תוכן עניינים

  • הורים למחוננים
  • מחוננות כהתפתחות א-סינכרונית
  • זיהוי ילדים מחוננים בגיל הרך
  • הורות מגיבה ופעילה לילדים מחוננים
  • חשיבות הקשרים המשפחתיים עבור ילדים מחוננים
  • שיבוץ תלמידים מחוננים בבית הספר
  • תפקידם המיוחד של הורים למחוננים
  • הורים לילדים מחוננים – סיכום

הורים למחוננים

גידול, חינוך וטיפוח ילדים מחוננים יכול להיות אתגר מרגש ומפחיד גם יחד. הורים למחוננים יודעים שגידול הילדים הללו הוא ברכה גדולה, אך נדרשת תמיכה והדרכה מקצועית נכונה כדי לעשות זאת בהצלחה.

לצערנו, האנשים הקטנים והמורכבים האלה לא מגיעים עם ספר הוראות, לכן חשוב להגדיר היטב מהי מחוננות, תוך מתן דגש על המורכבות של גידול ילדים מחוננים ומצטיינים בעולם המודרני.

מחוננות כהתפתחות א-סינכרונית

ניתן להגדיר מחוננות כהתפתחות א-סינכרונית, בה יכולות קוגניטיביות מתקדמות ועוצמה מוגברת משתלבות יחד כדי ליצור חוויות פנימיות ורמת מודעות השונות באיכותן מהנורמה. למעשה, א-סינכרוניות זו הולכת וגדלה ככל שהיכולת האינטלקטואלית גבוהה יותר.

הייחודיות של הילדים המחוננים הופכת אותם לפגיעים במיוחד ומחייבת ביצוע התאמות בהורות ובהוראה וכן קבלת ייעוץ מקצועי על מנת לסייע להם להתפתח בצורה מיטבית ולמצות את יכולותיהם הקוגניטיביות הגבוהות.

א-סינכרוניות פירושה היעדר סנכרון, הן מבחינה פנימית והן מבחינה חיצונית. בהקשר שלנו, התפתחות א-סינכרונית פירושה שילדים מחוננים מתפתחים מבחינה קוגניטיבית בקצב מהיר בהרבה מכפי שהם מתפתחים מבחינה פיזית ורגשית. בהיעדר סנכרון בתהליך ההתפתחות של התפקודים השונים, ילדים מחוננים עשויים לחוות כמה אתגרים מעניינים.

לדוגמא, רעיונות שהגה מוח של ילד בן 8 עשויים להיות קשים ליישום על ידי ילד בן 5. יתרה מכך, ההכרה המתקדמת לעיתים קרובות מובילה ילדים מחוננים למידע שהם עדיין לא מוכנים להתמודד עמו מבחינה רגשית.

ילדים מחוננים נוטים לחוות את כל מהלך החיים בעוצמה רבה יותר, מה שהופך אותם למורכבים מבחינה רגשית. ילדים אלה בדרך כלל אינם תואמים את הנורמות ההתפתחותיות לגילם, יש להם תחומי עניין מתקדמים יותר ולעיתים קרובות הם מתקדמים אקדמית הרבה מעבר לבני גילם.

ככל שהילד המחונן שלכם פיקח יותר, כך הא-סינכרוניות והפוטנציאל לפגיעות גדולים יותר. משום כך, הורים למחוננים המודעים להבדלים ההתפתחותיים הטמונים בילדיהם יכולים להכין את עצמם לפעול כתומכים וסנגורים שלהם.

זיהוי ילדים מחוננים בגיל הרך

ילדים מחוננים נוטים להציג את הסימנים המוקדמים ביותר כבר כפעוטות או בתקופת הגיל הרך. סימנים אלה כוללים ערנות חריגה וצורך בפחות שינה בתקופת הינקות, טווח קשב ארוך, רמת פעילות גבוהה, תגובות עזות לרעש, כאב ותסכול וכן זיהוי וחיוך להורים ומבוגרים המטפלים בהם בשלב מוקדם מהרגיל.

בנוסף, ילדים מחוננים מתקדמים באבני הדרך ההתפתחותיות באופן מואץ, הם בעלי זיכרון יוצא דופן והתפתחותם השפתית ענפה ומוקדמת, נהנים מלמידה ועושים זאת מהר, נמשכים ומוקסמים מספרים, סקרנים, בעלי חוש הומור מצוין, מיומנויות חשיבה מופשטות ויכולת לפתור בעיות, דמיון פורה, רגישות וחמלה.

במידה וילדכם מפגין את רוב המאפיינים המתוארים, אתם עשויים לרצות להעריך את הילד בעזרת אבחון של פסיכולוג ילדים מנוסה כדי לברר אם הוא אכן מחונן. ילדים בכורים נוטים לעיתים קרובות לזכות להכרה יותר מאשר אחיהם הצעירים, למרות שידוע לכל שבמשפחה בה ילד אחד מחונן, ייתכן בהחלט שאחיו גם כן יאותרו כמחוננים.

