תוכן עניינים

  • דיסקלקוליה - הקדמה
  • דיסקלקוליה התפתחותית
  • מהם המאפיינים של דיסקלקוליה ?
  • כיצד לעזור לילדים הסובלים מדיסקלקוליה ?
  • חרדת מתמטיקה
  • אבחון דיסקלקוליה וקשיי למידה במתמטיקה
  • דיסקלקוליה - סיכום

דיסקלקוליה - הקדמה

דיסקלקוליה הינו תפקוד לקוי ספציפי של יכולת החישוב האריתמטית אשר מופיע בדרך כלל ביחד עם לקויות למידה נוספות, כגון דיסלקציה, דיסגרפיה ו/או חוסר ריכוז.

ילדים הסובלים מדיסקלקוליה עשויים לחוות את הבעיות הבאות:

  • בלבול בין ספרות
  • היפוך של ספרות
  • כתיבת מספרים בכתב ראי

הטיפול בדיסקלקוליה הינו מורכב, כך שרצוי לגלות את סיבת הליקוי בהקדם האפשרי, עם דגש על מושגים אריתמטיים, זאת על-ידי פסיכולוג או פסיכולוגית ילדים. בנוסף, כמו בלקויות למידה אחרות, מומלצת התערבות מוקדמת אשר יכולה למנוע את החרפת הדיסקלקוליה ופגיעה בביטחונו ודימויו העצמי של הילד.

דיסקלקוליה התפתחותית (Developmental Dyscalculia)

דיסקלקוליה התפתחותית הינה לקות למידה ספציפית המאופיינת בליקויים בלמידת עובדות חשבון בסיסיות, בעיבוד ערך מספרי ובעריכת חישובים מדויקים ורהוטים.

לצורך אבחנה של דיסקלקוליה, קשיים אלה חייבים להימדד בהתאם למה שמצופה עבור הגיל הכרונולוגי של הילד ואינם נגרמים עקב חינוך ירוד, פעילויות יומיומיות או ליקויים אינטלקטואליים.

ההגדרות והאבחנות של דיסקלקוליה נמצאות בחיתוליהן ולעתים אף סותרות. בשל כך, קשה להצביע על שכיחות התופעה, אולם מחקרים מן העולם מראים כי כ-5% מהאוכלוסייה סובלים מדיסקלקוליה התפתחותית.

יחד עם זאת, קשיי למידה במתמטיקה בהחלט אינם בחיתוליהם והם נפוצים מאוד בקרב ילדים וסטודנטים, עד כדי כך שלעתים קרובות הם עשויים להיות הרסניים בהשפעתם על הלימודים בבית הספר, כמו גם על ההשכלה הגבוהה והתעסוקה. חשוב לציין, כי השכיחות של קשיי למידה במתמטיקה בקרב אוכלוסיית העולם הינה לפחות 25%.

דיסקלקוליה התפתחותית מופיעה לעתים קרובות ביחד עם הפרעות התפתחותיות אחרות וכן עם לקויות למידה שונות, כגון דיסלקציה, דיסגרפיה או הפרעת קשב וריכוז (ADHD). למעשה, נראה כי ריבוי לקויות למידה הינו הכלל ולא היוצא מן הכלל. יתרה מכך, מקובל להניח כי ריבוי לקויות למידה הינו תוצאה של גורמי סיכון המשותפים להפרעות השונות, כמו קשיים בזיכרון העבודה.

יחד עם זאת, אין להניח כי כל מי שסובל מדיסלקציה הוא בהכרח גם בעל קשיים בתחום המתמטיקה, אם כי אחוז מקרים אלו עשוי להיות גבוה מאוד.

כמו כן, אין להניח כי כל מי שסובל מדיסקלקוליה בהכרח סובל גם מבעיות עם הקריאה והכתיבה, מה גם שמצב זה עשוי להתרחש באחוז נמוך בהרבה מקודמו.

 

מהם המאפיינים של דיסקלקוליה התפתחותית ?

כאמור, דיסקלקוליה נתפסת כלקות למידה ספציפית במתמטיקה, או יותר נכון, באריתמטיקה.

ילד אשר סובל מדיסקלקוליה יציג את מרבית הקשיים הבאים:

  • קושי בעת ספירה לאחור
  • תפיסה ירודה של מספר ואומדן
  • קושי בזכירת עובדות בסיסיות, חרף שעות רבות של תרגול ושינון
  • היעדר אסטרטגיות המפצות על חוסר זיכרון, מלבד השימוש במחשבון
  • קושי בהבנת ערכה, מקומה ותפקידה של הספרה "0" במערכת המספרים
  • היעדר וודאות בתוצאות (האם התשובות המתקבלות נכונות או לא נכונות)
  • נטייה לאיטיות בביצוע חישובים (לכן תנו פחות דוגמאות ולא יותר זמן)
  • שכיחת תהליכים מתמטיים, במיוחד כאשר הם הופכים מורכבים יותר, כמו חילוק ארוך
  • פעולת החיבור הופכת לעתים קרובות לפעולת ברירת המחדל, כאשר הפעולות האחרות בדרך כלל מבוצעות באופן לא תקין או שנמנעים מהן לחלוטין
  • הימנעות ממטלות אשר נתפסות כקשות ושהפתרון עשוי להסתיים בתשובה לא נכונה
  • יכולות נמוכות לעריכת חישובים בראש
  • רמות גבוהות של חרדת מתמטיקה

כמו כן, השפעתה של הדיסקלקוליה אינה פוסקת כאשר מסתיימים שעורי המתמטיקה ולקות הלמידה עשויה להשפיע על ילדים גם מחוץ לכותלי בית הספר.

