• מהי הפרעת חרדה מוכללת?
  • תסמינים של הפרעת חרדה כללית (GAD)
  • הפרעת חרדה כללית - תסמינים ושאלון אבחון
  • דרכי טיפול בהפרעת חרדה מוכללת (GAD)
  • טיפול CBT בחרדה כללית אצל ילדים ומבוגרים
  • הפרעת חרדה מוכללת - סיכום

מהי הפרעת חרדה מוכללת?

ילדים ומבוגרים הסובלים מהפרעת חרדה מוכללת (GAD) נאלצים להתמודד עם רמת חרדה גבוהה וסטרס כרוני, אף על פי שאין להם סיבה אמיתית לדאוג או לחשוש. למעשה, התסמינים הבולטים ביותר של הפרעת חרדה כללית הינם ציפייה מתמדת לאסונות ודאגה מתמשכת למצב הבריאותי, הכספי, המשפחתי והתעסוקתי של האדם, כאשר לעתים קרובות אין סיבה ממשית לחששות אלו.

אנשים המאובחנים עם חרדה מוכללת לרוב אינם בוחנים לעומק את החששות שלהם, גם כאשר הם מפנימים שרמת החרדה הגבוהה שהם חווים אינה תואמת את המצב ואינה רציונלית. במקרים של חרדה כללית קשה, בני אדם מתקשים להירגע במהלך היום משום שעצם המחשבה על לעבור את היום מעוררת בהם מתח נפשי עז, לכן הם מתמודדים במקביל עם קושי להירדם בלילה ובעיות שינה.

מטופלים בגילאים שונים, המאובחנים עם רמות חומרה שונות של הפרעת חרדה מוכללת (באנגלית: Generalized Anxiety Disorder), מדווחים על תסמינים גופניים ונפשיים רבים, כולל רעידות בגוף, עוויתות בפנים, מתח שרירים, כאבי ראש, כאבי בטן, עצבנות, הזעת יתר, גלי חום, סחרחורות, קוצר נשימה, בחילות, שלשולים ותחושת חנק בגרון. כמו כן, אנשים מסוימים מושפעים מחרדה כללית יותר מאשר בני אדם אחרים, כך שייתכנו גם תחושת עייפות כרונית, בעיות קשב וריכוז ואף דיכאון.

תסמינים של הפרעת חרדה כללית (GAD)

במרבית המקרים, הפגיעה הנגרמת לאדם כתוצאה מהפרעת חרדה כללית הינה קלה עד בינונית ואנשים המאובחנים עם GAD לרוב אינם מרגישים שהם מוגבלים מדי מכדי לקחת חלק במסגרות חברתיות, כגון לימודים אקדמיים ומקום עבודה. בשל כך, בניגוד לאלו הסובלים מהפרעות חרדה אחרות, מטופלים עם הפרעת חרדה מוכללת אינם מאופיינים בהימנעות ממצבים חברתיים מסוימים בשל מצבם הנפשי.

תסמינים של הפרעת חרדה כללית

יחד עם זאת, בעת שמדובר בחרדה כללית קשה ומתמשכת, אנשים מדווחים על תחושת מותשות המונעת מהם לתפקד כשורה אף בפעילויות יום-יומיות בסיסיות ביותר. יש לציין, כי חרדה מוכללת בדרך כלל מתפתחת באופן הדרגתי בתקופת הילדות ובגיל ההתבגרות, אם כי ייתכנו מצבים בהם הפרעת החרדה והתסמינים הנלווים לה יימשכו גם בתקופת הבגרות. כמו כן, GAD נפוצה יותר בקרב נשים מאשר בקרב גברים והיא לעתים קרובות מאובחנת בקרב ילדים ובני נוער בעלי היסטוריה משפחתית של הפרעות חרדה או הפרעות נפשיות אחרות.

התסמינים הבולטים של הפרעת חרדה כללית אצל ילדים ומבוגרים כוללים רמת חרדה מופרזת יחד עם חשש מתמשך מחוויית מתח נפשי, כאשר לשם אבחון GAD נדרש כי הסימפטומים הנפשיים והגופניים ימשכו מזה חצי שנה לכל הפחות ויופיעו בהקשרים שונים ובפעילויות מגוונות, כגון במסגרת הלימודים בבית הספר, במקום העבודה ובאירועים חברתיים.

הפרעת חרדה כללית - תסמינים ושאלון אבחון

במדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5), המוצא לאור על ידי האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית ומטרתו לאבחן ולסווג את סוגי ההפרעות הנפשיות השונות על פי תסמינים, נקבע כי מתן אבחנה מקצועית של הפרעת חרדה מוכללת על ידי אנשי מקצוע מוסמכים תינתן רק למאובחנים המדווחים על שלושה או יותר מהתסמינים המוכרים, כאשר אלו צריכים לגרום לתחושת מצוקה ובעיות משמעותיות בתפקוד החברתי, התעסוקתי או הלימודי.

באופן כללי, תסמינים אלו של חרדה כללית הינם אי שקט מתמשך או תחושת שחיים על הקצה, התעייפות מהירה ועייפות כרונית, בעיות קשב וריכוז, עצבנות, מתח בשרירים ובעיות שינה, כגון קושי רב להירדם בלילה או שינה לא מספקת. יחד עם זאת, בעת שמדובר בילדים ומתבגרים, די בחוויית תסמין אחד מהרשימה למשך חצי שנה או יותר כדי להיות מאובחנים עם GAD.

מעבר לכך, אבחנה מקצועית של הפרעת חרדה מוכללת ניתנת רק במצבים בהם החרדה אינה עונה לקריטריונים של הפרעות חרדה או הפרעות נפשיות ספציפיות יותר. לדוגמא, אנשים לא יאובחנו עם GAD במידה והם חווים רק או בעיקר התקפי פאניקה או חרדה (הפרעת פאניקה), חשש ספציפי ממצבים חברתיים (הפרעת חרדה חברתית), פחד מזיהומים (הפרעה טורדנית-כפייתית), דאגה כשמתרחקים מהבית או מבני משפחה (חרדת נטישה), כפייתיות הקשורה למשקל גוף (הפרעות אכילה), ריבוי תסמינים גופניים (הפרעת סומטיזציה), חרדה הקשורה למצב בריאותי (היפוכונדריה) או פוסט טראומה (הפרעת דחק פוסט-טראומטית).

טיפול בחרדה כללית אצל ילדים ומבוגרים

חשוב לציין, כי לעתים קרובות נדרשת הערכה רפואית מקיפה בטרם מתאפשר לבצע אבחון פסיכולוגי או פסיכיאטרי מהימן, שכן תחילה יש לוודא שהתסמינים המתוארים אינם תוצאה של שימוש בחומרים שונים, כגון התמכרות לסמים או נטילת תרופות מרשם מסוימות, מצב רפואי גופני, כגון יתר פעילות של בלוטת התריס (היפרתירואידיזם), או הפרעות נפשיות אחרות שאינן מאובחנות, כגון הפרעות מצב רוח, הפרעה פסיכוטית (פסיכוזה) והפרעה התפתחותית נרחבת (PDD).

דרכי טיפול בהפרעת חרדה מוכללת (GAD)

אף על פי שאנשים רבים חשים בושה משום שהם מתמודדים עם פחד וחרדה וטועים להאמין שהם היחידים שנאבקים עם המצב, מדובר באחת האבחנות המקצועיות השכיחות ביותר אצל ילדים ומבוגרים בכל רחבי העולם, כאשר כ-3% מהאוכלוסייה הכללית סובלים מרמה כלשהי של הפרעת חרדה מוכללת (באנגלית: Generalized Anxiety Disorder).

מטופלים בדרך כלל מדווחים על חששות מוגזמים, בלתי נשלטים, מעיקים ומתמשכים, הנמשכים לאורך כל שעות היום ואף הלילה. למעשה, ייתכן שהדאגות שלכם או של ילדכם מתחילות השקם בבוקר, מיד לאחר שאתם פותחים את עיניכם - מה שמוביל לכך שרק לעתים רחוקות ביותר אינכם חשים מודאגים או מוטרדים. בפועל, אפיזודה של חרדה עלולה להימשך עד 12 שעות ברציפות.

יחד עם זאת, כיום ישנן דרכים יעילות מאוד לטיפול בחרדה מוכללת. לדוגמא, במקרים קלים של GAD, ילדים ומבוגרים לרוב מפיקים תועלת מרבה מפסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית (CBT), אולם במקרים של רמת חומרה בינונית, ייתכן כי הטיפול יעשה בעזרת סוגי טיפול רגשי שונים, מעכבי קליטה חוזרת בררניים של סרוטונין (SSRI) או מעכבים סלקטיביים של ספיגה חוזרת של סרוטונין ונוראפינפרין (SNRI). לעומת זאת, במקרים של חרדה כללית קשה וחמורה, הטיפול היעיל ביותר לרוב יכלול שילוב של טיפול CBT וטיפול תרופתי.

יש לציין, כי במידה והאדם מאובחן כסובל מהפרעות נפשיות נוספות, מלבד הפרעת חרדה כללית, ההמלצה על סוג או סוגי הטיפולים המומלצים עבורו צריכה להיות תואמת למצבו וצרכיו הנוכחיים. למשל, ילדים ומבוגרים הנאבקים במקביל עם דיכאון מג'ורי עשויים להזדקק תחילה לטיפול תרופתי ורק לאחר שיחושו הקלה מסוימת, יוכלו להשלים את התהליך הטיפולי בעזרת פסיכותרפיה.

טיפול CBT בחרדה כללית אצל ילדים ומבוגרים

כאמור, סוג ההתערבות הנפוצה והמומלצת ביותר עבור טיפול בחרדה כללית הינה פסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית (CBT), המורכבת מטכניקות שונות המיועדות להקל על התסמינים הקוגניטיביים, הנפשיים, הגופניים וההתנהגותיים מהם סובלים אנשים עם GAD, כאשר השאיפה הינה להפחית ולמתן את הלחץ, החרדה והמחשבות הטורדניות וללמוד כיצד להתמודד ביעילות עם התסמינים הנלווים להפרעת חרדה ספציפית זו.

טיפול בחרדה מוכללת

מפגש של טיפול CBT, בדיוק כמו שיטות טיפול רגשי אחרות, נמשך כ-50 דקות, כאשר מספר המפגשים להם תדרשו ישתנה בהתאם לסוג וחומרת התסמינים מהם אתם סובלים, קיומן או אי קיומן של הפרעות נפשיות נוספות ומשך הזמן שאתם נאבקים עם הסימפטומים. מלבד המפגשים השבועיים, מטפלי CBT נוהגים לבקש ממטופלים להכין שעורי בית ולתרגל את הטכניקות שלומדים במהלך החיים האמיתיים.

בתהליך של טיפול בחרדה כללית אצל ילדים ומבוגרים, מטופלים לומדים איך לזהות ולנהל את התסמינים השונים, לבחון מחדש את הרגשות ודפוסי המחשבה וההתנהגות שלכם וכן להחליפם בדפוסים בריאים ויעילים יותר. בנוסף, תלמדו טכניקות הרפיית שרירים מתקדמות להקלה על התסמינים הגופניים שאתם חווים ותתעמתו עם מחשבות שליליות המחמירות את מצבכם הנפשי.

בעוד טיפול CBT מטיב עם מרבית המטופלים, אנשים המאובחנים עם GAD יכול להסתייע גם מפנייה לתרפיית קבלה ומחויבות (ACT), שמטרתה ללמד את המטופלים כיצד לקבל את מחשבותיהם מבלי להיאבק עמן ולנסות לשנותן. בנוסף, טיפול ACT מסייע למטופלים ללמוד כיצד להתמקד ברגעים שהם חווים במהלך היום ובסביבתם וכן לפעול לפי הערכים האישיים שלהם במקום לאפשר להפרעת החרדה לנהל את סדר יומם וחייהם.

הפרעת חרדה מוכללת - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בהפרעת חרדה מוכללת נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהפרעת חרדה מוכללת בגבעתיים - חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

איך להתמודד עם חרדת בית ספר אצל ילדים? חרדה חברתית בבית ספר

תוכן עניינים חרדת בית ספר – הקדמה גורמים אפשריים לחרדת בית ספר כיצד הורים יכולים לעזור לילדיהם להתמודד עם חרדת בית ספר ? כיצד בית הספר יכול לעזור לילדכם להתמודד עם החרדה ? חרדת בית ספר – סיכום חרדת בית ספר – הקדמה במידה וחרדת בית הספר גורמת לילדכם לקשיים…

איך להשתחרר מחרדת נהיגה? טיפול בפחד וחרדת נהיגה בכבישים מהירים

תוכן עניינים חרדת נהיגה מהי חרדת נהיגה ? מהם הגורמים לפחד מנהיגה ? תסמינים שכיחים של חרדת נהיגה דרכי התמודדות עם פחד מנהיגה איך להתגבר על פחד מנהיגה ? טיפול בחרדת נהיגה חרדת נהיגה – סיכום חרדת נהיגה נהיגה עשויה לעורר מגוון של רגשות אצל אנשים שונים, כאשר עבור חלק…

איך להיפטר מסיוטים חוזרים וחלומות רעים בלילה אצל ילדים ומבוגרים?

תוכן עניינים סיוטים בלילה וחלומות רעים למה יש סיוטים לילדים ומבוגרים? איך להיפטר מחלומות רעים? איך להיפטר מסיוטים אצל ילדים ומבוגרים? דרכי טיפול בסיוטים חוזרים בלילה סיוטים בלילה וחלומות רעים – סיכום סיוטים בלילה וחלומות רעים אף על פי שמרבית הילדים והמבוגרים מכירים את היתרונות הרבים של הרגלי שינה בריאים,…