תוכן עניינים

  • שגיאות כתיב אצל ילדים ומבוגרים
  • סוגי שגיאות כתיב נפוצות
  • טעויות כתיב ושגיאות איות - גורמים אפשריים
  • טיפול בשגיאות כתיב אצל ילדים ומבוגרים
  • שגיאות כתיב - סיכום

שגיאות כתיב אצל ילדים ומבוגרים

שגיאות כתיב עשויות לגרום לתסכול רב אצל ילדים הנמצאים בעיצומו של תהליך רכישת הקריאה והכתיבה, כמו גם לסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה. במידה וטעויות כתיב נמשכות גם אחרי תקופת הילדות, הן הופכות לבעיה משמעותית עבור מבוגרים רבים, כאשר הסטטיסטיקה מראה שכ-10% מבני האדם מתמודדים עם רמה כלשהי של דיסלקציה - לקות למידה המשפיעה גם על יכולת הקריאה.

ילדים, בני נוער ומבוגרים המאובחנים עם דיסלקציה עלולים לכתוב את אותה המילה בשתי דרכים שונות באותו המסמך או להתקשות מאוד ללמוד מילים שמשתמשים בהן בתדירות גבוהה, כגון מילות יחס ומילות קישור. בעת שילדים מגלים שגיאות כתיב מורפולוגיות (בתבנית המילה) והומופוניות (החלפת אותיות בעלות צליל דומה) שאינן תואמות את גילם ורמת כיתתם, ייתכנו בטחון עצמי והערכה עצמית נמוכות וכן הישגים אקדמיים ירודים.

בעקבות זאת, יושפעו אורך הטקסט שהילד יהיה מוכן לכתוב ורמת מורכבות רעיונותיו הכתובים. כמו כן, ילדים המציגים שגיאות כתיב רבות עשויים להימנע מכתיבת מילים ומשפטים מסוימים עקב פחד שיכתבו אותם עם שגיאות כתיב, זאת על אף שהם מסוגלים לבטא אותם בעל פה באופן תקין. בנוסף, תלמידים אלו ישתדלו להימנע מפעילויות כיתתיות המערבות כתיבה והשתתפות פעילה בשעורים.

מכיוון שיכולות הקריאה והכתיבה נדרשות לשם הצלחה בכל שלבי הלמידה, תלמידים המגיעים להישגים אקדמיים נמוכים במבחנים ובשעורי בית צפויים לפתח דפוסי חשיבה שליליים הקשורים ללמידה בפרט ולבית הספר בכלל, כמו גם לסבול מהערכה עצמית נמוכה. יחד עם זאת, בעזרת טיפול מקצועי בשגיאות כתיב ואסטרטגיות למידה יעילות, ניתן לשפר את יכולת הכתיבה באופן משמעותי.

שגיאות כתיב אצל ילדים ומבוגרים

חשוב לציין, כי ילדים ומתבגרים שאינם זוכים למענה הולם בדמות תמיכה מקצועית במניעת שגיאות כתיב עלולים להמשיך לגלות טעויות כתיב כאנשים מבוגרים - מה שישפיע על אפשרויותיהם כשיגיעו לאקדמיה ולמקומות עבודה שונים. בשל כך, קיימת חשיבות יתרה לטיפול בשגיאות כתיב בשלב מוקדם ככל הניתן בילדות המוקדמת.

סוגי שגיאות כתיב נפוצות

בטרם ילדים רוכשים את יכולת הכתיבה עליהם ללמוד לכתוב את האותיות, כאשר יצירת אותיות דורשת משאבים קוגניטיביים רבים ותיאום תקין של כישורי מוטוריקה עדינה כדי להפוך לתהליך אוטומטי. יחד עם זאת, אנשים המאובחנים עם דיסגרפיה, דיספרקסיה (DCD) וליקויים בעיבוד החזותי יכולים לחוות קשיי כתיבה, כגון סוגי שגיאות כתיב נפוצות, גם בהגיעם לבגרות.

