דיסתימיה: תסמינים, אבחון וטיפול בדיכאון קל כרוני בתפקוד גבוה

דיסתימיה: מה זה דיכאון כרוני?

דיכאון קליני אינו הסוג היחיד של הפרעת דיכאון, שכן דיסתימיה, המכונה לעתים קרובות דיכאון כרוני או דיכאון מתמשך, הינה הפרעה נפשית הנכללת בסיווג של הפרעות דיכאוניות מתמשכות על פי המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5).

אף על פי שחומרת התסמינים של דיסתימיה (באנגלית: Dysthymia) נמוכה יותר מאשר דיכאון קליני, מדובר במצב נפשי מאתגר המשפיע באופן משמעותי על חייהם של ילדים, בני נוער ומבוגרים רבים ברחבי העולם.

אנשים המאובחנים עם דיסתימיה ודיכאון לרוב אינם חווים הקלה זמנית ספונטנית בעוצמת התסמינים, לכן האפשרות הטובה ביותר עבורם כדי להימנע מבעיות רגשיות ובעיות התנהגות במהלך חייהם תהיה לפנות לטיפול רגשי באופן מיידי בכל עת בה הם חווים תסמינים של דיסתימיה ללא תלות בעוצמתם.

בעוד הפרעות דיכאוניות הן בהכרח הפרעות נפשיות חמורות, הן לא תמיד משתקות, כאשר אלו הסובלים מדיסתימיה חווים את התסמינים המאפיינים דיכאון קליני, אולם בעוצמה בה ניתן ללמוד כיצד לנהל אותם באופן מיטבי. למעשה, דיסתימיה כרוכה בסימפטומים כרוניים של דיכאון קל הנמשכים מזה תקופה ארוכה ואינם מוגבלים בזמן.

במרבית המקרים, במהלך החודשים הראשונים בהם אנשים מפתחים דיסתימיה הם יכולים עדיין לעמוד ברוב או בכל התחייבויותיהם האישיות, המשפחתיות והכספיות.

במידה והם בוחרים שלא לשתף את בני משפחתם וחבריהם לגבי התפתחותו של דיכאון מתמשך, ייתכן כי אף אחד לא יחשוד שתחושת עצבות כרונית השתלטה על חייהם. יתרה מזאת, תסמינים של דיכאון קל עשויים להיראות להם כתסמינים של בעיה נפשית או גופנית אחרת לגמרי.

דיסתימיה

סימנים לדיכאון קל: טווח רחב של תסמינים

כאמור, סימנים לדיכאון קל עשויים להופיע במהלך החודשים הראשונים של התפתחותה של דיסתימיה אצל ילדים ומבוגרים, אולם ככל שחולף הזמן, התסמינים צפויים להמשיך להתעצם עד לרמה בה האדם אינו מוצא אושר וסיפוק בחייו בשל תחושת הריקנות וחוסר המשמעות הכרוכה בדיכאון כרוני.

כמו כן, במצבים בהם הבעיה אינה זוכה למענה למקצועי הולם, אנשים המאובחנים עם הפרעת דיכאון מתמשך עלולים לסבול מטווח רחב של הפרעות שילוו אותם בהמשך חייהם.

מחקרים מקיפים שנערכו בשנים האחרונות גילו כי כ-7.5% מאוכלוסיית המבוגרים בעולם סובלים או סבלו בשלב כלשהו של חייהם מדיכאון קליני, כך שמדובר בהפרעה נפשית שכיחה יחסית ומוכרת בקרב האוכלוסייה הכללית.

יחד עם זאת, מרבית האנשים שאינם אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש אינם מודעים לקיומה של הפרעת דיכאון בתפקוד גבוה המכונה דיסתימיה.

אף על פי שדיסתימיה אינה נפוצה באוכלוסייה כמו דיכאון קליני, מחקרים מצאו כי כ-3% מאוכלוסיית המבוגרים בעולם מתמודדים עם תסמינים העומדים בקריטריונים של אבחון דיסתימיה על פי ה-DSM-5.

בנוסף, נמצא כי אנשים המאובחנים עם דיכאון בתפקוד גבוה נוטים שלא לפנות לקבלת טיפול בדיכאון ועושים זאת רק בכ-60% מהפעמים בהם מומלץ שיעשו כן. מכיוון שהתסמינים הולכים ומתעצמים כשאינם זוכים למענה מקצועי הולם, צפויה החמרה משמעותית במצבם הנפשי ככל שלא יטפלו בבעיה.

דיכאון כרוני: תסמינים הנמשכים תקופה ארוכה

תסמינים רבים של דיסתימיה דומים עד זהים לאלו של דיכאון קליני, אם כי חומרתם פחותה באופן ניכר.

למרות זאת, ילדים ומבוגרים המפתחים דיכאון כרוני בדרך כלל יבחינו מהר מאוד שהם מתמודדים עם עצבות כרונית או שבני משפחתם וחבריהם הקרובים ישימו לב שהתרחשו בתקופה האחרונה שינויים קלים בהתנהגות של יקיריהם.

תסמינים של דיכאון קל כוללים:

• רמת מוטיבציה נמוכה
• חוסר אנרגיה
• תגובות רגשיות מעומעמות
• חוסר יכולת להנות מפעילויות שהסבו הנאה בעבר
• ניתוק מתמשך מבני משפחה וחברים קרובים
הפרעות אכילה
• הערכה עצמית נמוכה
• חרדה מתמשכת
• פסימיות כללית לגבי העתיד
• בעיות שינה
סיוטים בלילה
• בעיות זיכרון
• בעיות קשב וריכוז
• דחיינות
• חוסר יכולת להתחיל ולהשלים משימות
התנהגות אימפולסיבית המאופיינת בשינויים ספונטניים במערכות יחסים או במקום העבודה

בנוסף, דיסתימיה כרוכה בתחושה תמידית של אי נוחות וריקנות, הן במצבים בהם הסימפטומים הולכים ומחמירים ככל שחולף הזמן והן במקרים בהם התסמינים נותרים באותה העוצמה למשך כל הזמן.

מעבר לכך, תסמינים של דיכאון כרוני כמעט תמיד נמשכים תקופה ארוכה יותר מאשר אלו של דיכאון קליני, לכן קיימת חשיבות מרבית לפנייה לקבלת טיפול בדיסתימיה בשלב מוקדם ככל הניתן.

דיכאון כרוני

דיסתימיה: אבחון דיכאון בתפקוד גבוה

דיסתימיה, בדומה להפרעות דיכאוניות מתמשכות נוספות, מאובחנת על ידי פסיכיאטר ילדים או מבוגרים המומחים בבריאות הנפש, כאשר האבחנה המקצועית ניתנת על בסיס עמידה בקריטריונים המפורטים היטב במדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5) וביצוע הערכה מקיפה על מנת להבין לעומק את מצבו הנפשי והרגשי הנוכחי של הילד או המבוגר.

לדוגמא, קריטריון מרכזי לצורך אבחון דיסתימיה הינו דיווח על שניים או יותר מהתסמינים הבאים:

• תחושת ייאוש
• ריקנות וחוסר תקווה
הערכה עצמית נמוכה
• רגשות מתמשכים של ספק עצמי
• שינויים במשקל הגוף, בתאבון ובהרגלי האכילה
קשיים בקשב וריכוז
• שינויים בהרגלי השינה
• מצב רוח ירוד
• עצבנות כרונית
התפרצויות זעם
• קושי וחוסר עקביות בקבלת החלטות

דיכאון בתפקוד גבוה עשוי להיות כמעט בלתי אפשרי לאבחון עצמי ואנשי מקצוע מוסמכים נדרשים לסמוך על דיווחם המפורט והכנה של ילדים ומבוגרים הפונים לאבחון כדי לבצע אבחנה מבדלת מדויקת.

