידה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון וטיפול בלקויות למידה נערכים על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול בלקויות למידה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול בלקויות למידה
טיפול בלקויות למידה – טיפול בלקות למידה – טיפול בלקויי למידה בגבעתיים

לקות למידה או הפרעת למידה ספציפית (SLD) הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הגורמת להישגים אקדמיים נמוכים באופן משמעותי מהמצופה. לקויות למידה מקושרות לכישלון בלימודים, נמשכות חצי שנה לפחות וגוררות קשיים בקריאה, הבנת הנקרא, כתיב, הבעה בכתב וחישוב.

המדריך המלא >>
דיסלקציה
אבחון דיסלקציה לילדים או למבוגרים – איך להתגבר על דיסלקציה?

דיסלקציה או לקות קריאה הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הגורמת לקשיים ברכישת הקריאה, למרות שהאדם נבון ובעל מוטיבציה ללמידה. אנשים עם דיסלקציה מתקשים במודעות פונולוגית (מודעות לצלילים) ובהתאמת הצלילים לאותיות האלף-בית. לרוב דיסלקציה מאובחנת בבית הספר היסודי.

המדריך המלא >>

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו