תוכן עניינים

איך ללמוד למבחן בבית הספר?

טיפים להורים – איך לומדים למבחן או בחינה?

תמיכה מקצועית בנושא למידה למבחנים

איך ללמוד למבחן בבית הספר?

בתחילתו ועד אמצע בית הספר היסודי ילדים צריכים להתמודד כיום עם בחינות ומבחנים גדולים למדי, לכן הורים נדרשים יותר מתמיד לעזור לילדיהם להתמודד עם מצבים אלה. הדור הנוכחי מתמודד עם מבחנים רבים ומגוונים, כאשר לקראת סוף בית הספר היסודי הבחינות והלחץ סביבן הופכים למשמעותיים ביותר.

בנוסף למבחנים הסטנדרטיים בבית הספר, קיימים שלל מבחנים גדולים אחרים שילדכם נאלצים ללמוד ולהתכונן לקראתם, כמו מבחן לאיתור ילדים מחוננים, מבחני קבלה לתכניות העשרה ואף לבתי ספר ייחודיים.

מבחנים ומבדקים שונים מועברים גם על ידי משרד החינוך וגורמי מחקר והערכה חיצוניים, כולל אוניברסיטאות ומוסדות אקדמיים המעבירים את הילדים בחינות שונות במסגרת לימודיהם בבית הספר.

התחומים הנבדקים בבחינות מגוונים וכוללים מבחנים המעריכים כישורים מתמטיים ומדעיים. לעיתים הם אף מתקיימים בשפה האנגלית. תלמידי בית ספר יסודי, ילדים צעירים למדי, צריכים כעת גם ללמוד את הכישורים הרבים הדרושים להתמודדות עם הלחץ והחרדה הצפויים סביב מבחנים.

מרבית המיומנויות הקשורות לביצוע ולמידה למבחנים, כמו ניהול זמן, קריאת שאלות וידיעה למה לצפות, יילמדו על ידי המורים בבית הספר ולעיתים אף במסגרת הגן. יחד עם זאת, הורים יכולים וצריכים גם כן לעזור לילדיהם לעמוד בלחץ של הבחינות וללמוד איתם למבחנים במידת הצורך.

הורים עשויים להכין לילדיהם מבחנים ניסיוניים, בהם תינתן להם הזדמנות להיבחן, עד כמה שניתן, בתנאים האמיתיים עמם הם צפויים להתמודד בהמשך. בנוסף, קיימות יוזמות חינוכיות בבתי ספר רבים, בהן מומחים מלמדים ילדים והורים אסטרטגיות ללמידה נכונה למבחנים ולהתמודדות עם הלחץ המגיע עמם.

לדעת מומחים, מרבית הילדים יתמודדו היטב עם האתגרים הטמונים במבחנים, בחינות ובדיקות שונות, אולם ההורים ואנשי החינוך העובדים עמם צריכים להיות מודעים לאופן בו תגובותיהם שלהם עשויות להשפיע על הלחץ שחשים הילדים.

ילדים לעיתים קרובות משתפים את הוריהם לגבי הרגשתם דרך התנהגותם. ההתנהגויות השכיחות בקרב ילדים אשר חשים עצבנות, לחץ או חרדה כוללות רגזנות יתר, התעצבנות בקלות רבה, הידבקות למבוגר, הצקה למבוגר וחוסר עניין בפעילויות שנהנים מהן במצב שגרתי.

יחד עם זאת, ילדים מסוימים יכולים להתקשות להסביר במילים כיצד הם מרגישים ולכן לעיתים קרובות זה תפקידם של ההורים ואנשי החינוך להכיר בכך שהילד זקוק לתמיכה מקצועית נוספת בכדי להצליח במבחנים.

טיפים להורים – איך לומדים למבחן או בחינה?

בתקופות של לחץ לקראת מבחנים, ילדים רבים זקוקים לטיפוח, ניחום והבנה נוספים מהוריהם ומהצוות החינוכי של בית הספר, בכדי לעזור להם להרגיש נינוחים וחדורי בטחון. תהיו שם איתם מבחינה רגשית, היו פתוחים וקבלו את האופן בו ילדכם חשים, ותנו להם את תשומת הלב הדרושה במידת הצורך.

