תוכן עניינים

  • ילדים מחוננים עם לקויות למידה - הקדמה
  • האם ילדים מחוננים יכולים לסבול מלקויות למידה ?
  • הורים לילדים מחוננים עם לקויות למידה
  • אבחון ילדים מחוננים עם לקויות למידה
  • ילדים מחוננים עם לקויות למידה - סיכום

ילדים מחוננים עם לקויות למידה - הקדמה

אם ישאלו אותם, מרבית ההורים יעידו על כך שהם היו שמחים לדעת כי ילדיהם הינם מחוננים, אולם חשוב להיות מודעים ליתרונות והחסרונות הטמונים בלהיות ילד מחונן.

אין ספק כי זה מחמם את הלב לדעת שילדכם מועמד להדלגה לכתה גבוהה יותר ואין סיפוק גדול יותר להורים מאשר לספר לחבריהם ובני משפחתם על הישגיו הלימודים של ילדיהם.

יחד עם זאת, באותה הנשימה חשוב להבין כי ילדים מצטיינים ומחוננים זקוקים לטיפול מסור ושונה מילדים רגילים ברמה הלימודית, החברתית וההתנהגותית, על אחת כמה וכמה אם במקביל להיותם מחוננים, הם גם סובלים מלקויות למידה.

האם ילדים מחוננים יכולים לסבול מלקויות למידה ?

ילדים מחוננים עשויים לחוות קשיים בתחומים שונים, בדיוק כמו ילדים רגילים.

כהורים, יהיה זה חשוב עבורכם להכיר את ההשפעות השונות של המחוננות על התפקוד הלימודי וההתנהגותי של ילדכם, כמו גם ללמוד מהן דרכי ההתמודדות האפשריות במצבים השונים.

תלמידים מחוננים הסובלים מלקויות למידה עשויים לחוות קשיים בחשבון, קשיים בכתיבה, קשיים בזיכרון השמיעתי, טווחי קשב וריכוז קצרים, חוסר ארגון וקושי בניהול זמן, כמו גם להיות בעלי הרגלי למידה ומיומנויות היבחנות לקויות ונטייה "להיתקע" סביב נושא ולבדוק אותו שוב ושוב.

כמו כן, הם נוטים להתקשות בארגון פיזי (ספרים, מחברות וכד') ולגלות קשיים בהבעה בכתב, בייחוד בתחומי האיות, הפיסוק ומבנה הפסקה.

בנוסף, ילדים מחוננים עם לקויות למידה לעתים קרובות מציגים ביצועים טובים יותר בתחום המילולי מאשר בתחום הביצועי, הם אנליטיים ופחות מתבססים על עובדות ועל חומר הנשלף מהזיכרון, כמו גם מתפקדים טוב יותר במסגרות חוץ בית ספריות מאתגרות מאשר במסגרת החינוכית הפורמלית בה הם מבקרים.

כאמור, ייתכנו גם השפעות בלתי רצויות על התפקוד ההתנהגותי של ילדים מחוננים, כולל חוסר מנוחה או קושי בקשב, התנהגויות לא רצויות והשקעת מאמץ רב כאשר התוצר הסופי אינו תואם את הפוטנציאל הטמון בהם.

לדוגמא, חשוב על ילד אשר מצוי בחוסר מנוחה או סובל מקושי במערך הקשב - מה שעלול לגרום לקשיים ולתסכול רב, לא רק אצל הילד, אלא גם בקרב כל הסובבים אותו, כמו משפחה, חברים והצוות החינוכי של בית הספר.

התנהגויות לא רצויות יכולות להוביל לאי נעימויות רבות ומגוונות ולהתפרס על פני סקאלה רחבה של סוגי התנהגויות, לרבות אלימות מילולית, אלימות פיזית וכיוצ"ב. תחשבו לרגע על השילוב בין ילדים מחוננים אשר מחזיקים ביכולות קוגניטיביות מפותחות ביותר לבין לקויות למידה המונעות מיכולות אלו לבוא לידי ביטוי.

