דיכאון אחרי לידה: תסמינים, אבחון וטיפול בדיכאון לאחר לידה

מה זה דיכאון אחרי לידה?

דיכאון אחרי לידה הינו הפרעה נפשית הפוגעת בנשים לאחר לידה. בעוד חלק ניכר מהנשים חשות דכדוך בהריון או במשך מספר שבועות אחרי לידה, דיכאון לאחר לידה מלווה בתחושות של עצב, בדידות, חוסר ערך, חוסר שקט וחרדה הנמשכות זמן ממושך הרבה יותר ממספר שבועות בודדים.

בסיום תקופת ההריון ולאחר לידת התינוק, נשים וגברים רבים נאלצים להתמודד עם שינויים קיצוניים במצב הרוח, כאשר רגע אחד הם מאושרים עד השמיים וברגע שאחרי הם עשויים להתחיל לבכות.

כמו כן, סימנים שכיחים של דיכאון אחרי לידה כוללים תחושת דיכאון כללית, קושי בקשב וריכוז, חוסר תיאבון ונדודי שינה קשים, כשאלו צפויים להתגלות תוך מספר ימים לאחר הלידה ולהימשך מספר ימים.

במידה ואתם הורים טריים אשר חווים את אחד או יותר מהתסמינים הנפוצים של דיכאון לאחר לידה, ייתכן כי הם ילכו ויתפתחו לכדי הפרעה נפשית חמורה ומורכבת יותר לטיפול. יחד עם זאת, במרבית המקרים, תחושת הדכדוך ורמת החרדה הגבוהה המלווות גברים ונשים אחרי לידה בדרך כלל נעלמות תוך שבוע עד שבועיים מיום הולדת התינוק.

דיכאון אחרי לידה

דיכאון אחרי לידה: תסמינים וסימני אזהרה

אנשים המתמודדים עם דיכאון אחרי לידה עלולים לחוות טווח רחב של תסמינים המשפיעים באופן ניכר על איכות החיים. באופן כללי, סימנים לדיכאון לאחר לידה כוללים:

• עצבות כרונית
• תחושת דכדוך מתמשכת
• בכי על בסיס יום יומי
• חוסר מנוחה
• עצבנות
מתח נפשי מתמשך
• חרדה
• איבוד עניין או הנאה מהחיים
• חוסר תיאבון
• היעדר מוטיבציה לביצוע מטלות יום יומיות
הפרעות שינה
• תחושת אשמה
• שינויים קיצוניים ולא מוסברים במשקל הגוף
• הרגשה שאין למה לחיות
חוסר ערך עצמי
• גילוי עניין מועט מאוד בתינוק שזה עתה נולד

אף על פי שנשים רבות חוות דיכאון או חרדה מיד לאחר הלידה, חלק מהנשים מתחילות לגלות סימנים של דיכאון רק אחרי מספר שבועות או חודשים מיום לידת התינוק, כך שדיכאון המתפתח עד חצי שנה מיום הלידה עשוי להיחשב כדיכאון אחרי לידה.

יש לציין, כי במקרים נדירים יחסית, נשים עלולות לפתח הפרעה נפשית חמורה יותר המכונה פסיכוזה אחרי לידה – מה שמוביל גם למחשבות על פגיעה עצמית או פגיעה בתינוק ומצריך התערבות מקצועית מיידית.

הגורמים המדויקים להתפתחותם של דיכאון, דכדוך או פסיכוזה אחרי לידה אינה ידועים בבירור, אולם רמות ההורמונים המשתנות לפני, במהלך ומיד לאחר הלידה עשויות לייצר שינויים כימיים במוח האנושי המשפיעים באופן ישיר על מצבם הנפשי של הורים טריים.

מלבד שינויים אלו, גורמי סיכון ידועים נוספים הינם:

• התמודדות עם דיכאון לאחר לידה או סוג אחר של דיכאון בעבר
• תסמונת קדם וסתית (PMS)
• מערכת יחסים זוגית מורכבת או מלחיצה במיוחד
• היעדר תמיכה מספקת מצד בני משפחה וחברים
• אירועי חיים מלחיצים המתרחשים במהלך או אחרי ההריון, כמו גילוי של מחלה קשה, לידה מוקדמת או לידה קשה

דיכאון לאחר לידה: אבחון וגורמי סיכון

במידה והנכם חושדים שאתם סובלים מדיכאון לפני או לאחר לידה, הצעד הראשון שעליכם לנקוט בו הוא פנייה לרופא המטפל בכם כדי לשוחח איתו על התסמינים שאתם חווים והרגשות שאתם חשים בתקופה האחרונה.

