תוכן עניינים

  • מהו זיכרון ?
  • סוגי זיכרון שונים
  • מה הקשר בין זיכרון ולמידה ?
  • מה ההבדל בין זיכרון עבודה לזיכרון לטווח קצר ?
  • תהליכי זיכרון
  • טיפול בבעיות זיכרון אצל ילדים ומבוגרים
  • זיכרון - סיכום

מהו זיכרון ?

זיכרון משפיע על יכולתו של אדם לאחסן, לאחזר ולשלוף מידע. לדוגמא, במהלך היום ילדים ומבוגרים קולטים מידע רב ומגוון הכולל ריחות, קולות, מראות וצלילים, כאשר חלק מהפריטים שייקלטו יישארו בזיכרון לטווח קצר בלבד, בעוד פריטים אחרים יישארו בזיכרון לטווח ארוך, לעתים אף לכל החיים.

למעשה, הזיכרון מאפשר לאנשים להתנהל בחיי היום יום ובזכותו אנשים מצליחים לדבר, לחשוב, ללמוד ולהתמצא במרחב, כאשר כל מידע הנקלט על ידי האדם נשמר ומאוחסן במוחו וכן עשוי להישלף בבוא בעת. ליתר דיוק, זיכרון מתאפשר על ידי מיליארדי תאי עצב אשר יוצרים קשרים האחד עם השני וביניהם עובר דחף עצבי.

בהמשך לכך, ככל שהמידע הנקלט במוחו של האדם מורכב יותר, כך יתחברו תאי עצב רבים יותר וישתתפו בתהליך הזיכרון. כמו כן, ככל שהמידע יחזור על עצמו פעמים תכופות יותר, כך הקשרים יתחזקו והזיכרון יישמר לטווח ארוך יותר. בנוסף, המוח מחליט מה נכון או לא נכון לזכור בהתאם לאדם ולרמת ההתעניינות שלו בנושאים ותחומים מסוימים.

חשוב לציין, כי מרבית המידע אותו קולטים ילדים ומבוגרים במהלך היום יום אינו בהכרח נשמר בזיכרון לטווח קצר או ארוך, שכן לא עבור כל פיסת מידע נבנה מסלול זיכרון. בפועל, המוח האנושי יודע להתעלם ממידע שאינו חיוני או רלוונטי עבורכם, כך שאתם לא עשויים לזכור את האנשים שפגשתם בדרככם לבית הספר או לעבודה, אלא אם אתם מכירים אותם באופן אישי או שהם עוררו בכם עניין מיוחד.

סוגי זיכרון שונים

באופן כללי, קיימים שלושה סוגי זיכרון החשובים לתהליך הלמידה ומשמשים ילדים ומבוגרים לעיבוד מידע מילולי ומידע לא מילולי:

  • זיכרון עבודה

מתייחס ליכולתו של האדם לאחוז בפיסות מידע שונות עד שהחלקים מתמזגים לכדי מחשבה או רעיון שלם. לדוגמא, זיכרון העבודה מתייחס לקריאת כל מילה עד סוף המשפט או הפסקה, ולאחר מכן להבין את מלוא התוכן.

  • זיכרון לטווח קצר

מתייחס לתהליך הפעיל של אחסון ושמירה של מידע לתקופת זמן קצרה, כך שהמידע זמין באופן זמני ומוגבל בלבד. בשלב זה, המידע טרם אוחסן עבור החזקתו לטווח ארוך.

  • זיכרון לטווח ארוך

מתייחס למידע אשר מאוחסן וזמין למשך תקופת זמן ארוכה. בהקשר של זיכרון לטווח ארוך, אנשים עלולים להיתקל בבעיות בזיכרון שמיעתי-מילולי או בזיכרון חזותי.

הפרעות זיכרון

מה הקשר בין זיכרון ולמידה ?

