• סרבנות בית ספר - הקדמה
  • סימפטומים של סרבנות בית ספר
  • מה הורים יכולים לעשות מול סרבנות בית ספר ?
  • טיפים להתמודדות עם חרדת בית ספר
  • טיפול בסרבנות בית ספר

סרבנות בית ספר

סרבנות בית ספר - הקדמה

סרבנות בית ספר הינה הפרעה אצל ילד המסרב ללכת לבית הספר על בסיס קבוע או שמתקשה להישאר בבית הספר. תחילת בית הספר או שנת הלימודים, מעבר דירה או אירועי חיים מלחיצים אחרים עשויים לעורר את התחלתה של סרבנות בית ספר. סיבות אחרות כוללות את הפחד של הילד שמשהו יקרה להורה בזמן שהוא בבית הספר, חשש שהוא לא יצליח בבית הספר או פחד מתלמיד אחר במסגרת החינוכית.

חרדה מבוססת סרבנות בית ספר משפיעה על 2-5% מהילדים בגילאי בית ספר והיא מתרחשת בדרך כלל בגילאי 5-6 שנים ובגילאי 10-11 שנים, כמו גם בתקופות מעברים, כגון כניסה לחטיבת הביניים או לבית הספר התיכון. לעתים קרובות סרבנות בית ספר הינה סימפטום של בעיה עמוקה יותר אצל ילדים.

ילדים הסובלים מסרבנות בית ספר נוטים להיות בעלי אינטליגנציה ממוצעת או ברמה גבוהה מהממוצע, אולם הם עשויים לפתח קשיים לימודיים או חברתיים משמעותיים במידה והפחדים או החרדה שלהם מרחיקה אותם מבית הספר ומחבריהם ללימודים למשך פרק זמן ממושך.

סימפטומים של סרבנות בית ספר

ילדים הסובלים מסרבנות בית ספר עשויים להתלונן על סימפטומים פיזיים זמן קצר לפני היציאה לבית הספר או לבקש שוב ושוב לבקר את אחות בית הספר. כאשר אתם מתירים לילדכם להישאר בבית, הסימפטומים נעלמים במהירות, רק כדי להופיע שוב למחרת בבוקר. במקרים מסוימים, ילדים עשויים לסרב לעזוב את הבית באופן מוחלט.

תסמינים של סרבנות בין ספר כוללים סימפטומים פיזיים, כגון כאבי ראש, כאבי בטן, בחילה או שלשול, כמו גם סימפטומים  רגשיים והתנהגותיים, כגון התפרצויות זעם, חוסר גמישות, חרדת פרידה, הימנעות או התרסה.

מה הורים יכולים לעשות כשקיימת סרבנות בית ספר ?

הדבר החשוב ביותר שהורים יכולים לעשות כדי לעזור לילדיהם הוא לפנות לקבלת הערכה מקיפה של מומחה בבריאות הנפש. ההערכה תחשוף את הסיבות שמאחורי סרבנות בית הספר ותסייע לקבוע מהו סוג הטיפול המתאים ביותר עבור קשייו של ילדיהם. רופא הילדים שלכם אמור להיות מסוגל להמליץ על איש מקצוע באזור מגוריכם שעובד עם ילדים. בינתיים, שמרו על ילדכם בבית הספר, שכן חיסור מבית הספר מחזק את החרדה במקום להקל עליה.

טיפים להתמודדות עם חרדת בית ספר

הכנו עבורכם מספר טיפים שיסייעו לכם ולילדכם לפתח אסטרטגיות התמודדות טובות יותר עם חרדת בית ספר וכן עם מצבים מלחיצים אחרים במהלך חייהם:

• חשפו את ילדכם לבית הספר במנות קטנות והגדילו את החשיפה באופן איטי ועל פני תקופה זמן ארוכה, כך שבסופו של דבר זה יסייע להם להבין שאין ממה לחשוש וששום דבר רע לא יקרה להם במהלך שהותם בבית הספר. לאחר מכן, קיימו פגישה רשמית עם מחנכת הכתה של ילדכם, רצוי במקום מרוחק מהכיתה
  • שוחחו עם ילדכם על הרגשות והפחדים שלהם וכך תסייעו להם בהפחתת רמת החרדה. במידת הצורך, היפגשו עם היועצת החינוכית של בית הספר לשם קבלת תמיכה והכוונה נוספות
  • הדגישו את ההיבטים החיוביים של ההליכה לבית הספר, כמו להיות עם חברים, למידת נושאים אהובים וזמן משחק בהפסקות
  • למדו ונסו שיטות לעזרה עצמית עבור ילדכם, כגון טכניקות הרפיה. השתדלו להיות פתוחים לרעיונות חדשים כדי שגם ילדכם ילמד להיות כזה
  • עודדו תחביבים ותחומי עניין, משום שכיף זה רוגע ותחביבים מסיחים היטב את הדעת ומסייעים לילדכם לבנות את הבטחון העצמי שלו
  • עזרו לילדכם להקים מערך תמיכה הכולל מגוון של אנשים שצריכים להיות בחייו של ילדך, כמו ילדים אחרים, בני משפחה או מורים אשר מוכנים לדבר עמו במידת הצורך
  • קראו כמה שיותר על הפרעת החרדה של ילדכם ולמדו אודות אפשרויות הטיפול הקיימות בחרדת בית ספר, כמו טיפול באמנות או טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT)

טיפול בסרבנות בית ספר

פסיכותרפיה הינה הטיפול המועדף עבור מרבית המקרים של סרבנות בית ספר בקרב ילדים, כאשר טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) מניב הצלחות רבות במקרים מתונים עד בינוניים. במקרים חמורים יותר או כאשר ילדים אינם חשים הטבה בעקבות CBT או טיפול בגישות פסיכותרפיות אחרות, יש לשקול פנייה לפסיכיאטר ילדים מומחה על מנת לשקול את הצורך בטיפול תרופתי.

כאמור, הטיפול בהפרעת חרדה, כמו חרדת בית ספר או סרבנות בית ספר, כרוך בדרך כלל בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT). מדובר בגישה טיפולית המסייעת לילדים ללמוד, להבין ולנהל את הפחדים שלהם. בנוסף, המטפל של ילדך עשוי להיעזר גם בטיפול בחשיפה, אחד מהכלים המרכזיים של CBT. טיפול בחשיפה נעשה על ידי חשיפת הילד למצב שמלחיץ אותו בזהירות ובמנות קטנות ומבוקרות, מה שעוזר להפחית את רמת החרדה שלו לאורך זמן. כמו כן, במהלך הטיפול עשויים גם להשתמש בטכניקות הרפיה וללמד ילדים כיצד להשתמש בהצהרת ההתמודדות.

מכיוון שהורים רבים נוטים לחזק את החרדה כאשר הם מנחמים את ילדיהם החרדים, טיפול בסרבנות בית ספר לעתים קרובות כולל גם הדרכת הורים, זאת על מנת להקנות לכם כלים נכונים להתמודדות עם החרדה של ילדכם.

סרבנות בית ספר - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בסרבנות בית ספר נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית .

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בסרבנות בית ספר בגבעתיים - חייגו 03-572-0282 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.