מכון-דרור-לוגו

תפריט

פחד וחרדה: טיפול בסוגי פחדים נפוצים אצל ילדים או מבוגרים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה פחד?

במקרים בהם ילדים חווים פחדים ממצבים או דברים שמבוגרים אינם רואים בהם כמאיימים, לנסות להצחיק את הילד או לאלץ אותו להתמודד עם הפחד שלו עשוי רק להחמיר את מצבו הרגשי.

לעומת זאת, באפשרותכם לסייע לילדים על ידי כך שתתייחסו לפחדים ולחרדות שלהם באופן הולם, תעודדו אותם לדבר בפתיחות על רגשותיהם ותלמדו אותם לפחד ולהיזהר רק מסכנות ממשיות, כגון שריפה בבית מגוריכם או חציית כביש סואן במקום אסור.

בעוד פחדים נפוצים אלו יכולים להיות מועילים עבור ילדים ובני נוער משום שהחרדה מסייעת להגן עליהם מפני פגיעות מיותרות ולכן הורים רואים בהם כשימושיים, ילדים צעירים עלולים מעת לעת לפחד גם מסיטואציות שהוריהם אינם תוספים כמאיימות או מפחידות, כאשר סוגי פחדים אצל ילדים צפויים להשתנות ככל שהם מתבגרים.

לדוגמא, פחד מחושך או פחד ממפלצות דמיוניות שעשויות להיות מתחת למיטה יכול להתחלף בפחד מאלימות או בפחד מפריצה לבית.

כהורים, ישנם כלים רבים להתמודדות עם פחד וחרדה בהם אתם יכולים לעשות שימוש כדי לעזור לילדכם, אולם התגרות בילד מפוחד או אילוצו להתגבר על הפחד אינן דרכי טיפול מומלצות בפחדים אצל ילדים.

לעומת זאת, תוכלו לעזור לילדים צעירים בכך שתתייחסו בכובד ראש לרגשותיהם, תעודדו אותם לשוחח על הפחדים והחרדות שלהם, תלמדו אותם עובדות חשובות על פוביות וחרדות ותנו להם את הזמן והתמיכה הדרושות כדי להסיר את הפחד.

פחדים

פחדים אצל ילדים: גורמים התורמים להתפתחותם

ילדים ומתבגרים מסוימים נוטים להתמודד עם פחד וחרדה יותר מאחרים עקב מספר גורמים העשויים לתרום להתפתחותם:

• ישנם ילדים בעלי רגישות גנטית הנוטים לעתים קרובות להיות רגישים ועדינים הרבה מעבר לנורמה המקובלת.

• ילדים רבים בגיל הרך לומדים איך להתנהג מצפייה בהוריהם, כך שמספיק הורה פחדן אחד בבית כדי לעורר פחדים אצל ילדים.

אירועי חיים מרכזיים ומלחיצים, כגון גירושין של הורים, פציעה גופנית חמורה או שהות ארוכה בבית חולים עלולים לעורר סוגי פחדים נפוצים של ילדים.

הורים המגנים יתר על המידה על ילדיהם צפויים לגלות עם הזמן שילדים תלותיים נוטים לחוש חסרי אונים במצבים שונים – מה שעשוי להוביל בסופו של דבר להתפתחות של הפרעת חרדה כללית (GAD).

במידה וילדכם סובל מפחד משתק עד כדי כך שהוא פוגע בהתנהלותו התקינה בחיי היום יום, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ פסיכולוגי על מנת להעריך את עוצמתם והשפעתם של הפחדים או הפוביות הספציפיות המעיקים עליו.

כמו כן, אתם יכולים לפנות לקבלת הדרכת הורים כדי לרכוש אסטרטגיות להסרת פחדים וחרדות אצל ילדים – מה שיאפשר לכם ללמד את ילדכם שיטות טיפול עצמי בחרדה ולסייע לו להתגבר על הפחד.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

סוגי פחדים של תינוקות, פעוטות וילדים בגיל הרך

תינוקות המגיעים לגיל שישה עד שמונה חודשים צפויים ליצור קשר משמעותי עם הוריהם או האנשים המטפלים בהם, כאשר פרידה מדמויות ייחודיות אלו עלולה לגרום לפחד נטישה ובכי רב, אף על פי שלעתים מדובר בפרקי זמן קצרים ביותר.

כמו כן, תינוקות רבים מעוניינים בחברתם הבלעדית של הדמויות הייחודיות הללו ועשויים לפתח פחד מאנשים זרים לתקופה מסוימת, אשר עשוי לחלוף עם הזמן.

אפשרויות הסיוע לתינוקות המתמודדים עם חרדת נטישה, פחד מזרים וסוגי פחדים נפוצים אחרים כוללות לקיחת התינוק אתכם מחדר לחדר בכל מקרה בו הוא מתעצבן כשאתם עוזבים ודיבור עמו בזמן שאתם נמצאים מחוץ לטווח הראייה שלו.

במקביל, חשוב להודיע לילדכם כשאתם יוצאים מהחדר או הבית וכן להודיע על שובכם כשאתם חוזרים, שכן זה מסייע להם לסמוך עליכם. בנוסף, הרשו לתינוק שלכם להכיר אנשים חדשים בעודו בטוח בחיקכם כדי שיבחין בכך שאתם יודעים שהאדם החדש שהוא זה עתה מכיר הוא ידידותי.

יחד עם זאת, במידה וילדכם חש פחד וחרדה מהמצב, הרגיעו אותו עם הבעות פנים ושפת גוף מרגיעה ומשרה בטחון, מכיוון שהשארת תינוקות בוכים זמן רב רק מחמירה את רמת הפחד שלהם.

סוגי פחדים נפוצים

התמודדות עם פחדים נפוצים אצל ילדים

ילדים בגיל 2-3 שנים נמצאים בתחילת תהליך למידת דרכי ההתמודדות עם רגשות עזים, כגון כעס. לכן פחדים נפוצים אצל ילדים בגיל הרך נעים סביב חששם שהם יוצפו ברגשות מטלטלים או יציגו התקפי זעם.

כמו כן, פעוטות הינם בעלי הבנה חלקית של גדלים ועלולים לפתח פחדים שנראים להוריהם לא הגיוניים, כגון פחד מנפילה לפתח ניקוז או לשירותים.

טכניקות להסרת פחדים וחרדות של ילדים בגיל הרך כוללות עידוד ילדכם לשוחח בפתיחות על הפחד וקבלת הרעיון שייתכן ותצטרכו לאפשר ולסייע לילדכם לחמוק מהמצב או הדבר המעורר בו פחד לתקופה מסוימת.

בנוסף לכך, זכרו כי פחדים כמו נפילה לשירותים מרגישים אמיתיים וקיומיים עבור פעוטות מכיוון שהם עדיין אינם מזהים נכונה גדלים ושטחים, לכן הימנעו מלאלץ אותם להתמודד עם הפחד או הפוביה שלהם – מה שעלול להחמיר באופן משמעותי את מצבם. לעומת זאת, עזרו להם להתגבר על הפחד באופן הדרגתי ובטוח.

ככל שילדים מתפתחים ולומדים יותר על העולם בו הם חיים, רשימת הפחדים מהם הם עשויים לחשוש הולכת וגדלה, כאשר חלק מהפוביות אמיתיות וחלק מהפחדים דמיוניים לחלוטין. לדוגמא, פחדים נפוצים אצל ילדים כוללים:

• פחד מחושך
• פחד מפריצה
פחד מעכבישים
• פחד ממוות
• פחד ממלחמה
פחד ממקומות פתוחים
• פחד מגירושין של הוריהם
• פחד מיצורים דמיוניים, כגון מפלצות או שדים

בכדי לסייע לילדים להתמודד ולהתגבר על הפחד והחרדה, חשוב שתודיעו להם שאתם מתייחסים ברצינות לפחד שלהם ומוכנים לענות על כל שאלה שיש להם בנושא וכן ותתנו להם מידע ונתונים מהימנים אודות מושא הפחד שלהם.

כמו כן, עודדו אותם להתמודד עם הפוביה שלהם, כגון פחד מכלבים, צעד אחד בלבד בכל פעם ועל פי הקצב האישי שלהם. למשל, תוכלו להתחיל בצפייה משותפת בתמונות של חיות ולאחר מכן להתקדם לצפייה בחיות אמיתיות, כך שילדכם יוכלו להחליט כמה מהר הם מסוגלים להתגבר על הפחד.

במהלך התהליך, הקפידו לאפשר לילדים שליטה מסוימת וקיימו שגרה קבועה על מנת לאפשר להם תחושה של ביטחון ויציבות – מה שיכול להקל על הפרעות חרדה שונות. לדוגמא, במידה וילדכם חוששים מגנבים, הפכו את סגירת ונעילת חלון חדר השינה שלהם לאחד הדברים שעליהם לעשות לפני השינה.

איך להתגבר על פחד וחרדה?

ילדים רבים מפחדים מחושך, שכן פעוטות וילדים בגיל הרך נוטים לפחד מדברים שאינם מוכרים להם, שאינם מבינים או שאינם יכולים לשלוט על התנהלותם.

בעקבות הדמיון המפותח שלהם ואי יכולתם להבחין בין מציאות לדמיון, הם עשויים להאמין כי מפלצות נמצאות מתחת למיטתם או בארון הבגדים שלהם וממתינות לצאת החוצה ברגע שייכבה האור בחדר.

בדיוק כמו בתהליך של טיפול בפחדים אחרים, יש לטפל בפחד מחושך אצל ילדים באופן אוהד, מבין ומכיל, כך שאסור לגחך, ללעוג או לזלזל ברגשות של ילדכם, לחוש תסכול או לכעוס. לעומת זאת, השלב הראשון כדי לסייע לילדכם להתגבר על פחדים וחרדות הוא לקבל את רגשותיו כאמיתיים ולהתייחס אליהם ברגישות המרבית.

במידה והורים אינם מטפלים בפחד מחושך אצל ילדים, רמת החרדה עלולה להתעצם עד כדי כך שתשבש את שגרת והרגלי השינה שלהם ותוביל לבעיות שינה אצל ילדיהם, כאשר ישנם כלים רבים בהם הורים יכולים לעשות שימוש כדי לסייע לילדיהם להתמודד ולהתגבר על פחד מחושך.

טיפול בפחדים אצל ילדים

איך להתמודד עם פחדים של ילדים?

בקשו מילדכם לספר לכם על הפוביה שלהם והדברים שגורמים להם לפחד והראו להם שאתם מבינים היטב את התחושות שלהם, גם אם אתם לא בהכרח שותפים לפחדים.

במקביל, הרגיעו אותם והסבירו להם שהם בטוחים במיטתם ושאין דבר כזה מפלצות, אך אל תעשו זאת באמצעות כניסה מתחת למיטה או לארון הבגדים משום שהדבר עלול להראות להם שאתם כן מאמינים שדמויות דמיוניות יכולות להימצא שם.

במידה וילדכם פוחד מחושך מכיוון שיכולים לפרוץ לבית, אתם יכולים להראות לו את אמצעי הבטחון ברחבי הבית, כגון מנעולי הדלתות והחלונות, אולם הקפידו לא לעולם לא לנעול את הדלת כשילדכם בבית משום שזה עלול להוות בעיה אמיתית במקרה של בריחה בעת שריפה או במקרים של מצבי חירום אחרים.

בקשו מילדכם רעיונות שיכולים לגרום להם לחוש בטוחים יותר בחושך והציעו להם רעיונות בעצמכם, שכן לעתים קרובות ילדים צעירים מרגישים רגועים יותר כשהם מביאים איתם צעצוע מיוחד או שמיכה מועדפת למיטה.

בנוסף, וודאו עמם שהפחד מהחושך אינו נובע מבעיות אחרות ושוחחו עמם באופן גלוי על קשייהם. לדוגמא, ילדים רבים עלולים לפחד שהוריהם ייפרדו או ימותו, לכן רמת הלחץ הנפשי והחרדה מרקיעות שחקים כשהם נמצאים לבד בחושך.

איך מתגברים על פחדים וחרדות?

להלן מספר המלצות שיעזרו לכם לסייע לילדיכם להתגבר על פחדים וחרדות:

• קבעו שגרה לזמן שלפני השינה בה ילדכם נרגע ונהנה מכיוון ששגרת יום יום קבועה מסייעת להסיר פחד וחרדה של ילדים בלילה.

• הניחו ונסו להדליק מנורת לילה ליד מיטתו של הילד כדי שיוכל להדליק ולכבות את האור בעצמו או תנו למעט אור מהמסדרון להסתנן אל חדרו, שכן פחדים אצל ילדים נוטים לדעוך כשהם מרגישים שהם שולטים במידה מסוימת במתרחש.

• וודאו כי הרגלי הצפייה בטלוויזיה של ילדכם תואמים את גילם, משום שערוצי חדשות, סרטי קולנוע וסדרות שונות עשויים להפחיד ילדים בקלות רבה. כמו כן, חשוב לזכור כי פעילות גופנית קבועה עוזרת לילדים ומבוגרים להפחית את רמת הלחץ והחרדה שלכם, לכן וודאו שהם מקיימים פעילות גופנית רבה במהלך השבוע.

• השתדלו לא לשוחח על הפחדים של ילדכם עם אנשים אחרים כשהם מולכם, מכיוון שזה עשוי לעורר בהם תחושת אי נוחות וחרדה. בנוסף, אל תצחקו או תזלזלו בפחד שלהם. לעומת זאת, הביטו בחדרם החשוך ונסו להתבונן במצב מנקודת המבט האישית שלהם. למשל, האם יש חפץ או צעצוע בחדר שעלול לעשות צל או להיות מפחיד כשחשוך.

• הרשו לילדכם להתמודד לאט לאט עם הפחד על ידי התמודדות הדרגתית והחמיאו להם על כל הישג כדי לחזק התנהגויות חיוביות בכל פעם שהם מצליחים להתקדם שלב נוסף. לדוגמא, הורים לילדים בגיל הרך יכולים להשתמש בשיטות תגמול פשוטות, כגון מדבקות וחותמות של כוכבים או חיוכים.

• ישנם ספרי הדרכת הורים רבים העוסקים בתהליך של טיפול בפחדים וחרדות, הן עבור מבוגרים והן עבור ילדים.

סוגי פחדים נפוצים אצל ילדים ומתבגרים - איך להתמודד עם פחד
נגן וידאו אודות סוגי פחדים נפוצים אצל ילדים ומתבגרים - איך להתמודד עם פחד

טיפול בפחדים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בפחדים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בפחדים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

המדריך המלא >>
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: