תוכן עניינים

  • מהי לקות למידה לא מילולית?
  • מיתוסים בנושא לקות למידה בלתי מילולית (NVLD)
  • אבחון לקות למידה לא מילולית (Non-Verbal Learning Disorder)
  • מה זה NVLD ואילו מצבים מקושרים אליה?
  • טיפול בלקות למידה לא מילולית ואסטרטגיות למורים במשרד החינוך
  • לקות למידה לא מילולית - סיכום

מהי לקות למידה לא מילולית?

לקות למידה לא מילולית (באנגלית: NVLD) מתארת קושי של ילדים ומבוגרים לפרש רמזים לא מילוליים, כגון הבעות פנים ושפת גוף. למעשה, לקות למידה בלתי מילולית הינה הפרעה המאופיינת בדרך כלל על ידי פער משמעותי בין כישורים מילוליים נורמטיביים עד גבוהים לבין יכולת מוטורית, ראייה מרחבית ומיומנויות חברתיות חלשות יותר וכן תיתכן קואורדינציה ירודה.

ילדים הסובלים מלקות למידה לא מילולית (באנגלית: Non-Verbal Learning Disorder) לעתים קרובות מובנים באופן לא נכון על ידי הסביבה בשל התנהגותם, כאשר עמיתים ללימודים ומבוגרים עשויים לראות אותם כמוזרים או לא מפותחים. כמו כן, מורים לילדים הסובלים מלקות למידה לא מילולית שאינה מאובחנת עלולים לחשוב בטעות שהתלמידים אינם קשובים או מתריסים.

במידה והנכם חושדים כי אתם או ילדכם מתמודדים עם NVLD, פנייה לאבחון מקיף תאפשר לכם לאשש או להפריך את חששכם. לדוגמא, תסמינים של לקות למידה בלתי מילולית כוללים קושי לזהות או להבין רמזים לא מילוליים, כגון הבעות פנים או שפת גוף, הצגת תיאום פסיכומוטורי ירוד, מגושמות, היתקלות באנשים ובחפצים, קשיים במוטוריקה עדינה, קרי, קשירת שרוכים, כתיבה ושימוש במספריים, קושי בהתמודדות עם שינויים בשגרה ומעברים וכן קושי בהכללה ובשימוש במידע שנלמד בעבר.

סימפטומים נוספים של NVLD הינם צורך לתייג מילולית כל מה שקורה כדי להבין נסיבות, קשיים בתפיסה המרחבית, תפיסת כיוונים ותיאום, הליכה לאיבוד או הגעה באיחור לעתים קרובות, קושי לעקוב אחר הוראות בעלות שלבים רבים, ביצוע פרשנויות מילוליות מאוד, שאילת יותר מדי שאלות אשר עשויות לחזור על עצמן ולקטוע את השטף בכתה באופן בלתי הולם וכן הענקת אשליה של יכולת בשל הכישורים המילוליים החזקים של הילד.

מיתוסים בנושא לקות למידה בלתי מילולית (NVLD)

אנשים רבים, כולל מורים ואנשי חינוך ותיקים, מאמינים כי לקות למידה בלתי מילולית משפיעה על כישורים חברתיים אך לא על שעורי הבית, אולם NVLD עשויה להוביל גם לקשיים במתמטיקה ובפתרון בעיות, כמו גם בהבנת הנקרא. כמו כן, לעתים קרובות עולה טענה כי NVLD נפוצה מאוד בקרב ילדים בגילאי בית ספר יסודי ותיכון, אולם העובדה היא שלקות ספציפית זו שכיחה הרבה פחות מאשר לקויות למידה מבוססות שפה, כגון דיסלקציה או דיסגרפיה.

לקות למידה בלתי מילולית

בעוד המיתוס השכיח ביותר בנושא לקות למידה לא מילולית הינו שילדים, בני נוער ומבוגרים המתמודדים עמה אינם חכמים, המציאות מראה כי תלמידים וסטודנטים אלו מפגינים נקודות חוזק רבות, כולל הישגים מילוליים גבוהים והתפתחות שפתית מוקדמת. בנוסף, חשוב לציין כי NVLD והפרעת קשב וריכוז (ADHD) אינם מונחים שונים לאותה לקות או בעיה, שכן למרות שילדים רבים הסובלים מלקות למידה בלתי מילולית מאובחנים באופן שגוי גם כבעלי ADHD, לקויות אלו וההתערבויות המקצועיות הינן שונות לחלוטין.

הקשיים הנובעים מלקות למידה לא מילולית אינם משתפרים ככל שמתבגרים. לעומת זאת, הבעיות בדרך כלל מחמירות עם הזמן או לכל הפחות נעשות גלויות יותר ויותר ככל שילדים מתבגרים - מה שהופך את ההתערבות המקצועית המוקדמת לחשובה במיוחד. למעשה, התסמינים הופכים לבולטים יותר ככל שהילדים נתקלים ביותר מצבים חברתיים בהם הם נדרשים להשתמש בחשיבה מופשטת לא מילולית, בהשוואה לחשיבה מילולית.

