תוכן עניינים

  • דיסלקציה - הקדמה
  • דיסלקציה - הגדרה
  • מהן הסיבות לדיסלקציה ?
  • אילו קשיי למידה נובעים מדיסלקציה ?
  • מהם הגורמים לדיסלקציה התפתחותית ?
  • סימנים ותסמינים שכיחים של דיסלקציה
  • קשיי למידה המתרחשים יחד עם דיסלקציה
  • אבחון דיסלקציה
  • אסטרטגיות שיסייעו לכם לעזור לילד הסובל מדיסלקציה
  • עובדות מעניינות על דיסלקציה
  • דיסלקציה - תקציר
  • דיסלקציה - סיכום

דיסלקציה - הקדמה

ילדים הסובלים מדיסלקציה חווים קושי רב להבחין בין אותיות או קבוצת אותיות, בסדר שלהן וברצף שלהן בתוך מילה ו/או משפט.

כמו כן, ילדים הסובלים מדיסלקציה מפגינים קושי משמעותי בלימוד הקריאה ומציגים רמת קריאה נמוכה באופן משמעותי מזו המצופה מבני גילם או מרמת כיתתם בבית הספר.

הסיבות לדיסלקציה הן שיבושים בתהליכים ובתפקודים הכרחיים אשר מפריעים לעיבוד תקין של הגירויים ובכך מונעים מתן תגובה הכרחית נכונה ומובנת.

דיסלקציה פוגעת בכל תפקודיו הלימודיים ובהתנהגותו של הילד באופן כללי, זאת בשל בעיית התקשורת שלו. בשל כך, ביצוע כל משימה היא בעיניו "בזבוז של אנרגיה", הוא נע בחוסר בטחון, קשה לו להחזיק עיפרון, לעמוד אל מול דף לבן וכד'.

דיסלקציה - הגדרה

דיסלקציה מתבטאת ברצף של קשיי למידה ספציפיים אשר קשורים לרכישת מיומנויות בסיסיות של הקריאה, האיות ו/או הכתיבה, כאשר קשיים אלה אינם ניתנים להסבר ביחס ליכולות ולחוויות חינוכיות האחרות של הילד.

דיסלקציה מתוארת ברמות נוירולוגיות, קוגניטיביות והתנהגותיות שונות ומאופיינת בדרך כלל על ידי קשיים בתחומים הבאים: עיבוד מידע, עיבוד פונולוגי, זיכרון העבודה, שליפה ושיום, אוטומטיזציה של כישורים בסיסיים, ארגון, רצף ומיומנויות מוטוריות.

מהן הסיבות לדיסלקציה ?

באופן בסיסי, הסיבות לדיסלקציה נעות סביב התחומים הבאים:

  • חוסר התמצאות במרחב ובזמן
  • שיבושים בתפקודי המוח
  • בעיות תפיסה
  • שינויים בפסיכו-מוטוריקה (דימוי גוף, שיווי משקל)

יכולת האיות הלקויה מעכבת את הילד בתזמון וצירוף נכון של האותיות - מה שגורם להיפוך אותיות (שיכול), הוספת אותיות, השמטת אותיות וכד'.

בשל בלבולים אלו, הילד יתקשה להגיע לרמת הקריאה הרצויה מבני גילו.

לעתים תכופות, השיטה הנבחרת ללימוד הקריאה עשויה להשפיע על הופעתה של דיסלקציה אצל ילדים.

חשוב לזכור, כי אין שיטות הוראה טובות או רעות, אלא כל שיטה היא טובה אם תותאם באופן הטוב ביותר לילד, לכן, הדבר האידיאלי הוא להשתמש בשיטה מעורבת.

חשוב לציין, כי על מנת לאבחן דיסלקציה, מקור הקשיים הנ"ל אינו יכול להיות בנכות (ראייה, שמיעה, מוטוריקה), רמה שכלית נמוכה, קשיים ו/או השפעות סביבתיות שונות.

 

אילו קשיי למידה נובעים מדיסלקציה ?

קשיי למידה הנובעים מדיסלקציה מתרחשים לאורך כל החיים ועשויים לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות, בגילאים שונים ובשלבי חיים שונים. בשל כך, חשוב מאוד להבחין בדיסלקציה בגיל מוקדם ככל שניתן וכן לערב פסיכולוג ילדים על מנת שיחזק באופן יחידני את הילד באמצעות לימוד.

כמו כן, ייתכן ויהיה עליכם לפנות בהמשך לאנשי מקצוע נוספים.

קשיי הלמידה עשויים להיות קשורים לקשיים מוקדמים בשפה הדבורה, כמו גם יכולים להתקיים יחד עם לקויות למידה אחרות (דיסגרפיה, דיסקלקוליה, הפרעת קשב וריכוז) ועשויים לייצג קושי עיקרי.

בנוסף, דיסלקציה עשויה להתקיים יחד עם קשיים בתחום המספרים.

חשוב לציין, כי דיסלקציה מתרחשת בכל הקבוצות הסוציו-אקונומיות באוכלוסייה, אולם היא עשויה לגבור או לפחות בחומרתה כתלות בגורמים סביבתיים.

מבחינתכם, כהורים, הדבר החשוב ביותר יהיה להבין את הבעיה וליצור הסבר הגיוני בכדי להיות מסוגלים להתערב בדרך המהירה והמתאימה ביותר, כך שהילד לא יקשר את הבעיה (דיסלקציה) עם בית הספר - מה שעלול לגרור ירידה במוטיבציה ללמידה, הימנעות מקריאה ואף סלידה מהמסגרת החינוכית.

מהם הגורמים לדיסלקציה התפתחותית ?

בשנים האחרונות נערכו מחקרים רבים, בארץ ובעולם, לגבי הגורמים להופעתה של דיסלקציה בקרב ילדים וייתכן כי יש צורך במחקרים רבים נוספים בטרם תהיה לנו תשובה ודאית. יחד עם זאת, ישנם מספר דברים שאנו יודעים ברמת ודאות גבוהה:

  • דיסלקציה התפתחותית עוברת בירושה ונראה כי אנשים הסובלים מדיסלקציה חולקים גנים מסוימים אשר עשויים, כך מאמינים, להסביר את השוני באופן ובהיקף של לקויות הלמידה
  • דיסלקציה התפתחותית רק מעט יותר נפוצה בקרב גברים מאשר בקרב נשים
  • בן אדם הסובל מדיסלקציה התפתחותית נולד עמה

מחקרים מן העולם מציעים כי כ-9% מאוכלוסיית העולם (ילדים ומבוגרים) עשויים לסבול מדיסלקציה בכל רגע נתון.

חשוב לציין, כי מומחים רבים אינם מסכימים על הסיבות הגורמות לדיסלקציה, אולם המחקר הרווח סבור כי פגם פונולוגי הוא למעשה השורש של הדיסלקציה.

סימנים ותסמינים שכיחים של דיסלקציה

ילדים הסובלים מדיסלקציה נוטים להציג בדרך כלל את הקשיים הבאים:

  • קריאה איטית המלווה בסבל רב עבור הילד
  • פענוח עם שגיאות, במיוחד לגבי סדר האותיות
  • פער משמעותי בין הבנת הנשמע לבין הבנת הנקרא של טקסט מסוים
  • בעיות איות
  • קושי בכתיבה
  • קושי להיזכר במילים ידועות
  • קושי להתמודד עם השפה הכתובה
  • תיתכן היתקלות בקשיים עם חישובים מתמטיים
  • פענוח מילים משמעותיות בודדות טוב יותר ממילים חסרות משמעות (מילות תפל)
  • החלפת מילה קצרה אחת במילה אחרת או השמטת מילה

קשיי למידה המתרחשים יחד עם דיסלקציה

דיסלקציה וקשיי למידה רבים אחרים לא תמיד מתרחשים בחלל ריק ודי נפוץ כי קשיי למידה אחרים מתרחשים יחד עם דיסלקציה - מה שיכול ליצור אתגרים לאבחנה מדויקת של הלקות ממנה סובל הילד.

