סוגי שגיאות כתיב נפוצות – אסטרטגיות טיפול לשיפור שגיאות כתיב

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

שגיאות כתיב

שגיאות כתיב נפוצות עשויות לגרום לתסכול רב אצל ילדים צעירים הנמצאים בעיצומם של תהליכי רכישת הקריאה והכתיבה, כאשר שגיאות כתיב מורפולוגיות (בתבנית המילה) והומופוניות (החלפת אותיות בעלות צליל דומה) שאינן תואמות את המצופה בגילם עלולות להוביל לביטחון עצמי נמוך, הערכה עצמית נמוכה והישגים אקדמיים ירודים.

כמו כן, תלמידים המתמודדים עם שגיאות כתיב נוטים לסרב לכתוב טקסטים ארוכים משום שהם מתקשים מאוד להביע רעיונות מורכבים בכתב ולהימנע מכתיבת מילים או משפטים מסוימים בשל פחד מכתיבה עם שגיאות איות, זאת על אף שהם לרוב מסוגלים להתבטא בעל פה כמצופה מבני גילם.

במידה ולא נלמדות אסטרטגיות לשיפור שגיאות כתיב כבר בתקופת הילדות, הבעיות בדרך כלל הופכות למשמעותית יותר עבור מבוגרים רבים, שכן הסטטיסטיקה מראה שכ-10% מהסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה מאובחנים עם לקויות למידה שונות הגורמות, בין היתר, לריבוי טעויות כתיב.

לדוגמא, אנשים המאובחנים עם דיסלקציה, לקות למידה ספציפית המשפיעה גם על יכולת הקריאה, לעתים קרובות כותבים את אותה המילה בשתי דרכים שונות באותו מסמך ומתקשים מאוד ללמוד מילים שנעשה בהן שימוש בתדירות גבוהה, כמו מילות יחס או מילות קישור.

שגיאות כתיב

שגיאות כתיב אצל ילדים

כאמור, ילדים ובני נוער שאינם זוכים למענה הולם בדמות הוראה מתקנת עשויים להמשיך להציג שגיאות כתיב הומופוניות, מורפולוגיות ו/או אורתוגרפיות בהיותם מבוגרים, לפתח דפוסי חשיבה שליליים הקשורים ללמידה והיבחנות, לסבול מדימוי עצמי נמוך ולהימנע מפעילויות חברתיות המערבות כתיבה או השתתפות פעילה בשעורים.

לעומת זאת, בעזרת טיפול בשגיאות כתיב ורכישת אסטרטגיות למידה וזכירה יעילות בשלב מוקדם ככל הניתן בתקופת הילדות, ילדים ובני נוער יכולים לשפר את יכולת הכתיבה באופן משמעותי ולהימנע מההשלכות השליליות על העתיד האקדמי ואפשרויות התעסוקה העתידיות שלהם כמבוגרים.

חשוב לציין, כי מכיוון שיכולות הקריאה והכתיבה נדרשות לשם הצלחה בכל שלבי הלמידה, סטודנטים המאובחנים עם סוגים שונים של לקויות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז (ADHD) ומגיעים להישגים אקדמיים נמוכים במבחנים בשל שגיאות כתיב נפוצות, לעתים קרובות זכאים להתאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות, כמו התעלמות משגיאות כתיב בעברית ובאנגלית בעת מתן ציון.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

שגיאות כתיב אצל מבוגרים

תהליך רכישת הכתיבה מתחיל לאחר שילדים לומדים איך לכתוב את כל האותיות המייצגות את הצלילים השונים של השפה, כאשר לצורך כתיבה תקינה של האותיות עליהם להיות מסוגלים לשמוע את הצלילים המרכיבים את המילים השונות, לזהות את האותיות התואמות את הצלילים השונים ולבסוף להפוך אותם למילים כתובות.

יחד עם זאת, ילדים הסובלים מבעיות זיכרון לטווח קצר לרוב מתקשים לזכור את האופן הנכון בו יש לכתוב את המילים השונות ולכן מציגים מספר סוגי שגיאות כתיב שכיחות, כולל שגיאות כתיב הומופונית, המתארות טעויות איות במילים הנשמעות אותו הדבר אך מאויתות באופן שונה ובעלות פירוש שונה, כמו "אם" ו-"עם".

במקרים אחרים, מאחר ויצירת אותיות דורשת משאבים קוגניטיביים רבים ותיאום תקין של כישורי מוטוריקה עדינה כדי להפוך לתהליך אוטומטי, אנשים הסובלים מדיסגרפיה, דיספרקסיה (DCD) או ליקויים בעיבוד החזותי עשויים להתקשות מאוד בתהליך רכישת הכתיבה בתקופת הילדות ולכתוב עם שגיאות כתיב נפוצות גם בהגיעם לתקופת הבגרות.

חשוב לזכור, כי מיומנות טרום-אוריינית זו, המכונה בשפה מקצועית קידוד פונולוגי, הינה הכרחית להתפתחות תקינה של יכולת האיות בגיל צעיר. לכן הורים המזהים שגיאות כתיב חוזרות ונשנות כבר בתקופת הגיל הרך צריכים לפנות עם ילדיהם בהקדם למורה להוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה.

שגיאות כתיב נפוצות

סוגי שגיאות כתיב נפוצות

דיסלקציה, לקות למידה מבוססת שפה הכרוכה בליקויים משמעותיים ביכולת הקריאה, מאופיינת בבעיות זיכרון, ליקויים בעיבוד מידע, קושי בהבחנה השמיעתית, קושי ברכישת מילים מופשטות הקשות לזכירה וחוסר יכולת לפרק מילים לצלילים המרכיבים אותן הגורמת ליכולת איות לא אחידה, כולל היפוך, שיכול, השמטה והחלפת אותיות.

