תוכן עניינים

  • חרדה - הקדמה
  • סימנים וסימפטומים של חרדה
  • טיפים להורים של ילדים עם חרדה
  • טיפול בחרדה
  • חרדה - סיכום

ילדים עם חרדה

חרדה - הקדמה

מידה מסוימת של חרדה הינה חלק נורמלי לחלוטין מהתפתחותו הבריאה של ילדכם, כאשר חרדת נטישה, פחד מחושך, פחד מזרים, פחד מרעשים חזקים ופחד מסערות הם כולם דאגות נפוצות אשר ילדים עלולים לחוות בתהליך התבגרותם. יחד עם זאת, במידה וילדכם מתחיל לחוות חרדה עקבית יותר במגוון נושאים ותחומי חיים, כולל סביב בית הספר, החברים, המשפחה, הבריאות והספורט, ייתכן שהגיעה העת לשקול בחיוב לפנות להערכה וטיפול מקצועיים.

כהורים, אל תתנו לחרדה של ילדכם להבהיל גם אתכם. ברגע שאתם פונים לעזרה וילדכם זוכה להערכה מקצועית, אתם מקרבים אותו צעד אחד קדימה לעבר איכות חיים טובה יותר. זכרו כי 5-10% מהילדים באוכלוסייה נאבקים בשלב כלשהו עם הפרעת חרדה ושילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז (ADHD) או לקויות למידה מציגים גילויי חרדה בשיעור גבוה אף יותר.

סימנים וסימפטומים של חרדה

הורה או מורה עשוי להיות הראשון להבחין בסימנים לכך שילד או נער סובל מחרדה. לדוגמא, ילד עשוי להיצמד למבוגרים, להחמיץ את בית הספר או לבכות לעתים תכופות, כמו גם להתנהג באופן מפוחד או נסער, לסרב לדבר או להימנע מדברים מסוימים. בנוסף, ילדים ובני נוער הסובלים מחרדה חשים בתסמינים אשר אנשים אחרים אינם יכולים לראות וזה יכול לגרום להם להרגיש מפוחדים, מודאגים או עצבניים ולהשפיע גם על גופם, כך שהם עלולים לחוות רעידות או קוצר נשימה, יחד עם פרפרים בבטן, חום באזור הפנים, ידיים מגושמות, יובש בפה או דפיקות לב.

באופן כללי, תסמינים אלה של חרדה הינם תוצאה של תגובה טבעית של הגוף לסכנה סביבו, כאשר משוחררים כימיקלים טבעיים בגופנו אשר מכינים אותנו להתמודד עם המצב בעת סכנה ממשית. כמו כן, הם משפיעים על קצב הלב, הנשימה, השרירים, העצבים ומערכת העיכול. למעשה, תגובות אלו הן נורמטיביות ונועדו להגן עלינו מפני סכנות שונות, אולם כאשר ילדים סובלים מחרדה, התגובות מופיעות גם כאשר אין סכנה ממשית.

טיפים להורים של ילדים עם חרדה

  • הציפיות שלכם מילדכם

חשוב שיהיו לכם ציפיות מילדכם הסובל מחרדה כמו מכל ילד אחר בבית, כמו ללכת למסיבות יום הולדת, לקבל החלטות ולדבר עם מבוגרים. יחד עם זאת, הבינו כי הקצב חייב להיות איטי יותר וישנו תהליך הכרוך בהשגת המטרה בסופו של דבר. הנכם יכולים לעזור לילדכם להפריד משימות גדולות למספר מטלות קטנות יותר, כך שילדכם יוכל לבצע אותן בשלבים. לדוגמא, בפעם הראשונה לכו למסיבה עם ילדכם והסכימו להישאר בתנאי שהוא יוצר אינטראקציה עם ילדים אחרים, אך בפעם השנייה הישארו למשך חצי השעה הראשונה בלבד. בנוסף, אתם יכולים לסייע על ידי משחק תפקידים או המחשה של דרכים אפשריות בהן ילדכם יהיה מסוגל להשתמש בעת התמודדות עם סיטואציות קשות

  • בנו את הכח האישי של ילדכם

חשוב לשבת עם ילדכם ולשוחח על התמודדות עם אתגרים, התנסות עם דברים חדשים או התנהגות אמיצה, כאשר חלק מהילדים אוהבים תשבחות ברמות שונות או טפיחה קלה במותן. ישנן פעולות רבות בהן אתם יכולים לנקוט בכדי לעזור לילדכם לבנות את היכולות שלו. לדוגמא, חפשו אפיקים חדשים בהם ילדכם יכול להראות לעצמו, לכם ולעולם שהוא טוב, כמו מוזיקה, אמנות או ספורט

  • תנו לילדים ללמוד לעשות את הדברים בכוחות עצמו

בעוד שזה מפתה מאוד, עדיף שלא להשתלט או לעשות את הדברים עבור או במקום ילדכם, שכן בעוד הדבר עשוי לעזור לו להרגיש טוב יותר ברגע זה, המסר שילדכם מקבל הוא שאתם לא באמת מאמינים בו וביכולותיו. לאחר מכך, ילדכם יתחיל לשוב באותה הדרך על עצמו, כך שנסו לא להיתפס כל הזמן כמרגיעים את ילדכם שהכל יהיה בסדר. למדו אותו לענות על שאלותיו ועודדו את הביטחון שלו בעצמו וביכולותיו

  • עזרו לילדכם להתמודד עם הרגשות שלו

זה בסדר לאפשר לילדכם לחוות מעט לחץ וחרדה, אולם הוא צריך לדעת שחרדה אינה מסוכנת אלא שמדובר בדבר שהוא יכול להתמודד עמו. הנכם יכולים לתת לילדכם לדעת שכל הרגשות מקובלים ושזה בסדר לומר לכם מה שהוא מרגיש, שכן ילדים הסובלים מחרדה לעתים קרובות מתקשים לבטא רגשות עזים כמו כעס או עצב משום שהם חוששים שאנשים אחרים יכעסו עליהם. בנוסף, זה בסדר לקחת פסק זמן לעצמכם, אפילו אם ילדכם רוצה להיות אתכם בכל רגע ורגע, שכן אתם משמשים עבורו דוגמא לכך שכל אחד צריך קצת זמן לעצמו

  • התגברו על הפחדים שלכם כהורים

נסו לשמור על הפחדים שלכם לעצמכם והציגו כמיטב יכולתכם תיאור חיובי או לכל הפחות ניטראלי של המצב הנתון. תנו לילדכם לדעת שזה בטוח לחקור דברים וזכרו כי זה לא מועיל לצחוק או להקטין את הפחד של ילדכם. בנוסף, הומור עוזר מאוד כאשר ילדים מתמודדים עם העולם, אז הקפידו להראות לילדכם כיצד לצחוק על האבסורדים והטעויות של החיים

  • עבודה משותפת כהורים

חשוב לשתף את בן או בת זוגכם בכדי להגיע להסכמה משותפת על הטיפול הנכון בחרדה ממנה סובלם ילדכם, כך ששניכם תרגישו בנוח עם התהליך הטיפולי. חשוב מאוד שאחד ההורים לא יהיה "קל מדי" עם הילד רק משום שההורה השני "דוחף יותר מדי" את הילד, שכן תופעה שכיחה זו יוצרת בלבול רב עבור ילדכם שאינו יודע על מי לסמוך

  • השלכות של חרדה

אסור לבלבל חרדה עם סוגים אחרים של התנהגות שאינה הולמת בקרב ילדים. חשוב מאוד להגדיר את הציפיות שלכם מילדכם, שכן הורים עם ציפיות סבירות מילדיהם אשר מציבים גבולות ברורים ועקביים יחד עם גילויי אהבה ותמיכה, ייהנו מילדים מוכשרים יותר, בעלי בטחון עצמי גבוה ומאושרים.

טיפול בחרדה

קיימות גישות רבות לטיפול בהפרעת חרדה בקרב ילדים ומתבגרים, כך שניתן להתאים את הטיפול באופן אישי למצבו הייחודי של הילד. פסיכותרפיה מאפשרת לילדים ובני נוער מקום לחלוק את הדאגות שלהם מבלי לחשוש משיפוט, דחייה או זלזול. במהלך התהליך הטיפולי, איש המקצוע יעזור לילדכם לשתף באופן גלוי את מחשבותיו ורגשותיו, לזהות את הפחדים והדאגות שלו, לפתח דיבור עצמי חיובי בכדי לעזור להפחית את רמת החרדה,  להגדיל את כישורי ההתמודדות שלו, כולל סוציאליזציה, פעילות גופנית וביטחון עצמי, כמו גם לפתח ולהשתמש בטכניקות הרפייה שונות.

כהורים, קרוב לוודאי שאתם ובני משפחתכם תתבקשו להשתתף בתהליך הטיפול בחרדה של ילדכם, כאשר איש המקצוע ינצל את הדרכת ההורים בכדי ללמד אתכם על חרדות, להציע לכם טכניקות מועילות ולאפשר למשפחה זמן יחד על מנת לעבד את המחשבות והרגשות הסובבים את החרדה של ילדיכם בצורה יעילה ובריאה.

חרדה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בחרדה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית .

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בחרדה בגבעתיים - חייגו 03-572-0282 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.