תוכן עניינים

  • טיפים למורים של תלמידים מחוננים - הקדמה
  • טיפים למורים של תלמידים מחוננים בעלי לקויות למידה
  • טיפים למורים של תלמידים מחוננים - ניהול ומודעות לזמן
  • טיפים למורים של תלמידים מחוננים - מבחנים
  • טיפים למורים של תלמידים מחוננים - סיכום

מורים וילדים מחוננים

טיפים למורים של תלמידים מחוננים - הקדמה

מורים רבים טועים לחשוב כי אין צורך בפיתוח אסטרטגיות הוראה מותאמות עבור תלמידים מחוננים או מוכשרים מאוד הלומדים בכיתתם. יחד עם זאת, זכרו כי האחת הדרישות האתיות של ההוראה הינה ליצור אסטרטגיות מותאמות אישית עבור תלמידים בודדים, שכן לעולם לא תצליחו על ידי כך שתתייחסו לכל התלמידים באופן זהה כל הזמן.

בכדי ללמוד היטב כיצד לעשות זאת נכון עם ילדים מחוננים, מורים זקוקים להבנה מעמיקה של סגנונות הלמידה והצרכים הייחודיים של ילדים אלו. כמו כן, מורים צריכים לרכוש את היכולת לזהות תכונות אלו אצל תלמידיהם המחוננים ולגלות נכונות לפתח ולתכנן אסטרטגיות ושיטות למידה אישיות עבור כל תלמיד.

ככל שתלמדו ותעבדו עם ילדים מחוננים שנים רבות יותר, כך תוכלו לזהות ביתר קלות היכן ילדים אלו עשויים להתקשות ולתכנן בהתאם. באופן טבעי, חלק מתלמידיך בכתה יאובחנו כילדים מחוננים או מוכשרים מאוד, כלומר, יש להם יכולות גבוהות יותר בהשוואה לשאר בני גילם ועמיתיהם לכתה. מכיוון שתלמידים מחוננים לומדים ביתר קלות ולכן קל לכם ללמד אותם, מורים מסוימים עשויים לתת לילדים אלה פחות תשומת לב ממה שהם צריכים בפועל.

טיפים למורים של תלמידים מחוננים בעלי לקויות למידה ו/או הפרעת קשב

  • היה בטוח באבחון

וודאו שאתם עובדים עם פסיכולוג ילדים המתמחה בעבודה עם ילדים ובני נוער מחוננים ויודע לעשות אבחנה מבדלת בין לקויות למידה ו/או הפרעת קשב לקשיים או בעיות אפשריות אחרות

  • חשוב שהילד וסביבתו יבינו מהי לקות למידה

מרבית הילדים והוריהם חשים הקלה משמעותית כאשר האבחנה ניתנת ומוסברת להם כיאות, לכן הקפידו מאוד על שלב זה של התהליך

  • אימון אישי

אדם מבוגר אשר הילד חש קרוב אליו יוכל לשמור ולהשגיח עליו, אך זה תמיד צריך להיעשות עם הומור. המאמן יכול להיות המורה בכתה או אחד מההורים בבית והוא צריך לעזור לו להתארגן, להישאר צמוד למטלה, לעודד אותו ולהזכיר לו לחזור למטלה באם הוא נטש אותה

  • עידוד

ילדים מחוננים בעלי לקויות למידה וכן ילדים מחוננים אשר סובלים מהפרעת קשב וריכוז (ADHD) נחלשים ללא עידוד וחיזוקים חיוביים באופן תמידי, שכן הם יהיו מוכנים לעשות דבר מה עבור אנשים אחרים כמו שלא יהיו מוכנים לעשות עבור עצמם

  • גרייה

ילדים מחוננים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז זקוקים לגרייה רבה, שכן לעתים קרובות התנהגות חיפוש הגרייה הרבה עשויה להציף אותם ברגשות אשם מיותרים

  • פידבק חיובי

תלמידים מחוננים הסובלים מלקויות למידה וכן תלמידים מחוננים בעלי הפרעת קשב וריכוז (ADHD) הינם בעלי יכולת התבוננות עצמית מועטה והם נוטים להכחיש כל דבר שניתן. בשל כך, הם זקוקים תמיד לפידבק חיובי

  • זכרו שלקויות למידה הן מצב נוירופסיכולוגי

לקויות למידה הינן הפרעות נוירו-התפתחותיות המקשות על הילד בעת רכישת מיומנויות היסוד (קריאה, כתיבה, הבסיס החשבוני). לקויות למידה באות לידי ביטוי בפער בין רמת הפוטנציאל הטמון בו (משוער או מאובחן) לבין הישגיו ותפקודו בפועל. קשיים אלה משפיעים לא רק על ציוניו של התלמיד אלא גם על מצבו הרגשי והחברתי ועל התנהגותו.

