מכון-דרור-לוגו

תפריט

בעיות התנהגות אצל ילדים: התמודדות עם ילדים עם בעיות התנהגות

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

בעיות והפרעות התנהגות אצל ילדים

האופן בו הורים מגיבים מול בעיות התנהגות אצל ילדים ובני נוער ממלא תפקיד מרכזי ביותר בסבירות שילדיהם יחזרו על אותן התנהגויות בעתיד, הן כשמדובר בבנים בעלי כוח רצון עז והן כשמדובר בבנות אנרגטיות במיוחד.

לכן, הכנו עבורכם רשימה של בעיות התנהגות נפוצות אצל ילדים בגילאים שונים ופתרונות אפשריים עבורן, כולל דרכי טיפול מומלצות.

ראשית, ילדים נוטים לשקר משלוש סיבות עיקריות, כולל קבלת תשומת לב מהסובבים אותם, הימנעות מהסתבכות עקב התנהגות לא הולמת והרגשה טובה יותר עם עצמם, כאשר הבחנה נכונה בסיבה שילדכם משקר יכולה לעזור לכם לקבוע מהי דרך הפעולה הנכונה להתמודדות עם הבעיה.

לדוגמא, במידה ואתם תופסים את ילדכם משקר לכם, שאלו אותו האם זה מה שקרה באמת או שזה מה שהוא ייחל שיקרה, כך תאפשרו לו תוצאה נוספת מלבד השקר.

בנוסף, הדגישו את חשיבות הכנות אצל ילדים בגיל הרך בעזרת כלל ביתי האומר בפשוט – "אמור את האמת תמיד!". כמו כן, שבחו ילדים ובני נוער כשהם אומרים לכם את האמת, במיוחד כאשר האמת עשויה לגרום להם לבעיות בבית, בגן או בבית הספר.

למשל, תוכלו להגיד לילדכם שאתם גאים בו מאוד על כך שהוא נהג עמכם בכנות ומכיוון שהוא אמר את האמת אז העונש שהצהרתם עליו מוקדם יותר יהיה תקף רק עד סוף היום במקום עד מחר בערב.

בעיות התנהגות אצל ילדים

בעיות התנהגות אצל ילדים בגיל הרך

בעוד זה נורמלי לחלוטין שילדים בוחנים גבולות מעת לעת, התרסה הינה בעיית התנהגות אשר קשה להורים לזהות ולהתייחס אליה באופן הולם, כאשר הכוונה בדרך כלל למקרים בהם ילדים בגיל הרך מתעלמים מכם כשאתם מבקשים מהם להרים את הצעצועים מהרצפה ולסדר אותם בארון או למקרים שילדים צועקים עליכם כשאתם דורשים מהם להפסיק לדפוק את הצעצועים על השולחן.

במידה וילדכם מגיב בהתרסה לבקשתכם, מומלץ להשתמש רק פעם אחת באזהרה ולפעול כך בעקביות על מנת שהוא ילמד להקשיב בפעם הראשונה שאתם פונים אליו.

לדוגמא, הסבירו לילדכם שאם הוא לא יאסוף את הצעצועים שלו מיד, הוא לא יוכל לצפות בסדרת טלוויזיה בשעות הערב או לפני השינה. במידה וילדכם אינו ממלא את בקשתכם לאחר אזהרה אחת, הקפידו לקיים את הבטחתכם והתוצאה שהזהרתם מפניה.

בנוסף, קריאה בשמות גנאי, זריקת דברים באוויר ולעג לבני משפחה אחרים הם רק חלק מבעיות ההתנהגות הנפוצות אצל ילדים בגיל הרך המעידות על חוסר כבוד לזולת, כאשר הורים שאינם מתייחסים להתנהגות שאינה מכבדת באופן הראוי לה צפויים לראות כיצד חוסר הכבוד כלפיהם וכלפי אנשים אחרים ילך ויחמיר ככל שיחלוף הזמן.

אף על פי שלרוב הכוונה של ילדכם הינה קבלת תשומת הלב שלכם, התעלמות יכולה להיות דרך הפעולה הטובה ביותר שתוכלו לנקוט בה, אולם הבהירו היטב לילדכם כי הוצאת הלשון אליכם כשאתם פונים אליהם לא תביא לתגובה שהם מעוניינים בה.

כמו כן, הקפידו שיהיו השלכות מיידיות להתנהגויות לא מכבדות מצד הילד, כגון שלילת זכויות יתר או פסק זמן בחדר, במקרים בהם ילדכם קורא לכם או לבני משפחה אחרים בשמות גנאי.

בכי אצל ילדים בגיל הגן עלול להיות הרגל רע מאוד, על אחת כמה וכמה כאשר זה עוזר להם להשיג את מבוקשם מהמבוגרים, לכן חשוב לבלום את הבכי לפני שיהפוך להיות בעיית התנהגות גדולה עוד יותר. מעבר לכך, זכרו כי ילדים אחרים, גננות ומורות אינם מעריכים ילדים בכיינים.

כהורים, דרך הפעולה הראשונה עבורכם תהיה פשוט להתעלם מהבכי והקדשת תשומת לב חיובית כשהוא מפסיק להתבכיין, כך תראו לילדכם שבכיינות לא תגרום לכם לשנות את דעתכם או החלטתכם.

במקביל, למדו את ילדכם דרכים הולמות יותר להתמודדות עם רגשות שאינם נוחים עבורו, כגון אכזבה או הפסד, כמו גם הראו לו שלהגיד לכם שהוא עצוב מדבר מסוים יביא לו תוצאות טובות בהרבה מאשר להתבכיין שוב ושוב על כמה שהדבר אינו הוגן.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

התמודדות עם ילדים עם בעיות התנהגות

בעיות התנהגות רבות אצל ילדים ומתבגרים נובעות מניסיונם להיות מחוברים כל הזמן למכשירים דיגיטליים, הן בבית והן מחוצה לו, כאשר חשוב לזכור כי יותר מדי זמן מול מסכים אינו דבר בריא להתפתחותם התקינה ואף עשוי להוביל למצב של התמכרות למסכים.

לדוגמא, מתבגרים הצועקים על הוריהם כשהם מבקשים מהם לכבות את הטלוויזיה או המחשב או ילדים צעירים שמשחקים בטלפון של הוריהם בכל פעם שהם מסובבים את הראש.

בשל כך, מומלץ לקבוע כללים ברורים בנושא הזמן המוקצב לצפייה במסכים דיגיטליים ולחשב מחדש את זמן המסכים במידה וילדכם הופך לתלותי מדי במוצרים אלקטרוניים לצרכי בידור והנאה.

כמו כן, בעת שילדכם מפר את הכללים שהצבתם בבית, חשוב להוציא את המכשירים האלקטרוניים מהבית ולהוות מודל בריא לחיקוי עבורו. במידת הצורך, שקלו לקיים גמילה דיגיטלית משפחתית כדי להבטיח שכל בני הבית יוכלו לתפקד באופן מיטבי ללא תלות במכשירים השונים שלהם.

בנוסף, זה לא משנה אם ילד בררן באוכל או שהוא מתלונן על רעב כל רבע שעה, בעיות התנהגות אצל ילדים הקשורות לאוכל עלולות להוביל למאבקי כוח אם לא תנהגו בהן באופן הולם, כולל פעילות יזומה כדי לעזור לילדכם לפתח גישה בריאה וחיובית יותר לגבי אוכל.

במקביל, הבהירו לילד כי אוכל נועד לספק אנרגיה לגופו ולא על מנת לנחם אותו כשהוא עצוב או לשעשע אותו כשמשעמם לו.