יחד עם זאת, זיהוי מוקדם ומתאים של הצרכים החינוכיים המיוחדים של הילד הינו חיוני ומאפשר יישום של מגוון התערבויות מתאימות על מנת לסייע לו.

כאמור, לעתים קרובות קשיי למידה שונים עשויים להתרחש יחד עם דיסלקציה:

  • דיסקלקוליה

לקות למידה ספציפית הגורמת לקושי רב בלימוד ובהבנת מתמטיקה

 

  • דיסגרפיה

לקות ספציפית המשפיעה על יכולתו של אדם לכתוב. במקרה וילד סובל מדיסגרפיה, קיימים קשיים בשליטה במוטוריקה העדינה וקשיי עיבוד מידע

 

  • דיספרקסיה התפתחותית

קושי ספציפי בתנועה ובהיבטים של למידה. לדוגמא, קושי לחשוב בקול וקושי בתכנון וביצוע מטלות חושיות ו/או מוטוריות

 

מצב על בסיס אורגני אשר גורם לקשיים מתמשכים וכתוצאה מכך לאחת או יותר מהתופעות הבאות: חוסר קשב, מוסחות, היפראקטיביות ו/או אימפולסיביות

 

  • תסמונת אספרגר

הפרעה התפתחותית נרחבת בתפקוד בטווח העליון של הספקטרום האוטיסטי אשר יכולה לגרום לקשיים משמעותיים באינטראקציה חברתית, בתקשורת ובגמישות המחשבתית

 

  • לקות שפתית

משפיעה על התקשורת ולעתים קרובות ישנם קשיים בהבנת שפה, בהבעת שפה, בשימוש בשפה במצבים יומיומיים ובביטוי בעל-פה

אבחון דיסלקציה

הורים אשר חושדים שילדיהם סובלים מדיסלקציה חייבים לנקוט בפעולה!

דיסלקציה שאינה מאובחנת ואי קבלת סיוע מקצועי הולם עלולים לעצור ילד מרכישת יסודות הקריאה, הכתיבה ו/און החשבון, לפגוע בהערכה העצמית ובביטחון העצמי שלו וכן לגרום להשפעות שליליות ארוכות טווח.

אבחון פסיכודידקטי מורחב  אשר נערך על-ידי פסיכולוג ילדים מנוסה הינו הדרך לקבל הערכה מדויקת של דיסלקציה אצל ילדים.

הערכה זו כוללת, בין היתר, בדיקה של היכולות הקוגניטיביות, כמו גם של מיומנויות אורייניות.

במידה ובנוסף מדווחים קשיים במתמטיקה, יבדקו גם מיומנויות אורייניות חשבוניות.

הפסיכולוג צריך לקבל את פרטי הרקע הרלוונטיים מהורי הילד, מבית הספר, מאנשי מקצוע נוספים ומכל מקור רלוונטי אחר. חוות הדעת הכתובה והמסקנות המתקבלות מהאבחון הן על בסיס שילוב של ההיסטוריה המשפחתית, ההתפתחותית והחינוכית ושל ביצועי הנבדק במבחנים השונים שהועברו לו.

תהליך של אבחון פסיכודידקטי ואורכו משתנים בהתאם לגיל הנבדק, אולם בממוצע ניתן לצפות להיות עם הפסיכולוג במשך כ-4 שעות.

לאחר שבועיים עד שלושה שבועות מיום האבחון, תתקבל חוות דעת מפורטת אשר מכילה את הרקע הרלוונטי, תוצאות הבדיקה, מסקנות וכן המלצות להמשך בירור וטיפול מקצועי בכדי לענות על הקשיים שעלו באבחון.

מה חשוב לעשות במידה והנכם חושדים שילדכם סובל מדיסלקציה ?

ראשית, צרו קשר עם בית הספר של ילדכם, אשר יכול להסכים עמכם כי קיימת בעיה.

במקביל, גשו ובצעו בדיקת שמיעה ובדיקת ראייה לילדכם כדי להבטיח כי אין בעיות בתחומים אלה.

לאחר מכן, פנו לפסיכולוג ילדים וערכו אבחון פסיכודידקטי לילדכם. האבחון יפרט את מהות והיקף הבעיה ויספק לכם ולבית הספר המלצות לסיוע ולטיפול המתאים לקשייו של ילדכם.

בטרם ההגעה לאבחון, הכינו רשימה של קשייו המוקדמים והנוכחיים של ילדכם והביאו אותה יחד עמכם.

כמו כן, דו"ח של מחנכת הכתה עשוי גם כן להועיל מאוד בתהליך האבחון.

איך להכין ילד עבור אבחון דיסלקציה ?

באופן כללי, אבחון אצל פסיכולוג צריך להיות אירוע נעים בחייו של הילד.

להלן מספר נקודות חשובות שיבטיחו חווית אבחון טובה עבור ילדכם:

  • בחרו את מכון האבחון אליו אתם פונים בקפידה והבטיחו כי לצוות המקצועי יש את הכישורים המתאימים לאבחון דיסלקציה והיכרות עם לקויות למידה
  • במידה וזו הפעם הראשונה שהנכם פונים לאבחון, כדאי שתגלו כל מה שאתם יכולים על תהליך האבחון מבעוד מועד, משום שככל שתדעו יותר, כך תהיו רגועים יותר וכך גם ילדכם יגיעו רגועים יותר ליום הבדיקה
  • היו ישרים וכנים עם ילדכם ככל שתוכלו
  • הסבירו לילדכם מדוע אתם מגיעים לפסיכולוג. לדוגמא, מפני שהילד חווה קושי מסוים עם הקריאה, הכתיבה, האיות, החשבון וכיו"ב
  • הציגו את האבחון בצורה החיובית ביותר שאתם יכולים, לדוגמא, מפגש שסידרתם במיוחד עבור ילדכם
  • הסבירו לילדכם מה צפוי שהפסיכולוג יעשה עמם. לדוגמא, ידברו עם הילד על בית הספר, ישאלו שאלות, יבצעו מטלות מסוימות, ימצאו חלקים חסרים, יבדקו מעט קריאה וכתיבה וכד'
  • הדגישו בפני ילדכם כי לא מדובר בבחינה וכי הם אינם יכולים להיכשל באבחון, שהרי מטרת האבחון הינה לגלות כיצד הילד חושב ולומד ומהן נקודות החוזק והחולשה שלו
  • הגידו לילדכם לאן אתם הולכים בדיוק, באיזו שעה יוצאים מהבית וכמה זמן תשהו מחוץ לבית
  • נסו לוודא כי ילדכם נח היטב לפני הבדיקה
  • אל תהססו להביא עמכם חטיפים מזינים ושתייה
  • במידת האפשר, תציעו לילדכם פינוק קטן לאחר האבחון

בסיום תהליך של אבחון פסיכודידקטי תתקיים שיחת משוב עם הורי הנבדק.

לאחר מכן, תוך הפעלת שיקול דעתכם הטוב, אמרו לילד, בצורה הכי פשוטה שאפשר, מה נאמר לכם על ידי הפסיכולוג.

הקפידו להדגיש את הדברים החיוביים ביותר ששמעתם, יחד עם זאת, במידה והנכם מודאגים לגבי מה שנאמר לכם בשיחת המשוב, חכו עד שתרגישו באופן חיובי יותר בטרם אתם מסבירים לילדכם את מה שנמסר לכם.

זכרו - כאשר ילדכם ייכנס לחדר הבדיקות עם הפסיכולוג, אל תאחלו לו "בהצלחה" אלא תאמרו לו "תהנה!".

אסטרטגיות שיסייעו לכם לעזור לילד הסובל מדיסלקציה

דיסלקציה, המכונה לעתים לקות למידה מבוססת שפה, משפיעה על הקריאה ועל מיומנויות מבוססות עיבוד שפה קשורות.

חומרת לקות למידה ספציפית זו שונה אצל כל בן אדם, כאשר דיסלקציה יכולה להשפיע על הקריאה, הבנת הנקרא, היזכרות, כתיבה, איות ולעתים על הדיבור וכן עשויה להתקיים יחד עם הפרעות קשורות אחרות.

להלן מספר אסטרטגיות שיסייעו לכם ולמורים לעזור לילד הסובל מדיסלקציה, הן בבית הספר והן בבית:

  • ספקו אזור שקט לפעילויות, כמו קריאה ומענה על שאלות הבנה
  • השתמשו בספרים מוקלטים (ניתן להיעזר לשם כך בספרייה לעיוורים)
  • השתמשו בספרים עם אותיות גדולות ומרווחים גדולים בין השורות
  • ספקו עותק של סיכומי הרצאות
  • אל תחשיבו איות בהיסטוריה, מדעים או מקצועות דומים אחרים
  • אפשרו צורות חלופיות עבור דו"חות קריאה (Book Reports)
  • אפשרו את השימוש במחשב נייד או טאבלט עבור חיבורים או רישום סיכומי שיעור בכתה
  • השתמשו בשיטות הוראה רב-חושיות
  • למדו תלמידים להשתמש בהיגיון ולא בזיכרון ושינון
  • הציגו חומר לימודי ביחידות קטנות

עובדות מענייניות על דיסלקציה

דיסלקציה אינה תגלית חדשה ואנשי אקדמיה מדברים על כך כבר יותר מ-100 שנים.

להלן מספר עובדות מעניינות על דיסלקציה:

  • המונח "דיסלקציה" נטבע לראשונה בשנת 1887 על ידי רודולף ברלין, רופא עיניים מהעיר שטוטגרט בגרמניה
  • בשנת 1896, ד"ר ו. פרינגל מורגן פרסם את המאמר הראשון על דיסלקציה בעיתון הרפואה הבריטי, אשר דיבר על ילד בן 14 בשם פרסי, שחוסר היכולת שלו לקרוא הייתה "כל כך ראויה לתשומת לב, כל כך בולטת שאין לי ספק שזה בגלל פגם מולד כלשהו. מנהל בית הספר שלימד אותו מזה כמה שנים אומר כי הוא יהיה הנער החכם ביותר בבית הספר אם ההוראה תהיה בעל פה לחלוטין."
  • הודות למחקרים רבים שנערכו ברחבי העולם, אנשים רבים שמעו על דיסלקציה במאה ה-21
  • מאז נטבע המונח לראשונה, תפיסות השתנו, והתפיסה המוטעית כי דיסלקציה היא "טיפשות" נמחקה לרוב
  • המילה "דיסלקציה" באה מן המשמעות היוונית "קושי עם מילים"
  • אחד מכל עשרה בני אדם נחשב כסובל מדיסלקציה במידה כלשהי
  • לכל אדם הסובל מדיסלקציה יש קשיים ויכולות משלו, כמו כישרון מוסיקלי או יכולת מילולית טובה במיוחד

זכרו כי זיהוי מוקדם, הוראה מותאמת, תמיכה בבית הספר והתאמות סבירות במקום העבודה יכולים להיות בעלי משמעות רבה לאנשים עם דיסלקציה, כדי שלא יצאו מופסדים.

דיסלקציה - תקציר

להסכים על הגדרה מקובלת אחת יהפוך את הזיהוי והתמיכה באנשים וילדים הסובלים מדיסלקציה להרבה יותר פשוטה עבורם.

דיסלקציה מתוארת כרצף של קשיים ברכישת הקריאה, הכתיבה ו/או האיות אשר נמשכים למרות מתן הזדמנויות למידה מתאימות. כמו כן, לעתים קרובות קשיים אלו אינם משקפים את היכולות הקוגניטיביות של הילד.

ההשפעה שיש לדיסלקציה כמחסום ללמידה משתנה בהתאם לסביבת הלמידה וההוראה של הילד, כאשר לעתים קרובות קיימים קשיים נלווים לדיסלקציה בתחומים שונים, כגון:

  • עיבוד שמיעתי ו/או חזותי של מידע מבוסס שפה
  • מודעות פונולוגית
  • מיומנויות שפה דבורה ושטף קריאה
  • זיכרון עבודה לטווח קצר
  • רצף (סדר) וכיווניות
  • מיומנויות מספר
  • יכולת ארגונית

דיסלקציה קיימת בכל התרבויות ועל פני טווח רחב של יכולות ורקעים סוציו-אקונומיים. כמו כן, דיסלקציה הינה מצב תורשתי נוירו-התפתחותי הנמשך לכל החיים, לא רק בילדות.

תלמידים הסובלים מדיסלקציה יפיקו תועלת רבה מזיהוי מוקדם, התערבות מתאימה והוראה ממוקדת ואפקטיבית על-פי צרכיהם, אשר יאפשרו להם להפוך לתלמידים מוצלחים, אנשים בטוחים בעצמם ואזרחים אחראים.

דיסלקציה יכולה להשפיע על הדרך בה בן אדם מתקשר והיא שונה מאדם לאדם.

אנשים הסובלים מדיסלקציה אשר ייהנו מאבחנה מוקדמת ומתמיכה מקצועית הולמת יכולים למצוא דרכים יעילות יותר ללמוד בצורה המתאימה ביותר עבורם. לעומת זאת, דיסלקציה שאינה מאובחנת עשויה לגרום לביטחון עצמי נמוך, מתח מוגבר והישגים נמוכים, הן בקרב ילדים והן בקרב מבוגרים.

במידה ואתם חושבים שאולי אתם או ילדכם סובלים מדיסלקציה, רצוי לפנות להערכה וליצור עמנו קשר לקבלת מידע נוסף אודות אפשרויות האבחון והטיפול של הדיסלקציה.

דיסלקציה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון דיסלקציה נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער וסטודנטים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון דיסלקציה בגבעתיים - חייגו 03-572-0282 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

 



התפתחות קוגנטיבית בילדות

נבחן את נושא הגרייה המוקדמת בשלבים השונים של התפתחות הילד, ואיך גרייה זו משפיעה על תהליכים קוגנטיביים ורגשיים אצל ילדים….

דיסקלקוליה

תוכן עניינים דיסקלקוליה – הקדמה דיסקלקוליה התפתחותית מהם המאפיינים של דיסקלקוליה ? כיצד לעזור לילדים הסובלים מדיסקלקוליה ? חרדת מתמטיקה אבחון דיסקלקוליה וקשיי למידה במתמטיקה דיסקלקוליה – סיכום דיסקלקוליה – הקדמה דיסקלקוליה הינו תפקוד לקוי ספציפי של יכולת החישוב האריתמטית אשר מופיע בדרך כלל ביחד עם לקויות למידה נוספות, כגון…

אבחון לקויות למידה לילדים ומתבגרים

תוכן עניינים אבחון לקויות למידה לילדים ומתבגרים מהו התהליך של אבחון לקויות למידה ? אילו כישורים נבדקים באבחון לקויות למידה ? כיצד אבחון לקויות למידה מסייע לילדים ? כיצד לבחור מכון לאבחון לקויות למידה ? אבחון לקויות למידה לילדים ומתבגרים – סיכום אבחון לקויות למידה לילדים ומתבגרים במרבית המקרים, ילדים…