בנוסף, הרופא יבדוק איתכם כמה זמן נמשך הדיכאון או הדכדוך, יבקש מכם למלא שאלוני דיווח עצמי ויפנה אתכם לביצוע בדיקות דם, בעיקר על מנת לבדוק את רמת ההורמונים השונים.

חשוב לציין, כי לא ניתן למנוע או להימנע מדיכאון מסוג זה, אולם אם ידוע לכם כי אתם בעלי היסטוריה משפחתית או אישית של דיכאון אחרי לידה משום שזהו אינו ההריון הראשון שלכם, באפשרותכם להתכונן לקראת העתיד לבוא, כאשר ההכנה צריכה להתמקד בחיזוק ושמירה על הבריאות הנפשית והגופנית כאחד.

לדוגמא, הקפידו לאכול בריא במהלך ההריון, עסקו בפעילות גופנית, למדו שיטות טיפול עצמי להפחתת חרדה, המעיטו בצריכת אלכוהול וקפאין, קבלו החלטות התואמות את אורח החיים הבריא שלכם ואל תהססו לפנות לרופא שלכם בשלב מוקדם או מאוחר של ההריון אם עולות בכם חששות לגבי התפתחותו של דיכאון – מה שיאפשר לכם לקבל אבחנה מקצועית מדויקת, טיפול יעיל ומעקב אחר מצבכם הרגשי.

דיכאון אחרי לידה אצל גברים

דרכי התמודדות עם דיכאון אחרי לידה

בדיוק כמו בסוגים אחרים של הפרעות דיכאוניות, טיפול בדיכאון אחרי לידה יכול להתבצע על ידי תמיכה מהסביבה הקרובה, סוגים שונים של פסיכותרפיה ותרופות נגד דיכאון, כשלעיתים קרובות יש צורך בשילוב של מספר שיטות כדי להבטיח שמטופלים יפיקו את מירב התועלת מאפשרויות הטיפול השונות.

בשל כך, חשוב לשוחח עם הרופא המטפל בכם ולשקול יחד מהם הטיפולים המומלצים עבורכם, שכן אם אתם מתמודדים עם מחשבות על פגיעה בעצמכם או בתינוק, יש לפנות לקבלת עזרה מקצועית באופן מיידי.

כמו כן, נשים מניקות נדרשות לדבר עם הרופא על היתרונות והסיכונים הכרוכים בנטילת תרופות נגד דיכאון ולבדוק אילו תרופות בטוחות לנטילה במהלך תקופת ההנקה.

בעת פגישתכם עם הרופא, תוכלו לשאול את כל השאלות המקצועיות שברשותכם, כגון:

• האם תצטרכו לנטול תרופות נגד דיכאון למשך כל החיים?
• האם ישנן תופעות לוואי כשמחליטים להפחית את המינון או להפסיק את הטיפול התרופתי?
• כיצד תדעו אם התרופה עוזרת לכם להרגיש טוב יותר או שהשינוי קורה באופן טבעי?
• האם תחוו דיכאון לאחר לידה גם בלידות הבאות?
• לאן עליכם לפנות אם אתם חושבים על התאבדות או פגיעה גופנית בתינוק שלכם?

דיכאון בהריון

שיטות טיפול בדיכאון לאחר לידה

תחושת דיכאון, דכדוך או חרדה אחרי לידה אינה מעידה על כך שאתם אנשים רעים, שעשיתם משהו לא בסדר או שהבאתם את זה על עצמכם.

במידה ונולד לכם תינוק לאחרונה ומאז אתם חשים עצובים, חולים, מפוחדים, מבוהלים, עצבניים או עייפים במיוחד ואתם מתמודדים עם התסמינים הרבים שתוארו לעיל, זכרו שישנן שיטות טיפול רגשי בהן תוכלו להיעזר כדי להתגבר על דיכאון לאחר לידה.