כמו כן, השתדלו להימנע מלומר משפטים פשוטים, כגון "ירקות זה דבר בריא", שכן ילדים ובני נוער נוטים לחשוב שאוכל בריא כלל אינו טעים. לעומת זאת, דברו רבות על כך שירקות, פירות ומזונות מזינים אחרים הם טעימים וחיוניים לתפקוד תקין של גוף האדם.

יחד עם זאת, אין הדבר אומר שעליכם להרגיש ולהתנהג כטבחים אישיים לפי הזמנה כדי לשמור על כל ילדכם מאושרים בזמן ארוחות משפחתיות, אלא הגישו ארוחה אחת בריאה ומזינה לכולם והקפידו על הצבת גבולות סבירים לחטיפים וממתקים. במידה וילדכם רעב, הוא יאכל את מה שתגישו לו, כך שאין צורך שתדאגו.

בעיות התנהגות בגיל הרך

בעיות התנהגות אצל ילדים בגן

התפרצויות זעם נפוצות בעיקר אצל פעוטות וילדים בגיל הגן, אולם הן עשויות להימשך לתקופת בית הספר היסודי והתיכון כאשר הן אינן מטופלות במהירות ובמקצועיות הנדרשת.

בעוד התעלמות יכולה להיות אחת הדרכים המועילות ביותר לצורך התמודדות עם התפרצויות זעם והתקפי כעס אצל ילדים, חשוב קודם לכן ללמד את ילדכם שבאמצעות צעקות או שכיבה על הרצפה בפרהסיה הוא לא יקבל את מבוקשו וכן להראות לו דרכים יעילות יותר שיסייעו לו למלא את צרכיו השונים.

בעיות התנהגות הקשורות לשינה אצל ילדים בגיל הרך הן נפוצות מאוד וכוללות סירוב להישאר במיטתם או התעקשות לישון במיטה עם הוריהם, כאשר ללא התערבות מקצועית הולמת, ילדים עשויים להיות משוללי שינה – מצב שבעקבותיו צפויות בעיות התנהגות רבות עוד יותר מלבד בעיות השינה.

חוסר שינה נקשר לבעיות התנהגות מוגברות אצל ילדים צעירים וחסך בשעות שינה עלול להוביל גם לבעיות בריאותיות שונות, הן גופניות והן נפשיות. לכן, חשוב לקבוע מספר כללים לשעת השינה וליצור שגרה בריאה לזמן הקודם לשינה.

במקרים של בעיות שינה, עקביות הינה המפתח שלכם כדי לסייע לילדים לבסס הרגלי שינה בריאים, כך שגם אם עליכם להחזיר את ילדכם לחדרו עשרים פעמים בשעה אחת, המשיכו לעשות זאת וזכרו שבסופו של דבר, ההתנהגות של ילדכם לפני השינה תלך ותשתפר בזכות זאת.

כלים להתמודדות עם בעיות התנהגות אצל ילדים

בעוד ילדים צעירים נוטים להיות אימפולסיביים יותר מבחינה גופנית וזה לא דבר יוצא דופן שילד בן 3 שנים יכה ילד אחר או מבוגר, ילדים בוגרים יותר נוטים להיות אימפולסיביים מילולית ועלולים לפלוט דברים אשר פוגעים ברגשותיהם של אנשים אחרים.

כהורים, חשוב שתלמדו בעצמכם כישורים לניהול כעס, משמעת וביקורת עצמי כדי להשיב שליטה טובה יותר על רגשותיכם וכך לעזור לילדכם לשלוט על רגשותיהם ולסייע להם להרגיש בשליטה רבה יותר על התנהגותם ומעשיהם.

כמו כן, למרבה המזל ישנם דברים רבים נוספים שתוכלו לעשות כדי ללמד את ילדכם כישורי ביקורת עצמית, כאשר דרך פשוטה להפחתת התנהגויות אימפולסיביות הינה חלוקת שבחים לילדכם בכל פעם שהם חושבים לפני שמתנהגים או מדברים.

לדוגמא, אמרו להם כי עשו עבודה נהדרת כשהשתמשו במילים כדי לבטא את הכעס שלהם או שעשו בחירה נכונה כשהתרחקו מסיטואציה מסוימת כשחשו כעס.

בנוסף, בעיות התנהגות הנובעות מאגרסיביות אצל ילדים עשויות לנוע בטווח שבין השלכת ספרי לימוד כשמתוסכלים משעורי הבית ועד הכאה באגרוף אנשים אחרים כשמתעצבנים.

רוב הילדים והמתבגרים הופכים לאגרסיביים משום שאינם יודעים איך להתמודד עם רגשותיהם באופן התואם את הסיטואציה החברתית בה הם נמצאים או שהם פשוט פרפקציוניסטים המתמוססים בכל פעם שדברים לא הולכים בדיוק כפי שתכננו.

התנהגות אגרסיבית נחשבת לנורמלית עבור פעוטות וילדים בגיל הרך, אולם התוקפנות ובעיות ההתנהגות צריכות ללכת ולפחות ככל שעובר הזמן וילדים צוברים מיומנויות חדשות, לכן חשוב לתת לילדכם לחוש בתוצאה מיידית לכל גילוי תוקפנות מצדו.

למשל, קחו ממנו זכויות יתר והשתמשו בהשבה על מנת לעזור לו לתקן את מעשיו אם הוא פגע במישהו אחר.

יחד עם זאת, במידה ובעיות ההתנהגות אינן משתפרות עם הזמן, פנו לקבלת עזרה מקצועית.

טיפול בבעיות התנהגות אצל ילדים

בעיות התנהגות אצל ילדים, מתבגרים ומבוגרים מטופלות בצורה הטובה ביותר על ידי אסטרטגיות משמעת עקביות, אולם חשוב לזכור כי זה נורמלי שאנשים חווים נסיגה בהתנהגות מדי פעם ושלבים אלו עשויים להיות רק חלק מתהליך ההתפתחות שילדכם צריך לעבור במהלך חייו.

לדוגמא, ילדים עשויים לחזור לדבר באופן תינוקי כשהם בני 8 שנים או להתריס שוב לאחר חודשיים של התנהגות נאותה.

יחד עם זאת, במידה ובעיות ההתנהגות אינן מגיבות לאסטרטגיות התמודדות ומשמעת שניסיתם או שהתנהגותו של ילדכם החלה לשבש את תפקודו הלימודי והחברתי, מומלץ לשוחח על כך עם רופא הילדים שלכם, שכן תרצו לשלול את כל הבעיות ההתפתחותיות, העיכובים ההתפתחותיים, לקויות הלמידה והמצבים הרפואיים האפשריים האחרים בטרם תפנו לטיפול.

חשוב לזכור, כי פנייה לאיש מקצוע מנוסה אינה אומרת שהילד שלכם חריג או שאתם הורים לא מוכשרים, שכן לעתים קרובות, מסיבות שונות ומגוונות, ילדים ובני נוער פשוט זקוקים לתמיכה מקצועית נוספת או לסוג אחר של משמעת כדי להפגין כישורים התנהגותיים באופן מיטבי.

בשל כך, התערבות מוקדמת היא לרוב המפתח לטיפול בילדים עם בעיות התנהגות.

במידה ואתם שואלים את עצמכם האם ילדכם עשוי להזדקק לעזרה מקצועית או שאינכם יודעים איך להתמודד עם בעיות ההתנהגות של ילדכם, אל תהססו לפנות לקבלת טיפול רגשי לילדים.

יחד עם זאת, כשאין בעיות התנהגות משמעותיות, שיחה עם פסיכולוגית ילדים יכולה להניח את דעתכם ולתת לכם כלים חדשים להתמודדות עם בעיית ההתנהגות של ילדכם.

