תוכן עניינים

  • מה זה חרדה קיומית?
  • פחד קיומי - גורמים מרכזיים
  • התמודדות עם חרדה קיומית
  • דרכי טיפול בחרדה קיומית
  • איך להתמודד עם פחד קיומי?
  • חרדה קיומית - סיכום

מה זה חרדה קיומית?

אנשים מרגישים מעת לעת אי ודאות לגבי אורח חייהם וזה נורמלי להרגיש כך במידה מסוימת, כאשר ילדים ומבוגרים רבים עשויים לתהות האם הם בחרו נכון את חבריהם, תחומי הלימוד שלהם ומקומות העבודה שלהם. יחד עם זאת, במידה וקשיים אלו נעשים מלחיצים ונמשכים לאורך זמן, הם עלולים להפוך למשתקים. במקרים אלו, המחשבות המפחידות והטורדניות עשויות להיות פועל יוצא של חרדה קיומית.

חרדה קיומית (באנגלית: Existential Anxiety), המכונה לעתים קרובות פחד קיומי, מאופיינת במספר תסמינים נפוצים. ראשית, אנשים המאובחנים עם הפרעת חרדה זו מרגישים עומס רגשי ופחד ממוות, שכן התמודדות עם משבר קיומי טומנת בחובה מודעות וערנות מוגברות לבעיות אפשריות בחיים ואף מחשבות טורדניות על מוות, כגון "מה המטרה בחיים האלו אם גם כך בסוף מתים?" - מה שמקשה על ניהול שגרת חיים תקינה.

שנית, ילדים, בני נוער ומבוגרים הסובלים מפחד קיומי נעצבים או מתמלאים חרטה על דברים שאינם בכוחם לשנותם או להשפיע עליהם ועשויים להתבונן לעומק על עברם ולהרגיש צער רב על כך שיכלו לעשות חלק מהדברים מעט אחרת. למשל, אנשים יכולים להצטער על כך שלא בחרו במסלולים אקדמיים אחרים או בני זוג שונים. יש לציין, כי התמודדות עם חרדה קיומית עלולה להוביל לדיכאון קליני או להתקיים עמו בד בבד.

שלישית, אנשים החווים משבר קיומי מתוחים ולחוצים מעל ומעבר למה שהיו בעבר, כאשר בדרך כלל הדאגות אינן חולפות וקשורות למשמעות החיים ובחירות שהאדם עשה במהלך חייו - מה שעלול להוביל להתפתחותם של פחדים, פוביות נפוצות והפרעות חרדה שונות אשר ישפיעו באופן משמעותי על אורח חייו של האדם וסביבתו הקרובה, כולל בני משפחה.

פחד קיומי - גורמים מרכזיים

אנשים נאלצים להתמודד עם פחד קיומי בעקבות שינויים או תפניות חדות בחייהם האישיים, כאשר לרוב מדובר על התחלה של פרק חדש בחיים. לדוגמא, אנשים עלולים לחוות משבר קיומי ולהתקשות להבין מה הם בדיוק מעוניינים לעשות בחיים לאחר שהם סיימו את לימודיהם האקדמיים, הגיעו לגיל 30 או הגיעו לגיל פרישה מהעבודה.

פחד קיומי

התמודדות עם שינויים משמעותיים במערכת הזוגית או במערכת המשפחתית עשויים גם כן להוביל להתפתחותה של הפרעת חרדה קיומית, כולל חתונה קרבה, פרידה או גירושין, הולדת תינוק חדש למשפחה, עזיבת הילדים את בית הוריהם ומוות של בן משפחה או אדם אהוב.

בנוסף, התחבטות עם עצמכם לגבי התאמתכם למקום העבודה, עזיבת מקום עבודה של שנים רבות, התחלת מסלול קריירה חדש או קבלה לתפקיד נחשק - כולן נחשבות למצבים אשר מעמידים אנשים בסיכון מוגבר להתמודדות עם חרדה קיומית, שכן אי מציאת משמעות והיעדר תחושת שייכות במקום העבודה מהוות גורמים שכיחים ללחץ אצל מבוגרים.

כמו כן, ילדים, בני נוער ומבוגרים אשר עברו לגור במקומות חדשים, כגון משפחות שעלו ארצה ממדינה אחרת, נאלצים להתמודד עם תהליך מעבר והסתגלות לתרבות, אופי ואורח החיים של האוכלוסייה במדינתם החדשה ועלולים לחוות אתגרים הקשורים לנושאים שונים, כגון משמעות וזהות.

התמודדות עם חרדה קיומית

במידה ואתם או ילדכם מתמודדים עם התסמינים או המצבים הנ"ל, באפשרותכם לנקוט במספר פעולות לשם התמודדות עם חרדה קיומית, כאשר המומלצת ביותר הינה לפנות לטיפול רגשי בדיכאון ופחד קיומי. לשם כך, עליכם לחפש מטפל או מטפלת רגשית אשר יסייעו לכם לצלוח שינויים גדולים בנסיבות חייכם.

שיטות טיפול עצמי בחרדה גם כן ניתנות לבדיקה ובאפשרותכם לנהל יומן המתעד את רגשותיכם ומחשבותיכם הקשורים לקשיים שאתם חווים בעקבות משבר קיומי - מה שיכול לאפשר לכם להבין טוב יותר את זהותכם ולמצוא דרכים כדי לייצר משמעות רבה יותר לחייכם, הן כעת והן בעתיד.