בעת קריאת משפט ואחיזה בו, ואז קריאת המשפט הבא והמשפט שלאחריו, עד סוף הספקה, למעשה מושכים יחד את המשמעות של הטקסט השלם. בהקשר של למידה, זהו זיכרון העבודה.

לאחר מכן, ממשיכים לקרוא את הפרק המלא ולומדים אותו בשלמותו. במידה והמידע נשמר מספיק זמן כדי לעבור מבחן בהצלחה, אזי ניתן לומר שהוא אוחסן היטב בזיכרון לטווח קצר. במידה והאדם אינו לומד את המידע או נבחן עליו על פני תקופה ארוכה יותר של זמן, סביר שהמידע לא יישמר, אולם בהשקעת יותר מאמץ לאורך זמן, המידע עשוי להיות מוחזק בזיכרון לטווח ארוך ולהיות חלק מבסיס הידע הכללי של האדם.

לאור זאת, הקשר בין זיכרון ולמידה בא לידי ביטוי בכך שבקרב ילדים ומבוגרים המגלים ליקויים בכל אחד מסוגי זיכרון אלה, תהליך הלמידה ולעתים אף ההבנה עשויות להיפגע באופן משמעותי. במקרים אלה, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בנוגע לבעיות זיכרון אפשריות.

מה ההבדל בין זיכרון עבודה וזיכרון לטווח קצר ?

כאמור, זיכרון עבודה מתייחס ליכולתם של אנשים לשמור על מידע פעיל בראשם למשך זמן קצר, שניות בודדות, כדי להיות מסוגלים להשתמש במידע זה להמשך תהליך העיבוד. בפועל, זיכרון עבודה מהווה מערכת אחסון לזמן מוגבל החיונית ביותר לביצוע מטלות שגרתיות רבות.

לדוגמא, ילדים ומבוגרים הסובלים מבעיות בזיכרון העבודה מתקשים בביצוע הוראות מילוליות ולא מילוליות, במתן מענה תוך כדי שיחה, בהקשבה, בהבנת הנקרא ובארגון. בשל כך, אנשים רבים נוטים לבלבל בין זיכרון עבודה לבין זיכרון לטווח קצר.

זיכרון לטווח הקצר מקושר למידע לטווח קצר הנדרש לצורך ביצוע משימות מילוליות או חזותית, כמו זכירה של מספר טלפון, מיזוג צלילים לכדי מילים בעת קריאה, זכירה של אובייקטים, צבעים, מיקום וכיוון. לעומת זאת, זיכרון העבודה כרוך בפעולה מחוכמת ושינוי צורה של מידע מילולי וחזותי, כגון זכירת של הוראות ותוכנן לצורך ביצוען, לזכור מה לומר כשהגיע תורכם, שמירה על מקומכם בדף בעת קריאתו והיפוך של אובייקטים או מספרים.

אבחון זיכרון

תהליכי זיכרון

מהרגע שילדים ומבוגרים לומדים דבר מה חדש ועד הרגע שהם נזכרים בו, מתקיימים במוח האנושי שלושה תהליכי זיכרון שונים. כאמור, לא כל המידע שאנשים קולטים בחיי היום יום שלהם מאוחסן בזיכרון לטווח ארוך, לכן השלב השלישי יתקיים רק אם זה אכן קרה.

  • קליטת מידע

אנשים קולטים מידע באופן חושי, באמצעות כל אחד מחמשת החושים של האדם, כאשר תאי העצב מעבירים למוח גירוי.

  • עיבוד מידע ואחסון מידע

המידע שנקלט במוח עובר תהליך של עיבוד ומוענקת לו משמעות מסוימת. בשלב ראשון, המידע שעובד נשמר בזיכרון לטווח קצר. בשלב השני, בהתאם לפרמטרים שונים, רק חלק מהמידע יועבר לזיכרון לטווח ארוך של האדם.

  • אחזור מידע

מתייחס לשלב בו המידע נשלף מהזיכרון. חשוב לזכור כי אחזור מידע מהזיכרון תלוי במספר גורמים, כולל אופי המידע ומידת העניין של האדם המסוים, הקשר האישי של האדם למידע, תשומת הלב שהוקדשה למידע בנקודת הזמן בה הוא נקלט במוחו של האדם וכד'.

טיפול בבעיות זיכרון אצל ילדים ומבוגרים

מרבית האנשים הסובלים מסוגים שונים של בעיות זיכרון, סביר שיאובחנו במהלך חייהם כלוקים בבעיות זיכרון לטווח קצר. כאמור, לאחר שהמידע נקלט במוח האנושי, הוא מקבל משמעות מסוימת. לכן, ילדים ומבוגרים הסובלים מקשיי למידה מתקשים במתן משמעות כללית למידע שנקלט במוחם.

בעיות בזיכרון עשויות להוביל לסוגים רבים של קשיי למידה, כולל קשיים בקלט שמיעתי או חזותי, בתפיסה חזותית או בתפיסה שמיעתית, בזיכרון חזותי לטווח קצר או בזיכרון חזותי לטווח ארוך, בזיכרון שמיעתי לטווח קצר או בזיכרון שמיעתי לטווח ארוך, בזכירת רצף חזותי או רצף שמיעתי-מילולי, בשפה ספונטנית, בהפשטה חזותית או בהפשטה מילולית וכן במוטוריקה גסה או במוטוריקה עדינה.

בכדי להכיר בבעיות זיכרון בגיל צעיר, יהיה נכון בראש ובראשונה להתייעץ ולהסתייע בניסיון של הצוות החינוכי והמקצועי במסגרת החינוכית בה ילדכם משתלב. לאחר מכן, במידת הצורך, פנו עם ילדכם לאיש מקצוע לצורך ביצוע אבחון מקצועי לקשיים מהם הוא סובל.

בעת שמדובר בבעיות זיכרון אצל מבוגרים, הערכת תפקודי הזיכרון תאפשר לכם למקד את המאמצים בבעיה ולהעניק לה את הפתרונות המקצועיים אשר יכולים לשפר באופן מהותי את איכות חייכם ואת יכולתכם להתמודד אל מול הבעיה באופן מיטבי.

זיכרון - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון בעיות זיכרון נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון בעיות זיכרון בגבעתיים  - חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.



התפתחות רגשית אצל תינוקות, בגיל הרך ובתקופת הילדות

תוכן עניינים התפתחות רגשית אצל תינוקות התפתחות רגשית בגיל הרך התפתחות רגשית בגיל הגן התפתחות רגשית בתקופת הילדות התפתחות רגשית בגיל ההתבגרות התפתחות רגשית – סיכום התפתחות רגשית אצל תינוקות מיום לידתם, תינוקות מבקשים את הדברים שהם זקוקים להם על ידי בכי, אולם ככל שילדים מתבגרים ומתפתחים רגשית, מתאפשר להם…

סוגי שגיאות כתיב נפוצות אצל ילדים ומבוגרים

תוכן עניינים שגיאות כתיב אצל ילדים ומבוגרים סוגי שגיאות כתיב נפוצות טעויות כתיב ושגיאות איות – גורמים אפשריים טיפול בשגיאות כתיב אצל ילדים ומבוגרים שגיאות כתיב – סיכום שגיאות כתיב אצל ילדים ומבוגרים שגיאות כתיב עשויות לגרום לתסכול רב אצל ילדים הנמצאים בעיצומו של תהליך רכישת הקריאה והכתיבה, כמו גם…

מהי לקות למידה? סוגי לקויות למידה אצל ילדים ומבוגרים

נכות המשפיעה על האופן בו היחיד מעבד אינפורמציה תלמידים ליקויי למידה מתקשים לקבל, לארגן, לשמור, להבין ו/או לבטא גירוי המ…