כמו כן, כשמתגלות הפרעות התנהגות רציניות, פסיכולוגית ילדים יכולה לאבחן ולטפל בבעיה לפני שהיא תלך ותחמיר.

טיפול בבעיות התנהגות

טיפול בילדים עם בעיות התנהגות

מלבד הבעיות הרבות הנ"ל המעידות על כך שילדכם זקוק לעזרה מקצועית, ישנם מספר מצבים שכיחים נוספים שעליכם לשים לב אליהם במיוחד.

ראשית, במידה ואסטרטגיות החינוך שלכם לא עובדות או שטכניקות המשמעת שלכם אינן יעילות דיין, מטפלת רגשית או פסיכולוגית ילדים יכולה לעזור לכם לרכוש כלים חדשים המותאמים למצבו של הילד.

שנית, במידה ומוציאים את ילדכם לעתים קרובות מהכיתה או שהוא מתמודד עם קושי בביצוע מטלות אקדמיות מכיוון שהתנהגותו פוגעת בתפקודו בבית הספר, ייתכן ועליכם לפנות לטיפול מקצועי.

שלישית, במידה ובעיית ההתנהגות של ילדכם משפיעה על חיי החברה שלו ומונעת ממנו ליצור או לקיים חברויות, חשוב שתפנו לקבלת עזרה מקצועית בהקדם, שכן ילדים ומתבגרים מגלים חשיבות רבה ביותר לקיום אינטראקציות חברתיות חיוביות עם בני גילם.

רביעית, במידה והתנהגותו של ילדכם אינה תואמת לגילו מבחינה התפתחותית או שהתנהגותו נראית לכם לא בוגרת בהשוואה לילדים אחרים בני גילו, כגון ילדים בני 8 שעדיין מתפרצים בזעם כמו ילדים בני 3 לעתים תכופות או ילדים בני 10 שעדיין מכים ילדים אחרים ומבוגרים, מומלץ גם כן לשקול פנייה לקבלת ייעוץ פסיכולוגי לילדים.

חשוב לציין, כי ילדים בגילאים שונים עשויים להפגין בעיות התנהגות ספציפיות המעידות על צורך מיידי בפנייה לפסיכולוגית ילדים, כאשר המצבים המוגדרים בהם עליכם לפנות לקבלת עזרה מקצועית עבור ילדכם כוללים:

• התנהגות אכזרית כלפי בעלי חיים
• משחק באש
• התנהגות מינית
• אי ציות קיצוני
• פגיעה עצמית, כגון דפיקות ראש, חיתוך או שימוש בסמים

כמו כן, הפגנת התנהגויות אגרסיביות מעבר לגילויי תוקפנות נורמטיביים מדי פעם אצל ילדים בגיל הרך, כגון איומים, שבירת חפצים, זריקת דברים באוויר ופגיעה באנשים אחרים, עשויה גם היא להצביע על הצורך בפנייה לטיפול מקצועי.

בנוסף, היעדר שינוי בהתנהגות חרף השלכות מיידיות ועקביות, חוסר חרטה וחוסר אמפתיה לרגשותיהם של אנשים אחרים וכן עדות לפסיכוזה (דיווח על שמיעת או ראיית דברים שאנשים אחרים אינם רואים או שומעים) מצריכות קבלת ייעוץ מקצועי בהקדם.

אבחון התנהגותי לילדים

כאמור, פסיכולוגית ילדים יכולה לשלול תחילה את כל הבעיות בתחום בריאות הנפש העלולות לעמוד מאחורי הפרעות ההתנהגות של ילדכם, כגון הפרעת קשב וריכוז (ADHD).

במידה וילדכם סובל מ-ADHD, הפסיכולוגית תדון עמכם באפשרויות הטיפול ואסטרטגיות החינוך למשמעת היעילות ביותר עבור ילדים המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז.

במקרים אחרים, מצב של דיכאון קליני יכול לתרום באופן משמעותי לבעיות התנהגות אצל ילדים, כאשר בני נוער מדוכאים עשויים להתנהג ברגזנות, לסרב לקום בבוקר לבית הספר ולהעדיף לבלות את רוב זמנם הפנוי מסוגרים בחדרם.

כמו כן, סוגים שונים של הפרעות חרדה עלולים גם כן להוביל לבעיית התנהגות, שכן מתבגרים החווים חרדה נוטים להפוך לווכחנים או שאינם מתרצים אם הם מודאגים ממשהו.

במצבים אלו, תהליך של אבחון פסיכולוגי מקיף יעזור לכם לשלול את כל המצבים הנפשיים האפשריים וטיפול פסיכולוגי יאפשר לכם להשיג שיפור גדול בהתנהגותו של ילדכם.

בסיום תהליך של אבחון פסיכולוגי לילדים, פסיכולוגית ילדים תיתן לכם המלצות ותפנה אתכם לקבלת טיפול והדרכה בהתאם לצורך.

לדוגמא, ילד או נער שעבר טראומה עקב אירוע משמעותי יכול להפיק תועלת רבה מתהליך של טיפול רגשי פרטני.

לעומת זאת , ילד בן 3 הנאבק להסתגל למצב משפחתי חדש יכול להנות מטיפול רגשי פרטני או טיפול משפחתי.

בהתאם לנסיבות, מטפלים רגשיים יכולים לעבוד עם ההורים מבלי שילדיהם יהיו נוכחים במפגשים, שכן מתן הדרכת הורים פרטנית יכולה להוביל לתוצאות המהירות ביותר כשמדובר בבעיות התנהגות רבות אצל ילדים בגיל הגן.

חשוב לציין, כי הורים הלומדים איך לאמן את ילדיהם ומתאמנים בעצמם בטכניקות שונות של עיצוב התנהגות יכולים להיות יעילים הרבה יותר מאשר מטפלת רגשית העובדת עם הילד על בעיית התנהגות רק שעה או שעתיים בשבוע.

טיפול בבעיות התנהגות - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בבעיות התנהגות אצל ילדים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בבעיות התנהגות אצל ילדים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

הפרעות התנהגות
הפרעת התנהגות: סוגי הפרעות התנהגות אצל ילדים או מבוגרים

התנהגות תוקפנית, היעדר רגישות לסביבה, אלימות מילולית ופיזית – כל אלו עלולים להצביע על הפרעת התנהגות שיכולה להוביל לשורה של קשיים כמו הידרדרות בלימודים, הסתבכויות פליליות , התמכרויות לסמים ועוד. כדי להימנע מכך, חשוב לזהות את הבעיה בזמן ולטפל בה בשלושה מישורים משמעותיים.

המדריך המלא >>
עיצוב התנהגות
טבלת עיצוב התנהגות לילדים: תכנית עיצוב התנהגות אישית בגן או בכיתה

תכנית עיצוב התנהגות אצל ילדים יכולה להתקיים בבית, בכיתה, בגן או בבית הספר, באמצעות טבלה או לוח, זאת על פי גילם של הילדים. בהתאם לחומרת בעיות או הפרעות ההתנהגות, לעתים קרובות יש צורך בניהול טבלת עיצוב התנהגות אישית לילדים או לתלמידים הן בבית בעזרת טבלה והן כיתתית באמצעות לוח.

המדריך המלא >>
התפרצויות זעם והתקפי כעס
טיפול שליטה בכעסים: התקפי או התפרצויות זעם אצל ילדים או מבוגרים

התפרצויות כעס והתקפי זעם הינם תסמינים המעידים על כך שילדים או מבוגרים נאבקים ברגשות שאינם יכולים לווסת, כגון כעס, תסכול, תחושת עוול וחרדה. התקפים והתפרצויות אלה יכולים להיגרם על ידי בעיות שונות והאדם אינו יכול לעצור אותם עד שיבין מה סיבת הופעתם.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: