תוכן עניינים

  • ילדים מחוננים - הקדמה
  • 10 עובדות על ילדים מחוננים שאתם חייבים להכיר
  • 5 תכונות המאפיינות ילדים מחוננים
  • עובדות על ילדים מחוננים - סיכום

ילדים מחוננים

ילדים מחוננים - הקדמה

אני עובדת עם ילדים מחוננים מזה 23 שנים וככל שחולף הזמן ואני מתחברת להורים לילדים מחוננים, אני מבינה יותר ויותר עד כמה לא מובן מהי מחוננות, אפילו אצל אנשי מקצוע ומורים אשר צריכים להיות בעלי ידע מספק בנושא מחוננות בקרב ילדים. אנו צריכים לשפוך אור על מהי מחוננות באמת ולנסות להפיג את המיתוסים והתפיסות המוטעות אשר רבים עדיין מאמינים בהם לגבי ילדים ותלמידים מחוננים.

הרעיון המתפשט אך המוטעה על ילדים מחוננים - הילד המצטיין בבית הספר, מחונך היטב, מנהיג טבעי ובשל נפשית - הוא הפיל שבחדר והפיל צריך לעזוב. ילדים מחוננים יכולים וצריכים לקבל, בדיוק כמו שאר הילדים, את החינוך והתמיכה להם הם זקוקים כדי לגדול כשורה ולהיות אנשים מבוגרים מאושרים ומשגשגים.

10 עובדות על ילדים מחוננים שאתם חייבים להכיר

להלן רשימת עובדות, תכונות ונושאים רבים שחלקכם אולי לא תכירו כחלק ממחוננות בקרב ילדים. למה צריך רשימה כזו ? הגיע הזמן לבטל את התפיסות הלא מדויקות המוחזקות לגבי ילדים מחוננים באוכלוסייה.

  • ידוע לכל כי מחוננות הינה תכונה מולדת
  • למרות שרבים מאמינים כי מחוננות יכולה להיות מושגת באמצעות טיפול אינטנסיבי, הקונצנזוס המכריע הינו כי מחוננות קיימת כבר מרגע הלידה, כלומר, מדובר בתכונה תורשתית. בשל כך, קיימת הסתברות גבוהה מאוד כי אחד מההורים או שניהם, כמו גם האחים והאחיות של הילד המחונן, יהיו גם כן מחוננים או מוכשרים מאוד. ההנחה הרווחת הינה כי 1-2% מהאוכלוסייה הינם מחוננים, ללא הבדל דת, גזע, תרבות או מעמד סוציואקונומי, שכן המגוון הנוירולוגי אינו מפלה בין אנשים
  • ילדים מחוננים לא תמיד מצטיינים בבית הספר

מחוננות אינה ערובה להצלחה בלימודים או בשלב מאוחר יותר של החיים, שכן מסיבות שונות רבות ילדים מחוננים לא תמיד מקבלים ציונים טובים במבחנים, מצטיינים בכל משימה או מוסרים את שעורי הבית שלהם בזמן. כמו כן, למרות היכולות הקוגניטיביות הגבוהות מאוד מהממוצע, כאשר הצרכים החינוכיים של הילד המחונן אינם זוכים למענה ראוי, הוא עלול שלא להראות הישגים יוצאי דופן בבית הספר, שכן ילדים מחוננים רבים אינם הישגיים בבית הספר ולעתים קרובות אף נושרים ממערכת החינוך

  • ילדים מחוננים יכולים לסבול וסובלים מלקויות למידה

בדומה לילדים אחרים, גם תלמידים מחוננים יכולים לסבול מלקויות למידה שונות - מה שעלול להשפיע לרעה על הישגיהם האקדמיים בבית הספר. למרבה הצער, ילדים מחוננים הסובלים מלקויות למידה אינם מאותרים כיאות בשל היכולות הקוגניטיביות הגבוהות שלהם, אשר לעתים קרובות מסוות את לקויות הלמידה שלהם, לכן נפוץ מאוד כי מחוננות ולקויות למידה אינן מוכרות או מטופלות במסגרת בית הספר

  • ילדים מחוננים מפתחים לעתים קרובות התפתחות א-סינכרונית

התפתחות א-סינכרונית הינה חוסר איזון או צמיחה לא אחידה של תכונות, כישורים ויכולות התפתחותיות, כאשר היכולת האינטלקטואלית של ילדים מחוננים יכולה להיות מפותחת יותר מאשר הבשלות הרגשית והכישורים החברתיים שלהם. לדוגמא, ילד מחונן בן 12 הסובל מהתפתחות א-סינכרונית יכול להבין אלגברה ומדעים ברמת בית ספר תיכון, אולם אינו מסוגל לישון לבד בלי מנורת לילה, מאוורר וחיות הפרווה שלו

  • ילדים מחוננים יכולים להיות בעלי תגובתיות יתר

תגובתיות היתר נובעת מהאינטנסיביות הרגשית ורגישות היתר אשר באים לידי ביטוי מול גירויים פיזיים ופסיכולוגיים שונים.  צליל זמזום קבוע אשר גורם לעצבנות קיצונית וחוסר יכולת להמשיך הלאה עד אשר מקור הקול מאותר ומופסק, התגובה הרגשית החזקה של רעידות והקאה מלראות את הכלב של השכן שוכב על הכביש לאחר שנפגע על ידי מכונית והמרקם הגרגרי ברוטב העוף של אמא הגורם לנער מחונן להימנע לחלוטין מאכילת ארוחת החג הם כולם דוגמאות של רגישות יתר

  • ילדים מחוננים מתקשים לעתים קרובות למצוא חברים בעלי דעות דומות

בעקבות ההבדלים האינטלקטואליים, הרגשיים וההתפתחותיים של הילדים המחוננים, הם יכולים לחוות תקופה קשה בעת חיפוש חברים או עמיתים בני גילם אשר חולקים עמם את אותם תחומי עניין אינטלקטואליים ומבינים את התכונות "המוזרות" שלהם

  • ילדים מחוננים לעתים קרובות מרגישים כאילו אינם מתאימים

הם מבינים בשלב מוקדם של חייהם כי הם עלולים להיות שלא בהתאמה או לא מסונכרנים עם ילדים אחרים בני גילם. תחושות בידוד וחוסר שייכות עלולות להוביל בסופו של דברי למאבקים רגשיים, דיכאון, נשירה מבית הספר ואף התאבדות

  • ילדים מחוננים הם מחוננים בבית הסר ומחוצה לו

מחוננות אינה רק ייעוד חינוכי או תווית המנוהלת על ידי בתי הספר ומערכת החינוך בכדי לאתר ילדים בעלי הישגים גבוהים. העוצמות הרגשיות, המאבקים החברתיים וההתפתחות הא-סינכרונית ממשיכות עם הילד המחונן גם לאחר שעות בית הספר ועוקבים אחריו הביתה

  • להיות מחונן זה לא רק מצב חיובי

במבט לאחור על הרשימה שלעיל, קיימות עובדות רבות לגבי מחוננות אשר יש בהן בכדי להעיד כי להיות מחונן זה לא מצב מושלם לחלוטין. זכרו תמיד כי להיות חכם יותר או מסוגל לתפוס ולשלוט במושגים ומיומנויות מעל רמת הכתה אינן ערובות שכל ילד מחונן יעשה את שלו ויצליח בחיים בכוחות עצמו

  • גידול ילד מחונן זה לא קל

בהינתן השיקולים החינוכיים, רגישות היתר, המאבקים החברתיים וההתפתחות הא-סינכרונית, החיים עם ילדים ומתבגרים מחוננים יכולים לבוא עם מנה של מהמורות בדרך. בנוסף, במציאות בה רבים כל כך רואים את הילד המחונן הסטריאוטיפי - ילד שיש לו את זה - הורים מוצאים תמיכה או אמפתיה מצומצמת בקרב הורים אחרים או מבוגרים, זאת בעוד הם זקוקים לכך מאוד. כאמור, למחוננות יתרונות וחסרונות שונים ולילדים מחוננים יש תכונות רבות אשר אינן מובנות על ידי רבים ולעתים קרובות אינן משויכות על ידם למחוננות בקרב ילדים. בשל כך, מזה זמן רב החינוך של תלמידים מחוננים מדאיג אנשי מקצוע בכל העולם, שכן כל ילד צריך לקבל את החינוך אשר עונה בצורה הטובה ביותר על הצרכים שלו ומציע את ההזדמנות הטובה ביותר בכדי להגיע למימוש מלוא הפוטנציאל הטמון בהם, וכך גם כאשר מדובר בילדים מחוננים

5 תכונות המאפיינות ילדים מחוננים

  • מנת משכל גבוהה

מבחני אינטליגנציה משמשים פסיכולוגים לצורך אבחון מחוננות בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים. מחוננות מוגדרת על ידי מנת משכל (IQ) הגבוהה מ-140 נק', כאשר רמת האינטליגנציה הגבוהה ביותר במבחנים אלו הינה 160 נק'. מבחינה סטטיסטית, טווחים אלה מבוססים על עקומת פעמון רגילה. מרבית האנשים הינם בעלי רמת אינטליגנציה ממוצעת, קרי, בטווח שבין 85-115 נק', כאשר 100 הינה הנורמה המוחלטת. ככל שמתרחקים מהנורמה המוחלטת, כך עולה הצורך בשירותי חינוך מיוחדים, וזה לא משנה אם המרחק הוא מעל או מתחת לממוצע

  • כישרון יוצא דופן

ילדים מחוננים ניחנים בכישרונות יוצאי דופן אשר בזכותם הם יכולים לרכוש מיומנויות שונות ברמה שבדרך כלל לא מגיעים אליה עד גילאים מאוחרים יותר, לעתים אף רק בבגרות. לדוגמא, ילד בן 4 עשוי לקרוא ברמה של תלמיד כתה ג', וילד אחר יכול לנגן בפסנתר כמו שנער בן 18 מנגן אחרי הרבה שנות תרגול. במידה והכישרון יוצא הדופן של ילדכם אינו בתחום האקדמי, כגון מוזיקה או אמנות, ייתכן שהם לא יזוהו כילדים מחוננים או מוכשרים על ידי בית הספר, מכיוון שמרבית המבחנים לאיתור מחוננים של משרד החינוך מבוססים על יכולות חשיבה והבנה או הישגיים אקדמיים

  • הישגים גבוהים

תלמידים מחוננים הינם בדרך כלל, אך לא תמיד, בעלי הישגים גבוהים. בעוד חלקם אינם מגיעים לציונים טובים במבחנים הרגילים בבית הספר, הם נוטים להגיע לציונים גבוהים במיוחד כאשר מדובר במבחני הישג, ולרוב תפקודם נמצא באחוזונים 95-99. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד ובזכות אהבת הלמידה שלהם, זיכרון יוצא דופן ויכולתם ללמוד במהירות מתאפשר להם להצליח יחסית בקלות. יחד עם זאת, במידה וילד מחונן מאבד את המוטיבציה שלו ללמידה, ייתכן שהוא לא יצליח כמצופה בבית הספר, אם כי סביר שציוניו במבחני הישג בדרך כלל יישארו גבוהים מאוד

  • פוטנציאל להצטיין

זה לא משנה אם ילדכם המחונן מצטיין בבית הספר או לא - יש לו את הפוטנציאל לעשות זאת. תלמידים מחוננים רבים הינם בעלי מוטיבציה מהותית, מה שאומר שהמוטיבציה הפנימית שלהם גבוהה והם מונעים על ידי עניין ואתגר. כאשר ילדים אלה זוכים לעניין רב ומאתגרים אותם כנדרש, הם יכולים להגיע להישגים ויגיעו אליהם. יחד עם זאת, מכיוון שלא כל הילדים המחוננים אכן מגיעים להישגים גבוהים בבית הספר, חשוב שהם ילמדו ויגיעו להישגים בכוחות עצמם ובעזרת הוריהם בבית

  • רגישות מוגברת

רק לעתים רחוקות, אם בכלל, רגישות מוגברת משמשת את בתי הספר לצורך איתור תלמידים מחוננים. יחד עם זאת, רגישות יתר הינה שכיחה כל כך בקרב ילדים מחוננים עד כדי כך שהיא אחד המאפיינים הייחודים ביותר אשר מבדילים אותם מילדים אחרים. ילדים מחוננים עשויים להיות בעלי רגישות יתר אמוציונאלית, כאשר הם נוטים לבכות בגלל דברים שאחרים יחושו כטריוויאליים, כמו גם להיות בעלי רגישות יתר תחושתית, כאשר הם נוטים להיות מוטרדים מתגים על חולצות או תפרים על גרביים.

ילדים מחוננים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון והטיפול במחוננים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער וסטודנטים מחוננים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול במחוננים בגבעתיים - חייגו 03-572-0282 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.



הורים לילדים מחוננים

תוכן עניינים הורים למחוננים מחוננות כהתפתחות א-סינכרונית זיהוי ילדים מחוננים בגיל הרך הורות מגיבה ופעילה לילדים מחוננים חשיבות הקשרים המשפחתיים עבור ילדים מחוננים שיבוץ תלמידים מחוננים בבית הספר תפקידם המיוחד של הורים למחוננים הורים לילדים מחוננים – סיכום הורים למחוננים גידול, חינוך וטיפוח ילדים מחוננים יכול להיות אתגר מרגש ומפחיד…

ילדים מחוננים – מיתוסים והנחות שגויות

תוכן עניינים מיתוסים והנחות שגויות על ילדים מחוננים – הקדמה האם ילדים מחוננים אינם מודעים להיותם מחוננים ? האם ילדים מחוננים יכולים להצליח בלי עזרה ? האם הרצון של ילדים מחוננים להתבודד הוא טבעי ? האם ילדים מחוננים יותר או פחות בוגרים ויציבים רגשית מילדים אחרים ? האם ילדים מחוננים…

התלמיד המחונן – איפיונים קוגנטיביים ורגשיים התנהגותיים

איפיונים קוגנטיביים חשיבה מהירה גמישות בחשיבה ידע תהליכי העדפת מורכבות בקרה עצמית שימוש יעיל בזיכרון ריכוז גבוה…