תוכן עניינים

  • מה זה לחץ חברתי?
  • פעולה על לחץ חברתי וקבוצתי
  • דרכי התמודדות עם סיטואציות של לחץ חברתי
  • פעילות להורים בנושא לחץ חברתי בגיל ההתבגרות
  • לחץ חברתי - סיכום

מה זה לחץ חברתי?

לחץ חברתי מתאר תופעה העשויה לגרום לפרטים בקבוצה לשנות את התנהגותם באופן לא אופייני עבורם, כאשר שינוי זה נובע מחוסר התאמה בין רצונו של ילד או מבוגר לנהוג באופן הטבעי אליו הוא רגיל לבין רצונו להתאים את עצמו לחברה, כלומר לחברה הכללית, לקבוצה החברתית אליה הוא משתייך ולסביבה הקרובה והרחוקה שלו.

השפעותיו של הלחץ החברתי יכולות להיות חיוביות, כגון מקרים בהם בני נוער שואפים להצטיין בלימודים או להצליח בספורט מפני שהם נמצאים בסביבתם של מצליחנים אחרים. כמו כן, במסגרות של קבוצות טיפוליות, המנחים עושים שימוש בלחץ חברתי חיובי על מנת להשפיע על התקדמות התהליכים הטיפוליים אצל ילדים ומבוגרים. לדוגמא, בטיפול קבוצתי בהתמכרויות שונות קיימת חשיבות רבה ללחץ חברתי חיובי.

יתרה מכך, פעולות של לחץ חברתי יכולות להוביל לכדי שינויים חברתיים ותרבותיים גורפים. לראייה, התנועה לזכויות האזרח בארצות הברית הצליחה, באמצעות הפעלת לחץ חברתי בעוצמה גבוהה, לגרום לשינויים אדירים בחקיקה הגזענית בארצות הברית ולשינוי כולל של תפיסת הנושא בקנה מידה בין לאומי.

לעומת זאת, השפעה של לחץ חברתי שלילי עלולה לגרום לילדים, מתבגרים ומבוגרים לפעול בניגוד לשיקול דעתם התקין ולעתים באופן הפוגע בהם עצמם או באחרים בסביבתם, כפי שקורה במצבים נפוצים של התמכרויות שונות הנובעות מלחץ חברתי שלילי, כגון התמכרות לעישון, אלכוהול וסמים. כמו כן, הצטרפות בגיל ההתבגרות לכנופיות פשע לרוב מעידה על מקרה קיצוני של לחץ קבוצתי שלילי.

פעולה על לחץ חברתי וקבוצתי

לחץ חברתי, הן חיובי והן שלילי, נהפך לתופעה רווחת באוכלוסייה הכללית ונחשב לכלי אפקטיבי ועוצמתי, שכן מעשים הנעשים בשם הקבוצה, הארגון או החברה זוכים תמיד למשנה תוקף, אף אם בעיני הפרט או על פי מערכת הערכים האישית שלו הם אינם מוסריים או הגיוניים. יחד עם זאת, מחקרים וניסויים שנערכו בשנים האחרונות מציעים מספר דרכי התמודדות אפשריות עם סיטואציות שונות של לחץ קבוצתי.

פעולה על לחץ חברתי

במקביל לכך שמערכת הערכים הקבוצתית מקבלת אידיאליזציה, אלה המייצגים את הדעות המובילות בקבוצה, כלומר החברים הדומיננטיים המחזיקים בדעת הרוב בקבוצה, מקבלים תמריצים חברתיים חיוביים, כגון עידוד ותחושת מקובלות. לעומתם, מי שמעז לבטא דעת מיעוט או דעה שונה המנוגדת לאמירתם של חברי הקבוצה המובילים, עלול לסבול מלחץ קבוצתי שלילי, כולל נידוי חברתי, חרם, הדרה ובריונות.

למעשה, פעולה של לחץ חברתי עשויה להיות כה חזקה ומשפיעה עד כדי כך שאנשים בעלי כושר שכנוע רב או תמיכה חברתית משמעותית, המחזיקים בדעות בלתי מבוססות, יכולים לשכנע כמעט כל ילד או מבוגר לזנוח את דעותיהם ולהאמין בדברים חדשים שאין להם שחר או ביסוס עובדתי. בשל כך, אנו עדים למקרים רבים של לחץ חברתי בגיל ההתבגרות סביב נושאים רבים ומגוונים.