התמודדות עם חרדה קיומית

יתרה מכך, תוכלו לתרגל מדיטציה או להתנסות במיינדפולנס בעזרת מדריכים מוסמכים בקבוצה או באופן פרטני. יש לציין, כי מחקרים שנערכו בשנים האחרונות ברחבי העולם מצאו כי טכניקות אלו יכולות לסייע למטופלים להפחית את חומרת התסמינים המלווים חרדה קיומית אצל ילדים ומבוגרים.

דרכי טיפול בחרדה קיומית

לשמחתכם, ניתן לטפל בחרדה ופחד קיומי בעזרת שיטות טיפול מגוונות, כאשר חשוב לפנות למטפלים בעלי התמחות באנשים המתמודדים עם בעיה דומה לזו שאתם חווים כעת, מכיוון שמטפלים רגשיים יכולים לעשות שימוש בגישות שונות לטיפול בחרדה קיומית. בשל כך, מומלץ לבדוק עם איש המקצוע מהי גישתו הטיפולית לטיפול בחרדה ומהי הכשרתו המקצועית.

הגישות הנפוצות ביותר לטיפול בפחד קיומי (באנגלית: Existential Anxiety) הינן טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), תרפיית קבלה ומחויבות (ACT), פסיכותרפיה קיומית (אקזיסטנציאליסטית), טיפול פסיכולוגי דינמי, טיפול פסיכואנליטי, פסיכותרפיה בין אישית (EPT) ואימון מיינדפולנס (Mindfulness).

בנוסף, מחקרים הוכיחו כי קיימת חשיבות רבה להתאמה האישית בין המטפל והמטופל הספציפיים כשמדובר בפסיכותרפיה, לכן שאלו את עצמכם בסיום שיחת הטלפון הראשונה עם המטפל או המטפלת הפוטנציאליים האם נוצר קשר חיובי במהלך השיחה, האם גישתם המקצועית מתאימה לסיבת פנייתכם והאם אתם מרגישים שהם יכולים לעזור לכם להתמודד טוב יותר עם הפחד והחרדה.

איך להתמודד עם פחד קיומי?

חשוב לשקול היטב מהו סוג הטיפול והמטפלים הרגשיים המתאימים למצבכם הנפשי, שכן בעוד מטפלים מסוימים מקדישים את מירב הזמן להקשבה לדברי המטופל ולהבנה מעמיקה יותר של דפוסי המחשבה וההתנהגות שלו, מטפלים אחרים מכוונים יותר למטרה, פועלים על פי שלבים מוגדרים ומבקשים ממטופלים לבצע מטלות שונות במהלך הימים שבין פגישותיהם.

טיפול בחרדה קיומית

כמו כן, מטפלים שונים עושים שימוש בגישות או טכניקות ייחודיות, כגון טיפול בחשיפה ממושכת (PE), הקהיה ועיבוד מחדש באמצעות תנועות עיניים (EMDR), תרגילי נשימה, דמיון מודרך, טיפול באומנות (הבעה ויצירה) ופסיכואנליזה. בהתאם לחומרת החרדה ואופי התסמינים שלכם, מטפלים יכולים לשלב בין מספר שיטות טיפול על מנת להנות מהיתרונות הייחודיים של כל אחת ואחת מהן.

מעבר לכך, רצוי לשאול את עצמכם מספר שאלות בטרם התחלת תהליך הטיפול. לדוגמא, בדקו עם עצמכם האם אתם יכולים להרשות לעצמכם את עלות הטיפול, האם אתם זכאים להחזרים מחברות הביטוח הפרטיות, האם אתם מוכנים להתחייב מול עצמכם שתשתתפו במפגשים השבועיים בקביעות למרות לו"ז אישי צפוף והאם שעות הקבלה של המטפל או המטפלת מתאימים לכם.

חרדה קיומית - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בחרדה קיומית נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בחרדה קיומית בגבעתיים - חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.



סוגי פוביות נפוצות – תסמינים, גורמים ודרכי טיפול

תוכן עניינים מה זה פוביה? סוגי פוביות נפוצות אצל ילדים ומבוגרים רשימת סוגים של פוביה ספציפית התמודדות עם פוביה חברתית מהי אגורפוביה? פחד ממקומות פתוחים טיפול בפוביות ספציפיות, פוביה חברתית ואגורפוביה סוגי טיפול רגשי בפוביות פוביות – סיכום מה זה פוביה? פוביה הינה סוג מיוחד של הפרעת חרדה המתארת פחד…

איך להתמודד עם לחץ נפשי? טיפול בסטרס ומתח נפשי

תוכן עניינים מה זה לחץ נפשי? תסמינים של מתח נפשי וסטרס איך להתמודד עם לחץ נפשי? מה הקשר בין סטרס כרוני ומחלות? טיפול בלחץ נפשי וסטרס דחק ומתח נפשי – סיכום מה זה לחץ נפשי? לחץ נפשי, המכונה גם סטרס (באנגלית: Stress), מתאר מתח נפשי ורגשי הנגרם מנסיבות או מצבים…

איך לטפל בחרדה? שיטות טיפול עצמי בחרדה

כאשר חווים חרדה או לחץ, אסטרטגיות אלו תעזורנה לנו להתמודד