עודדו את ילדכם לדבר על רגשותיהם ותחושותיהם. הקשיבו וגלו אמפתיה כלפיהם כדי שהם ירגישו שאתם מבינים אותם ויפנימו שרגשותיהם תקינים לחלוטין. עזרו לילדכם להבין שלדון עם הוריו על רגשות יכול לעזור לו ללמוד איך לנהל אותן בצורה טובה יותר.

תמכו בילדכם על ידי כך שתלמדו אותם להיות אמיצים. הראו להם שאתם מאמינים שהם מסוגלים לעשות זאת ועודדו אותם להתחיל ללמוד למבחן, גם אם הם חשים עצבניים או לחוצים לקראתו. מתן משוב חיובי למאמץ מיוחד, חגיגה משפחתית של הצלחות ועידוד להמשיך לנסות יעזרו לילדכם להרגיש בטוחים בהתקרבם למבחנים.

למדו את ילדכם מיומנויות הרפיה, כמו נשימה איטית כדי להירגע. עזרו להם לדמיין את עצמם מתמודדים היטב עם למידה למבחן ועם ביצועו על ידי כך שתעשו זאת יחד עמם בצורה מהנה. זו דרך מועילה ביותר לניהול חרדה.

הקנו לילדכם יכולות חשיבה מועילות. לדוגמא, במקום לומר לעצמם שהם לא יכולים או לא מסוגלים ללמוד למבחן מסוים, עודדו אותם לומר שהם יתנו לעצמם הזדמנות אמיתית וכנה להצליח במשימה שעומדת לפניהם.

כהורים, אתם יכולים להוביל את ילדכם גם בעזרת הדגמה. הראו לילדכם איך אתם לומדים למבחן וכיצד אתם מתמודדים באופן חיובי עם תחושות של חרדה או לחץ על ידי מחשבה בקול רם. לדוגמא, אמרו בקול רם שאתם מרגישים קצת עצבניים, אבל למרות זאת אתם הולכים לנסות כמיטב יכולתכם. להישאר רגועים וחיוביים בעת שילדכם חש חרדה יכול לעזור להם להרגיש בטוחים יותר בזכותכם.

דברו על מה שצפוי לקרות כדי לעזור לילדכם לפתח ציפיות ברורות. ייתכן שתרצו לדבר עם בית הספר על המיקום בו יתבצע המבחן ולבדוק את האפשרות שתוכלו לבקר במקום מבעוד מועד, שכן מבחנים גדולים ומרובי נבדקים לעיתים אינם מתקיימים בכיתת הלימוד או במסגרת החינוכית הקבועה.

קיימו סיור מוחות עם ילדכם אודות הבעיות האפשריות שעלולות להתעורר במהלך מבחנים והעלו יחד דרכים אפשריות לפתרון המצבים השונים. לדוגמא, הציעו להם שלושה דברים שהם יכולים לעשות אם הם מרגישים קפואים או חולים במהלך מבחן. אסטרטגיות אפשריות כוללות לקיחת נשימות איטיות כדי להירגע ולהתמקד מחדש במבחן, לגימה של משקה קל או הודעה למורה על כך שהם מרגישים רע.

למדו ככל שתוכלו על טכניקות המסייעות לבנות את האמון של ילדכם בעצמו. לדוגמא, מענה על שאלות קלות יותר שהוא כבר יודע את תשובותיהן, במקום לנסות לפתור את השאלות הקשות ביותר תחילה, יסייע לו להתחיל את המבחן באופן חיובי.

תמיכה מקצועית בנושא למידה למבחנים

במידה ואתם מודאגים או מרגישים שרמת החרדה והלחץ של ילדכם הופכת להיות מוגזמת ופוגעת בתפקודו הלימודי או בשגרת חייו, עליכם לשקול מספר אפשרויות מרכזיות. ראשית, שוחחו עם מחנכת הכתה של ילדכם אודות התנהלותו בבית הספר והמשאבים שבית הספר יכול להקצות עבורו.

שנית, בקשו לשוחח עם היועצת החינוכית או פסיכולוגית בית הספר כדי לספק ולקבל מהן מידע חשוב נוסף הנוגע לילדכם. בנוסף, שוחחו עם רופא הילדים שלכם על רצונכם לחקור ולהבין מה קורה לילדכם וכן לספק לכם הפניות לאנשי מקצוע אחרים שיכולים לסייע במידת הצורך.

למידע נוסף חייגו 03-5730282 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.