מכיוון שדיסתימיה מאופיינת בתסמינים של דיכאון, אך השפעותיה השליליות על תפקודם של אנשים אינן משתקות כמו במצב של דיכאון קליני, לעתים קרובות יהיה קשה לסובבים אותם להבחין בקיומה של ההפרעה בשלביה הראשונים.

בשל כך, מתן אבחנה מקצועית של דיסתימיה לפי DSM-5 יתבצע רק במידה והתסמינים נמשכים לכל הפחות שנתיים ברציפות וללא אפיזודות נטולות תסמינים שנמשכו יותר מחודשיים.

דיכאון מתמשך: גורמי סיכון מרכזיים

באופן כללי, ניתן לומר כי כל בני האדם נמצאים בסיכון להתמודד עם דיכאון כרוני, שכן כולם חווים בחייהם מעת לעת חוויות מבלבלות, מלחיצות, מאכזבות או טראומטיות. יחד עם זאת, קיים סיכוי רב יותר לפתח דיסתימיה במצבים בהם התחושות הקשות והמתמשכות שנגרמו עקב חוויות אלו אינן מטופלות בשלב מוקדם.

דיכאון בתפקוד גבוה שכיח במיוחד אצל ילדים ומבוגרים בעלי היסטוריה משפחתית של הפרעות דיכאוניות או הפרעות נפשיות אחרות משום שגורמים גנטיים מהווים מרכיב מרכזי בהתפתחותן. כמו כן, השפעות סביבתיות בתקופת הגיל הרך וגיל ההתבגרות נמצאו כגורם סיכון עיקרי לדיכאון מתמשך.

הסיכוי להתמודד עם תסמינים של דיסתימיה גובר באופן משמעותי אצל אנשים אשר חוו התעללות, טראומה או הזנחה מסוגים שונים בתקופת הילדות המוקדמת, אם כי חוויות טראומטיות בתקופת הבגרות גם כן עלולות להוביל להתפתחותן של הפרעות דיכאוניות מתמשכות או דיכאון קליני.

מלבד זאת, אורח חיים מלחיץ, עומס רגשי, משבר אישי ומאפייני אישיות שליליים, כגון חוסר ביטחון עצמי, הערכה עצמית נמוכה ופסימיות כללית נמצאו כגורמי סיכון אפשריים נוספים של דיסתימיה.

יש לציין, כי ילדים, מתבגרים ומבוגרים בעלי היסטוריה אישית של בעיות רגשיות ונפשיות, כמו הפרעות חרדה שונות, עשויים אף עם להתמודד בשלבים מסוימים של חייהם עם סימפטומים של דיכאון.

דיכאון מתמשך

מה ההבדל בין דיסתימיה לדיכאון?

מחקרים קליניים שנערכו ברחבי העולם מצאו כי קיים קשר הדוק בין הפרעות מצב רוח והפרעות חרדה, כאשר בעוד כ-70% מהאנשים המאובחנים עם דיסתימיה ודיכאון מתמודדים במקביל עם הפרעת חרדה, כ-60% מאלו המאובחנים עם הפרעות חרדה נאלצים להיאבק גם עם תסמינים של דיכאון קל.

יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי דיכאון וחרדה אינן ההפרעות היחידות שנמצאו קשורות אחת בשנייה, שכן גם הפרעות מצב רוח והפרעות אישיות עשויות לעתים קרובות להתקיים במקביל.

למעשה, מחקרים מסוימים גילו קשר הדוק בין דיכאון מתמשך והפרעות אישיות, כש-80% מהסובלים מדיסתימיה עונים על הקריטריונים של הפרעת אישיות אחת לפחות על פי DSM-5.

כמו כן, הקשר הרב ביותר נמצא בין הפרעת אישיות גבולית והפרעת אישיות דיכאונית ובין הפרעת דיכאון מתמשך, כש-25% מאלו המאובחנים עם דיסתימיה נמצאו כעונים על הקריטריונים של אחת משתי הפרעות אישיות אלו.

במקרים מסוימים, תיתכן גם חפיפה בין דיסתימיה ודיכאון קליני, אף על פי שמדובר בשתי הפרעות דיכאוניות נפרדות מבחינת סיווגן.