כהורים, מומלץ מאוד שתזהו אם ילדכם כמחונן בשלב מוקדם, קרי, גילאי 3-8 שנים, מכיוון שזה יאפשר לכם לבצע התערבות מקצועית מוקדמת החשובה לילדים מחוננים כמו לכל הילדים האחרים בעלי צרכים מיוחדים.

הורות מגיבה ופעילה לילדים מחוננים

ילדים לומדים תחילה מהוריהם, לכן הורים המבלים עם ילדיהם המחוננים יכולים להתכוונן טוב יותר לתחומי העניין שלהם ולהגיב בכך שיציעו להם אפשרויות מתאימות של העשרה חינוכית. חשוב שהורים למחוננים יקריאו לילדיהם לעיתים קרובות, גם כאשר הילדים כבר מסוגלים לקרוא בעצמם.

בתקופת הגיל הרך, הורים יכולים לעזור לילדיהם לגלות את תחומי העניין האישיים שלהם, לחשוף אותם לתחומי עניין אלה ולעודד את ילדיהם ללמוד על מגוון רחב של נושאים, כמו טבע, אמנות, מוזיקה, מוזיאונים, ספורט והיסטוריה.

ילדים הנמשכים לתחום מסוים זקוקים להזדמנויות שיאפשרו להם לחקור תחום זה לעומק. גירוי ילדכם המחוננים בבית ותמיכה פעילה בפיתוח תחומי העניין שלהם הם חיוניים ביותר להתפתחותם של כישרונות. מעקב אחר הובלתו של ילד יסייע לילדכם לפרוח.

חשיבות הקשרים המשפחתיים עבור ילדים מחוננים

ילדים מחוננים לעיתים קרובות יכולים לייגע ולהכניע אמא או אבא חדשים, שכן תינוקות מחוננים ישנים לרוב פחות מתינוקות אחרים ודורשים גירויים נוספים כאשר הם ערים. זה מועיל להביא משפחה מורחבת לביתכם, כמו סבא וסבתא שגרים לא רחוק, קבוצה קרובה של חברים או קרובי משפחה, או אפילו נערה מהשכונה, שיוכלו לבלות קצת עם ילדכם, כך שאתם תוכלו לנוח קצת ולעסוק בדברים אחרים.

בעת שמדובר בהורים יחידניים, תמיכה כזו עשויה להיות חשובה במיוחד. מרגע שהם מתחילים לדבר, ילדים מחוננים שואלים כל הזמן שאלות ולעיתים קרובות מאתגרים את הסמכות. להגיד לילד מחונן "עשה זאת כי כך אמרתי" לא יועיל לכם הרבה בדרך כלל.

באופן כללי, הורים למחוננים שלוקחים את הזמן כדי להסביר ולנמק לילדיהם את בקשותיהם זוכים לשיתוף פעולה רב ומשמעותי יותר מאשר הורים הנוקטים בגישה סמכותית ושרירותית יותר.

כשמדובר בילדים מתבגרים, פגישה משפחתית יכולה להיות דרך טובה לחלוקת אחריות ולהקניית מיומנויות משא ומתן. פגישות משפחתיות עשויות לספק מרחב בו ילדים יכולים להשמיע את קולם כבני משפחה ולספק דרכים שיעזרו למנוע מאבקי כוח שאחרת צפויים להתרחש. זכרו כי לילדים מחוננים חשוב להרגיש תמיכה רגשית מצד משפחתם, גם בעת שקיימים חילוקי דעות.

שיבוץ תלמידים מחוננים בבית הספר

התכנית החינוכית של ילדכם צריכה להיות מיועדת לטיפוח התקדמות לפי קצב ההתפתחות שלהם, כאשר תלמידים מחוננים בדרך כלל נהנים מכך שהם מבלים לפחות חלק מהזמן בכתה עם ילדים בעלי יכולות דומות.

הורים למחוננים אשר מעורבים בנעשה בבית הספר יכולים לעזור למנהלים ומורים להיענות לצרכים של ילדיהם. סביבות חינוכיות פתוחות וגמישות מספקות לתלמידים מבחר אפשרויות ומשפרות את יכולת העצמאות והיצירתיות שלהם.

כהורים, אתם עשויים לשקול הדלגה לכתה גבוהה יותר או דרכים אחרות לקדם את ילדכם, במיוחד כאשר תכנית המחוננים באזור מגוריכם אינה מאתגרת מספיק או במידה ואין הזדמנויות לתלמידים מחוננים המאפשרות להם להשתלב עם ילדים מתקדמים יותר מבחינה אינטלקטואלית.

במרבית המקרים, הדלגה היא הדרך הקלה ביותר לקדם את ילדכם, הן מבחינה אקדמית והן מבחינה חברתית. לרוב כדאי להדליג בנות בשלבים בהם הן פחות קשורות לעמיתיהן. לעומת זאת, בנים בדרך כלל נאותים יותר לדלג על כיתות בכל שלב במהלך תכנית הלימודים שלהם. במידה וילד מביע נכונות להדלגה, רוב הסיכויים שהוא יסתגל חברתית מצוין.

בתקופת הגיל הרך ובשנים הראשונות של בית הספר, קבוצות גיל מעורבות מועילות מאוד, כל עוד הילד המחונן הוא לא הבכור בקבוצה. ילדים מחוננים ויצירתיים לעיתים קרובות נבלמים בשנים הראשונות בשל חוסר בשלות, כלומר, חוסר היכולת ליצור קשרים חברתיים עם עמיתים בני גילם שפחות מתקדמים התפתחותית.

לדוגמא, כשילד בן 5 עם שכל של ילד בן 8 לא יכול להיקשר לעמיתיו לגן בני ה-5, הוא לא יפיק שום תועלת בכך שהוא יישאר לשנת לימודית נוספת באותו הגן. חשבו על ילד מחונן בן 6 עם שכל של בן 9 שמנסה להתחבר לילדים בני 5. לכן, הפתרון הטוב ביותר עבור ילדכם הוא למצוא עבורו חברים אמיתיים, כמו ילדים בני גילו המתקדמים גם כן מבחינה אינטלקטואלית. הישארות לשנת לימודים נוספת אינה מומלצת.

תפקידם המיוחד של הורים למחוננים

ילדים מחוננים זקוקים להורים חזקים ואחראיים, כאשר ייעוץ מקצועי יכול לעשות את כל ההבדל. נדרשת התמדה של הורים כדי להבטיח שהאתגרים העומדים בפני ילדיהם זוכים למענה הולם. הורים למחוננים זקוקים להזדמנויות לחלוק את חוויותיהם גם עם הורים אחרים, כך שקבוצות הורים יכולות לספק לכם מקום לביטוי ולמידה.

כהורים לתלמידים עם צרכים מיוחדים, חשוב שתפגשו עם המורים בבית הספר בתחילת שנת הלימודים. בעת שהורים ומורים משתפים פעולה ועובדים יחד, ניתן לפתח תכניות מתאימות ולזהות בעיות בשלב מוקדם.

זה יכול להועיל לכם כהורים להציע לסייע למורה של ילדכם על ידי הכנת או איתור חומרי לימוד מתקדמים, עזרה בכתה או בספרייה, שיתוף במומחיות שלכם בקבוצות קטנות של תלמידים או איתור הורים אחרים שיכולים לספק חוויות העשרה אחרות לתלמידים.

הורים יעילים מקפידים להיות מעורבים בחינוך ילדיהם ומתעדכנים באופן כללי על חינוך ילדים מחוננים. באם מורה עושה מאמץ מיוחד כדי להבין או לסייע לילדכם המחונן, ציינו בפניה את הערכתכם או כתבו על כך למנהלת בית הספר.

המפתח לגידול ילדים מחוננים הוא כבוד. הקפידו לכבד את הייחודיות שלהם, דעותיהם, רעיונותיהם וחלומותיהם מעוררי ההשראה. ילדים מחוננים זקוקים להורים מגיבים וגמישים, שיכווינו אותם בעודם צעירים מדי מכדי לעשות זאת בעצמם.

זה לא קל עבור חלק מההורים לראות את ילדיהם חשים שהם אינם מסונכרנים עם אחרים, אך זה לא יהיה חכם במיוחד מצדכם להדגיש יתר על המידה את החשיבות של התאמתם לאחרים. ילדים מחוננים מקבלים את המסר הזה מספיק מהסביבה. בעת שהם בבית, ילדים צריכים לדעת שהייחודיות והכישרונות שלהם מטופחים ושאתם מעריכים אותם כאנשים, רק על זה שהם עצמם.

הורים לילדים מחוננים – סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון והטיפול במחוננים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער וסטודנטים מחוננים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול במחוננים בגבעתיים - חייגו 03-572-0282 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.



מאפיינים משותפים לילדים מחוננים

תוכן עניינים מאפיינים של ילדים מחוננים – הקדמה מאפיינים משותפים של ילדים מחוננים סוגים של מחוננות בקרב ילדים מאפיינים של ילדים מחוננים – סיכום מאפיינים של ילדים מחוננים – הקדמה כיצד הורים יכולים לקבוע האם ילדיהם הינם מחוננים ? אבחון ילד כמחונן יכול להיות תהליך מסובך, בהתחשב בדעות הסותרות סביב…

ילדים מחוננים עם לקויות למידה

השפעה על התפקוד הלימודי קשיים בחשבון קשיים בזיכרון השמיעתי טווח קשב וריכוז קצרים לעתים קרובות התחום המילולי טוב יו…

עצות וטיפים למורים שעובדים עם תלמידים מחוננים לקויי למידה

היה בטוח באבחון : וודאו שאתם עובדים עם איש מקצוע שמתמחה בתחום ויודע לעשות אבחנה מבדלת. חשוב שהילד וסביבתו יבינו לקות למ…