תוכן עניינים

  • מה זה דיסלקציה?
  • מהי דיסלקציה התפתחותית?
  • דיסלקציה אצל ילדים ומבוגרים
  • סוגי דיסלקציה - בקריאה, בכתיבה, בדיבור ובמתמטיקה
  • איך להתגבר על דיסלקציה בילדות ובגיל מבוגר?
  • אבחון דיסלקציה לילדים ומבוגרים
  • דרכי טיפול בדיסלקציה וקשיי קריאה
  • הגדרה של דיסלקציה, מאפיינים ופירוש
  • מה זה דיסלקט?
  • דיסלקציה - סיכום

מה זה דיסלקציה?

דיסלקציה, סוג של לקות למידה, מתבטאת ברצף של קשיי למידה ספציפיים הקשורים לרכישת המיומנויות הבסיסיות של הקריאה, האיות ו/או הכתיבה, כאשר קשיים אלה אינם ניתנים להסבר ביחס ליכולות ולחוויות חינוכיות האחרות של הילד או המבוגר. באופן בסיסי, הסיבות לדיסלקציה נעות סביב חוסר התמצאות במרחב ובזמן, שיבושים בתפקודי המוח, בעיות תפיסה ושינויים בפסיכו-מוטוריקה, כגון דימוי גוף ושיווי משקל.

ההגדרה של דיסלקציה מתוארת ברמות נוירולוגיות, קוגניטיביות והתנהגותיות שונות ומאופיינת בדרך כלל על ידי קשיים באחד או יותר מהתחומים הבאים: עיבוד מידע, עיבוד פונולוגי, זיכרון העבודה, שליפה ושיום, אוטומטיזציה של כישורים בסיסיים, ארגון, רצף ומיומנויות מוטוריות.

ילדים ומבוגרים המאובחנים עם דיסלקציה חווים קושי רב להבחין בין אותיות או קבוצת אותיות, בסדר שלהן וברצף שלהן בתוך מילה ו/או משפט. כמו כן, אנשים הסובלים מלקות למידה ספציפית בקריאה מפגינים קושי משמעותי בלימוד הקריאה ומציגים רמת קריאה נמוכה באופן משמעותי מזו המצופה מבני גילם או מרמת כיתתם בבית הספר.

כאמור, הגורמים לדיסלקציה התפתחותית כוללים שיבושים בתהליכים ובתפקודים הכרחיים המפריעים לעיבוד תקין של הגירויים ובכך מונים מתן תגובה הכרחית נכונה ומובנת של המוח. למעשה, לקות הלמידה פוגעת בכל תפקודיו הלימודיים ובהתנהגותו של הילד או המבוגר באופן כללי, זאת בשל בעיית התקשורת שלו. לכן, כל משימה תתויג בעיניו כ"בזבוז של זמן ואנרגיה", הוא ינוע בחוסר בטחון, יתקשה להחזיק כלי כתיבה, לעמוד אל מול דף לבן וכד'.

מהי דיסלקציה התפתחותית?

במהלך עשרות השנים האחרונות נערכו מחקרים רבים, הן בישראל והן בעולם, לגבי גורמים אפשריים להופעתה של דיסלקציה אצל ילדים, אולם ייתכן כי יש צורך במחקרים רבים נוספים בטרם תהיה לנו תשובה ודאית ומוכחת מחקרית. יחד עם זאת, ישנם מספר דברים שאנו יודעים ברמת ודאות גבוהה ביותר.

דיסלקציה התפתחותית עוברת בירושה ונראה כי ילדים ומבוגרים המאובחנים עם לקות למידה זו חולקים גנים מסוימים העשויים, כך מאמינים מומחים בתחום, להסביר את השוני באופן ובהיקף של לקויות הלמידה. כמו כן, דיסלקציה רק מעט יותר נפוצה בקרב גברים מאשר בקרב נשים ובן אדם הסובל ממנה נולד עמה.

אבחון דיסלקציה

מחקרים מהימנים מן העולם מציעים כי כ-9% מאוכלוסיית העולם עשויים לסבול מדיסלקציה בכל רגע נתון. בעוד מומחים שונים אינם בהכרח מסכימים על הסיבות האפשריות הגורמות לכך שתינוקות יולדו עם דיסלקציה, המחקר הרווח בתחום סבור כי פגם פונולוגי הוא למעשה השורש של הבעיה.

מאפיינים של דיסלקציה התפתחותית כוללים יכולת איות לקויה המעכבת את הילד בתזמון וצירוף נכון של האותיות - מה שגורם להיפוך אותיות (שיכול), הוספת אותיות, השמטת אותיות וכד'. בעקבות בלבולים אלו, הילד יתקשה להגיע לרמת הקריאה הרצויה מבני גילו. במקרים רבים, השיטה הנבחרת ללימוד הקריאה בבית הספר עשויה להשפיע באופן ניכר על הופעתה של לקות למידה זו אצל ילדים.

כהורים, זכרו כי אין שיטות הוראה טובות או רעות, אלא כל שיטה וגישה היא טובה אם תותאם באופן הטוב ביותר לילד. לכן, הדבר האידיאלי עבורכם יהיה להשתמש בשיטה מעורבת. חשוב לציין, כי על מנת לאבחן דיסלקציה, על פי הפירוש, מקור הקשיים הנ"ל אינו יכול להיות בנכות, כגון לקות ראייה, שמיעה או מוטוריקה, רמה שכלית נמוכה, קשיים ו/או השפעות סביבתיות שונות.

דיסלקציה אצל ילדים ומבוגרים

קשיי למידה הנובעים מדיסלקציה מתרחשים לאורך כל חיי האדם ועשויים לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות, בגילאים שונים ובשלבי חיים שונים. בשל כך, חשוב מאוד לשים לב ללקות הלמידה בגיל מוקדם ככל שניתן וכן להתייעץ עם פסיכולוגית ילדים המתמחה התחום זה על מנת לחזק באופן יחידני את הילד באמצעות לימוד וטיפול הולם. כמו כן, ייתכן ויהיה עליכם לפנות בהמשך לאנשי מקצוע נוספים כחלק מתהליך האבחון והטיפול.

קשיי הלמידה עשויים להיות קשורים לקשיים מוקדמים בשפה הדבורה, כמו גם יכולים להתקיים יחד עם לקויות למידה אחרות, כגון דיסגרפיה או דיסקלקוליה, וכן עשויים לייצג קושי עיקרי. בנוסף, דיסלקציה עשויה להתקיים יחד עם קשיים בתחום המספרים. חשוב לציין, כי לקויות למידה מתרחשות בכל הקבוצות הסוציו-אקונומיות באוכלוסייה, אולם הן עשויות לגבור או לבלוט יותר בחומרתן כתלות בגורמים סביבתיים רבים.

מבחינתכם, כהורים, הדבר החשוב ביותר יהיה להבין את הבעיה וליצור הסבר הגיוני בכדי להיות מסוגלים להתערב בדרך המהירה והמתאימה ביותר, כך שילדכם לא יקשר את הדיסלקציה עם בית הספר - מה שעלול לגרור ירידה משמעותית במוטיבציה ללמידה, הימנעות מוחלטת מקריאה ואף סלידה מהמסגרת החינוכית באופן כללי.

ילדים ומבוגרים הסובלים מדיסלקציה נוטים להציג בדרך כלל מאפיינים שכיחים, כולל קריאה איטית המלווה בסבל רב עבור הילד, פענוח עם שגיאות, במיוחד לגבי סדר האותיות, פער משמעותי בין הבנת הנשמע לבין הבנת הנקרא של טקסט מסוים, בעיות איות, קושי בכתיבה, קושי להיזכר במילים ידועות, קושי להתמודד עם השפה הכתובה. תיתכן גם היתקלות בקשיים עם חישובים מתמטיים, פענוח מילים משמעותיות בודדות טוב יותר ממילים חסרות משמעות (מילות תפל) והחלפת מילה קצרה אחת במילה אחרת או השמטת מילה.