במצבים אלו, ילדים ומבוגרים המאובחנים עם דיסתימיה עלולים לפתח מספר קטן של תסמינים חמורים יותר המאפיינים דיכאון קליני – מה שעשוי להוביל לכך שהם יאובחנו בשלב מסוים עם דיכאון כפול, הנחשב למצב נפשי מורכב המצריך טיפול מקצועי אינטנסיבי ביותר.

דרכי טיפול בדיכאון קל

למרבה הצער, אנשים רבים לומדים לחיות עם דיסתימיה משום שהם עשויים לראות בדיכאון מתמשך כתוצאה בלתי נמנעת של חייהם האישיים או שהם משכנעים את עצמם כי שינויים מינוריים יעזרו להם להיפטר מתחושת הריקנות והעצבות הכרונית המלווה אותם מזה שנים ארוכות.

יחד עם זאת, חשוב לזכור כי דיכאון קל הוא מצב נפשי שכמעט ולעולם אינו נעלם ללא תהליך של טיפול פסיכולוגי אינטנסיבי.

במידה ואתם או ילדכם סובלים מדיכאון כרוני אך אינכם פונים לטיפול, ההפרעה תלך ותתעצם, תגביל את תפקודכם ותערער את שביעות רצונכם הכללית מהחיים, כמו גם תשחק את הערך העצמי והביטחון העצמי שלכם.

יתרה מכך, ללא טיפול בדיסתימיה, אנשים אינם מסוגלים לשמור על איזון רגשי ופסיכולוגי ומתקשים ללמוד, להתפתח, להגיע להישגים ולהצליח כפי יכולתם האמיתית.

הקושי של אנשים רבים עם דיכאון קל לפנות לקבלת עזרה מקצועית מונעת מהם לחיות חיים בריאים ומאושרים, זאת מכיוון שבדיוק כמו הפרעות דיכאוניות והפרעות מצב רוח אחרות, דיסתימיה מגיבה היטב לטיפול תרופתי, טיפול רגשי או שילוב של שניהם.

בהתאם לחומרת ההפרעה, לעתים יש צורך בטיפול במרפאת יום או באשפוז ממושך במוסד פסיכיאטרי על מנת להתגבר על הבעיה.

תסמינים של דיכאון - סימפטומים וסימנים של דיכאון

טיפול בדיסתימיה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בדיסתימיה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בדיסתימיה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

איך להתמודד עם דיכאון
איך להתמודד עם דיכאון? המדריך המלא על התמודדות עם דיכאון

דיכאון הינו הפרעת מצב רוח המלווה בעצב ואובדן עניין בדברים שהאדם נהנה מהם בעבר. דיכאון מתאר קושי מתמשך, לא זמני, השכיח בקרב נשים כמעט פי שתיים מאשר בקרב גברים ומלווה ברגשות אשם או חוסר ערך וקושי להתרכז או לקבל החלטות.

איך לצאת מדיכאון
איך לצאת מדיכאון מהר ולהתחיל חיים חדשים? המדריך המלא

ישנן דרכים רבות לצאת מדיכאון – טיפולים רגשיים, טיפול תרופתי וגם לא מעט שינויים שניתן להחיל באופן מיידי באורח החיים. לכולן יש פוטנציאל להשפיע באופן חיובי על הרווחה הנפשית של המתמודדים עם דיכאון וחשוב לתת להן הזדמנות מלאה.

טיפול בדיכאון
טיפול בדיכאון: תסמינים, שיטות ודרכי טיפול פסיכולוגי בדיכאון

ישנן מספר דרכים יעילות לטפל בדיכאון – טיפול רגשי, טיפול תרופתי וגם טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח החיים. לרוב מומלץ לשלב לפחות 2 מדרכי הטיפול ולתת לתהליך להוכיח את עצמו, כך שיהיה ניתן לחזור לתפקוד מלא ולחיים טובים, מספקים ומאוזנים.