קשיי למידה וליקויי למידה – הגדרה, סוגים, דרכי אבחון ושיטות טיפול

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה קשיי למידה?

קשיי למידה מתוארים כהפרעה ביכולתו של המוח לקלוט, לעבד, לאחסן ולשלוף מידע, לכן אנשים המתמודדים עם קשיי למידה אינם לומדים באותה דרך או מהירות של חבריהם לספסל הלימודים וחווים היבטים מסוימים של למידה, כמו רכישת מיומנויות בסיסיות, כמאתגרים במיוחד.

מכיוון שלא ניתן לרפא קשיי למידה ואנשים לרוב מאובחנים עם מספר קשיים בלמידה במקביל, השפעותיהם השליליות על חיי האדם לעתים קרובות ממשיכות להתקיים בכל תחומי החיים גם בתקופת הבגרות ולפגוע ביכולתם של אנשים להצליח בלימודים אקדמיים, להתפתח במקומות עבודה ולהתקדם במערכות יחסים.

אף על פי שטרם ידוע בוודאות מה גורם להופעתם של קשיי למידה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים, החוקרים המובילים בתחום מעריכים כי התפתחות המוח לפני ואחרי הלידה, השפעות גנטיות והשפעות סביבתיות, כמו חשיפה לרעלים ותזונה לקויה בתקופת הגיל הרך, מהוות גורמים מרכזיים בהתפתחותם.

קשיי למידה

קשיי למידה - הגדרה

באופן כללי, קשיים בלמידה אינם מעידים על מנת משכל (IQ) נמוכה ואינם זהים בהגדרתם ובהשפעותיהם למוגבלות שכלית, עיכובים התפתחותיים או חסכים תרבותיים, סביבתיים וכלכליים, אלא מצביעים על הצורך של האדם ללמוד באמצעות דרכים חלופיות על מנת להגיע להישגים אקדמיים נאותים.

בעוד קשיי למידה בדרך כלל מתגלים כבר בתקופת בית הספר היסודי, כאשר ילדים המגלים קושי ברכישת מיומנויות הקריאה, הכתיבה ו/או המתמטיקה מופנים על ידי הצוות החינוכי לביצוע אבחון לקויות למידה, חלק מהילדים מסוגלים להסתיר זמן ממושך את העובדה שהם מתקשים בהיבטים מסוימים של למידה.

בשל כך, בהחלט ישנם מצבים בהם הקשיים האובייקטיביים שלהם נותרים לא מטופלים עד שמתגלים פערים בין פוטנציאל הלמידה שלהם ליכולתם בפועל בתקופת חטיבת הביניים או בית הספר התיכון ומקרים בהם אנשים מאובחנים לראשונה רק לאחר תחילת לימודיהם במוסדות להשכלה גבוהה או הצטרפותם לשוק העבודה.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

סוגי קשיי למידה וליקויי למידה

המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5), המוצא לאור על ידי האגודה האמריקאית לפסיכיאטריה, מסווג קשיי למידה תחת הגדרה של הפרעת למידה ספציפית (באנגלית: Specific Learning Disorder) ומבחין בין מצבים הפוגעים בקריאה, בהבעה בכתב ובמתמטיקה.

להלן מספר סוגי קשיי למידה וליקויי למידה נפוצים:

  • דיסלקציה
    דיסלקציה משפיעה על שטף הקריאה, הבנת הנקרא, כתיבה, איות, דיבור וזיכרון ולעתים קרובות מאובחנת במקביל לקשיי למידה נוספים.
  • דיסגרפיה
    דיסגרפיה משפיעה על כתב היד ומיומנויות מוטוריות עדינות נוספות ופוגעת ביכולתם של אנשים לכתוב באופן קריא, לשמור על עקביות בריווח בין מילים, לאיית נכון, להרכיב מילים ומשפטים, להתארגן במרחב הדף, לתכנן, ולחשוב ולכתוב בו זמנית.
  • דיסקלקוליה
    דיסקלקוליה משפיעה על יכולתם של אנשים לרכוש מיומנויות מתמטיות, להבין מספרים, ללמוד עובדות בסיסיות במתמטיקה, להפנים סמלים מתמטיים, לספור זמן, לבצע חישובים מתמטיים ולארגן ולשנן מספרים.
  • הפרעת עיבוד שמיעתי
    הפרעת עיבוד שמיעתי פוגעת ביכולתם של אנשים לזהות הבדלים בין צלילים, להבין את סדר הצלילים, לזהות את מקור הצלילים ולהפריד צלילים מרעשי רקע.
  • קשיי למידה לא מילוליים
    קשיי למידה לא מילוליים פוגעים ביכולתם של אנשים לפרש הבעות פנים ושפת גוף ומשפיעים על טווח רחב של כישורים חזותיים-מרחביים, מוטוריים וחברתיים.

חשוב לציין, כי הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אינה נחשבת לקושי בלמידה, אולם מחקרים מקיפים שנערכו בשנים האחרונות ברחבי העולם גילו שכ-40% מהאנשים המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) או הפרעת למידה ספציפית (SLD) מתמודדים עם שני המצבים במקביל.

אבחון קשיי למידה

אבחון קשיי למידה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים

קשיי למידה וליקויי למידה שאינם מאובחנים כראוי עלולים למנוע מילדים ובני נוער להצליח בלימודים, לכן חשוב ביותר לפנות לביצוע אבחון קשיי למידה באופן מקצועי ולזהות את תחומי הקושי המסוימים המצריכים פיתוח תוכניות חינוכיות ואסטרטגיות למידה מיוחדות המותאמות לחוזקותיהם וחולשותיהם הייחודיות.

כמו כן, תלמידים המתמודדים עם קשיי למידה משמעותיים ומתמשכים שאינם זוכים למענה מקצועי הולם עשויים לחוות כעס, תסכול, לחץ או חרדה בעקבות חוסר הצלחתם במבחנים חרף השקעה רבה בלמידה, חששותיהם לגבי עתידם האקדמי והתעסוקתי או חוסר יכולתם להבין מה בדיוק נדרש מהם לעשות במצבים מסוימים.

לאחר קבלת אבחנה מקצועית, באפשרותכם לפנות לקבלת טיפול בקשיי למידה כדי לשוחח על דאגותיכם הרגשיות עם איש מקצוע מוסמך, ללמוד שיטות טיפול עצמי יעילות, להכיר מנגנוני התמודדות בריאים יותר, לחזק את מיומנויות הקריאה, הכתיבה ו/או המתמטיקה, לשפר את היכולת להבין ולתקשר במצבים חברתיים ולהתגבר על מצוקה רגשית הנובעת מהשפעותיהם של הקשיים האובייקטיביים.

טיפול בקשיי למידה

קשיי למידה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון קשיי למידה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה האבחונית או הטיפולית .

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון קשיי למידה בגבעתיים חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

סוגי לקויות למידה
סוגי לקויות למידה – הגדרה – מה ההבדל בין לקות למידה וקשיי למידה?

לקות למידה הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הפוגעת ביכולתו של האדם לקבל, לעבד, לנתח או לאחסן מידע, כאשר הפרעת למידה גורמת לקשיים בקריאה, כתיבה, איות או פתירת בעיות חשבוניות, למרות שהאדם בעל פוטנציאל קוגניטיבי תקין ומעלה.

המדריך המלא >>
טיפול בלקויות למידה
טיפול בלקויות למידה – טיפול בלקות למידה – טיפול בלקויי למידה בגבעתיים

לקות למידה או הפרעת למידה ספציפית (SLD) הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הגורמת להישגים אקדמיים נמוכים באופן משמעותי מהמצופה. לקויות למידה מקושרות לכישלון בלימודים, נמשכות חצי שנה לפחות וגוררות קשיים בקריאה, הבנת הנקרא, כתיב, הבעה בכתב וחישוב.

המדריך המלא >>
דיסלקציה
אבחון דיסלקציה לילדים או למבוגרים – איך להתגבר על דיסלקציה?

דיסלקציה או לקות קריאה הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הגורמת לקשיים ברכישת הקריאה, למרות שהאדם נבון ובעל מוטיבציה ללמידה. אנשים עם דיסלקציה מתקשים במודעות פונולוגית (מודעות לצלילים) ובהתאמת הצלילים לאותיות האלף-בית. לרוב דיסלקציה מאובחנת בבית הספר היסודי.

המדריך המלא >>

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו