דיכאון עונתי: תסמינים ודרכי טיפול בדיכאון חורף או דיכאון קיץ

מה זה דיכאון עונתי?

הפרעה רגשית עונתית הינה סוג של דיכאון שבא והולך עם חילופי עונות. במרבית המקרים, דיכאון עונתי מתפתח בתחילת הסתיו ונמשך לאורך כל החורף, כשהתסמינים הנפשיים והגופניים צפויים לחלוף עם בוא האביב.

מכיוון שדיכאון חורף קשור בעיקר לירידה בכמות שעות האור וחוסר איזון כימי במוח האנושי, תהליך של טיפול מקצועי יעיל יכלול טיפול באור (פוטותרפיה), טיפול התנהגותי ותרופות נגד דיכאון.

דיכאון עונתי מסווג במדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5) כהפרעת מצב רוח המופיעה בדרך כלל בחודשי החורף, אם כי ישנם מצבים נדירים יחסית בהם אנשים מאובחנים עם דיכאון קיץ.

למעשה, אדם הסובל מהפרעה רגשית עונתית חווה תסמינים הדומים לאלו של דיכאון קליני באותה תקופה מדי שנה, אולם הם נעלמים מיד עם סיום העונה הבעייתית.

חשוב לציין, כי דיכאון חורף אינו רק להרגיש עצובים משום שאינכם אוהבים חורף או שמזג האוויר אינו לרוחכם, אלא מדובר בהפרעה נפשית המעוררת סימפטומים גופניים ונפשיים קשים של דיכאון.

בשל כך, ייתכן והגורמים של הפרעה זו הינם ביולוגיים והטיפולים המומלצים כדי לחוש הטבה במצב כוללים, כאמור, שילוב של טיפול רגשי בדיכאון, תרופות מרשם וטיפול באור (פוטותרפיה).

דיכאון עונתי

דיכאון עונתי: סוגי הפרעה רגשית עונתית

כאמור, מרבית האנשים המתמודדים עם דיכאון עונתי מדי שנה חווים דיכאון חורף, המתחיל לתת את אותותיו בתקופת הסתיו והולך ומתעצם כשמגיע החורף. לאחר מכן, כשמתחיל האביב, לרוב התסמינים נעלמים מעצמם עד חודשי הסתיו בשנה הבאה. באופן כללי, הגורמים המרכזיים של סוג דיכאון עונתי זה הינם האור הנמוך ומזג האוויר הקר יותר בעונות אלו.

לעומת הפרעה רגשית עונתית המתפתחת לקראת החורף, דיכאון קיץ נחשב לנדיר הרבה יותר בקרב האוכלוסייה הכללית והתסמינים הנלווים לו מתחילים בדרך כלל עם בוא האביב, נמשכים ומתעצמים לאורך חודשי הקיץ ונעלמים כלא היו באופן טבעי כשמגיע הסתיו.

למרות ההבדל בעונות השנה, הסימפטומים הנלווים לשני סוגי הדיכאון העונתי די זהים וכך גם שיטות הטיפול בהם.

אנשים המאובחנים עם הפרעה דו-קוטבית, סוג של הפרעת מצב רוח המאופיינת באפיזודות מחזוריות של דיכאון ומאניה, עלולים להתמודד גם כן עם תסמינים הדומים עד זהים לאלו של דיכאון עונתי.

אף על פי שהפרעה דו-קוטבית אינה הפרעה רגשית עונתית, התסמינים יכולים להיות עונתיים, כך שבחודשי האביב והקיץ האדם חווה יותר אפיזודות של מאניה ובחודשי הסתיו והחורף הוא חווה יותר אפיזודות של דיכאון.

תסמינים של דיכאון קיץ או חורף

בעת שמדובר בדיכאון חורף מאובחן, הכוונה למצב חמור הרבה יותר מאשר רק תחושת עצבות בחודשי החורף, לכן חשוב להתייחס למצב נפשי זה כבעיה בריאותית אמיתית ומשמעותית הראויה להתייחסות מקצועית הולמת.

יתרה מכך, כ-5% מהמבוגרים בעולם סובלים מהפרעה רגשית עונתית וכ-20% מבני האדם עלולים לחוות מידה מסוימת של דיכאון עונתי מדי שנה לאורך כל חייהם, כאשר הפרעה דיכאונית זו נפוצה יותר בקרב נשים מאשר גברים ונפוצה פחות בקרב ילדים ובני נוער מאשר מבוגרים.

בדיוק כמו הפרעות מצב רוח ודיכאון קליני, ניתן לאבחן דיכאון חורף באופן מקצועי. בתחילת תהליך האבחון, רופא הילדים או המשפחה יפנה אתכם לביצוע בדיקות גופניות ובדיקות דם על מנת לשלול מחלות או בעיות גופניים ורק לאחר מכן תופנו לביצוע אבחון פסיכולוגי או אבחון פסיכודיאגנוסטי כדי לקבוע האם אתם סובלים מהפרעה נפשית.

התסמינים השכיחים ביותר של דיכאון חורף אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים כוללים את התסמינים המוכרים של דיכאון קליני בשילוב עם תסמינים הייחודים להתמודדות עם דיכאון חורף, כגון:

• תחושת עצבות ברוב ימי השבוע ושעות היום
• חוסר עניין בפעילויות שהסבו הנאה בעבר
• רמת אנרגיה נמוכה
בעיות שינה קשות
• עייפות כרונית

דיכאון עונתי מאופיין גם בסימפטומים הבאים:

• שינויים בתיאבון או בהרגלי התזונה
• עלייה או ירידה קיצונית במשקל הגוף
בעיות קשב וריכוז
• קושי בקבלת החלטות וביצוע משימות
• תחושה כללית של חוסר תקווה
מחשבות אובדניות
• אשמה וחוסר ערך
• התקפי זעם וכעס
התמכרות למאכלים עתירי סוכר או פחמימות
• הימנעות ממצבים חברתיים

בנוסף, בעוד אנשים עם דיכאון חורף נוטים יותר למאכלים מתוקים, לעלייה במשקל ולעייפות מתמשכת, אלו הסובלים מדיכאון קיץ מגלים יותר נדודי שינה כרוניים, אובדן תיאבון, ירידה במשקל ורמת חרדה גבוהה.

דיכאון חורף

גורמים אפשריים להתפתחותו של דיכאון עונתי

בדומה להפרעות נפשיות אחרות, אין גורם אחד ויחיד להתפתחותו של דיכאון חורף, אולם הוא קשור בוודאות לשינויים בעונות השנה ומתגלה אצל אנשים בעלי מאפיינים מסוימים.

לדוגמא, אנשי המקצוע מניחים כי מוליכים עצביים, מולקולות העוברות בין תאי עצב לתאי מטרה, משחקים תפקיד מרכזי בסוגי דיכאון שונים, כשסרוטונין מסייע בוויסות מצבי רוח ורמתו עלולה לפחות כשיורדת כמות אור השמש.

כמו כן, מחקרים מצאו קשר בין רמת מלטונין להפרעה רגשית עונתית, כך שאנשים עם דיכאון עונתי מייצרים רמות גבוהות יותר של מלטונין בתקופת החורף – מה שגורם להם להרגיש עייפים יותר בעונה זו של השנה.

מלבד גורמים אלו, מחקר מסוים גילה כי חוסר ויטמין די עשוי לעורר את הופעתם של תסמיני דיכאון חורף, כשהמחסור בחשיפה לשמש מצריך התייחסות הולמת. היסטוריה משפחתית של הפרעות דיכאוניות או הפרעה דו-קוטבית מהווה גם כן גורם סיכון מרכזי של דיכאון מסוגים שונים.

מעבר לכך, אנשים רבים המאובחנים עם דיכאון חורף או קיץ מאובחנים עם תחלואה כפולה וסובלים במקביל מתסמינים של התמכרות לתרופות מרשם, אלכוהול או סמים, כשלעיתים קרובות השימוש המופרז בחומרים מסוכנים מעצים תחושות קיימות של דיכאון, כמו גם מעורר מחשבות אובדניות, בעיות חברתית, הפרעות אכילה או הפרעות חרדה.

דיכאון קיץ

דרכי התמודדות עם דיכאון חורף או קיץ

מכיוון שניתן לטפל ביעילות רבה בדיכאון חורף או קיץ, רוב הילדים, בני הנוער והמבוגרים המאובחנים עם הפרעה זו אשר פונים לטיפול מקצועי חווים הקלה בחומרת ותדירות התסמינים יחסית מהר, כאשר תהליך הטיפול בדרך כלל כולל שילוב של פסיכותרפיה ותרופות מרשם.

למשל, בעזרת טיפול התנהגותי, מטופלים לומדים כיצד לנהל את הסימפטומים שלהם, להכיר ולשנות דפוסי חשיבה שליליים וכן לפתח אסטרטגיות התמודדות יעילות יותר עם השינויים שהם חווים במצב הרוח בהתאם לעונות השנה.

אף על פי שקיימים סוגים רבים של תרופות נגד דיכאון, מרבית המטופלים נעזרים במעכבי קליטה חוזרת בררניים של סרוטונין (SSRI), כשייתכן כי יהיה צורך במספר שבועות עד שניתן יהיה לקבוע האם תרופה מסוימת משפיעה כהלכה על האדם או שנדרש לנסות תרופה או תרופות אחרות כדי להפיק את מירב התועלת מהטיפול עם מינימום תופעות לוואי.

מלבד טיפול נפשי ותרופות, באפשרותכם לפנות לטיפול באור (פוטותרפיה), שכן האור הנמוך בתקופת החורף מהווה אחד מהגורמים המרכזיים להתפתחותו של דיכאון עונתי וחשיפה מבוקרת לאור יכולה להועיל ביותר.

באופן כללי, טיפול באור נעשה בביתו של המטופל על ידי שימוש במכשיר הנקרא תיבת אור המחקה אור טבעי, זאת לפרקי זמן משתנים ובאופן הדרגתי, לאחר קבלת הדרכה מגורם מוסמך.

במקביל, חשוב לעקוב אחר מצב הרוח ולהקפיד על תזונה בריאה ומאוזנת, פעילות גופנית קבועה, סביבה חיובית ולא רעילה, מספיק שעות שינה והשתתפות בפעילויות חברתיות חיוביות.

תסמינים של דיכאון - סימפטומים וסימנים של דיכאון

טיפול בדיכאון עונתי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בדיכאון עונתי נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופלים מרגישים בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים להם ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בדיכאון עונתי בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

איך להתמודד עם דיכאון
איך להתמודד עם דיכאון? המדריך המלא על התמודדות עם דיכאון

דיכאון הינו הפרעת מצב רוח המלווה בעצב ואובדן עניין בדברים שהאדם נהנה מהם בעבר. דיכאון מתאר קושי מתמשך, לא זמני, השכיח בקרב נשים כמעט פי שתיים מאשר בקרב גברים ומלווה ברגשות אשם או חוסר ערך וקושי להתרכז או לקבל החלטות.

איך לצאת מדיכאון
איך לצאת מדיכאון מהר ולהתחיל חיים חדשים? המדריך המלא

ישנן דרכים רבות לצאת מדיכאון – טיפולים רגשיים, טיפול תרופתי וגם לא מעט שינויים שניתן להחיל באופן מיידי באורח החיים. לכולן יש פוטנציאל להשפיע באופן חיובי על הרווחה הנפשית של המתמודדים עם דיכאון וחשוב לתת להן הזדמנות מלאה.

טיפול בדיכאון
טיפול בדיכאון: תסמינים, שיטות ודרכי טיפול פסיכולוגי בדיכאון

ישנן מספר דרכים יעילות לטפל בדיכאון – טיפול רגשי, טיפול תרופתי וגם טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח החיים. לרוב מומלץ לשלב לפחות 2 מדרכי הטיפול ולתת לתהליך להוכיח את עצמו, כך שיהיה ניתן לחזור לתפקוד מלא ולחיים טובים, מספקים ומאוזנים.