סיטואציה זו יוצרת חוסר איזון משמעותי בין יכולתם של ילדים מחוננים לבין התוצאה הסופית אותה הם מצליחים להשיג - מה שעתיד לגרום לתסכול ולהתנהגות לא נאותה או לא צפויה.

הורים לילדים מחוננים עם לקויות למידה

תלמידים מחוננים הסובלים מלקויות למידה לעתים עשויים לחוות קשיים משמעותיים בתחומים שונים.

במידה וקשיים אלו אינם זוכים לטיפול הולם, הם יכולים להיות הרסניים עבור הילד המחונן, כאשר בעזרת סיוע מקצועי ניתן להקנות לילדכם חיים נורמליים וכן לאפשר להם למצות את יכולותיהם באופן מקסימלי. בכדי לטפל בצורה מקצועית בקשייו של ילדכם, כדאי שתכירו את דרכי ההתייחסות אשר יאפשרו לכם להתאים לילדכם את הטיפול הנכון עבורו.

מחד, הגבירו את המודעות של הצוותים החינוכיים והטיפוליים של ילדכם, ככל שתשתפו יותר את אנשי המקצוע, כך ילדכם יזכו להתייחסות רבה יותר במהלך היומיום.

חשוב מאוד לעדכן את כל הצוות החינוכי בבעיות מהן סובלם ילדכם - מה שיאפשר להם להעניק לו בזמן אמת את היחס ותשומת הלב להם הוא זקוק, כמו גם לשים לב האם ילדכם מגלים פערים בולטים בין כישורים שונים.

מאידך, שימו לב האם יכולתם של ילדכם נראית גבוהה יותר מאשר הישגיהם בפועל.

היה וילדכם אובחן כתלמיד מחונן אך אתם או צוות בית הספר מזהים שחרף יכולותיו הגבוהות, הישגיו בפועל אינם מספקים, ייתכן והגיעה העת לבחון האם הוא סובל מלקויות למידה שונות ובהתאם לכך להעניק לו את הטיפול המקצועי הראוי.

במקביל, בררו כיצד ילדכם מתפקדים במסגרות שונות מחוץ לבית הספר - זה יאפשר לכם לקבל אינדיקציה נוספת לקיומם או אי קיומם של קשיים.

כהורים, חובתכם להיות מודעים מעבר לכל ספק לבעיה ממנה סובל ילדכם, משום שרק בדרך זו תשכילו להעניק לו את הטיפול המקצועי לו הוא זקוק ולמנוע ממנו התמודדויות נוספות מיותרות אשר יכולות להחמיר את מצבו עם השנים, זכרו כי אי מתן טיפול הולם אינה פותרת את הבעיה לעולם.

אבחון ילדים מחוננים עם לקויות למידה

פנייה לאבחון לקויות למידה נעשית כאשר ההורים או הצוות החינוכי של בית הספר חושדים כי הקשיים בתפקוד הלימודי שמהם סובל הילד עשויים שלא לחלוף לבד עם הזמן.

כאמור, במרבית המקרים ההפניה נעשית לאחר שמתגלים פערים משמעותיים בן יכולותיו של הילד לבין הישגיו הלימודיים בפועל.

חשוב לדעת, כי לא כל מאבחן לקויות למידה יכול לאבחן את ילדכם ומומלץ לפנות לפסיכולוג ילדים המתמחה בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים ובני נוער מחוננים, משום שזהו תחום ייחודי מאוד.

בהתאם לממצאי האבחון, יתקבלו המלצות להמשך בירור וטיפול מקצועי, הן עבורכם והן עבור הצוות החינוכי והטיפולי של בית הספר, כולל העשרה בתחומי החוזק של ילדכם והוראה מתקנת למציאת דרכי פיצוי יעילות בתחומים בהם הוא חלש יותר. זכרו כי ילדים מחוננים נהנים מיתרונות וחסרונות גם יחד וחשוב להבין כי גם ילדים מחוננים עשויים לסבול מלקויות למידה שונות, לכן אי מתן טיפול מקצועי הולם עלול להוביל את ילדכם לתסכול רב והתמודדות קשות מיותרות, הן בהווה ובהן בעתיד.

בכדי לאפשר לילדכם חיים נוחים ככל האפשר, רצוי לאבחן אותם באופן מקצוע ולהתייחס כראוי לקשיים מהם הם סובלים בהקדם.

מה הקשר בין ילדים מחוננים ולקויות למידה ?

מומחים מעריכים כי ישנם תלמידים רבים הלומדים כיום בבתי הספר בישראל אשר אינם מאובחנים באופן רשמי כילדים מחוננים או כבעלי לקויות למידה, למרות שהם כאלו. יתרה מכך, תלמידים מחוננים הסובלים מלקויות למידה אינם יוצאי דופן בקרב אוכלוסיית המחוננים, כאשר הם נוטים להתכנס תחת אחת משלוש קטגוריות שכיחות.

קטגוריות אלו מסייעות להסביר כיצד הם עוברים לרוב את תקופת בית הספר ללא צורך בשירותים ובגירויים הדרושים להם.

  • תלמידים שהמחוננות שלהם מפצה על לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז (ADHD) : ילדים אלו עשויים להציג תפקודים גבוה במבחנים לאיתור מחוננים, אולם ייתכן והם לא יצליחו ליהנות מתכניות מיוחדות לתלמידים מחוננים. חשוב לציין, כי ילדים אלו משתמשים ביכולות החריגות לטובה שלהם בכדי לנסות לפצות על חולשותיהם, אך ככל שהם הולכים ומתבגרים, מערכת החינוך עשויה לתייג אותם כתת-הישגיים או כעצלנים כאשר הם מפגרים מאחורי בני גילם המחוננים גם כן

 

  • תלמידים שלקויות הלמידה והפרעת הקשב וריכוז (ADHD) שלהם מסווה את המחוננות : לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז יכולות להשפיע על הביצועים של ילדים במבחני אינטליגנציה ובהערכות אחרות הנוגעות למחוננות. לדוגמא, רבים ממבדקים אלו דורשים מיומנויות שפתיות וילדים המתקשים בכישורים אלו עשויים שלא לתפקד במיטבם. ילדים אלו עשויים להיות להשתלב בכיתות חינוך מיוחד בהן הם משתעממים מכיוון שהם אינם מאותגרים מספיק. כמו כן, חלק מהילדים הללו מזוהים, שלא בצדק, כבעלי בעיות רגשיות שונות

 

  • תלמידים שהמחוננות, לקויות הלמידה והפרעת הקשב והריכוז (ADHD) שלהם מסוות אחת את השנייה : ילדים אלו נראים כבעלי יכולות ממוצעות מכיוון שהחוזקות והחולשות שלהם מבטלות זו את זו. כתוצאה מכך, תלמידים אלו עשויים שלא להיות זכאים להשתלב בתכניות מחוננים או בתכניות חינוך מיוחד

ילדים מחוננים עם לקויות למידה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון והטיפול במחוננים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער וסטודנטים מחוננים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול במחוננים בגבעתיים - חייגו 03-572-0282 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.



מאפיינים משותפים לילדים מחוננים

תוכן עניינים מאפיינים של ילדים מחוננים – הקדמה מאפיינים משותפים של ילדים מחוננים סוגים של מחוננות בקרב ילדים מאפיינים של ילדים מחוננים – סיכום מאפיינים של ילדים מחוננים – הקדמה כיצד הורים יכולים לקבוע האם ילדיהם הינם מחוננים ? אבחון ילד כמחונן יכול להיות תהליך מסובך, בהתחשב בדעות הסותרות סביב…

עצות וטיפים למורים שעובדים עם תלמידים מחוננים לקויי למידה

היה בטוח באבחון : וודאו שאתם עובדים עם איש מקצוע שמתמחה בתחום ויודע לעשות אבחנה מבדלת. חשוב שהילד וסביבתו יבינו לקות למ…

התלמיד המחונן – איפיונים קוגנטיביים ורגשיים התנהגותיים

איפיונים קוגנטיביים חשיבה מהירה גמישות בחשיבה ידע תהליכי העדפת מורכבות בקרה עצמית שימוש יעיל בזיכרון ריכוז גבוה…