• תוכן עניינים

    • לקויות למידה - הקדמה
    • סימנים וסימפטומים של לקויות למידה
    • סוגים של לקויות למידה
    • האם ילדים עם לקויות למידה יכולים להצליח ?
    • לקויות למידה - סיכום

    לקויות למידה - הקדמה

    לקויות למידה משפיעות על האופן בו היחיד מעבד אינפורמציה ומביע את רמת ידיעותיו.

    תלמידים הסובלים מלקויות למידה מתקשים לקבל, לארגן, לשמור, להבין ו/או לבטא גירוי המתקבל באמצעות החושים (שמיעה, ראייה).

    לקויות למידה הינן קשיים בלמידה שאינן תוצר ראשוני של נכות בראייה או בשמיעה, פיגור שכלי, הפרעה נפשית, חסך סביבתי או תרבותי. כמו כן, אנשים הסובלים מלקויות למידה הינם בעלי רמת אינטליגנציה נורמלית ומעלה.

    לקויות למידה פוגעות בתפקוד הקוגניטיבי. על מנת ללמוד, התלמיד נדרש לקריאה תקינה, יכולת להפיק משמעות מהטקסט ולהבין שאלות (בעיקר בכתב), יכולת הבנת הנשמע (צריך להבין את דברי המורה), תפקודי זיכרון תקינים ויכולת להביע את הידע (כתיבה, כתיב, הבעה בכתב ובעל-פה). כאמור, לקויות למידה פוגעות ביכולת לצבור ידע, ביכולות החשיבה, בהבנה וביכולת הביטוי.

    לקויות למידה באות לידי ביטוי, בין היתר, בפער משמעותי בין היכולת לבין הביצוע בפועל באחד או יותר מהתחומים הבאים: הבעה מילולית, הבעה בכתב, קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, הבנת הנשמע, חישובים מתמטיים והיגיון מתמטי. בנוסף, כאמור, לקויות למידה פוגעות ביכולת לצבור ידע, ביכולות החשיבה, בהבנה וביכולת הביטוי.

    חשוב להבחין בין לקות למידה, קושי מולד ממקור אורגני, לבין לקות הוראה, כלומר, שיטות הוראה לא מתאימות לתלמיד הספציפי ואף מקרים נדירים בהם תלמיד אינו מתקדם בלמידה בהתאם לרמת כיתתו בשל התייחסות בעייתית מצד המורה.

    סימנים וסימפטומים של לקויות למידה

    לקויות למידה נבדלות בהשפעתן על ילדים שונים.

    ישנים ילדים שעשויים להתמודד עם קשיים בקריאה ובכתיבה, בעוד ילדים אחרים אוהבים ספרים אך מתקשים מאוד במתמטיקה.

    כמו כן, ילדים עלולים להתקשות להבין מה אחרים אומרים או שהם מתקשרים בקול רם. בעיות אלו שונות מאוד אחת מהשנייה, אולם הן כולן נובעות מלקויות למידה.

    לא תמיד קל לזהות לקויות למידה בקרב ילדים מכיוון שקיימות וריאציות רבות ואין סימפטום יחיד או פרופיל אחד שאנו יכולים להציג כהוכחה ללקות למידה. יחד עם זאת, ישנם מספר סימני אזהרה אשר נפוצים יותר מאחרים בגילאים שונים. במידה והנכם מודעים לסימנים אלו, תוכלו "לתפוס" את לקות הלמידה בשלב מוקדם ולנקוט במהירות בצעדים שונים כדי לעזור לילדכם.

    הרשימה הבאה מפרטת סימנים נפוצים המעלים חשד ללקויות למידה.

    חשוב לזכור, כי גם ילדים שאינם סובלים מלקויות למידה עשויים להיתקל בקשיים אלו בשלבים שונים. הזמן להתחיל לדאוג הוא כאשר קיימת חוסר אחידות עקבית ביכולתו של הילד לשלוט במיומנויות מסוימות.