דרכי התמודדות עם סיטואציות של לחץ חברתי

אסכולת הפסיכולוגיה החברתית מציעה מספר כלים להתמודדות של קבוצות עם השפעותיו השליליות של לחץ חברתי בסיטואציות שונות. ראשית, הסתייעות בדמויות סמכותיות, כגון מורה, הורה, מנהל או מנהיג יכולה לעודד את חברי הקבוצה להביע דעה עצמאית מול הכלל. יחד עם זאת, בעוד גיבוי מצד דמויות סמכותיות מסייע לאנשים רבים, אין הדבר פשוט עבור חברי הקבוצה וייתכן שיידרש תהליך ארוך והדרגתי כדי לאפשר את ביטוי העצמי בקבוצה מרובת משתתפים.

שנית, חשוב לעודד את הדמויות הסמכותיות בקבוצה להיפתח לקבלת ביקורת. כלומר, מנהלים, מורים ומנהיגים המסוגלים לעמוד מול ביקורת מאפשרים התפתחות בריאה, תקינה ומואצת של הפרטים הנתונים למרותם ואף מאפשרים לעצמם להתפתח ולהשתפר באמצעות כך. שלישית, ניתן להכניס לתוך הקבוצה אדם שאינו חושש להביע את דעותיו, נוגדות ככל שיהיו את דעת הרוב והחברים הדומיננטיים.

רביעית, התייעצות יזומה עם פסיכולוגית ילדים או אנשי מקצוע נוספים בכל אחד מתחומי הידע הרלוונטיים, קבלת עצה או סיוע ממומחים בתחומים שונים יכולים לפתוח אפשרויות חדשות בפני הקבוצה, לאפשר לה להתפתח ולהתקדם וכן לבחור בדרכי פעולה והתמודדות שונות, לעתים יעילות יותר מאלה המוכרות והנהוגות בה, בייחוד כאשר מדובר בדמות אובייקטיבית שאינה מעורבת רגשית בקבוצה מכיוון שהיא מגיעה מבחוץ.

חמישית, פיצול לקבוצות או צוותי עבודה מקנה לחברי הקבוצה השתתפות והתנסות בתת-קבוצות המחזיקות בדעות שונות ובדרכי התמודדות שונות ובאמצעות כך, לקבל לגיטימציה מפעם לפעם, אף על פי שהם מחזיקים בדעות אחרות מרוב חברי הקבוצה. כמו כן, הדבר מאפשר למשתתפים להיפתח ולקבל דעות שונות, אפשרויות אחרות ומבנים חברתיים חדשים.

פעילות להורים בנושא לחץ חברתי בגיל ההתבגרות

כהורים לילדים בגיל ההתבגרות, באפשרותכם לנקוט במספר פעילויות שיאפשרו להם להתמודד טוב יותר עם סיטואציות של לחץ חברתי וקבוצתי. ראשית, חזקו את ילדכם כאשר הם מבטאים את דעותיהם הלגיטימיות והמקובלות בבית, גם במקרים שאלו אינן דעת הרוב. כמו כן, אפשרו לילדכם לסרב, שכן כשמאפשרים לילדים ובני נוער לסרב תחת לחץ רגשי גדול, הם יוכלו לסרב יותר בקלות כשיתקלו בסיטואציה חברתית מלחיצה אחרת. לדוגמא, מותר לסרב לקבל נשיקה מסבתא או סבא אם לא מעוניינים באותו הרגע.

שנית, למדו את ילדכם שזה בסדר ללכת לעתים נגד הזרם. למשל, במידה וכל הבנות בכתה הולכות לשיעור תפירה ובתכם דווקא מעוניינת ללכת לשיעור נגרות עם כל הבנים, עמדו לצידה ותמכו בה מול הצוות החינוכי של בית הספר, כך שהיא תלמד לעמוד על דעתה גם בסיטואציות מורכבות ומול דמויות סמכותיות.

שלישית, לוו אותם במצבים מורכבים המעוררים לחץ חברתי חיובי או שלילי והראו להם ששינויים בדינמיקה החברתית מתרחשים על בסיס קבוע, כך שאין צורך לחשוש או לנסות להימנע מהם. בעקבות זאת, ילדכם לא יחששו להביע את עמדתם, אף על פי שהדבר עלול לטמון בחובו איבוד חברויות או הנמכת האהבה מצד חבריהם לספסל הלימודים.