סוגי דיסלקציה - בקריאה, בכתיבה, בדיבור ובמתמטיקה

דיסלקציה וקשיי למידה רבים אחרים בדרך כלל אינם מתרחשים בחלל ריק ודי נפוץ כי לקויות וקשיי למידה אחרים מתרחשים יחד עמה - מה שיכול ליצור אתגרים רבים עוד יותר לאבחנה מדויקת של הלקות או הלקויות מהן סובלים ילדים ומבוגרים. יחד עם זאת, אבחון מוקדם ומתאים של הצרכים החינוכיים המיוחדים של האדם הינו חיוני ומאפשר יישום של מגוון התערבויות וטיפולים מתאימים על מנת לסייע לו. קשיי הלמידה השונים העשויים להתרחש יחד עם דיסלקציה הינם רבים ומגוונים, כולל:

  • דיסקלקוליה ("דיסלקציה במתמטיקה") - לקות למידה ספציפית הגורמת לקושי רב בלימוד ובהבנת מתמטיקה.
  • דיסגרפיה ("דיסלקציה בכתיבה") - לקות למידה ספציפית המשפיעה על יכולתם של אנשים לכתוב. במקרה ואתם או ילדכם סובלים מדיסגרפיה, סביר שתבחינו כי קיימים קשיים בשליטה בכלי הכתיבה ובמוטוריקה העדינה וקשיים בעיבוד מידע.
  • דיספרקסיה התפתחותית - קושי ספציפי בתנועה ובהיבטים של למידה. לדוגמא, קושי לחשוב בקול וקושי בתכנון וביצוע מטלות חושיות ו/או מוטוריות.
  • לקות שפתית ("דיסלקציה בדיבור") - משפיעה על התקשורת ולעתים קרובות ישנם קשיים בהבנת שפה, בהבעת שפה, בשימוש בשפה במצבים יום יומיים וביכולת הביטוי בעל פה.
  • הפרעת קשב וריכוז (ADHD) - מצב על בסיס אורגני הגורם לקשיים מתמשכים וכתוצאה מכך, לאחת או יותר מהתופעות השכיחות בהפרעה זו, כולל חוסר קשב, מוסחות, היפראקטיביות ו/או אימפולסיביות.
  • תסמונת אספרגר - הפרעה התפתחותית נרחבת בתפקוד בטווח העליון של רצף הספקטרום האוטיסטי היכולה לגרום לקשיים משמעותיים באינטראקציה חברתית, בתקשורת ובגמישות המחשבתית.

במידה והנכם חושדים שילדכם או אתם סובלים מדיסלקציה או מלקות אחרת מהרשימה הנ"ל, צרו קשר עם בית הספר או המוסד האקדמי בו ילדכם או אתם לומדים, אלו יכולים להסכים עמכם (או לא) כי קיימת בעיה המצריכה בירור ואבחון מקצועי. במקביל, גשו ובצעו בדיקת שמיעה ובדיקת ראייה על מנת להבטיח כי אין בעיות בתחומים הללו.

לאחר מכן, פנו לפסיכולוגית ילדים או מבוגרים וערכו אבחון פסיכודידקטי מורחב, אשר יפרט את מהות והיקף הבעיה ויספק לכם ולמוסד החינוכי המלצות לסיוע ולטיפול מקצועי המתאימים לקשיים של ילדכם או שלכם. בטרם ההגעה לאבחון, השתדלו להכין רשימה מפורטת של הקשיים המוקדמים והנוכחיים של הנבדק והביאו אותה יחד עמכם, בצירוף דו"ח של הצוות החינוכי - מה שעשוי גם כן להועיל מאוד בתהליך האבחון.

איך להתגבר על דיסלקציה בילדות ובגיל מבוגר?

הורים החושדים כי ילדיהם סובלים מדיסלקציה חייבים לנקוט בפעולה מיידית, שכן לקות למידה שאינה מאובחנת ואי קבלת סיוע ותמיכה מקצועית הולמת עלולים לעצור ילדים מרכישת יסודות הקריאה, הכתיבה ו/או החשבון, לפגוע ביכולת ההערכה העצמית ובביטחון העצמי שלו וכן לגרום להשפעות שליליות ארוכות טווח ומורכבות לטיפול.

אבחון פסיכודידקטי מורחב הנערך על ידי פסיכולוגית ילדים או מבוגרים מנוסה הינו הדרך הטובה ביותר לקבל הערכה מדויקת לגבי קיומה של דיסלקציה אצל ילדים ומבוגרים. הערכה זו כוללת, בין היתר, בדיקה של היכולות הקוגניטיביות, כמו גם של מיומנויות אורייניות. במידה ובנוסף מדווחים קשיים במתמטיקה, יבדקו גם מיומנויות אורייניות חשבוניות על ידי המאבחנת.