בנוסף, מכיוון שאינכם מאבדים את דעתכם או משתגעים ואין סיבה שתרגישו רע עם עצמכם, ישנן מספר פעולות בהן תוכלו לנקוט כדי להפחית את חומרת ותדירות התסמינים המלווים גברים ונשים הסובלים מדיכאון לאחר לידה:

• מצאו אדם קרוב שאיתו תוכלו לדבר על מצבכם ותרגישו בנוח לשתף ברגשותיכם.

• גייסו אנשים שיכולים לעזור לכם בטיפול בתינוק, במטלות הבית וסידורים חשובים, שכן תמיכה משפחתית וחברתית תאפשר לכם זמן בו תוכלו להיות עם עצמכם ולנוח.

• הקדישו זמן לעצמכם מדי יום ונסו לקרוא, להתאמן, לעשות אמבטיה ולתרגל מדיטציה כדי להטיב עם מצבכם הבריאותי.

• נהלו יומן יומי אישי בו תרשמו את הרגשות והמחשבות שלכם על מנת לסייע בשחרור החששות והתסכולים שאתם חווים במהלך היום. ברגע שתתחילו להרגיש טוב יותר עם עצמכם, תוכלו לחזור ולקרוא שוב את היומן – מה שתורם לשימור ההרגשה החיובית והאופטימית.

• הרשו לעצמכם לחגוג הישגים קטנים אך משמעותיים, לכן גם אם אתם מצליחים לעשות רק צעד אחד מדי יום, זכרו שזה צעד נוסף בכיוון הנכון. יחד עם זאת, ייתכן ויהיו ימים שלא תהיו מסוגלים לעשות שום דבר ונסו לא לכעוס או להאשים את עצמכם בימים אלה.

• מותר לכם להרגיש מבוהלים מדי פעם, שכן לידה מביאה עמה שינויים רבים והורות היא דבר מאתגר ומורכב.

• לא מצופה מכם כהורים לפני או אחרי לידה להיות גיבורי על, אלא להיות הורים כנים עם עצמכם לגבי מה שאתם יכולים או לא יכולים לעשות ולבקש מאנשים אחרים עזרה כשהינכם זקוקים לה. בהתאם לצורך, באפשרותכם להשתתף בקבוצת תמיכה להורים המאובחנים עם דיכאון לאחר לידה ולשוחח עם הרופא המטפל בכם על הרגשות השליליים שאתם חשים מעת לעת.

תסמינים של דיכאון - סימפטומים וסימנים של דיכאון

טיפול בדיכאון אחרי לידה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בדיכאון אחרי לידה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בדיכאון אחרי לידה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

איך להתמודד עם דיכאון
איך להתמודד עם דיכאון? המדריך המלא על התמודדות עם דיכאון

דיכאון הינו הפרעת מצב רוח המלווה בעצב ואובדן עניין בדברים שהאדם נהנה מהם בעבר. דיכאון מתאר קושי מתמשך, לא זמני, השכיח בקרב נשים כמעט פי שתיים מאשר בקרב גברים ומלווה ברגשות אשם או חוסר ערך וקושי להתרכז או לקבל החלטות.

איך לצאת מדיכאון
איך לצאת מדיכאון מהר ולהתחיל חיים חדשים? המדריך המלא

ישנן דרכים רבות לצאת מדיכאון – טיפולים רגשיים, טיפול תרופתי וגם לא מעט שינויים שניתן להחיל באופן מיידי באורח החיים. לכולן יש פוטנציאל להשפיע באופן חיובי על הרווחה הנפשית של המתמודדים עם דיכאון וחשוב לתת להן הזדמנות מלאה.

טיפול בדיכאון
טיפול בדיכאון: תסמינים, שיטות ודרכי טיפול פסיכולוגי בדיכאון

ישנן מספר דרכים יעילות לטפל בדיכאון – טיפול רגשי, טיפול תרופתי וגם טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח החיים. לרוב מומלץ לשלב לפחות 2 מדרכי הטיפול ולתת לתהליך להוכיח את עצמו, כך שיהיה ניתן לחזור לתפקוד מלא ולחיים טובים, מספקים ומאוזנים.