אבחון לקות למידה לא מילולית (Non-Verbal Learning Disorder)

אבחון של NVLD כולל בדרך כלל מספר שלבים, כאשר תחילה יש לבצע בדיקות רפואיות שונות. בעוד רופא הילדים שלכם אינו מומחה בקשיי למידה, מומלץ לשתף אותו בחששותיכם ולברר האם ייתכן שמצב רפואי כלשהו גורם לתסמינים של ילדכם, שכן רופא הילדים יכול לשלול מספר מצבים רפואיים אפשריים. במידת הצורך, אתם עשויים להיות מופנים גם לרופא מומחה להמשיך הבירור, כגון נוירולוג ילדים או רופא התפתחותי.

לאחר שנשללו סיבות רפואיות אפשריות למצב של ילדכם, סביר שרופא הילדים יפנה אתכם לביצוע אבחון מקצועי על ידי פסיכולוגית ילדים. במהלך האבחון, אשת המקצוע תשוחח עמכם ועם ילדכם על דאגותיכם ולאחר מכן, תעשה שימוש במגוון של כלי אבחון מקצועיים אשר יאפשרו להעריך את היכולות הנוכחיות של ילדכם בתחומים שונים. לדוגמא, אבחון פסיכולוגי כולל ביצוע של מבחן אינטליגנציה (IQ) - בו ילדים הסובלים מלקוית למידה לא מילולית יציגו ציונים גבוהים יותר במערכת המילולית מאשר במערכת הביצועית.

בנוסף, ייבדקו יכולות הדיבור והשפה, כולל התפתחות שפתית אצל ילדים צעירים יותר, מיומנויות מילוליות, הבנה של רעיונות מופשטים ושימוש בהקשרים אצל ילדים גדולים יותר. כמו כן, תיבדק יכולת הארגון החזותי-מרחבי, כלומר, היכולת לחבר מידע חזותי עם מושגים מופשטים, כגון לצייר זמן על שעון או לקרוא מפה. בהתאם לגיל הנבדק, האבחון יכלול גם הערכה של מיומנויות מוטוריקה עדינה (ציור וכתיבה) ומיומנויות מוטוריקה גסה (זריקה ותפיסה של חפצים) וכן תפקודי זיכרון שונים.

לאחר איסוף כל המידע שברשותכם וניתוח ממצאי האבחון, אשת המקצוע תציג בפניכם את נקודות החוזק והחולשה הנפוצות בקרב ילדים הסובלים מלקות למידה בלתי מילולית - מה שיעזור לכם להבין טוב יותר את המצב, באילו התערבויות מקצועיות עליכם לנקוט כהורים וכיצד הצוות החינוכי של בית הספר יכול לסייע לילדכם.

לדוגמא, נקודות החוזק הנפוצות בקרב ילדים ומבוגרים עם NVLD כוללות רמת אינטליגנציה ממוצעת עד גבוהה מהממוצע, הישגים מילוליים גבוהים, התפתחות שפתית מוקדמת, יכולת גבוהה לזכור ולחזור על מידע מילולי וכן למידה טובה יותר על ידי שמיעת מידע מאשר קריאתו. לעומת זאת, נקודות החולשה השכיחות הינן מיומנויות חברתיות, איזון, קואורדינציה וכתב יד, הבנה של סיבה ותוצאה, הצגת מידע חזותי ורמת פעילות (גבוהה כשצעירים ונמוכה כשמתבגרים).

מה זה NVLD ואילו מצבים מקושרים אליה?

לקות למידה לא מילולית הינה הלקות הספציפית המקושרת ביותר עם קשיים במיומנויות החברתיות, אולם ישנם מספר מצבים נוספים המקשים גם כן על ילדים, מתבגרים ומבוגרים להתחבר עם עמיתיהם. חשוב לציין, כי לקויות אלו נפרדות אחת מהשנייה אולם הן יכולות להתרחש יחד עם NVLD.

אבחון וטיפול בלקות למידה לא מילולית (Non-Verbal Learning Disorder)

ראשית, ילדים הסובלים מלקות למידה בלתי מילולית עשויים להיות מאובחנים קודם כל כבעלי הפרעת קשב וריכוז (ADHD), זאת מכיוון שהתסמינים של מצבים אלו דומים מאוד, כולל דיבור יתר, קואורדינציה לקויה וקטיעת שיחות. יחד עם זאת, הפרעת קשב וריכוז אינה לקות למידה, אלא מצב נוירולוגי שיכול להקשות על ילדים ומבוגרים להתרכז, לשקול את תוצאות מעשיהם ולשלוט בדחפים שלהם.

שנית, ילדים המתמודדים עם לקות שפתית עשויים להתקשות בדיבור ובהבנת השפה, בהבנה ושימוש במחוות, במעקב אחר כיוונים ובהבנה כיצד ליזום או לקיים שיחה. כמו כן, NVLD עשויה להיות מאופיינת גם בתסמינים שונים של הפרעה בתקשורת החברתית.

שלישית, ילדים ומבוגרים המאובחנים עם תסמונת אספרגר - הפרעת התפתחותית הנמצאת בקצה המתון של רצף הספקטרום האוטיסטי המשפיעה על יכולתם של אנשים לשהות עם אחרים ולתקשר עמם בצורה ברורה. חשוב לציין, כי ישנה חפיפה משמעותית בתסמינים של תסמונת אספרגר ושל לקות למידה לא מילולית, כאשר מחקרים שנערכו בעולם מצביעים על כך שכ-80% מהילדים המאובחנים כלוקים בתסמונת אספרגר מאובחנים גם כבעלי NVLD. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי מדובר בשני מצבים הנפרדים אחד מהשני.

טיפול בלקות למידה לא מילולית ואסטרטגיות למורים במשרד החינוך

כהורים ומורים במשרד החינוך לילדים הסובלים מ-NVLD, באפשרותכם לנקוט במספר אסטרטגיות שיאפשרו לכם להפוך את חייהם של ילדים אלו לנעימים יותר, כולל תרגול הגעה ממקום למקום, צמצום מעברים והענקת מספר רמזים מילוליים לפני מעבר וכן הימנעות מההנחה כי התלמיד יכליל באופן אוטומטי הוראות או מושגים.

בנוסף, ציינו באופן מילולי קווי דמיון, הבדלים וקשרים, מספרו והציגו הוראות לפי הסדר, פשטו והפרידו לחלקים רעיונות מופשטים , הסבירו מטאפורות, ניואנסים ומשמעויות מרובות בתחומי הלימוד השונים וכן ענו על שאלות הילד כאשר הדבר אפשרי, אולם הודיעו לו על מספר מסוים מהן ושאתם יכולים לענות על שאלות נוספות בהפסקה או אחראי שעות הלימודים.

כמו כן, אפשרו לילד להימנע מהשתתפות בפעילויות שונות הכרוכות בעומס, הכינו את הילד ביסודיות ומראש לטיולי שטח או שינויים אחרים, יישמו לוח זמנים מותאם למערכת השעות שלו או תכנון יצירתי, לעולם אל תניחו לילד עד שיבין משהו שמא הוא יחזור כמו תוכי על מה שרק עתה אמרתם וכן הציעו להוסיף הסברים מילוליים כאשר הילד נראה אבוד או רושם בבלבול.

לקות למידה לא מילולית - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון וטיפול בלקות למידה לא מילולית נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול בלקות למידה לא מילולית בגבעתיים - חייגו 03-3723067  או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.



מה ההבדל בין דיספרקסיה (DCD) ורבלית ומוטורית אצל ילדים ומבוגרים?

תוכן עניינים מה זה DCD? גורמים וסוגים של הפרעת קואורדינציה התפתחותית (DCD) אבחון דיספרקסיה (DCD) אצל ילדים ומבוגרים דרכי טיפול בדיספרקסיה (DCD) דיספרקסיה – סיכום מה זה DCD? דיספרקסיה התפתחותית, המוכרת גם בשם המקצועי הפרעת קואורדינציה התפתחותית (DCD), הינה הפרעה נוירולוגית-מוטורית הבאה לידי ביטוי ביכולות התנועה והתיאום של ילדים ומבוגרים…

איך להתגבר על דיסלקציה? אבחון וטיפול בדיסלקציה אצל ילדים ומבוגרים

לילדים הסובלים מדיסלקציה קושי רב להבחין בין אותיות או קבוצת אותיות, בסדר שלהן וברצף שלהן בתוך מילה ו/או משפט. הם מפגינים…

התפתחות מוטורית בגיל הרך – פעילויות לפיתוח מוטוריקה עדינה וגסה

תוכן עניינים התפתחות מוטורית פעילויות לשיפור מוטוריקה עדינה וגסה – תרגילים ומשחקים התפתחות מוטורית אצל תינוקות התפתחות מוטורית אצל ילדים בגיל הרך מיומנויות מוטוריקה עדינה לעומת מוטוריקה גסה מוטוריקה – סיכום התפתחות מוטורית התפתחות מוטורית אצל תינוקות וילדים בגיל הרך מתייחסת ליכולת לבצע תנועות ולהתנועע במרחב, כאשר מיומנויות מוטוריות ממוינות…