    סממנים של לקויות פסיכו-התפתחותיות: תקופת הגנים

    • קושי להגות מילים
    • קושי במציאות המילה הנכונה
    • קושי לחרוז
    • קושי בלמידת האלף-בית, המספרים, הצבעים, הצורות וימי השבוע
    • קושי לעקוב אחר הוראות או בלמידת שיגרה
    • קושי באחיזת גירים, עפרונות, מספריים או בצביעה בתוך הקווים
    • קושי ללמוד לקשור נעליים, לכפתר כפתורים או להתמודד עם לחצנים ורוכסנים

    סממנים של לקויות למידה: גילאי 6-9

    • קושי בלמידת הקשר בין אותיות וצלילים
    • קושי במיזוג צלילים לכדי יצירת מילים ו/או קושי לפרק מילים לצלילים המרכיבים אותן
    • בלבול בין מילים בסיסיות בעת קריאה
    • למידה איטית של מיומנויות חדשות
    • שגיאות איות באופן עקבי ושגיאות כתיב תכופות
    • קושי בלמידת מושגים בסיסיים במתמטיקה
    • קושי באומדן זמנים ובזכירת רצפים

    סממנים של לקויות למידה: גילאי 10-13

    • קושי בהבנת הנקרא, בהתבטאות בכתב או במיומנויות מתמטיות
    • קושי בהתמודדות עם מבחנים הכוללים שאלות פתוחות ו/או בעיות מילוליות
    • סלידה מקריאה או מכתיבה
    • הימנעות מקריאה בקול
    • כתב יד חסר ארגון או לא תמיד קריא
    • יכולות ארגון נמוכות (חדר שינה, שיעורי בית, שולחן מבולגן ולא מאורגן)
    • קושי במעקב אחר דיונים בכיתה והבעת מחשבות בקול רם
    • איות אותה המילה בדרכים שונות באותו מסמך

    מתן תשומת לב ראויה לאבני דרך נורמליות בהתפתחות של פעוטות וילדים בגיל הגן היא חשובה ביותר ויכולה לעזור להורים לזהות לקויות למידה אצל ילדיהם. גילוי מוקדם של הבדלים התפתחותיים עשוי להיות סימן מוקדם לקיומן של לקויות למידה וככל שהקשיים יזוהו בשלב מוקדם יותר, כך הטיפול בלקויות הלמידה בהם יהיה קל יותר.

    יחד עם זאת, עיכוב התפתחותי עלול שלא להיחשב כסימפטום של לקויות למידה עד שילדכם יגדל יותר, אולם אם הנכם מזהים זאת כאשר ילדכם צעיר יחסית, אתם יכולים להתערב בשלב מוקדם. הורים מכירים את ילדיהם טוב יותר מכל אדם אחר, כך שאם אתם חושבים שקיימת בעיה, אל תהססו לפנות לקבלת הערכה מקצועית.

    סוגים של לקויות למידה

    קיימים סוגים שונים של לקויות למידה והם מקובצים לעתים קרובות לפי המיומנויות האקדמיות השונות. במידה וילדכם תלמיד בית ספר, לקויות הלמידה הבולטות ביותר נעות סביב הקריאה, הכתיבה או המתמטיקה.

    להלן לקויות הלמידה הנפוצות בקרב ילדים ומתבגרים:

    • דיסלקציה (לקות למידה בקריאה)

    ישנם שני סוגים של לקויות למידה המקושרות לקריאה. מחד, קשיי למידה בסיסיים מתרחשים כאשר קיים קושי בהבנת הקשר בין צלילים, אותיות ומילים. מאידך, בעיות בהבנת הנקרא מתרחשות כאשר התלמיד חסר יכולת להבין את המשמעות של מילים, משפטים ופסקות.

    סימנים של דיסלקציה כוללים קשיים בזיהוי תנועות, אותיות ומילים, בהבנת מילים ורעיונות, במהירות ושטף הקריאה ובאוצר מילים כללי

     

    • דיסקלקוליה (לקות למידה במתמטיקה)

    לקויות למידה במתמטיקה משתנות מאוד בהתאם לנקודות החוזק והחולשה האחרות של הילד. יכולתם של ילדים במתמטיקה תושפע באופן שונה על ידי לקות שפתית, לקות לא מילולית או קושי עם רצף, זיכרון או ארגון.

    ילדים הסובלים מדיסקלקוליה עשויים להתקשות בזכירה ובארגון של מספרים, סימנים ולוח הכפל. כמו כן, הם עלולים להתקשות גם בספירה בדילוגים, באומדן זמנים ובקריאת שעון

     

    • דיסגרפיה (לקות למידה בכתיבה)

    לקויות למידה המקושרות לכתיבה יכולות להיות כרוכות בפעולה הפיזית של הכתיבה או בפעולה הפסיכולוגית של הבנת המידע ועיבודו. למעשה, דיסגרפיה מתייחסת לקושי הפיזי בהרכבת אותיות ומילים ולקושי בארגון המחשבות על פני הדף.

    ילדים הסובלים מדיסגרפיה עשויים לחוות קשיים סביב פעולת הכתיבה, כולל קשיים בסדר ובארגון הכתיבה, בהעתקה מדויקת של אותיות ומילים, בעקביות באיות ובארגון וקוהרנטיות הכתיבה.

    האם ילדים עם לקויות למידה יכולים להצליח ?

    זה עשוי להיות קשה עבור הורים להתמודד עם האפשרות שילדם סובל מלקות למידה, שהרי אף הורה אינו מעוניין לראות את ילדיו סובלים. אתם עשויים לתהות כיצד המצב ישפיע על העתיד של ילדכם או לדאוג לגבי הצלחתו של הילד בבית הספר. הורים רבים חוששים כי בעצם הפניית תשומת הלב לקשיי הלמידה של ילדיהם הם עשויים לתייג אותם כ"איטיים" או שיגרמו לשילובם בכתה פחות מאתגרת.

    יחד עם זאת, חשוב לזכור כי רוב הילדים הסובלים מלקויות למידה הם בעלי אינטליגנציה ממוצעת ומעלה והם פשוט צריכים שילמדו אותם בדרכים מותאמות אישית לסגנונות הלמידה הייחודיים שלהם.

    בנוסף, הורים יכולים לעזור לילדיהם לסלול את הדרך להצלחה בבית הספר ומחוצה לו על ידי למידה עצמית, הן אודות לקויות למידה באופן כללי והן אודות קשיי הלמידה של ילדיהם באופן אינדיבידואלי.

    במידה והנכם חושדים שקשיי הלמידה של ילדכם עשויים להזדקק לתמיכה מיוחדת, אנא אל תתעכבו במציאת תמיכה עבורו. ככל שתתקדמו מהר יותר, כך ייטבו סיכוייו של ילדכם להגיע למימוש מלוא הפוטנציאל הטמון בו.

    לקויות למידה - סיכום

    חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון לקויות למידה נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער וסטודנטים.

    אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

    למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון לקויות למידה בגבעתיים - חייגו 03-572-0282 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

     



התפתחות קוגנטיבית בילדות

נבחן את נושא הגרייה המוקדמת בשלבים השונים של התפתחות הילד, ואיך גרייה זו משפיעה על תהליכים קוגנטיביים ורגשיים אצל ילדים….

מה הקשר בין לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז (ADHD)

תוכן עניינים מהן לקויות למידה? מה הקשר בין לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז (ADHD? מה הקשר בין תפקודים ניהוליים, הפרעת קשב וריכוז (ADHD) ולקויות למידה? מהן ההשפעות של לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז (ADHD)? אבחון לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז (ADHD) לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז (ADHD) – סיכום מהן…

מגבלה פסיכומוטורית

תוכן עניינים מגבלה פסיכומוטורית – הגדרה מעקב אחר מגבלה פסיכומוטורית גורמים לעיכוב מיומנויות מוטוריות כיצד מתבצע אבחון פסיכומוטורי ? כיצד מטפלים בעיכוב פסיכומוטורי ? מגבלה פסיכומוטורית – סיכום מגבלה פסיכומוטורית – הגדרה המונח פסיכומוטוריקה עוסק במספר מגוון של היבטים אשר עוסקים בשילוב שבין מרכיבים תחושתיים למרכיבים הכרתיים, רגשיים ומנטליים. רבים…