תוכן עניינים

  • מה זה דחיינות?
  • דחיינות כרונית אצל ילדים ומבוגרים
  • גורמים ותסמינים של דחיינות כפייתית
  • שיטת טיפול בדחיינות אקדמית
  • דרכי התמודדות עם דחיינות
  • דחיינות - סיכום

מה זה דחיינות?

בני אדם עשויים להפגין דחיינות במצבים בהם יכולת השליטה העצמית שלהם מתרופפת והם שוכחים את יעדיהם האישיים ומתעלמים, במודע או לא במודע, מהיתרונות הרבים הטמונים בדחיית סיפוקים. במקרים מסוימים, דחיינות כרונית יכולה להשפיע באופן משמעותי יותר על חייהם של ילדים ומבוגרים, כשהיא עלולה להפוך לחלק בלתי נפרד מאישיותו של האדם.

אנשים המתמודדים עם דחיינות כרונית בדרך כלל חווים פגיעה בכל תחומי החיים, כולל דחיית עבודה על פרויקטים חשובים במקום העבודה, דחיית הכנת שעורי הבית בתקופת בית הספר, דחיית ביצוע הבדיקות הדרושות לאיתור בעיות בריאותיות מתפתחות ואף דחיית קיום שיחות החשובות ונחוצות לכם עם בני משפחה או חברים קרובים.

מאמרים אקדמיים שפורסמו בשנים האחרונות ברחבי העולם הגדירו את המונח 'דחיינות' באמצעות תיאורים שונים, אולם ההגדרה המוסכמת על רוב אנשי המקצוע מתחום בריאות הנפש הינה שדחיינות כרונית מאופיינת בנוהג של מתן עדיפות לביצוע מטלות פחות דחופות במקום מטלות דחופות יותר או הרגל לביצוע משימות מהנות יותר במקום משימות פחות מהנות - מה שגורם בסופו של דבר לדחיית הדברים החשובים ביותר למועד מאוחר יותר.

דחיינות כרונית אצל ילדים ומבוגרים

התמודדות עם דחיינות כרונית מאופיינת בקושי רב ומתמשך להתחיל או להשלים משימות אישיות וקשורה במידה רבה לטווח רחב של בעיות רגשיות ורגשות שליליים, כגון אשמה, הערכה עצמית נמוכה, חרדה ודיכאון. כמו כן, דחיינות כפייתית נוטה להשפיע מאוד על הביטחון העצמי של האדם, רמת הלחץ נפשי שהוא חווה במהלך היום ובריאותו הגופנית. יתרה מכך, מחקרים קליניים גילו כי קיים קשר הדוק בין דחיינות ובין מתח נפשי, מצב נפשי ירוד וחוסר דאגה לרווחה נפשית.

דחיינות כפייתית

אף על פי שמרבית האנשים מודעים לכך שדחיינות מובילה לתחושת לחץ וחרדה מתמשכת, אין זה מסביר מדוע 15-25% מבני האדם מתמודדים עם דחיינות כרונית בכל רגע נתון, לכן חשוב להבין מהם הגורמים המרכזיים המובילים לכך שאנשים דוחים דברים ואז ללמוד איך באפשרותכם להפחית את הסיכון שלכם לדחות דברים חשובים או דחופים.

ההצדקה השכיחה ביותר לדחיינות אצל ילדים, בני ומבוגרים הינה הימנעות, כך שהאדם עלול להימנע מללכת ללימודים, למקום העבודה, להבריז מפגישות חשובות ולהחמיץ את מטרות העל של כולם יחד, רק משום שהעדיף לצפות בסדרת טלוויזיה אהובה או להשתתף בפעילויות אשר מביאות לו יותר הנאה ושמחה בקלות רבה יותר.

הסחות דעת גם כן משפיעות לרעה על היכולת להתמודד עם דחיינות כפייתית, שכן כשאדם עסוק בהתנהגויות ופעילויות המסיחות את דעתו, הוא יתקשה לבצע את המטלות החשובות באמת. למשל, ילדים ובני נוער רבים מעדיפים להסיח את דעתם בגלישה אינטנסיבית ברשתות החברתיות במקום להתחיל להכין עבודה חשובה במסגרת בית הספר או להיפגש בסוף השבוע עם חברים במקום להתכונן למבחן חשוב הנערך בתחילת השבוע שלאחריו.