בתחילת תהליך האבחון, הפסיכולוגית צריכה לקבל את פרטי הרקע הרלוונטיים מהורי הילד או מהמבוגר עצמו, מבית הספר או מהמוסד האקדמי, מאנשי מקצוע נוספים ומכל מקור רלוונטי ומהימן אחר. חוות הדעת הכתובה והמסקנות המתקבלות מאבחון דיסלקציה הינן על בסיס שילוב של ההיסטוריה המשפחתית, ההתפתחותית, החינוכית והטיפולית יחד עם ביצועי הנבדק במבחנים ובמטלות השונות אשר הועברו לו.

תהליך של אבחון דיסלקציה, אורכו ומספר המפגשים הנדרשים משתנים בהתאם לגילו של הנבדק, אולם בממוצע ניתן לצפות להיות עם הפסיכולוגית במשך כארבע עד חמש שעות. לאחר שבועיים עד שלושה שבועות מיום האבחון, תתקבל חוות דעת מפורטות המכילה את הרקע הרלוונטי, תוצאות הבדיקה, מסקנות וכן המלצות להמשך בירור וטיפול מקצועי בדיסלקציה בכדי לענות על הקשיים שעלו באבחון.

אבחון דיסלקציה לילדים ומבוגרים

באופן כללי, אבחון אצל פסיכולוגית צריך להיות אירוע נעים בחייהם של ילדים ומבוגרים, אולם ישנן מספר נקודות חשובות שיבטיחו חווית אבחון טובה עבורכם או עבור ילדכם. ראשית, בחרו את מכון האבחון אליו אתם פונים בקפידה והבטיחו כי לצוות המקצועי יש את הכישורים המתאימים לעבודה עם אנשים הסובלים מלקויות למידה שונות.

במידה וזו הפעם הראשונה שהנכם פונים לאבחון, כדאי שתגלו כל מה שאתם יכולים על תהליך הבדיקה מבעוד מועד, משום שככל שתדעו יותר, כך תהיו רגועים יותר וכך גם ילדכם יגיעו רגועים יותר ליום הבדיקה. בהמשך לכך, היו ישרים וכנים עם ילדכם ככל שתוכלו והסבירו להם מדוע אתם מגיעים לפסיכולוגית. לדוגמא, מפני שהילד חווה קושי מסוים עם הקריאה, הכתיבה, האיות, החשבון וכיוצ"ב.

הקפידו להציג את האבחון בצורה החיובית ביותר שאתם יכולים, כגון מפגש שסידרתם במיוחד עבור ילדכם. הסבירו להם מה צפוי שיעשו עם הפסיכולוגית, כולל לדבר עמם על בית הספר, לשאול שאלות בנושאים שונים, לבצע מטלות מסוימות, למצוא חלקים חסרים, לבדוק מעט קריאה וכתיבה וכד'. הגידו לילדכם לאן אתם הולכים בדיוק, באיזו שעה יוצאים מהבית וכמה זמן תשהו מחוץ לבית.

טיפול דיסלקציה

הדגישו בפני ילדכם כי לא מדובר בבחינה או מבחן וכי הם אינם יכולים "להיכשל" באבחון, שהרי מטרת הבדיקה הינה לגלות כיצד הילד חושב ולומד, מהן נקודות החוזק והחולשה שלו וכיצד הוריו וצוות בית הספר יכולים לסייע לו. נסו לוודא כי ילדכם נח היטב לפני הבדיקה ואל תהססו להביא עמכם חטיפים מזינים ושתייה וכן, במידת האפשר, תציעו לילדכם פינוק קטן לאחר הבדיקה.

בסיום תהליך של אבחון דיסלקציה לילדים, תתקיים גם שיחת משוב עם הורי הנבדק ולאחר מכן, תוך הפעלת שיקול דעתכם הטוב, אמרו לילדכם בצורה הכי פשוטה שאפשר מה נאמר לכם על ידי הפסיכולוגית בשיחת הסיכום. הקפידו להדגיש את הדברים החיוביים ביותר ששמעתם, שכן מרביתם כבר מודעים לקשייהם במידה רבה.

יחד עם זאת, במידה והנכם מודאגים לגבי מה שנאמר לכם בשיחת המשוב, חכו עד שתרגישו באופן חיובי יותר בטרם אתם מתיישבים להסביר לילדכם את מה שנמסר לכם על ידי הפסיכולוגית. זכרו כי כאשר ילדכם ייכנס לחדר הבדיקות, אל תאחלו לו "בהצלחה" אלא תאמרו לו "תהנה!".

דרכי טיפול בדיסלקציה וקשיי קריאה

דיסלקציה, המכונה לעתים קרובות לקות למידה מבוססת שפה, משפיעה על יכולת הקריאה ועל מיומנויות מבוססות עיבוד שפה קשורות. חומרת לקות למידה ספציפית זו שונה אצל כל ילד ומבוגר, כאשר דיסלקציה התפתחותית יכולה להשפיע על הקריאה, יכולת הבנת הנקרא, היזכרות, כתיבה, איות ולעתים אף על הדיבור וכן עשויה להתקיים יחד עם הפרעות ולקויות קשורות אחרות.

כהורים, באפשרותכם לנקוט במספר אסטרטגיות לטיפול עצמי אשר יסייעו לכם ולמורים לעזור לילדים הסובלים מדיסלקציה, הן בבית הספר והן בבית. אסטרטגיות אלה כוללות אספקת אזור שקט לפעילויות, כגון קריאה ומענה על שאלות הבנה, שימוש בספרים מוקלטים הניתנים להשאלה בספרייה לעיוורים, שימוש בספרים עם אותיות גדולות ומרווחים גדולים בין השורות ואספקת עותקים של סיכומי הרצאות.

בנוסף, אל תחשיבו בציוני מבחנים ומבדקים את שגיאות האיות בהיסטוריה, מדעים או מקצועות דומים אחרים, איפשרו צורות חלופיות עבור דו"חות קריאה, איפשרו שימוש במחשב נייד או טאבלט עבור רישום סיכומי שיעור בכתה, השתמשו בשיטות הוראה רב-חושיות, למדו תלמידים להשתמש בהיגיון במקום בזיכרון ושינון וכן הציגו חומר לימודי מורכב ביחידות קטנות ופשוטות יותר ללמידה.

הגדרה של דיסלקציה, מאפיינים ופירוש

דיסלקציה אינה תגלית חדשה כלל וכלל. אנשי אקדמיה מדברים על לקות למידה זו כבר יותר ממאה שנים כאשר המונח נטבע לראשונה בשנת 1887 על ידי רודולף ברלין, רופא עיניים מהעיר שטוטגרט בגרמניה. בהמשך, בשנת 1896, ד"ר ו. פרינגל מורגן פרסם את המאמר הראשון בנושא דיסלקציה בעיתון הרפואה הבריטי.

המאמר דיבר על ילד בן 14 בשם פרסי, אשר חוסר היכולת שלו לקרוא הייתה "כל כך ראויה לתשומת לב, כל כך בולטת שאין לי ספק שזה בגלל פגם מולד כלשהו. מנהל בית הספר שלימד אותו מזה מספר שנים אומר כי הוא יהיה הנער החכם ביותר בבית הספר אם ההוראה תהיה בעל פה לחלוטין."

הודות למחקרים רבים שנערכו ברחבי העולם, כולל בישראל, אנשים רבים שמעו על דיסלקציה במאה העשרים, כאשר מאז נטבעה ההגדרה לראשונה, תפיסות השתנו והתפיסה המוטעית כי לקות למידה הינה "טיפשות" כמעט נעלמה. למעשה, הפירוש של המילה דיסלקציה ביוונית הינו "קושי עם מילים".

אחד מכל עשרה ילדים ומבוגרים נחשב כסובל מדיסלקציה במידה כלשהי, כאשר לכל אדם יש קשיים ויכולות המאפיינים אותו, כגון כישרון מוסיקלי או יכולת מילולית טובה במיוחד. זכרו כי זיהוי מוקדם, הוראה מותאמת אישית, תמיכה מקצועית בבית הספר והתאמות סבירות בדרכי ההיבחנות ובמקום העבודה יכולים להיות בעלי משמעות רבה על מנת שאנשים עם לקויות למידה שונות לא יצאו מופסדים מהמצב.

מה זה דיסלקט?