  • הבנייה חיצונית

ילדים מחוננים הסובלים מלקויות למידה זקוקים פעמים רבות להבנייה חיצונית מכיוון שהם אינם מצליחים לפתח בכוחות עצמם אסטרטגיות ללמידה יעילה

  • קידוד צבעוני

הדגשה ויזואלית של דברים באמצעות צבעים עשויה לעזור לתלמידים מחוננים בעלי לקויות למידה להצליח לזכור אותם טוב יותר. לדוגמא, צביעת הסימנים במתמטיקה

  • ארגון הסביבה

חשוב לעזור להם להתארגן לעבודה ליד שולחן ויהיה זה חיוני לא פחות לבדוק מי יושב ליד או סביב הילד

  • יש לצפות לנפילות

גם כשהתלמיד המחונן הסובל מלקויות למידה או מהפרעת קשב מובן עבורכם ועבור כל הצוות והוא מקבל סיוע מקצועי הולם, יתכן כי יחולו נפילות בתפקודו. במצבים אלה, גישה אמפטית ותומכת ועידוד הילד יאפשרו לו להתגבר טוב יותר על הנפילה או הכישלון ולשמר את תחושת המסוגלות העצמית שלו.

  • הצבת אתגרים אינטלקטואליים

חשוב להציב אתגרים אינטלקטואליים לתלמידים המחוננים בכלל, ולתלמידים המחוננים הסובלים מלקויות למידה או הפרעת קשב בפרט, זאת מכיוון שמדובר בתלמידים בעלי רמת עניין גבוהה וסקרנות רבה. עמידה באתגרים אלו תחזק את הדימוי העצמי, את בטחונו העצמי של הילד ואת המוטיבציה ללמידה.

  • חלקו משימות גדולות ליחידות קטנות

תלמידים מחוננים בעלי לקויות למידה או בעלי הפרעת קשב מתקשים להתמודד עם עומס החומר הלימודי ועם מטלות גדולות למדי. חלוקה ליחידות קטנות יותר תאפשר להם להתארגן טוב יותר ולבצע את המוטל עליהם כראוי.

  • ארגון סדר העדיפויות

עזרו לילדים לארגן את סדר העדיפויות שלהם - מה שיאפשר לתלמידים מחוננים לקויי למידה לבצע ולא לדחות את המטלות שלה.

  • זה בסדר לעשות שני דברים בו-זמנית

ילדים מחוננים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז (ADHD) לעתים קרובות צריכים לעשות מספר דברים במקביל בכדי שמשהו בכלל יתבצע. לדוגמא, לצייר ולהקשיב למורה בו-זמנית

  • עודדו את הילד לעסוק בתחומי החוזק שלהם

חשוב מאוד לעודד את הילדים לעסוק בתחומים בהם הם חזקים, כך יש סיכויים טובים יותר שהם יהיו מוכנים להשלים את המשימות המשעממות ויירגעו

  • מעברים ושינויים קשים

תלמידים מחוננים הסובלים מלקויות למידה חווים מעברים ושינויים באופן קשה מהרגיל, לכן הפסקות קצרות עשויות להקל עליהם את המעבר

  • שינויים במצב הרוח

ילדים מחוננים בעלי לקויות למידה סובלים משינויים תכופים במצב הרוח שלהם. חשוב לעזור להם ללמוד למתן את מצבי הרוח השליליים, לדעת שזה דבר חולף וללמוד אסטרטגיות לסלקם מהר יותר. כניסה לפעילויות חדשות הכוללות אינטראקציה בדרך כלל מסייעת לילדים לשנות את המצב בו הם נמצאים

  • צפו לדיכאון אחרי הצלחה

רמת הגרייה הגבוהה של האתגר וההתכוננות אליו הסתיימה ומה שנדרש לעשות כבר נעשה, לכן הילד עלול לחוות תחושות של דיכאון וריקנות

  • המליצו להורים על פעילות גופנית

ילדים מחוננים מרבים להשקיע את זמנם בפעילויות אינטלקטואליות שונות. חשוב  לא פחות לעודד אותם לעסוק בפעילות ספורטיבית, אשר יכולה לשפר את מצב רוחם, את התפקודים המוטוריים ואת יכולת הריכוז.