גורמים ותסמינים של דחיינות כפייתית

אנשים רבים נוטים לשכנע את עצמם בעזרת ביצוע טריוויאליזציה השוואתית הגורמת להם לקבוע שהדברים שעליהם לעשות הם לא חשובים כפי שהם באמת ולכן הם יכולים לדחות אותם למועד מאוחר יותר או לא לעשותם לעולם. לדוגמא, ייתכן כי אדם לא יתכונן בכלל לפרזנטציה שהוא צריך להעביר במקום עבודתו מכיוון שיצפו בה רק חבריו לצוות ולא המנהלים הבכירים בארגון.

במקרים אחרים, בני אדם עשויים להשוות את מצבם ומעשיהם האישיים לאלו של אנשים שמצבם ומעשיהם פחות מוצלחים משלהם עצמם, כך שההתמודדות שלהם עם דחיינות כפייתית נובעת מהשוואות חוזרות ונשנות שהם עורכים בין תפקודם האישי ובין תפקודם של אחרים באותן המשימות או המטלות - מה שמהווה צידוד בזכותם לדחות דברים מסוימים.

דחיינות כרונית

דחיינים כרוניים בעלי חוש הומור מפותח מצדיקים את עצמם גם בעזרת השמעת בדיחות המאפשרות להם להרגיש טוב יותר עם עצמם ועם חוסר יכולתם להשלים משימות או להשיג את המטרות והיעדים האישיים שלהם. כמו כן, אנשים טועים להאמין שהדחיינות שלהם נגרמת על ידי גורמים חיצוניים שאינם בשליטתם המונעים מהם להשלים את המטלות שהתחייבו להן.

בנוסף, ילדים ומבוגרים עלולים להעמיד פנים שדחיית ביצוע המטלה למועד אחר תועיל באופן משמעותי לביצועם, כגון נטייה לדחות דברים לשעות הערב או לסופי השבוע משום שהאדם טוען בפני עצמו ובפני אחרים שאלו הזמנים בהם הוא הכי מרוכז ומבצע משימות על הצד הטוב ביותר. במצבים מסוימים, אנשים יכולים לדחות דברים פשוט כי הם מאמינים ומשוכנעים שמה שהם עושים באותו הרגע הרבה יותר חשוב ממה שהם דוחים לעתיד. באותה מידה, עצלנות גם כן קשורה באופן הדוק עם דחיינות אקדמית.

שיטות טיפול בדחיינות אקדמית

בעת שאנשים מתמהמהים הם מונעים מעצמם לחיות חיים מאושרים ונטולי לחץ נפשי. מכיוון שדחיינות אקדמית מעוגנת היטב בדפוסי החשיבה וההתנהגות של האדם, חשוב ללמוד איך לעבד מחשבות ולרכוש דפוסי התנהגות חדשים ומועילים יותר להתמודדות עם ההשפעות השליליות הרבות הטמונות בדחיינות.

במידה ואתם או ילדכם סובלים מתסמינים של דחיינות מזה מספר שבועות או חודשים, ייתכן ומדובר בדחיינות כרונית המצריכה פנייה לטיפול מקצועי, כאשר הטיפול בדחיינות לרוב נעשה באמצעות פסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית (CBT). במהלך טיפול CBT, מטופלים לומדים איך להתמודד עם ההתנהגויות והמחשבות השליליות שלהם באופן הולם ובריא יותר.

הטכניקה המרכזית בה עושים שימוש מטפלי CBT לשם טיפול בדחיינות הינה הפעלה התנהגותית והיא מסייעת למטופלים להחליף את דפוסי הדחיינות ארוכי השנים שלהם על ידי התקרבות למטלות שעליהם לבצע במקום הימנעותם הכפייתית מביצוען. כמו כן, הפעלה התנהגותית מאפשרת למטופלים לשנות את הדרך בה הם חושבים ומרגישים לגבי המשימות שלהם באמצעות שיקוף התכונות האישיותיות, הערכים והציפיות שלהם מעצמם ומהסביבה והערכה האם אלו תואמים את התנהגותם בחיי היום-יום.