להסכים על הגדרה מקובלת אחת ויחידה לדיסלקציה יהפוך את האבחון והטיפול בילדים ומבוגרים דיסלקטיים להרבה יותר פשוטים עבורם. כאמור, לקות למידה זו מתוארת כרצף של קשיים ברכישת הקריאה, הכתיבה ו/או האיות הנמשכים למרות מתן הזדמנויות למידה מתאימות. כמו כן, לעתים קרובות קשיי למידה אלו אינם משקפים את היכולות הקוגניטיביות של האדם.

ההשפעה שיש לדיסלקציה כמחסום ללמידה משתנה בהתאם לסביבת הלמידה וההוראה של הילד או הסטודנט, כאשר לרוב קיימים קשיים נלווים נוספים בתחומים שונים, כגון עיבוד שמיעתי ו/או חזותי של מידע מבוסס שפה, מודעות פונולוגית, מיומנויות שפה דבורה ושטף קריאה, זיכרון עבודה לטווח קצר, רצף, סדר וכיווניות, מיומנויות מספר ויכולת ארגון ותכנון.

לקויות למידה הינן מצב תורשתי נוירו-התפתחותי הנמשך לכל החיים, לא רק בילדות, הקיימות בכל התרבויות ועל פני טווח רחב של יכולות ורקעים סוציו-אקונומיים. תלמידים הסובלים מדיסלקציה התפתחותית יפיקו תועלת רבה מזיהוי ואבחון מוקדם, התערבות טיפולית מתאימה והוראה ממוקדת ואפקטיבית על פי יכולותיהם וצרכיהם, אשר יאפשרו להם להפוך לתלמידים מוצלחים, אנשים בטוחים בעצמם ואזרחים אחראים.

דיסלקציה יכולה להשפיע על הדרך בה אנשים דיסלקטיים מתקשרים עם הסביבה והיא שונה מאדם לאדם, כאשר ילדים הסובלים ממנה אשר ייהנו מאבחנה מוקדמת ומטיפול ותמיכה מקצועית הולמת, יכולים למצוא דרכים יעילות יותר ללמוד בצורה ההכי מתאימה עבורם. לעומת זאת, לקות למידה שאינה מאובחנת עשויה לגרום לביטחון עצמי נמוך, דימוי עצמי מונמך, מתח מוגבר והישגים נמוכים, הן בקרב ילדים והן בקרב מבוגרים.

לאור כל האמור לעיל, במידה ואתם חושבים שאולי אתם או ילדכם סובלים מדיסלקציה, קשיי קריאה או לקות למידה אחרת, רצוי לפנות להערכה מקיפה וליצור קשר עם מכון אבחון לשם קבלת מידע נוסף אודות האפשרויות העומדות בפניכם באופן פרטי.

דיסלקציה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון דיסלקציה נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון דיסלקציה בגבעתיים - חייגו 03-5730282 השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.



מגבלה פסיכומוטורית, עיכוב ואבחון פסיכומוטורי

תוכן עניינים מגבלה פסיכומוטורית – הגדרה מעקב אחר מגבלה פסיכומוטורית גורמים לעיכוב מיומנויות מוטוריות כיצד מתבצע אבחון פסיכומוטורי ? כיצד מטפלים בעיכוב פסיכומוטורי ? מגבלה פסיכומוטורית – סיכום מגבלה פסיכומוטורית – הגדרה המונח פסיכומוטוריקה עוסק במספר מגוון של היבטים אשר עוסקים בשילוב שבין מרכיבים תחושתיים למרכיבים הכרתיים, רגשיים ומנטליים. רבים…

מה הקשר בין לקויות למידה, תפקודים ניהוליים והפרעת קשב וריכוז (ADHD)?

תוכן עניינים מהן לקויות למידה? מה הקשר בין לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז (ADHD? מה הקשר בין תפקודים ניהוליים, הפרעת קשב וריכוז (ADHD) ולקויות למידה? מהן ההשפעות של לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז (ADHD)? אבחון לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז (ADHD) לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז (ADHD) – סיכום מהן…

התפתחות קוגנטיבית בגיל הרך וחשיבות הגרייה המוקדמת

נבחן את נושא הגרייה המוקדמת בשלבים השונים של התפתחות הילד, ואיך גרייה זו משפיעה על תהליכים קוגנטיביים ורגשיים אצל ילדים….