לחץ חברתי וקבוצתי בגיל ההתבגרות

רביעית, הסבירו להם שלעתים קרובות דווקא הילדים הפוגעים עושים זאת בגלל שהם חווים כאב, חוסר בטחון עצמי או פגיעה בעצמם. במידה וילדכם יבינו שהמניע להתנהגות חברתית שלילית אגרסיבית עשויה להיות תוצאה של חוסר בטחון או גורם כואב אחר, יהיה להם קל הרבה יותר להתנגד ללחץ החברתי והקבוצתי הזה בעצמם.

חמישית, נסו להוות דוגמא אישית עבורם על ידי כך שתראו לילדכם כיצד אתם עומדים על דעתכם בסיטואציות חברתיות מורכבות. בעזרת פעולה זו, ילדכם יוכלו לקחת מכם דוגמא אישית ולחקות את התנהגותכם באופן שינסוך בהם בטחון עצמי, לאחר שהם ראו בעצמם איך אבא או אמא שלהם מתמודדים באופן נכון עם הלחץ.

שישית, ספרו להם על סיטואציות דומות המערבות לחץ חברתי שנתקלתם בהן בילדותכם ובגיל ההתבגרות וכן כיצד התמודדתם עמן. חשוב לציין, כי גם אם תספרו לילדכם על סיטואציות שבהם הפגנתם חולשה מסוימת, אך תשתפו אותם בכך שכיום אתם רואים ומבינים את הדברים באופן שונה, תוכלו ללמד אותם להתבונן על המצב בעיניים בוגרות ומלומדות יותר.

בעוד לחץ חברתי נתפס לרוב כתופעה שלילית, הוא כולל גם היבטים חיוביים וחשובים בהתפתחותם של ילדים, מתבגרים ומבוגרים. יחד עם זאת, חשוב ללמוד כיצד להתמודד עם המצב כאשר הוא בא לידי ביטוי באופן שלילי. מלבד הכלים הרבים העומדים לרשות דמויות סמכותיות לשם שינוי יחסי הכוחות בקבוצה ולפיזור הלחץ החברתי השלילי, זכרו כי עומדות גם אפשרויות רבות לרשות הורים לצורך חיזוק ילדיהם ולימודם לעמוד על דעתם, כמו גם להתמודד באופן בריא יותר כשהם נתקלים בסיטואציות מלחיצות ומעוררות חרדה.

לחץ חברתי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, טיפול בלחץ חברתי נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בלחץ חברתי בגבעתיים  - חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.



פיתוח ושיפור מיומנויות חברתיות וכישורים חברתיים לילדים

תוכן עניינים מיומנויות חברתיות וכישורים חברתיים פיתוח מיומנויות חברתיות אצל ילדים החשיבות של שיפור מיומנויות חברתיות לילדים קבוצת מיומנויות חברתיות לילדים ונוער מיומנויות חברתיות וכישורים חברתיים – סיכום מיומנויות חברתיות וכישורים חברתיים מיומנויות חברתיות מתארות התנהגויות ודרכים אחרות של תקשורת הדרושות כדי ליצור ולשמר מערכות יחסים ביעילות. למעשה, כישורים חברתיים…

אבחון וטיפול ב-ODD – הפרעת התנגדות מתריסה

תוכן עניינים מה זה ODD? הפרעת התנגדות מתריסה (ODD) – תסמינים וגורמים אבחון ODD אצל ילדים ומבוגרים טיפול ב-ODD – הפרעת התנגדות הפרעת התנגדות (ODD) – סיכום מה זה ODD? הפרעת התנגדות, המכונה גם ODD, הינה הפרעת התנהגות המאובחנת לרוב בתקופת הילדות, כאשר ילדים הסובלים מ-ODD מגלים חוסר שיתוף פעולה…

ללמוד איך ללמוד למבחן בבית ספר

תוכן עניינים • איך ללמוד למבחן בבית הספר? • טיפים להורים – איך לומדים למבחן או בחינה? • תמיכה מקצועית בנושא למידה למבחנים איך ללמוד למבחן בבית הספר? בתחילתו ועד אמצע בית הספר היסודי ילדים צריכים להתמודד כיום עם בחינות ומבחנים גדולים למדי, לכן הורים נדרשים יותר מתמיד לעזור לילדיהם…