ילדים הסובלים מדיסקלקוליה עשויים להציג גם:

  • קושי בזכירת מספרים, כגון מיקוד, מספרי טלפון או אפילו נקודות במשחקים
  • קושי בעניינים כספיים, כגון חישוב עודף, ספירת שטרות, חישוב טיפ, פיצול חשבון או הערכת אומדן לגבי כמה אמור לעלות פריט מסוים
  • קושי בהערכת אורך המרחקים וכמה זמן ייקח להגיע ממקום אחד למשנהו
  • קושי בזכירת כיוונים
  • קושי בספירה מימין לשמאל
  • הרגשת תסכול רב בעת משחקים הדורשים שמירה על עקביות בניקוד, אסטרטגיות מספריות או ספירה
  • קושי בקריאת שעונים ובספירת זמן

מפאת היות המתמטיקה תחום מאוד התפתחותי, חוסר בטחון או חוסר ודאות בנושאים מוקדמים ישפיעו על נושאים מאוחרים יותר ועשויים להוביל לדיסקלקוליה. מכאן שחייבים להתחיל את ההתערבות כבר מיסודות החשבון.

 

כיצד לעזור לילדים הסובלים מדיסקלקוליה ?

ישנן מספר דרכים בהן הורים יכולים לתמוך בילדיהם הסובלים מדיסקלקוליה, הן בבית הספר והן מחוצה לו.

ראשית, ספקו לילדכם תמיכה אקדמית, משום שילדים הסובלים מדיסקלקוליה זקוקים לתמיכה נוספת כדי לעזור להם להישאר "על המסלול" בשעורי מתמטיקה, להתמודד עם שעורי בית ומבחנים. הקפידו לנסות סוגים שונים של תמיכה אשר יכולים לעזור לך ולילדך למצוא את הכלים הנכונים עבור קשייו וצרכיו.

  • הוראה מתקנת במתמטיקה

מורה להוראה מתקנת, במיוחד כזו שיש לה ניסיון רב בעבודה עם תלמידים הלומדים בצורה אחרת, יכולה לעזור לילדך ללמוד כיצד לגשת לבעיות מתמטיות בצורה יעילה יותר. בנוסף, הוראה מתקנת גם תאפשר לילדך לתרגל את כישורי המתמטיקה שלו בסביבה איטית יותר ופחות מלחיצה

 

  • אמצעי למידה נכונים

כלים תומכים וטכנולוגיה יכולים לעזור לילדך לנווט בבעיות קשות. לדוגמא, מחשבון שהוא יודע כיצד להשתמש בו, עפרונות (מחיקים), נייר משבצות לשמירה על עמודות ומספרים ישרים, תזכורות קבועות מראש בטלפון למעקב אחר זמנים, משחקים מתמטיים המאפשרים תרגול מיומנויות חיוניות בדרך מהנה ועוד

 

  • התאמות בתנאי למידה והיבחנות

פעלו יחד עם המורה של ילדכם כדי להבטיח שהוא זכאי לקבלת תמיכה הולמת לילדים הסובלים מדיסקלקוליה, כולל: גישה למחשבון במהלך שיעורים ובחינות, תוספת זמן במבחנים, חלל עבודה שקט, אפשרות להקליט שיעורים, גישה להערות המורה, הוראה מתקנת או שעות פרטניות בבית הספר, סיוע בשעורי הבית ועוד

חרדת מתמטיקה

ילדים רבים, עם או בלי דיסקלקוליה, נאבקים עם מה שמכונה, בדרך כלל, חרדת מתמטיקה. למעשה ילדים המתקשים במתמטיקה לעתים קרובות חווים חרדה משמעותית כאשר מדובר במטלות הקשורות למתמטיקה, במיוחד שעורי בית או מבחנים.

לעתים תכופות, חרדת מתמטיקה הינה נבואה שמגשימה את עצמה, מכיוון שילדים המתמודדים עם מתמטיקה לעתים הופכים לכל כך חרדים עד למצב בו החרדה משתלטת עליהם. בעקבות זאת, הם אינם מסוגלים להתרכז בלמידת הבעיה או בהצלחתם בבחינה, משום שהם רק מודאגים מכך שהם עלולים לבצע אותה בצורה גרועה.

חשוב לציין, כי חרדת מתמטיקה אינה בלעדית לילדים הסובלים מדיסקלקוליה, אולם היא שכיחה מאוד בקרב ילדים הסובלים מלקות למידה ספציפית זו.

המפתח לעזרה לילדים המתמודדים עם דיסקלקוליה הוא להקנות להם אסטרטגיות לניהול לחץ וחרדה. כאשר ילדים לומדים לנהל את החרדה המתעוררת מאתגרים מתמטיים, הם הופכים להיות מסוגלים יותר לקלוט מידע וטכניקות שיכולות לעזור להם.

אבחון דיסקלקוליה וקשיי למידה במתמטיקה

מחקרים שנערכו לאחרונה זיהו את האופי ההטרוגני של קשיי הלמידה במתמטיקה בכלל ושל דיסקלקוליה התפתחותית בפרט, אשר בגינו קשה לזהות דיסקלקוליה באמצעות עריכת בדיקה אחת בלבד.

בעת אבחון והערכה של דיסקלקוליה, יש צורך להשתמש במגוון של כלים ומדדים על מנת לזהות אילו גורמים יוצרים קשיים עבור הילד או הסטודנט. בנוסף, הבנת קשיי הלמידה במתמטיקה תושג טוב יותר על-ידי אבחון מקצועי אחד על אחד וכן ראיון קליני.

דיסקלקוליה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון דיסקלקוליה נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער וסטודנטים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון דיסקלקוליה בגבעתיים - חייגו 03-572-0282 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.