למעשה, אותיות שונות מייצגות צלילים שונים של השפה, כאשר לצורך כתיבה תקינה ילדים צריכים להיות מסוגלים לשמוע את הצלילים המרכיבים את המילים השונות. לאחר מכן, ילדים לומדים איך לזהות את האותיות התואמות את הצלילים הללו ואז להפוך אותם למילים כתובות. לכן, קידוד פונולוגי הינו מיומנות טרום-אוריינית ההכרחית להתפתחות תקינה של יכולת האיות.

במידה ומתגלות שגיאות כתיב אצל ילדים, כלומר מילים אינן נכתבות באותו האופן בו אנו מבטאים אותן בעל פה, ייתכן והם סובלים מבעיות זיכרון לטווח קצר ולכן מתקשים לזכור את האופן בו יש לכתוב את המילים הללו. כמו כן, ייתכנו שגיאות כתיב במילים הומופוניות, כלומר מילים הנשמעות אותו הדבר אך מאויתות באופן שונה ובעלות פירוש אחר (למשל, "אם" ו-"עם"). יחד עם זאת, ככל שהילד ייתקל פעמים רבות יותר באותן המילים, הוא יצליח לזכור אותן בקלות רבה יותר.

אחת השיטות המומלצות להפיכת כתיבת המילים לאוטומטית היא פשוט לכתוב אותן כמה שיותר פעמים, הן בכתב יד והן בהקלדה על מסך מגע, כגון טלפון נייד או טאבלט, שכן אנשים המגלים טעויות כתיבה לעתים מעדיפים להקליד במסך מגע מאשר לכתוב עם כלי כתיבה. בנוסף, היכולת להקליד על מקלדת מחשב גם כן יכולה להביא לשיפור ומניעת שגיאות כתיב.

טעויות כתיב ושגיאות איות - גורמים אפשריים

דיסלקציה הינה לקות למידה מבוססת שפה הכרוכה בקשיי קריאה ושגיאות כתיב אשר יכולה להוביל גם לבעיות זיכרון וליקויים בעיבוד מידע. בעוד דיסלקציה עשויה לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות, הקושי השכיח ביותר אצל ילדים ומבוגרים דיסלקטיים הוא ביכולת לפרק מילים לצלילים המרכיבים אותן. יתרה מכך, קשיים משמעותיים ומתמשכים בקריאה ובכתיבה עלולים לגרום לכך שתלמידים ינשרו מלימודיהם בבית הספר.

סוגי שגיאות כתיב נפוצות

הורים ומורים צפויים לגלות אצל תלמידים דיסלקטיים שיכולת האיות אינה אחידה, כולל היפוך, שיכול, השמטה והחלפת אותיות, קושי בהבחנה השמיעתית, קושי ברכישת מילים מופשטות הקשות לזכירה. יחד עם זאת, בעזרת תמיכה אינטנסיבית והקניית אסטרטגיות למידה וזכירה יעילות יותר, ילדים ובני נוער הסובלים מדיסלקציה יכולים להתגבר על שגיאות הכתיב שלהם במידה רבה.

דיסגרפיה הינה לקות למידה המאופיינת ברמות חומרה שונות, כאשר לעתים מדובר בקושי לכתוב מילים ומשפטים בקו ישר ולעתים בקושי רב לכתוב בתוך השוליים של הדף. בשל הניסיון למניעת מצבים אלו, הכתיבה הופכת למתסכלת ומעיקה עבורם, לכן ייתכנו כתב יד קשה לקריאה ושגיאות כתיב רבות, הן הומופוניות והן מורפולוגיות. לעומת זאת, בדיספרקסיה (DCD), השימוש במיומנויות המוטוריקה העדינה הנדרשות לצורך החזקת כלי כתיבה גורמות לכאבים עזים בעת פעולת הכתיבה.

ילדים ומבוגרים המאובחנים כבעלי הפרעת קשב וריכוז (ADHD), עם או בלי היפראקטיביות, מעבדים מידע באופן אחר ומתקשים למקד את עצמם במטלות שונות, לכן הם עשויים להתקשות ברכישת יכולת איות התואמת לגילם ורמת כיתתם. מלבד זאת, היעדר בקרה עצמית ובעיות זיכרון לטווח קצר מקשות גם כן על זכירת אופן האיות של מילים מורכבות. בנוסף, כשנדרשים לשעורי בית או מבחנים בכתב, ייתכנו שגיאות כתיב רבות בשל האימפולסיביות הכרוכה ב-ADHD.

טיפול בשגיאות כתיב אצל ילדים ומבוגרים

במקרים של דיסלקציה, שגיאות כתיב אצל ילדים ומבוגרים קשורות לכישורי אוריינות ועשויות להעיד גם על קשיי קריאה, כאשר תלמידים וסטודנטים המתקשים בקריאה עשויים להתקשות בהבנת הנקרא משום שקוראים מילים באופן שגוי. כמו כן, קריאה וכתיבה עלולות לדרוש מהם זמן רב, השקעת אנרגיה ולהוביל לתסכול או כעס. בשל כך, מומלץ שמורים לא יבקשו מהם לקרוא בקול רם או לכתוב על הלוח בפני חבריהם לכתה - מה שיגרום להם לחוש מבוכה מיותרת.

תמיכה מקצועית והוראה מתקנת, המיועדות לטיפול ומניעת שגיאות כתיב, יכולות להועיל במקביל גם לשיפור יכולות הקריאה והבנת הנקרא, שכן חשיפה חוזרת ונשנית למילים מורכבות מאפשרת להפוך את הזיהוי שלהן לתהליך אוטומטי ויעיל יותר. בהתאם לצורך, ניתן להסתייע גם בהקלדה במחשב או טאבלט.

טעויות כתיב ושגיאות איות

שגיאות כתיב - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון והטיפול בשגיאות כתיב נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה האבחונית או הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול בשגיאות כתיב בגבעתיים - חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.



אבחון לקויות למידה לילדים ומתבגרים

תוכן עניינים מהו אבחון לקויות למידה? אבחון לקויות למידה לילדים ומתבגרים אבחון ליקויי למידה אצל ילדים ונוער אבחון הפרעות וקשיי למידה אצל ילדים איך לבחור מכוני אבחון לקויות למידה מומלצים? אבחון לקויות למידה – סיכום מהו אבחון לקויות למידה? במרבית המקרים, ילדים ובני נוער מופנים לאבחון לקויות למידה משום שהם…

אבחון וטיפול בדיסגרפיה וקשיי כתיבה אצל ילדים ומבוגרים

תוכן עניינים מה זה דיסגרפיה? דיסגרפיה – מאפיינים אצל ילדים ומבוגרים אבחון דיסגרפיה וקשיים בכתיבה טיפול בדיסגרפיה וקשיי כתיבה מיתוסים על דיסגרפיה וקושי בכתיבה אצל ילדים אסטרטגיות למורים והורים של ילדים עם דיסגרפיה דיסגרפיה – סיכום מה זה דיסגרפיה? דיסגרפיה הינה לקות למידה ספציפית בכתיבה הבאה לידי ביטוי בעת שילדים…

התפתחות חברתית בתקופת הילדות ובגיל הרך

תוכן עניינים מהי התפתחות חברתית? התפתחות חברתית בתקופת הילדות התפתחות חברתית בגיל הרך התפתחות חברתית בגיל הגן התפתחות חברתית – סיכום מהי התפתחות חברתית? התפתחות חברתית תקינה מאפשרת לילדים לנהל את רגשותיהם, לבנות מערכות יחסים בריאות ולגלות אמפתיה והבנה כלפי אנשים אחרים. כמו כן, מיומנויות חברתיות תקינות מאפשרות לילדים, בני…