בעוד דיסלקציה עלולה לגרום לקשיים משמעותיים ומתמשכים בקריאה ובכתיבה ואף להוביל לכך שתלמידים וסטודנטים ינשרו מלימודיהם בבית הספר ובאקדמיה, בעזרת תמיכה אינטנסיבית וסיוע מקצועי הולם, הכולל הקניית אסטרטגיות למידה וזכירה יעילות יותר, בדרך כלל ניתן ללמוד איך לשפר את הכתיב.

באופן דומה, אנשים המאובחנים עם דיסגרפיה, לקות למידה המאופיינת ברמות חומרה שונות של קשיים בכתיבת מילים ומשפטים בקו ישר או בכתיבה בתוך השוליים של הדף, נוטים לחוות תחושות קשות של תסכול ומועקה, להימנע ככל יכולתם מפעולת הכתיבה, להציג כתב יד קשה לקריאה ולכתוב עם סוגי שגיאות כתיב נפוצות, הן הומופוניות והן מורפולוגיות.

אסטרטגיות לשיפור שגיאות כתיב

ילדים, בני נוער ומבוגרים הסובלים מדיספרקסיה התפתחותית (DCD), הפרעה נוירולוגית-מוטורית הפוגעת ביכולות התנועה והתיאום, עשויים לכתוב עם טעויות כתיב רבות משום שהשימוש במיומנויות המוטוריקה העדינה הנדרשות לצורך החזקת כלי הכתיבה גורם להם לכאבים עזים בעת פעולת הכתיבה.

במצבים אחרים, הפרעת קשב וריכוז (ADHD), היפראקטיביות ו/או אימפולסיביות פוגעות ביכולת עיבוד המידע, ביכולת המיקוד בעת ביצוע מטלות שונות, ביכולת הבקרה העצמית, בתפקודי זיכרון לטווח הקצר ובזכירת האיות של מילים מורכבות.

בשל כך, אנשים המתמודדים עם תסמינים שכיחים של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) עלולים להציג יכולת איות לקויה שאינה תואמת את המצופה מבני גילם ומרמת כיתתם, להתקשות מאוד בהכנת שעורי בית או בביצוע מבחנים בכתב ולכתוב עם שגיאות כתיב נפוצות רבות.

טיפול בשגיאות כתיב

איך לשפר או לתקן שגיאות כתיב?

שגיאות כתיב אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים המאובחנים עם לקויות למידה ו/או הפרעות נוירולוגיות שונות לרוב קשורות לכישורי אוריינות ועשויות להעיד גם על קיומם של קשיי קריאה משמעותיים הגורמים לקשיים בהבנת הנקרא בשל קריאת מילים באופן שגוי.

מכיוון שפעולות הקריאה והכתיבה דורשות מתלמידים וסטודנטים לקויי למידה השקעת זמן ממושך ואנרגיה רבה ועלולות להוביל לתחושת תסכול וכעס, מומלץ שמורים לא יבקשו מהם לקרוא בקול רם או לכתוב על הלוח בפני כל הכיתה כדי לא לגרום להם לחוש מבוכה מיותרת ומתח נפשי.

בנוסף, הוראה מתקנת המיועדת לטיפול בשגיאות כתיב מאפשרת לתלמידים לרכוש אסטרטגיות מועילות לשיפור יכולות הקריאה והכתיבה, כאשר חשיפה חוזרת ונשנית למילים מורכבות מאפשרת להפוך את הזיהוי שלהן לתהליך אוטומטי ויעיל יותר.

טיפול בשגיאות כתיב

אחת השיטות המומלצות להפיכת כתיבת מילים מורכבות לאוטומטית הינה לכתוב אותן כמה שיותר פעמים, הן בכתב יד והן על מסך מגע של טלפון נייד או טאבלט, שכן ככל שילדים נתקלים פעמים רבות יותר באותן מילים, כך הם מצליחים לזכור אותן בקלות רבה יותר.

יתרה מזאת, אנשים המתמודדים עם ריבוי שגיאות כתיב אורתוגרפיות, מורפולוגיות ו/או הומופוניות לעתים קרובות מעדיפים להקליד סיכומי שיעור במקלדת או במסך מגע במקום לכתוב סיכומים עם כלי כתיבה במחברת וחשוב לאפשר להם להסתייע בדרכים חלופיות אלו במידת הצורך.

6 סוגי לקויות למידה נפוצים אצל ילדים
נגן וידאו

שגיאות כתיב - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון והטיפול בשגיאות כתיב נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה האבחונית או הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול בשגיאות כתיב בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

סוגי לקויות למידה
סוגי לקויות למידה – הגדרה – מה ההבדל בין לקות למידה וקשיי למידה?

לקות למידה הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הפוגעת ביכולתו של האדם לקבל, לעבד, לנתח או לאחסן מידע, כאשר הפרעת למידה גורמת לקשיים בקריאה, כתיבה, איות או פתירת בעיות חשבוניות, למרות שהאדם בעל פוטנציאל קוגניטיבי תקין ומעלה.

המדריך המלא >>
טיפול בלקויות למידה
טיפול בלקויות למידה – טיפול בלקות למידה – טיפול בלקויי למידה בגבעתיים

לקות למידה או הפרעת למידה ספציפית (SLD) הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הגורמת להישגים אקדמיים נמוכים באופן משמעותי מהמצופה. לקויות למידה מקושרות לכישלון בלימודים, נמשכות חצי שנה לפחות וגוררות קשיים בקריאה, הבנת הנקרא, כתיב, הבעה בכתב וחישוב.

המדריך המלא >>

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו