תוכן עניינים

  • לקות למידה לא-מילולית - הקדמה
  • סימנים ותסמינים שכיחים של לקות למידה לא-מילולית
  • מיתוסים שכיחים על לקות למידה לא-מילולית
  • כיצד מאבחנים לקות למידה לא-מילולית ?
  • אילו מצבים מקושרים ללקות למידה לא-מילולית ?
  • אסטרטגיות למורים העובדים עם ילדים הסובלים מלקות למידה לא-מילולית
  • לקות למידה לא-מילולית - סיכום

לקות למידה לא-מילולית - הקדמה

לקות למידה לא-מילולית (באנגלית: Nonverbal Learning Disorder) הינה קושי לפרק רמזים לא-מילוליים, כמו הבעות פנים ושפת גוף.

כמו כן, תיתכן קואורדינציה ירודה.

לקות למידה לא-מילולית הינה הפרעה המאופיינת בדרך כלל על-ידי פער משמעותי בין כישורים מילוליים גבוהים לבין יכולת מוטורית, ראייה מרחבית ומיומנויות חברתיות חלשות יותר.

טיפול בלקות למידה לא מילולית

סימנים ותסמינים שכיחים של לקות למידה לא-מילולית

ילדים הסובלים מלקות למידה לא-מילולית לעתים קרובות מובנים לא נכון בשל התנהגותם, עמיתים ללימודים ומבוגרים עשויים לראות אותם כמוזרים או לא מפותחים.

כמו כן, מורים לילדים בעלי לקות למידה לא-מילולית שאינה מאובחנת עשויים לחשוב שהתלמידים אינם קשובים או מתריסים.

מומלץ לשקול פנייה לאבחון מקצועי במידה וילדכם סובל מהסימפטומים הבאים:

  • קושי לזהות או להבין רמזים לא-מילוליים, כמו הבעות פנים או שפת גוף
  • הצגת תיאום פסיכו-מוטורי ירוד, מגושמות, היתקלות באנשים ובחפצים
  • קשיים במוטוריקה עדינה, קרי, קשירת שרוכים, כתיבה, שימוש במספריים וכד'
  • צורך לתייג מילולית כל מה שקורה כדי להבין נסיבות, תפיסה מרחבית, תפיסת כיוונים ותיאום, כמו גם הליכה לאיבוד או הגעה באיחור לעתים קרובות
  • קושי בהתמודדות עם שינויים בשגרה ומעברים
  • קושי בהכללה ובשימוש במידע שנלמד בעבר
  • קושי לעקוב אחר הוראות בעלות שלבים רבים
  • ביצוע פרשנויות מילוליות מאוד
  • שאילת יותר מדי שאלות, אשר עשויות לחזור על עצמן ולקטוע את השטף בכתה באופן בלתי הולם
  • הענקת "אשליה של יכולת" בשל הכישורים המילוליים החזקים של הילד

 

מיתוסים שכיחים על לקות למידה לא-מילולית

  • מיתוס: לקות למידה לא-מילולית משפיעה על כישורים חברתיים אך לא על שיעורי בית

עובדה: לקות למידה לא-מילולית יכולה להוביל לקשיים במתמטיקה ובפתרון בעיות, כמו גם בהבנת הנקרא

 

  • מיתוס: לקות למידה לא-מילולית נפוצה בקרב ילדים בגיל בית ספר

עובדה: לקות למידה לא-מילולית שכיחה הרבה פחות מאשר לקויות למידה מבוססות שפה, כגון דיסלקציה

 

  • מיתוס: ילדים הסובלים מלקות למידה לא-מילולית אינם חכמים

עובדה: ילדים בעלי לקות למידה לא-מילולית מפגינים נקודות חוזק רבות, כולל הישגים מילוליים גבוהים והתפתחות שפתית מוקדמת

 

  • מיתוס: לקות למידה לא-מילולית (NVLD) והפרעת קשב וריכוז (ADHD) הן מונחים שונים לאותה לקות

עובדה: בעוד שילדים רבים הסובלים מלקות למידה לא-מילולית לעתים מאובחנים באופן שגוי גם כבעלי הפרעת קשב וריכוז, לקויות אלו וההתערבויות המקצועיות הינן שונות לחלוטין

 

  • מיתוס: סימפטומים של לקות למידה לא-מילולית משתפרים ככל שמתבגרים

עובדה: הקשיים הנובעים מלקות למידה לא-מילולית בדרך כלל מחמירים עם הזמן או לכל הפחות נעשים גלויים יותר ככל שילדים מתבגרים - מה שהופך את ההתערבות המקצועית המוקדמת לחשובה ביותר. הסימפטומים הופכים לבולטים יותר ככל שהילד נתקל ביותר מצבים חברתיים בהם הוא נדרש להשתמש בחשיבה מופשטת לא מילולית, בהשוואה לחשיבה מילולית.

 

כיצד מאבחנים לקות למידה לא-מילולית ?

אבחנה של לקות למידה לא-מילולית כוללת בדרך כלל מספר שלבים:

  • בדיקות רפואיות : רופא הילדים של ילדכם אינו מומחה בקשיי למידה, אולם מומלץ לשתף אותו בחששות שלכם ולברר האם ייתכן שמצב רפואי כלשהו גורם לתסמינים של ילדכם. רופא הילדים יכול לשלול מספר מצבים, אך אתם עשויים להיות מופנים גם לרופא מומחה (כגון, נוירולוג) להמשך הבירור

 

  • פנייה לאבחון מקצועי : לאחר שנשללו סיבות רפואיות, סביר שרופא הילדים יפנה אתכם לעריכת אבחון מקצועי על ידי פסיכולוג ילדים. איש המקצוע ישוחח עמכם ועם ילדכם על דאגותיכם ולאחר מכן, יעשה שימוש במגוון של כלים מקצועיים שיאפשרו להעריך את היכולות של ילדכם בתחומים הבאים:

 

  • מבחן אינטליגנציה (IQ) : ילדים הסובלים מלקות למידה לא-מילולית יציגו ציונים גבוהים יותר במערכת המילולית מאשר במערכת הביצועית

 

  • דיבור ושפה: התפתחות שפתית אצל ילדים צעירים יותר, מיומנויות מילוליות, הבנה של רעיונות מופשטים ושימוש בהקשרים אצל ילדים גדולים יותר

 

  • ארגון חזותי-מרחבי: היכולת לחבר מידע חזותי עם מושגים מופשטים, כגון לציין זמן על שעון וקריאת מפה

 

  • מיומנויות מוטוריות: מיומנויות של מוטוריקה עדינה, כמו ציור וכתיבה, וכן מיומנויות של מוטוריקה גסה, כמו זריקה ותפיסה של חפצים

 

  • זיכרון

 

  • התערבות מקצועית : לאחר איסוף כל המידע שברשותכם וניתוח ממצאי האבחון, איש המקצוע יציג בפניכם את נקודות החוזק והחלושה הנפוצות בקרב ילדים הסובלים מלקות למידה לא-מילולית - מה שיעזור לכם להבין טוב יותר את המצב.

 

  • נקודות חוזק נפוצות: רמת אינטליגנציה ממוצעת עד גבוהה מהממוצעת, הישגים מילוליים גבוהים, התפתחות שפתית מוקדמת, יכולת גבוהה לזכור ולחזור על מידע מילולי, למידה טובה יותר על ידי שמיעת מידע מאשר קריאתו
  • נקודת חולשה נפוצות: מיומנויות חברתיות, איזון, קואורדינציה וכתב יד, הבנה של סיבה ותוצאה, הצגת מידע חזותי, רמת פעילות (גבוהה כשצעירים, נמוכה כשמבוגרים)

אילו מצבים מקושרים ללקות למידה לא-מילולית ?

לקות למידה לא-מילולית היא הלקות המקושרת ביותר עם קשיים במיומנויות החברתיות.

יחד עם זאת, ישנם מספר מצבים אחרים המקשים גם כן על ילדים להתחבר עם עמיתיהם, לקויות אלו נפרדות אחת מהשנייה, אולם הן יכולות להתרחש יחד עם לקות למידה לא-מילולית.

  • הפרעת קשב וריכוז (ADHD) : ילדים הסובלים מלקות למידה לא-מילולית עשויים להיות מאובחנים קודם כל כבעלי הפרעת קשב וריכוז, זאת מכיוון שהתסמינים של מצבים אלו דומים, כגון דיבור יתר, קואורדינציה לקויה וקטיעת שיחות. יחד עם זאת, הפרעת קשב וריכוז אינה לקות למידה, אלא מצב נוירולוגי שיכול להקשות על ילדים להתרכז, לשקול את תוצאות מעשיהם ולשלוט בדחפים שלהם.

 

  • לקות שפתית : קשיים בדיבור ובהבנת השפה. ילדים הסובלים מלקות שפתית עשויים להתקשות בהבנה ושימוש במחוות, במעקב אחר כיוונים ובהבנה כיצד ליזום או לקיים שיחה. כמו כן, לקות למידה לא-מילולית עשויה להיות מאופיינת גם בסימפטומים של הפרעה בתקשורת החברתית.

 

  • תסמונת אספרגר : הפרעה התפתחותית המשפיעה על יכולתם של ילדים לשהות עם אחרים ולתקשר בצורה ברורה עמם. תסמונת אספרגר נמצאת בקצה המתון של הספקטרום האוטיסטי. חשוב לציין, כי ישנה חפיפה משמעותית בסימפטומים של תסמונת אספרגר ושל לקות למידה לא-מילולית. מחקרים מצביעים על כך שכ-80% מהילדים המאובחנים כלוקים בתסמונת אספרגר מאובחנים גם כבעלי לקות למידה לא-מילולית. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי מדובר בשני מצבים הנפרדים אחד מהשני.

 

אסטרטגיות למורים העובדים עם ילדים הסובלים מלקות למידה לא-מילולית

להלן...

  • תרגול הגעה ממקום למקום
  • צמצום מעברים והענקת מספר רמזים מילוליים לפני מעבר
  • הימנעות מההנחה כי התלמיד יכליל באופן אוטומטי הוראות או מושגים
  • ציינו באופן מילולי קווי דמיון, הבדלים וקשרים, מספרו והציגו הוראות לפי הסדר, פשטו והפרידו לחלקים רעיונות מופשטים, הסבירו מטאפורות, ניואנסים ומשמעותיות מרובות בתחומי הלימוד
  • ענו על שאלות הילד כאשר הדבר אפשרי, אולם הודיעו לו על מספר מסוים מהן (למשל, 3) ושאתם יכולים לענות על שאלות נוספות בהפסקה או אחרי שעות

הלימודים

  • אפשרו לילד להימנע מהשתתפות בפעילויות הכרוכות בעומס
  • הכינו את הילד ביסודיות ומראש לטיולי שטח או שינויים אחרים
  • יישמו לוח זמנים מותאם או תכנון יצירתי
  • לעולם אל תניחו לילד עד שיבין משהו, אחרת הוא "יחזור כמו תוכי" על מה שרק עתה אמרתם
  • הציעו להוסיף הסברים מילוליים כאשר הילד נראה אבוד או רושם בבלבול

לקות למידה לא-מילולית - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון לקות למידה לא-מילולית נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער וסטודנטים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון לקות למידה לא-מילולית (NVLD) בגבעתיים - חייגו 03-572-0282 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.