תוכן עניינים

  • זיכרון - הקדמה
  • סוגים של זיכרון
  • מה הקשר בין זיכרון ולמידה ?
  • תהליך של זיכרון
  • בעיות זיכרון
  • זיכרון - סיכום

זיכרון - הקדמה

זיכרון משפיע על יכולתו של אדם לאחסן ולאחזר מידע וכן לשלוף את המידע.

במהלך היום, אנשים קולטים מידע רב ומגוון הכולל ריחות, קולות, מראות וצלילים. ישנם פריטים שייקלטו ויישארו בזיכרון לטווח הקצר בלבד, כלומר, לאחר מספר שניות הם "ייעלמו". לעומת זאת, פריטים אחרים יישארו לזמן ארוך, לעתים למספר שנים או עד סוף החיים.

הזיכרון הוא שמאפשר לכל אדם להתנהל בחיי היומיום ובזכותו מצליח האדם לדבר, לחשוב, ללמוד ולהתמצא במרחב. למעשה, כל מידע אשר קולט האדם נשמר ומאוחסן במוחו ובבוא העת, הוא עשוי להישלף.

זיכרון מתאפשר באמצעות מיליארדי תאי העצב הקשורים האחד בשני. ליתר דיוק, הזיכרון מתאפשר באמצעות תאי העצב אשר יוצרים האחד עם השני קשרים ובין כל תאי העצב עובר דחף עצבי. היה והמידע הנקלט הינו מורכב, אזי יתחברו תאי עצב נוספים וישתתפו בתהליך הזיכרון. ככל שהמידע יחזור על עצמו פעמים נוספות, כך הקשרים יתחזקו והזיכרון יישמר.

מסלול הזיכרון הוא חשוב, אך כדאי להבין כי לא עבור כל מידע נבנה מסלול זיכרון ומרבית המידע אותו קולט אדם במהלך היומיום אינו בהכרח נשמר בזיכרון. המוח האנושי יודע להתעלם ממידע שאינו חיוני או רלוונטי, כך שלא תזכרו את האנשים שפגשתם בדרך לבית הספר או לעבודה, אלא אם אתם מכירים אותם. ההחלטה מה נכון או לא נכון לזכור תלויה באדם וברמת ההתעניינות שלו בנושאים ספציפיים.

סוגים של זיכרון

ישנם שלושה סוגים שונים של זיכרון החשובים ללמידה ואשר משמשים לעיבוד מידע מילולי ומידע לא מילולי.

  • זיכרון העבודה : מתייחס ליכולתו של אדם לאחוז בפיסות מידע עד שהחלקים מתמזגים לתוך מחשבה או רעיון מלא. לדוגמא, קריאת כל מילה עד סוף המשפט או הפסקה ולאחר מכן, להבין את מלוא התוכן

 

  • זיכרון לטווח קצר : מתייחס לתהליך הפעיל של אחסון ושמירה של מידע לתקופת זמן מוגבלת, כך שהמידע זמין באופן זמני אולם טרם אוחסן עבור החזקתו לטווח הארוך

 

  • זיכרון לטווח ארוך : מתייחס למידע אשר מאוחסן וזמין במשך תקופת זמן ארוכה. בהקשר זה, אנשים עלולים להיתקל בקושי בזיכרון שמיעתי-מילולי או בזיכרון חזותי

מה הקשר בין זיכרון ולמידה ?

בעת קריאת משפט ואחיזה בו, ואז המשפט הבא והמשפט שלאחריו, עד סוף הפסקה, למעשה מושכים יחד את המשמעות של הטקסט המלא. זהו זיכרון העבודה.

לאחר מכן, ממשיכים לקרוא את הפרק המלא ולומדים אותו בשלמותו. כאשר המידע נשמר מספיק זמן כדי לעבור מבחן ולהצליח בו, זהו זיכרון לטווח קצר.

במידה והמידע אינו נבחן ונלמד על פני תקופה ארוכה יותר של זמן, סביר שהמידע אינו נשמר. יחד עם זאת, בהשקעת יותר מאמץ לאורך זמן, המידע עשוי להיות חלק מבסיס הידע הכללי. זהו זיכרון לטווח ארוך.

הקשר בין זיכרון לבין למידה בא לידי ביטוי בכך שבמידה וקיימים ליקויים בכל אחד או בכל סוגי זיכרון אלו, הלמידה ולעתים אף ההבנה עשויות להיפגע.

תהליך של זיכרון

מהרגע שבו אדם לומד דבר מה חדש ועד הרגע שהוא נזכר בו מתקיימים במוח האנושי שלושה שלבים שונים.

  • קליטה של מידע : הקליטה מתבצעת באופן חושי על ידי אחד מחמשת החושים של האדם, כאשר תאי העצב מעבירים למוח גירוי

 

  • עיבוד ואחסון מידע : המידע שנקלט במוח מעובד ומוענקת לו משמעות. בשלב ראשון, המידע שעובד נשמר בזיכרון לטווח הקצר. בשלב השני, רק חלק מהמידע יועבר לזיכרון לטווח הארוך

 

  • אחזור מידע : השלב בו המידע נשלף מהזיכרון. אחזור מידע מהזיכרון תלוי במספר גורמים, כולל אופיו ומידת העניין של האדם במידע, הקשר האישי של האדם למידע, תשומת הלב שניתנה למידע בנקובה בה הוא נקלט במוח ועוד

בעיות זיכרון

מרבית הילדים אשר סובלים מבעיות זיכרון, סביר שיאובחנו כלוקים בקשיי בזיכרון לטווח הקצר.

כאמור, לאחר שמידע נקלט במוח האנושי, הוא מקבל משמעות מסוימת. ילדים אשר סובלים מקשיי למידה מתקשים במתן משמעות כללית למידע שנקלט.

בעיות בזיכרון עשויות להוביל לסוגים שונים של קשיי למידה, כולל:

  • קושי בקלט שמיעתי או חזותי
  • קושי בתפיסה חזותית ו/או בתפיסה שמיעתית
  • קושי בזיכרון חזותי לטווח קצר או בזיכרון חזותי לטווח ארוך
  • קושי בזיכרון שמיעתי לטווח קצר או בזיכרון שמיעתי לטווח ארוך
  • קושי בזכירת רצף חזותי או רצף שמיעתי-מילולי
  • קושי בשפה ספונטנית
  • קושי בהפשטה חזותית או בהפשטה מילולית
  • קושי במוטוריקה גסה או במוטוריקה עדינה

זיכרון - סיכום

בכדי להכיר בקשיים מהם סובל ילדכם, יהיה נכון בראש ובראשונה להסתייע בניסיון של הצוות המקצועי במסגרת החינוכית בה הוא משולב. לאחר מכן, במידת הצורך, פנו עם ילדכם לאיש מקצוע לביצוע אבחון מקצועי.

אבחון מקצועי יאפשר לכם למקד את המאמצים בלקות ולהעניק לה את הפתרונות המקצועיים אשר יכולים לשפר באופן מהותי את איכות חייו של ילדכם ואת יכולתו להתמודד אל מול הלקות באופן מיטבי.

למידע נוסף חייגו 03-572-0282 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.