  • פיתוח מיומנויות של קשר חברתי

ילדים מחוננים לעתים קרובות יזדקקו לעזרתכם בכדי לפתח את המיומנויות הנדרשות לקשרים חברתיים, כולל לשים לב לילדים האחרים שנמצאים סביבם, להתחשב בהם, לתת להם מחמאות ולפרש בצורה נכונה יותר מצבים יומיומיים וחברתיים מסוימים

טיפים למורים של תלמידים מחוננים - ניהול ומודעות לזמן

בדקו באיזה שלב מצויים תלמידים המתקשים בארגון זמן בפרויקטים ארוכי טווח, כמו גם האם הם השיגו את כל החומרים הדרושים לביצוע המטלה והאם הם יידעו את הוריהם. שימו לב לתאריכי ההגשה והזכירו אותם לתלמידים שלכם לעתים קרובות. כמו כן, השתמשו בטיימרים בכדי למדוד זמן במשימות בכתה וכן בזמני מעבר והקצו לכל תלמיד בן או בת זוג, כך ששניהם יתפקדו כצוות לבדיקת לוחות זמנים ואיסוף חומר אחד עבור השני במקרה של היעדרות.

טיפים למורים של תלמידים מחוננים - מבחנים

ערכו מבחן קצר ובו מדגם מייצג מן השאלות. לדוגמא, ניתן לקבוע סימון מיוחד בו מסמנים את השאלות שעליהן הילד צריך להשיב. שאלות אלו צריכות להיות ברורות, מובנות ובמידת האפשר גם שאלות סגורות רבות ברירה, כמו גם בעלות קישור בין מושגים רשומים. בנוסף, הימנעו ממעברים חדים תוך כדי המבחן, שכן קפיצה מנושא אחד למשנהו או בין סוגי שאלות המצריכות מיומנויות שונים. במידה ובכל זאת עליכם לערב תחומים שונים, דאגו שכל תחום ייכתב בעמוד נפרד אשר בראשו רשום שם הנושא, כגון תרגילי כפל או תרגילי חילוק.

בכדי לעזור לילדים מחוננים הסובלים מלקויות למידה לענות על שאלות פתוחות במבחנים, למדו אותם להשתמש בסכמות עבודה וכן כדאי לתת להם מאגר שאלות אשר מתוכן הם יבחנו. בעוד בחינה בעל פה מחייבת כושר ארגון גבוה מאשר בחינה בכתב, זכרו כי יכולת ההבעה בעל פה של ילדים אלו לרוב עולה על זו שבכתב, לכן כדאי לתת לנבחן מספר דקות לארגון התשובות בכתב, לספק לו שאלות מנחות תוך כדי הבחינה וכן להשתמש במילוי סכמות.

טיפים למורים של תלמידים מחוננים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון והטיפול במחוננים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער וסטודנטים מחוננים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול במחוננים בגבעתיים - חייגו 03-572-0282 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.



10 עובדות על ילדים מחוננים שאתם צריכים לדעת

תוכן עניינים ילדים מחוננים – הקדמה 10 עובדות על ילדים מחוננים שאתם חייבים להכיר 5 תכונות המאפיינות ילדים מחוננים עובדות על ילדים מחוננים – סיכום ילדים מחוננים – הקדמה אני עובדת עם ילדים מחוננים מזה 23 שנים וככל שחולף הזמן ואני מתחברת להורים לילדים מחוננים, אני מבינה יותר ויותר עד…

ילדים מחוננים – מיתוסים והנחות שגויות

תוכן עניינים מיתוסים והנחות שגויות על ילדים מחוננים – הקדמה האם ילדים מחוננים אינם מודעים להיותם מחוננים ? האם ילדים מחוננים יכולים להצליח בלי עזרה ? האם הרצון של ילדים מחוננים להתבודד הוא טבעי ? האם ילדים מחוננים יותר או פחות בוגרים ויציבים רגשית מילדים אחרים ? האם ילדים מחוננים…

הורים לילדים מחוננים

תוכן עניינים הורים למחוננים מחוננות כהתפתחות א-סינכרונית זיהוי ילדים מחוננים בגיל הרך הורות מגיבה ופעילה לילדים מחוננים חשיבות הקשרים המשפחתיים עבור ילדים מחוננים שיבוץ תלמידים מחוננים בבית הספר תפקידם המיוחד של הורים למחוננים הורים לילדים מחוננים – סיכום הורים למחוננים גידול, חינוך וטיפוח ילדים מחוננים יכול להיות אתגר מרגש ומפחיד…