טיפול בדחיינות אקדמית

דרכי התמודדות עם דחיינות

תרגול מיינדפולנס עוזר לאנשים להכיר במחשבותיהם ורגשותיהם כשהם נקיים משיפוטיות - מה שיכול לאפשר למטופלים אשר מוצפים לעתים קרובות ברגשות שליליים, כגון אשמה ותסכול, להתמודד טוב יותר עם מצבי חיים שונים. בעזרת מיינדפולנס, תלמדו כיצד להתנתק מהעיוותים הקוגניטיביים שלכם ולהתחבר באופן מודע לרגעים שאתם חווים שמהלך היום. מלבד זאת, מיינדפולנס מאפשר להפחית את התדירות והעוצמה של התגובות הרגשיות הכרוכות בהתמודדות עם דחיינות.

טיפול רגשי בדחיינות מתמקד גם בשליטה בגירויים וביכולתו של האדם לפקח ולהפחית את הגירויים המובילים להתנהגות הבעייתית. לדוגמא, מטופלים רבים מדווחים שהם מוצאים את עצמם דוחים משימות כשהם מאזינים למוסיקה בזמן ביצוען - מה שנפתר בקלות כשהם מגלים שהתפוקה שלהם גבוהה יותר כשהם מבצעים את אותן המשימות בסביבה שקטה ומופחתת גירויים.

יש לציין, כי יכולת השליטה בגירויים הסביבתיים יכולה להועיל מאוד לילדים ומבוגרים הסובלים מדחיינות כרונית, שכן היא עשויה להכריע האם הם יצטיינו או יכשלו בהשלמת יעדיהם האישיים. בשל כך, מטפלים רגשיים רבים שמים דגש על לימוד המטופלים אסטרטגיות חדשות שיסייעו להם להעלות את רמת המוטיבציה הפנימית שלהם ולהתגבר על הדחיינות.

דחיינות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בדחיינות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בדחיינות בגבעתיים - חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.



איך להתמודד עם בריונות בבית הספר? סוגי בריונות, בריונים וקריאות גנאי

תוכן עניינים בריונות – הקדמה סוגי בריונות היכן ומתי מתרחשת בריונות? בריונות – גורמי סיכון בריונות – סימני אזהרה מדוע ילדים החווים בריונות לא מבקשים עזרה מהן ההשלכות של בריונות? האם קיים קשר בין בריונות והתאבדות? מה עליכם לעשות כאשר הנכם עדים לבריונות? בריונות – סיכום בריונות – הקדמה בריונות…

פתרון בעיות חברתיות אצל ילדים – טיפול בקשיים חברתיים אצל ילדים ונוער

תוכן עניינים בעיות חברתיות אצל ילדים בעיות חברתיות בגיל הרך ובגיל ההתבגרות מה גורם לבעיות חברתיות בגן, בכיתה ובבית הספר? מודל לפתרון וטיפול בבעיות חברתיות אצל בנות ובנים בעיות חברתיות – סיכום בעיות חברתיות אצל ילדים מסיבות יום הולדת, השתתפות בתנועות נוער ומפגשים משפחתיים נחשבים לאירועים חברתיים מהנים עבור רוב…

האם אני פרפקציוניסט או פרפקציוניסטית? פירוש וטיפול בפרפקציוניזם

תוכן עניינים מה זה פרפקציוניסט? הגדרה ופירוש של פרפקציוניזם פרפקציוניזם אצל ילדים ומבוגרים מה הקשר בין פרפקציוניזם, OCD וחרדה? טיפול בפרפקציוניזם ושאיפה לשלמות פרפקציוניזם – סיכום מה זה פרפקציוניסט? מרבית האנשים יכחישו שהם פרפקציוניסטים גם אם יגידו זאת עליהם כמחמאה, אולם כשחושבים על פרפקציוניזם כהתנהגות במקום תכונה או אופי, ההתמודדות…