מכון-דרור-לוגו

תפריט

היפראקטיביות: תסמינים ודרכי טיפול בהיפראקטיביות אצל ילדים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה היפראקטיבי?

ילדים רבים הם פעלתנים, אך כשמגיע הרגע שצריך לעצור ולהתיישב בנחת, הם בדרך כלל מצליחים להציב לעצמם את הגבולות. הם עשויים לשחק עם כדור דקה או שתיים ולאחר חמש דקות הם ישבו בשקט מרותקים לספר.

יחד עם זאת, ילדים מסוימים פשוט לא יכולים לשמור על שקט. הם תמיד מתנדנדים, תופסים דברים, מדברים או רצים, גם אחרי שנאמר להם על ידי הוריהם לחדול מכך. הם יותר מסתם פעילים ומומחים יתארו אותם כילדים היפראקטיביים.

חשוב להדגיש, כי ילדים לא מתנהגים בהיפראקטיביות בכוונה, שכן יש להם צורך להמשיך לנוע והם טרם פיתחו את הכישורים לניהול ושליטה בה.

יש אנשים הרואים ילדים היפראקטיביים ומיד מגבשים עליהם את דעתם. הם עשויים לחשוב שזו בעיית משמעת או שילד הוא פשוט גס רוח, כמו גם להעיר הערות שעלולות להשאיר את ילדכם או אתכם עם תחושה רעה או מבוישים.

במידה וילדכם נמצא בתנועה מתמדת, אתם עשויים לתהות לגבי ההתנהגויות שאתם רואים. בשל כך, חשוב שתלמדו כמה שניתן על היפראקטיביות אצל ילדים כדי שתוכלו לסייע לו באופן מיטבי בהתמודדות עם המצבים השונים הצפויים לו בחייו.

היפראקטיביות

היפראקטיביות אצל ילדים בגיל הרך

אנשים רבים חושבים שהתנהגות היפראקטיבית באה לידי ביטוי רק בקרב ילדים בגיל הרך המתרוצצים כל הזמן, אך יש בה הרבה יותר.

היפראקטיביות פועלת כל העת בדרכים שאינן תואמות מועד או מסגרת ספציפית והמרכיב הקבוע בה הוא שעושה את כל ההבדל. במידה וההתנהגות הייתה מתרחשת פעם או פעמיים בלבד, אף הורה לא היה מקדיש לכך מחשבה רבה.

כאמור, ילדים עשויים לגלות היפראקטיביות בדרכים רבות, אך לעיתים קרובות אנו צפויים לראות ילדים שרצים וצועקים כשהם משחקים, אפילו כאשר הם בבית, כמו גם נעים כל כך מהר עד שהם נתקלים באנשים וחפצים שונים.

כמו כן, ילדים המאובחנים עם ADHD והיפראקטיביות נוטים לקום באמצע השיעור ולהסתובב בכתה בזמן שהמורה מדברת, או שהם משחקים באופן אינטנסיבי ופוגעים בטעות בילדים אחרים או בעצמם.

היפראקטיביות יכולה להיראות אחרת אצל ילדים בגילאים שונים והיא יכולה להשתנות מאוד מילד לילד. יחד עם זאת, ישנן מספר התנהגויות שאתם צפויים לראות אצל ילדכם:

• דיבור ללא הרף
• קטיעת אנשים אחרים לעתים קרובות
• מעבר ממקום למקום במהירות ובאופן מגושם

בנוסף, ילדים היפראקטיביים הסובלים מ-ADHD נוטים:

• לשמור על תנועתיות רבה גם כשהם יושבים במקום
• להיתקל בחפצים ובאנשים
• לנוע בעצבנות
• לחוש דחף עז להרים כל דבר אפשרי ולשחק עמו
• להתקשות לשבת בשקט בזמן ארוחות ופעילויות שקטות אחרו

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

ילד היפראקטיבי: תסמינים שאינם בשליטתו

היפראקטיביות אינה אותו הדבר כמו פעילות יתר אצל ילדים, שכן מדובר במצב קבוע שאינו בשליטתם. ילדים אינם היפראקטיביים בשל חוסר משמעת או בגלל שהם מתריסים.

למעשה, ילדים שהם פעילים מדי לרוב כן רוצים להתיישב, כך שיהיה להם קל יותר להצטרף למתרחש וזה יכול להיות מאוד מתסכל עבורם להתקשות לעשות את מה שהם יודעים שמצופה מהם באותה העת.

כשמדובר בהיפראקטיביות, יש לקחת בחשבון את גילו של הילד, שכן לוקח לילדים זמן לפתח כישורי ויסות עצמי שהם צריכים כדי לשמור על התנהגותם מבוקרת. כמו כן, חשוב לזכור שלא כל הילדים מתפתחים באותו הקצב.

לדוגמא, ילד אחד עשוי לפתח שליטה עצמית גבוהה בגיל 4, בעוד שילד אחר עשוי לקחת את הזמן עד גיל 6. יחד עם זאת, יש נקודה בה רוב הילדים בקבוצת הגיל של ילדכם הם בעלי כישורי ויסות עצמי דומים וברגע זה ברור יותר אם ילד נשאר מאחור.

הגורם המרכזי להיפראקטיביות אצל ילדים הוא הפרעת קשב וריכוז (ADHD) – מצב שכיח הנובע מהבדלים במוח של אנשים. היפראקטיביות מהווה תסמין מרכזי ודומיננטי של הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים.

הפרעת קשב וריכוז אינה נעלמת ככל שילדים מתבגרים, אך לעיתים קרובות המרכיב ההיפראקטיבי מתמתן או שהופך להיות פחות קיצוני, כאשר זה קורה לרוב במהלך גיל ההתבגרות.

מלבד הפרעת קשב וריכוז, ישנם גם מצבים רפואיים או נפשיים אחרים אשר יכולים לגרום להתנהגות היפראקטיבית אצל ילדים ובני נוער.

בעיות בבלוטת התריס, חוסר שינה, הפרעות חרדה ומצוקה נפשית הקשורה לחוויות טראומטיות כמו התעללות, הם מצבים היכולים להוביל להיפראקטיביות. בנוסף, תחילת גיל ההתבגרות יכולה גם כן לגרום לילדים להפוך להיפראקטיביים יותר.

היפראקטיביות תסמינים

איך הורים ומורים יכולים לעזור לילד היפראקטיבי?

בכדי לדעת מה יכול לעזור לילדכם, חפשו דפוסים בהתנהגותו, כמו מתי הוא נראה לכם הכי היפראקטיבי, כיצד באה לידי ביטוי ההיפראקטיביות שלו וכיוצ"ב. ייתכן ומדובר בחוסר שקט, התנועעות בעצבנות או דיבור מתמיד.

הכרת דפוסים אלה תעזור לכם להיות ספציפיים יותר כאשר אתם מדברים על כך עם רופא הילדים או מחנכת הכתה של ילדכם. המורים של ילדכם בבית הספר הם מקור חשוב לאיסוף מידע, כך שמומלץ שתיצרו קשר עם מחנכת הכתה כדי להבין מה קורה במסגרת החינוכית.

אתם יכולים גם לבדוק אם למורה יש טיפים עבורכם שתוכלו לנסות עם ילדכם בבית. לדוגמא, ייתכן והמורה תציע הפסקות להתרעננות במהלך שיעורים או תאפשר לילדכם לקשקש במחברת בזמן שהיא מדברת בכתה.

אפשרו לילדכם דרכים רבות להישאר פעיל על ידי משחקים, פעילויות ספורטיביות, מטלות פיזיות ופעילויות שונות. אתם יכולים אפילו לנסות להשתמש באפליקציות לטלפון הנייד שעוזרות לילדים ובני נוער לרכוש כישורים של שליטה וביקורת עצמית.

במידה וילדכם מתקשה להתיישב להכין שיעורי בית או לאכול ארוחת ערב, מצאו רוטינה קבועה שילדכם יעשה במשך 5-10 דקות לפני שהוא מתחיל בפעילות. תפזורת, תשבצים, פאזלים ומשחקי קלפים עשויים להתאים לשם כך.

כמו כן, אם אתם חושבים שילדכם עלול לסבול מהפרעת קשב וריכוז, ישנם צעדים שאתם יכולים וצריכים לנקוט כדי לגלות זאת.

השלב הראשון הוא להכיר סימנים נוספים של ADHD ולנהל רישום של ההתנהגויות שאתם רואים. זכרו כי היפראקטיביות יכולה לאתגר את כל בני המשפחה, כמו גם את המורים בבית הספר.

הדבר הכי חשוב שאתם יכולים לעשות הוא לעזור לילדכם לא להרגיש רע או להתבייש בגלל התנהגותו. הסבירו לילדכם שהבעיה שהוא חווה נפוצה ושההיפראקטיביות תשתפר עם הזמן בעזרת תמיכה מקצועית.

היפראקטיביות אצל מתבגרים בגיל ההתבגרות

בני נוער הסובלים מהפרעת קשב וריכוז כבר לא קופצים על רהיטים או מתרוצצים ברחבי הכתה, אך אין משמעות הדבר שההיפראקטיביות שלהם נעלמה לחלוטין. במרבית המקרים, תסמינים של ADHD נמשכים גם בשנות העשרה וכמבוגרים, אך לעיתים היא מתבטאת בדרך אחרת.

האופן בו תסמינים של הפרעת קשב וריכוז המופיעים בילדות עשויים לפגוע גם בשנות העשרה של חיינו, תלוי מאוד בילד ובתסמינים הספציפיים שהוא חווה.

מרבית הילדים הסובלים מ-ADHD ימשיכו להיאבק בחוסר תשומת לב גם בגיל העשרה וכמבוגרים. כמו כן, ילדים שגילו אימפולסיביות בילדותם, סביר שימשיכו להפגין זאת גם בהמשך.

לעומת זאת, היפראקטיביות נוטה להיות שונה מיתר התסמינים של ADHD, כאשר רוב הילדים שהיו היפראקטיביים בילדותם כבר לא יהיו כאלה כבני נוער. יחד עם זאת, אם ההיפראקטיביות תמשיך להופיע, היא צפויה להיראות בדרכים שונות מכפי שהייתה בגילאים צעירים יותר.

היפראקטיביות, הפרעת קשב וריכוז ומה שביניהן

מחקרים מראים שחלקים מסוימים במוח פחות פעילים ומתפתחים לאט יותר אצל ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז. בין היתר, מדובר על האונה הקדמית אשר אחראית על התפקודים הניהוליים, כאשר ויסות עצמי הוא אחד מאותן מיומנויות.

ילדים המאובחנים עם ADHD נוטים לוויסות עצמי לקוי, מה שמקשה עליהם לשלוט בהתנהגות ההיפראקטיבית שלהם. יחד עם זאת, ככל שהם מתבגרים, האונה הקדמית גם כן מתבגרת ומסוגלת לתפקד בצורה יעילה יותר מבעבר.

בני נוער עם הפרעת קשב וריכוז יכולים לעשות שימוש בכישורים הביצועיים החזקים שלהם כדי לעזור לעצמם לנהל חלק מהתסמינים שהם חווים.

מתבגרים רבים מדווחים שקל להם יותר לשלוט או להפנות מחדש את הצורך שלהם בתנועה מתמדת מאשר בילדותם, כך שבעוד חלק מהילדים שסבלו מהיפראקטיביות עשויים להרגיש זאת בהמשך, היא פחות מורגשת מאשר תסמינים אחרים.

היפראקטיביות אצל ילדים

היפראקטיביות: תסמינים נוספים אצל בני נוער

בני נוער עם היפראקטיביות עדיין מגלים צורך לנוע כל הזמן ולעיתים קרובות הם צריכים להשקיע מאמץ רב כדי לבקר את עצמם.

לדוגמא, ייתכן שאולי הם לא יצטרכו לקום מהכיסא במהלך שיעור בבית הספר, אך כן יצטרכו לקום ממקומם באולם הקולנוע כדי להתנועע.

ילדים ומתבגרים המתמודדים עם היפראקטיביות עשויים:

• לטלטל ולהקיש ברגליהם
• להיראות מתוסכלים או חסרי סבלנות כשכולם יושבים בנחת
• להתקשות להישאר במקום תוך כדי הכנת מטלות אקדמיות
• להפסיק שיחות או לא להקשיב כשאנשים אחרים מדברים אליהם
• לדבר ללא הפסקה מבלי לשים לב למה קורה סביבם וכיצד אנשים מגיבים
• לגעת או להרים ללא הרף דברים בחנויות או בבתים של אנשים אחרים
• להישאר ערים עד שעות מאוחרות בלילה, כך שלאחר מכן הם נראים מותשים במהלך היום

דרכי התמודדות עם ילד היפראקטיבי

בני נוער בעלי עודף אנרגיה צריכים למקד את האנרגיה הזו במשהו, כך שלעיתים קרובות הם נמשכים לפעילויות בסיכון גבוה יותר מאחרות, כמו ספורט אתגרי. זו אינה בעיה העומדת בפני עצמה ולמעשה מתבגרים רבים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז מקדישים תשומת לב רבה לעניין הבטיחות בזמן שהם מבצעים פעילויות אלו.

יחד עם זאת, ילדים אחרים עשויים שלא לנקוט אפילו באמצעי זהירות פשוטים ובסיסיים. זה נכון במיוחד אם ילדכם סובל מאימפולסיביות. לכן, חשוב במיוחד שהפעילויות המסוכנות שהם מבצעים יהיו תחת הכשרה, פיקוח ואמצעי הגנה נאותים שיצמצמו את הסיכון של ילדכם להיפגע.

בנוסף, בני נוער עם ADHD הם לרוב בעלי כישורי תכנון ויכולת שיפוט ירודים. קיום שיחה מראש על סיכונים ותוצאות אפשריות יכולה לעזור, וכך גם טיפול בהפרעת קשב וריכוז יכול להיות יעיל עבור ילדכם.

תסמינים של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אצל ילדים ומתבגרים
נגן וידאו

טיפול בהיפראקטיביות – סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בהיפראקטיביות נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, מתבגרים ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית .

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהיפראקטיביות בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז ללא תרופות
טיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז ללא תרופות כמו ריטלין

הפרעת קשב וריכוז הופכת שכיחה יותר ויותר בקרב ילדים ומתבגרים, וכך הטיפול בה הופך נדרש יותר. לעומת תרופות כמו ריטלין, טיפול טבעי בהפרעות קשב יכול להוביל להתמודדות טובה יותר עם התסמינים, ללא תופעות לוואי ובאופן מוצלח גם לטווח הרחוק.

המדריך המלא >>
תרופות להפרעות קשב וריכוז
תרופות להפרעות קשב וריכוז: המדריך המלא על טיפול תרופתי

אחד הפתרונות הרווחים במסגרת הטיפולים בהפרעות קשב וריכוז הוא תרופות ממריצות או לא-ממריצות. תרופות אלה משפיעות על מערכת העצבים ומשפרות מיקוד, רוגע וריכוז. אך לצד היתרונות, חשוב להכיר את החסרונות הנרחבים שלהן על אורח החיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: