מכון-דרור-לוגו

תפריט

פחד מליצנים (קולרופוביה): דרכי התמודדות עם פוביה מליצנים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה קולרופוביה?

במרבית המקרים, כאשר שואלים אנשים ממה הם מפחדים, אנו מצפים לשמוע מספר תשובות שכיחות, כמו פחד מדיבור מול קהל, מחטים, טיסות או אובדן של אדם קרוב ואהוב. יחד עם זאת, כשבוחנים את הרשתות החברתיות, אנו מגלים שהרבה אנשים מפחדים מליצנים, בובות או בחינות.

מחקרים מעידים כי פחד מליצנים, הידוע גם כקולרופוביה, משפיע על כ-7.5% מהאוכלוסייה ויכול להיות מתיש במיוחד עבור חלק מהאנשים החווים זאת. מדובר בפוביה ספציפית המובילה לתחושת פחד עז מליצנים או דמויות דומות, אשר משפיעה על ההתנהגות וחיי היום יום.

פוביות הן לרוב תגובה פסיכולוגית המושרשת עמוק וקשורה לאירוע טראומטי בעברו של האדם. כשמדובר באנשים המפחדים מליצנים, זה יכול להיות קשה עבורם להישאר רגועים ונינוחים באירועים שאחרים רואים בהם כשמחים, כמו קרקס, קרנבל או פסטיבל. החדשות הטובות הן שאתם לא לבד ויש דברים שאתם יכולים לעשות כדי להקל על החרדה שלכם מליצנים ולנהל אותה בצורה בריאה יותר.

קולרופוביה פחד מליצנים

פחד מליצנים: תסמינים גופניים ונפשיים

חשוב לציין, כי קולרופוביה שונה מאוד ואינה מתארת פחד רגעי הנגרם מצפייה בסרט או סדרת טלוויזיה שמופיעה בה ליצן מפחיד. בעוד שפוביה מליצנים גורמת לבהלה עמוקה ורגשות עזים, פחד מסרט אימה ספציפי נמשך זמן מוגבל וחולף עם סיומו. יחד עם זאת, מחקרים מעידים כי השימוש רב השנים בליצנים כדמויות מבהילות ושליליות תרם באופן משמעותי להעלאת אחוז הילדים והמבוגרים אשר חווים פחד עז ופוביה ספציפית מליצנים.

מבחינה רפואית, קולרופוביה אינה מהווה אבחנה מבדלת במדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית (DSM-5), אך מומחים בתחום בריאות הנפש עשויים לשייכה תחת הקטגוריה של פוביות ספציפיות. בדיוק כמו כל סוגי הפוביות הנפוצות, קולרופוביה טומנת בחובה תסמינים גופניים ונפשיים ספציפיים, כולל:

• בחילה
• תחושת בהלה ואימה
חרדה
• הזעת יתר
• רעידות
• יובש בפה
• קשיי נשימה
• פעימות לב מוגברות
• רגשות עזים בעת צפייה במושא הפחד שלהם המובילים לצעקות, בכי או כעס

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

פוביה מליצנים: גורמים שכיחים להופעתה

קיימות סיבות רבות ומגוונות להופעתן של פוביות אצל אנשים, כאשר לרוב מדובר באירוע טראומטי ומפחיד מאוד מעברם. יחד עם זאת, לעיתים אנשים נתקלים בפחד ששורשיו אינם קלים לזיהוי, כך שייתכן שאינכם יודעים מדוע אתם מפחדים כל כך מליצנים.

במקרה של קולרופוביה, ישנם מספר גורמים שכיחים. סרטי אימה הקושרים בין דמויות של ליצנים לאסוציאציות מפחידות נחשבים לאחד הגורמים המשמעותיים ביותר להופעתה של פוביה מליצנים. צפייה בסרטים או סדרות מפחידות רבות מדי הכוללות ליצנים כדמויות מפחידות ושליליות, בגילאים צעירים, יכולה להיות בעלת השפעה מתמשכת.

בנוסף, חוויות טראומטיות הכוללות ליצנים, בהן חשתם משותקים מאימה או שהתקשיתם לברוח מהסיטואציה, יכולות להוות מקור ראשוני לחרדה שלכם מליצנים. בעקבות זאת, מאותה נקודה ואילך המוח והגוף שלכם יהיו מכוונים לברוח מכל סיטואציה בה יש ליצנים.

ייתכן שזה לא המקרה שלכם, אך ייתכן והפוביה שלכם מליצנים קשורה לטראומות שעברתם בחייכם וחשוב שתדונו בכך כסיבה אפשרית עם איש מקצוע מיומן. באותה מידה, ייתכן שרכשתם את הפחד שלכם מליצנים מאדם קרוב ואהוב או מדמות סמכותית הנחשבת מהימנה בעינכם.

כילדים, אנו לומדים כללים אודות העולם בו אנו חיים מההורים שלנו ומבוגרים אחרים בסביבתנו, כך שאם ראית את אמך או אחיך הבוגרים מפחדים מליצנים, ייתכן שלמדתם מכך שליצנים הם דבר שצריך לפחד ממנו.

טיפול בפחד מליצנים

אבחון פחד מליצנים על ידי אנשי מקצוע

פוביות ספציפיות מאובחנות על ידי אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, אשר עושים שימוש במדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית (DSM-5), כדי לקבוע מהו הטיפול הטוב ביותר עבורכם. במקרה של קולרופוביה, קבלת אבחנה מבדלת לעיתים עשויה להיות מורכבת יותר, מכיוון שפוביה ספציפית זו אינה מוגדרת כפוביה רשמית ב-DSM-5.

בשל כך, ייתכן שתצטרכו להיפגש עם איש מקצוע על מנת לדון עמו בפחד שלכם מליצנים ובדרכים בהן החרדה משפיעה על חייכם. דברו עם איש המקצוע על המתרחש בגופכם ובנפשכם כשאתם רואים ליצנים, כולל קוצר נשימה, סחרחורת, תחושת פאניקה או חרדה. בעת שהמטפלת שלכם מודעת לחוויותיכם, היא יכולה לעבוד אתכם יחד כדי לאתר דרכים טובות ובריאות יותר לטיפול וניהול הפוביה מליצנים.

שיטות טיפול בפוביה מליצנים אצל ילדים ומבוגרים

מרבית הפוביות והחרדות מטופלות על ידי שילוב של טיפול רגשי, טיפול תרופתי וטכניקות לטיפול עצמי. אתם יכולים לדון בדרכי הטיפול השונות עם המטפלת הרגשית שלכם כדי לשקול יחד את האפשרויות העומדות בפניכם. טיפולים רגשיים כוללים סוגים שונים של טיפול בשיחות, בהם אתם נפגשים עם המטפלת שלכם כדי לדבר על חרדות, פוביות או בעיות אחרות שאתם נתקלים בהן בחייכם.

בעת שמדובר בפחד מליצנים, סביר להניח שתבחרו לפנות לקבלת טיפול CBT בחרדה. טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) מתמקד בשינוי דפוסי חשיבה קיימים סביב התנהגויות מסוימות. לדוגמא, אתם יכולים לעבוד עם המטפלת הרגשית שלכם על שינוי הדרך בה אתם חושבים על ליצנים, עד שתרכשו חשיבה חיובית יותר או לכל הפחות ניטרלית.

כמו כן, ייתכן ותעשו שימוש בכלים של טיפול בחשיפה, בו אתם נחשפים למושא הפחד שלכם בסביבה בטוחה ולא מאיימת. במקרה של פוביה מליצנים, המטפלת שלכם עשויה להראות לכם תמונות של ליצנים, כדי שתוכלו לדון יחד ברגשות ותחושות שעולות לכם בעקבות הצפייה בהן, במטרה למצוא דרכים לצמצם ולנהל את עוצמת החרדה.

בהתאם לעוצמת הפחד שלכם מליצנים, ייתכן ותשקלו יחד עם הרופא שלכם גם טיפול תרופתי, כאשר ההשפעה הטובה ביותר של תרופות היא בשילוב עם טיפול רגשי לפוביה. קיימים סוגים שונים של תרופות לצורך טיפול בחרדה, כאשר תכליתן לעזור לכם להרגיש רגועים ונינוחים יותר.

תרגול של טכניקות הרפיה ומיינדפולנס בבית עשוי גם כן לעזור לכם לחוש טוב יותר. באופן כללי, מיינדפולנס הינה טכניקת מדיטציה פשוטה יחסית המסייעת לאנשים להתרכז בהווה, במקום בכל חוויות העבר הטראומטיות. ללמוד כיצד להישאר יציבים במקום שאתם נמצאים כרגע יכול לעזור לכם להפחית את תגובת הפחד שלכם מליצנים.

פוביה מליצנים

דרכי התמודדות עם פחד מליצנים

במידה והנכם חושדים כי אתם סובלים מפוביה מליצנים, ישנן מספר פעולות שאתם יכולים לנקוט בהן באופן מיידי כדי לבקש עזרה:

• חפשו קבוצת תמיכה באזור מגוריכם לאנשים הסובלים מחרדות ופוביות.

• פנו לפסיכיאטר המומחה בעבודה עם אנשים הסובלים מבעיות נפשיות.

• קבלו המלצות על פסיכולוגים מומלצים אשר עשויים לסייע לכם בהתמודדות עם הפחד שלכם מליצנים.

• דברו על החרדה עם חבר קרוב או בן משפחה שאתם סומכים עליו, שכן הפחתת הבושה והמיתוסים סביב הפחד שלכם יכולה לעזור לכם להרגיש פחות מבודדים חברתית.

זכרו כי לעיתים אנשים מפחדים מדברים שנראים כלא מזיקים עבור אנשים אחרים, כמו נחשים, בלונים או ליצנים. ייתכן והפחד שלכם מליצנים הוא פוביה וחשוב שתדעו שניתן לנהל אותו ביעילות בעזרת טיפול מקצועי מתאים.

תסמינים של חרדה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים
נגן וידאו

טיפול בפחד מליצנים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בפחד מליצנים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, מתבגרים ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בפחד מליצנים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

המדריך המלא >>
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: