תוכן עניינים

  • מיתוסים והנחות שגויות על ילדים מחוננים - הקדמה
  • האם ילדים מחוננים אינם מודעים להיותם מחוננים ?
  • האם ילדים מחוננים יכולים להצליח בלי עזרה ?
  • האם הרצון של ילדים מחוננים להתבודד הוא טבעי ?
  • האם ילדים מחוננים יותר או פחות בוגרים ויציבים רגשית מילדים אחרים ?
  • האם ילדים מחוננים אינם זקוקים לעזרה ?
  • האם תלמידים עם לקויות למידה לא יכולים להיות גם ילדים מחוננים ?
  • האם ילדים מחוננים תמיד מגיעים להישגים אקדמיים ?
  • האם ילדים מחוננים מצטיינים בכל תחומי החיים ?
  • האם מורים אוהבים שיש להם תלמידים מחוננים בכתה ?
  • האם כל הילדים המחוננים הם זהים ?
  • מיתוסים והנחות שגויות על ילדים מחוננים - סיכום

מיתוסים והנחות שגויות על ילדים מחוננים - הקדמה

בעת שהתחלתי לעבוד עם ילדים מחוננים ומוכשרים לפני 26 שנים למדתי שקיימים מיתוסים רבים לגבי ילדים מחוננים, כאשר מיתוסים והנחות שגויות אלו נפוצים מאוד בקרב הורים, מורים, אנשי מקצוע וכן באוכלוסייה הכללית. מאז ולאחר עבודה אישית עם אלפי ילדים מחוננים, למדתי ממקור ראשון כי חלק ניכר מהמיתוסים הללו נותרו שכיחים גם היום, כאשר הם מקשים מאוד על חייהם של ילדים מחוננים, הן בבית והן במסגרת בית הספר. הבה נביט על המיתוסים וההנחות השגויות הנפוצים ביותר בהקשר של ילדים מחוננים.

האם ילדים מחוננים אינם מודעים להיותם מחוננים ?

אף על פי שילדים מחוננים אולי לא מכירים את המילה "מחוננות", לעתים קרובות הם מזהים בשלב מוקדם מאוד של חייהם כי הם שונים מילדים אחרים, כאשר ייתכן ויש להם תחומי עניין שונים או עניין עז יותר בתחומים מסוימים, כמו גם אוצר מילים רחב יותר שגורם להקטנת הילדים האחרים. בנוסף, חוש ההומור יוצא הדופן שלהם יכול לתייג אותם כמוזרים או טיפשים בעיני אחרים.

לא פעם יספר הילד המחונן את הבדיחות השנונות שלו ועצם תגובת החברה תבהיר לו כי הוא שונה מאחרים, שהרי כיצד יכול להיות שהבדיחה מצחיקה רק אותו ? כמו כן, ילדים מחוננים רבים גם מרגישים לעתים "חייזרים" עקב התחושה שהם כל כך שונים מכולם ונראה להם כי אף אחד לא מבין אותם. להסביר לילדים שהם מחוננים ולעזור להם להבין את נקודות החוזק והחולשה שלהם יכול לעזור להם להבין את ההבדלים הללו באור חיובי יותר.

האם ילדים מחוננים יכולים להצליח בלי עזרה ?

זהו אחד המיתוסים הגדולים ביותר בנושא ילדים מחוננים והאמת היא שהם ממש לא יהיו בסדר בכוחות עצמם. עלינו לזכור כי ילדים מחוננים מתפקדים ברמה גבוהה בהרבה מהממוצע בדיוק כפי שילדים עם פיגור שכלי מתפקדים ברמה נמוכה בהרבה מהממוצע. באופן דומה, שתי הקבוצות זקוקות לשירותי חינוך מיוחדים על מנת לענות על הצרכים הייחודיים שלהן, כאשר שירותי החינוך הדרושים כמובן שונים עבור הקבוצות, אולם השירותים המיוחדים נדרשים לשתיהן בכדי להתפתח כראוי.

מחקרים מראים כי ההתאמה של ילדים מחוננים קשורה ישירות למידה בה הצרכים החינוכיים של הילד נענו. חשוב לזכור, כי על אף שהילד המחונן מתקדם מאוד ביחס לבני גילו ולרמת כיתתו, הוא זקוק לדמויות חינוכיות והוריות משמעותיות אשר יתווכו עבורו את המציאות, החברה והמידע והידע אותם הוא סופג במהלך היומיום.

האם הרצון של ילדים מחוננים להתבודד הוא טבעי ?

מרבית הילדים המחוננים אכן מרגישים כי הם שונים מבני גילם ואוהבים לבלות זמן מסוים לבדם. יחד עם זאת, כאשר הם מוצאים חבר אמיתי, ילדים מחוננים יעדיפו לעתים קרובות לבלות את הזמן עם אותו חבר מאשר להיות לבד. לדוגמא, כשילדים מחוננים שבית הספר שלהם מציין כי אין להם חברים מכירים ילדים מחוננים אחרים באווירה בטוחה, הם עשויים לבחור לבלות עמם את הזמן הפנוי מאשר ללכת לפארק השעשועים רק עם אמם או אביהם.

לעומת זאת, אין ספק כי הם יבחרו לבלות בפארק השעשועים עם הוריהם אם הייתה ניתנת להם האפשרות לבחור בינם לבין עמיתים בני גילם מבית הספר. כמו כן, ילדים מחוננים יכולים להימשך לידידויות אישיות בעקבות תחומי עניין משותפים, כגון שח-מט או משחקי מחשב, אולם אלו לא יהיו ילדים בני גילם, שכן הם נוטים להיות ידידותיים יותר עם עמיתים בעלי תחומי עניין מסוימים.

 

ילדים מחוננים

 

האם ילדים מחוננים יותר או פחות בוגרים ויציבים רגשית מילדים אחרים ?

שני המיתוסים הללו נשמעים לעתים תכופות, למרות שהמחקרים הזמינים לנו מראים כי ילדים מחוננים מאוזנים לפחות כמו קבוצות אחרות של צעירים בני גילם. יחד עם זאת, ילדים מחוננים עומדים בפני סיכונים אפשריים בהתפתחות החברתית והרגשית עקב המחוננות ועל כן נדרשת אבחנה מוקדמת והענקת טיפול מקצועי על פי הצורך.

הנטייה לפרפקציוניזם, הרגישות לדיכאון קיומי וההתפתחות הלא אחידה או הא-סינכרונית של ילדים מחוננים יכולים ליצור בקרבם מתח רב, הן בבית והן בבית הספר. חוסר ההתאמה של שירותי החינוך הקיימים ותמיכה בלתי מספקת בילדים מחוננים, כמו גם הלחץ החברתי בו הם שרויים כל העת ("להיות כמו כולם"), עלולים לתרום לקשיים הסתגלותיים ולכן שילוב הילד במסגרת חינוכית חייב להתבצע בהתאמה מלאה ככל הניתן למצבו הייחודי.

ככל שיהיו סביב ילדכם יותר ילדים בסטטוס בו הוא נמצא, כך ההתפתחות שלו תהיה נכונה יותר בהווה ובעתיד. נכון לעידן הנוכחי, ישנם יישובים אשר פותחים כיתות ייעודיות לתלמידים מחוננים, כך שהכתה מאכלסת תלמידים מחוננים בעלי מאפיינים משותפים ויחד הם יכולים למצוא תחומי עניין משותפים, ליצור חברויות חדשות ולהרגיש שווים בין שווים ואף לספר בדיחות לילדים שבאמת יצחקו מהן. לסיכום, זכרו כי להיות מחונן אומר להיות שונה מהממוצע ועל כן יש להתייחס ולהיערך לכך בהתאם, כמו גם להתאים עצמכם לסיטואציות חדשות בחייו של ילדכם.

האם ילדים מחוננים אינם זקוקים לעזרה ?

תלמידים מחוננים הינם בעלי פוטנציאל גבוה מאוד, אולם בדיוק כמו כל תלמיד אחר, הם זקוקים להדרכה ותמיכה מקצועית בכדי להגשים את עצמם במלואם. במידה והם נותרים ללא סיוע, ילדים מחוננים עשויים להשתעמם בכתה, מה שיוביל לסלידה מבית הספר ובעקבות זאת, להישגים נמוכים ואף להיעדרויות תכופות. במקרים אלה, הדרכתו של הורה, מורה, מדריך או מבוגר מכיל אחר הינה גורם מכריע להצלחתו של תלמיד מחונן.

האם תלמידים עם לקויות למידה לא יכולים להיות גם ילדים מחוננים ?

ישנם תלמידים מחוננים רבים אשר מאובחנים כבעלי לקויות למידה, מה שעשוי להקשות עוד יותר על הכרתם כילדים מחוננים. מרבית התלמידים הללו חווים בעיות שונות במסגרת בית הספר, כאשר לעתים הקשיים משמעותיים מדי או קלים מדי ולכן דרכי הלמידה וההיבחנות אינן מונגשות עבורם או שאינן מאתגרות אותם ברמה שהן צריכות היו להיות. בשל כך, חשוב שתלמידים מחוננים אלו יזכו לאתגר את עצמם וכן יקבלו עזרה מקצועית עבור לקויות הלמידה שלהם.

האם ילדים מחוננים תמיד מגיעים להישגים אקדמיים ?

תלמידים מחוננים המגיעים להישגים אקדמיים וציונים נמוכים במבחנים הם דבר אמיתי. ישנם תלמידים אשר משתעממים ומתנתקים משום שאינם מאותגרים בכתה, לעתים עד כדי כך שהם מפסיקים לנסות באמת להגיע לציונים טובים. תלמידים אחרים מבלים זמן רב במיוחד בעיסוקים אקדמיים שאינם קשורים לבית הספר, עד כדי כך שאינן מצליחים להשלים את המטלות הלימודיות. במקרים אלה, ילדים מחוננים נהנים מאוד מתמיכה מצד הוריהם אשר יכולים לסייע להם בשבירת המעגל של הציונים הנמוכים.

ילדים מחוננים

 

האם ילדים מחוננים מצטיינים בכל תחומי החיים ?

ילדים מחוננים מאופיינים בהתפתחות א-סינכרונית, כלומר, ההתפתחות האקדמית, החברתית והרגשית שלהם מתפתחת ברמות ובקצב שונה, וזוהי אחת מהתכונות המזוהות ביותר עם מחוננות בקרב ילדים ובני נוער. לדוגמא, תלמיד מחונן בכתה א' עשוי לקרוא ברמת כתה ו', אולם רמת התקשורת שלו הינה מתחת למצופה מבני גילו. מקרים אלו לעתים יכולים להוביל ילדים מחוננים למאבקים חברתיים בבית הספר.

האם מורים אוהבים שיש להם תלמידים מחוננים בכתה ?

נהוג לחשוב לעתים קרובות כי ילדים מחוננים הינם תלמידים למופת, אולם המציאות מראה לנו כי הם יכולים גם להפריע ולהפגין בעיות התנהגות אשר גורמות לתסכול בקרב המורים שלהם בבית ספר. יחד עם זאת, במרבית המקרים ניתן להימנע מכך אם התלמידים מעורבים, מאותגרים ונהנים ממחנכת כתה אשר מבינה ונהנית לעבוד עם ילדים מחוננים.

האם כל הילדים המחוננים הם זהים ?

ילדים מחוננים, בדיוק כמו כל ש

אר הילדים, הינם מגוונים ושונים אחד מהשני במובנים רבים. ילדים שונים עשויים להיות בעלי יכולות ותחומי עניין שונים, כמו גם להיוולד להורים מרקעים חברתיים ותרבותיים אחרים.

מיתוסים והנחות שגויות על ילדים מחוננים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון והטיפול במחוננים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער וסטודנטים מחוננים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול במחוננים בגבעתיים - חייגו 03-572-0282 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.