מכון-דרור-לוגו

תפריט

דיסלקציה: תסמינים, מאפיינים, אבחון ודרכי טיפול בדיסלקציה

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה דיסלקציה?

דיסלקציה, המכונה בעברית לקות קריאה, מתבטאת ברצף של קשיי למידה ספציפיים הנובעים מליקויים ברכישת המיומנויות הבסיסיות של הקריאה, האיות ו/או הכתיבה ומאופיינת בקשיים משמעותיים בעיבוד מידע, בעיבוד פונולוגי, בזיכרון העבודה, בשליפה ושיום, באוטומטיזציה של כישורים בסיסיים, בארגון, ברצף ו/או במיומנויות מוטוריות.

ילדים, בני נוער ומבוגרים המאובחנים עם דיסלקציה התפתחותית מתקשים להבחין בין אותיות או קבוצת אותיות, בסדר שלהן וברצף שלהן בתוך מילה ו/או משפט, מגלים קושי מתמשך בלימוד הקריאה ומציגים רמת קריאה הנמוכה באופן משמעותי מזו המצופה מבני גילם או מרמת כיתתם.

מאפיינים נוספים של דיסלקציה כוללים חוסר התמצאות במרחב ובזמן, בעיות תפיסה, שינויים פסיכומוטוריים (דימוי גוף, שיווי משקל), חוסר ביטחון בעת קריאה, בעיות תקשורת, הפרעות התנהגות, קושי בהחזקת כלי כתיבה ושיבושים בתהליכים ובתפקודים קוגניטיביים הכרחיים הפוגעים ביכולת עיבוד הגירויים של האדם ומונעים מתן תגובה הכרחית נכונה ומובנית של המוח האנושי.

בעזרת זיהוי ואבחון מוקדם, התערבות טיפולית הולמת, התאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות, תמיכה מקצועית בבית הספר והוראה ממוקדת, אפקטיבית ומותאמת אישית ליכולות והצרכים השונים של כל אדם, תלמידים הסובלים מדיסלקציה בקריאה בהחלט יכולים למצוא דרכים יעילות יותר ללמוד, להפוך לאנשים מוצלחים ואזרחים אחראים הבטוחים בעצמם ולפתח את יכולותיהם הייחודיות, כמו כישרון מוסיקלי או יכולת מילולית בעל פה טובה במיוחד.

דיסלקציה

דיסלקציה התפתחותית: הגדרה מקצועית

אף על פי שדיסלקציה אינה תגלית חדשה, שכן אנשי אקדמיה מדברים על הפרעה נוירו-התפתחותית זו כבר משנת 1887 וכותבים מאמרים אקדמיים בנושא לקות קריאה כבר משנת 1896, נכון להיום אין הגדרה אחת ויחידה למונח המקצועי דיסלקציה, שפירושו ביוונית הינו "קושי עם מילים".

הסיבה המרכזית להיעדר הגדרה בלעדית למונח המקצועי דיסלקציה טמונה בעובדה שההשפעות השליליות של הפרעת קריאה על למידה משתנות מאוד בהתאם לסביבת הלמידה וההוראה של כל דיסלקט ועשויות לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות, בגילאים שונים ובשלבי חיים שונים.

יחד עם זאת, במרבית המדריכים המקצועיים, דיסלקציה מוגדרת כמצב תורשתי נוירו-התפתחותי הפוגע בכ-10% מהתלמידים והסטודנטים ברחבי העולם וגורם לרצף של ליקויים בתהליך רכישת הקריאה, האיות ו/או הכתיבה, שאינם משקפים את היכולות הקוגניטיביות של האדם ונמשכים חרף מתן הזדמנויות למידה מתאימות.

תסמינים שכיחים נוספים של דיסלקציה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים כוללים קשיים בתקשורת עם הסביבה, בעיבוד שמיעתי וחזותי של מידע מבוסס שפה, במודעות פונולוגית, במיומנויות שפה דבורה ושטף קריאה, בזיכרון עבודה לטווח קצר, ביכולת ארגון ותכנון, במיומנויות מספר, ברצף, בסדר ובכיווניות לצד ביטחון עצמי נמוך, דימוי עצמי נמוך, מתח נפשי מתמשך והישגים אקדמיים נמוכים.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

דיסלקציה: מאפיינים וגורמים אפשריים

מחקרים קליניים רבים שנערכו במהלך עשרות השנים האחרונות ברחבי העולם גילו כי דיסלקציה התפתחותית הינה תוצאה של פגם פונולוגי מולד העובר בירושה מהורים לילדים וגורם לקשיים מוקדמים בשפה הדבורה, שכן דיסלקטים חולקים גנים מסוימים שיכולים להסביר את השוני באופן ובהיקף לקות הלמידה שלהם.

בנוסף, הסטטיסטיקה מראה כי לקות קריאה עלולה להתפתח בכל הקבוצות הסוציו-אקונומיות באוכלוסייה, לעתים קרובות לצד סוגי לקויות למידה נוספים כמו דיסגרפיה ודיסקלקוליה, כאשר הקשיים גוברים או בולטים יותר בחומרתם כתלות במספר גורמים סביבתיים שונים.

חשוב להדגיש, כי אבחנה מקצועית של דיסלקציה התפתחותית ניתנת רק במצבים בהם מקור הקשיים המונעים מהאדם להגיע לרמת הקריאה המצופה מבני גילו אינו בנכות גופנית, בלקות ראייה, בלקות שמיעה, בלקות מוטורית, ברמת מנת משכל (IQ) נמוכה, במוגבלות נפשית ו/או בהשפעות סביבתיות שונות.

אבחון דיסלקציה

סוגי דיסלקציה: תסמינים והפרעות נלוות

כאמור, דיסלקציה בדרך כלל מאובחנת לצד לקויות למידה ו/או הפרעות נוירו-התפתחותיות נוספות, לכן חשוב מאוד להכין מבעוד מועד רשימה מפורטת של הקשיים המוקדמים והנוכחיים של הנבדק ולהביא אותה יחד אתכם ביום הבדיקה – מה שיסייע מאוד בתהליך האבחון ויאפשר לאנשי המקצוע להגיע לאבחנה מדויקת יותר של המצב.

להלן 3 סוגי לקויות למידה המאובחנים לעתים קרובות לצד דיסלקציה בקריאה:

דיסלקציה בכתיבה – דיסגרפיה, המכונה לעתים דיסלקציה בכתיבה, משפיעה על היכולת לכתוב ומאופיינת בקשיים בשליטה בכלי הכתיבה, במוטוריקה עדינה ובעיבוד מידע.

דיסלקציה במתמטיקה – דיסקלקוליה, המכונה לעתים דיסלקציה במתמטיקה, גורמת לקשיים משמעותיים בלימוד ובהבנת מתמטיקה.

דיסלקציה בדיבור – לקות שפתית, המכונה לעתים דיסלקציה בדיבור, מתוארת על ידי קשיים בתקשורת, בהבנה ובהבעת שפה, בשימוש בשפה במצבים יומיומיים ובהבעה בעל פה.

בנוסף, להלן 3 הפרעות נוירו-התפתחותיות נפוצות שעשויות להיות מאובחנות לצד דיסלקציה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים:

דיספרקסיה (DCD) – הפרעה נוירולוגית-מוטורית המתייחסת לליקויים ספציפיים בתנועה ובהיבטים של למידה, כמו קושי לחשוב בקול ובעיות בתכנון וביצוע מטלות חושיות ו/או מוטוריות.

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) – הפרעה נוירו-התפתחותית שתסמיניה המרכזיים הינם חוסר קשב, מוסחות, היפראקטיביות ו/או אימפולסיביות.

תסמונת אספרגר – הפרעה נוירו-התפתחותית, הנמצאת בטווח העליון של רצף הספקטרום האוטיסטי, שמאפייניה העיקריים הינם קשיים משמעותיים בתקשורת, באינטראקציה חברתית ובגמישות מחשבתית.

איך להתגבר על דיסלקציה בקריאה?

כהורים לילדים דיסלקטיים, הדבר החשוב ביותר מבחינתכם הינו להבין את הבעיה בגיל מוקדם ככל הניתן ולספק לילדיכם תמיכה מקצועית הולמת כדי לחזק אותם באופן יחידני ולמנוע ירידה משמעותית במוטיבציה ללמידה, הימנעות מוחלטת מקריאה וסלידה מהמסגרת החינוכית.

יתרה מכך, מכיוון שלקות למידה שאינה מאובחנת עלולה לעצור ילדים בגיל הרך מרכישת יסודות הקריאה, הכתיבה ו/או החשבון, לפגוע בהתפתחות הביטחון העצמי וההערכה העצמית ולגרום להשפעות שליליות ארוכות טווח נוספות, הורים החושדים כי הילד שלהם דיסלקט חייבים לנקוט בפעולה מיידית ולבצע אבחון דיסלקציה לילדים בהקדם האפשרי.

לדוגמא, במידה והבחנתם כי יכולת איות לקויה מעכבת את הילד בתזמון וצירוף נכון של האותיות וגורמת להיפוך אותיות (שיכול), הוספת אותיות, השמטת אותיות וכיוצ"ב, מומלץ לפנות לאבחון מקיף שמטרתו לבדוק מהם הצרכים החינוכיים המיוחדים של הילד ולספק לכם המלצות למגוון התערבויות מקצועיות שיסייעו לו להתגבר על הדיסלקציה בקריאה והשלכותיה הרבות.

התמודדות עם דיסלקציה אצל ילדים או מבוגרים

אבחון דיסלקציה נערך על ידי פסיכולוגים מומלצים במצבים בהם הורים ואנשי חינוך מזהים קריאה איטית המלווה בסבל רב עבור הילד, פער משמעותי בין הבנת הנשמע ובין הבנת הנקרא של טקסט מסוים, פענוח מילים משמעותיות בודדות טוב יותר ממילים חסרות משמעות (מילות תפל), השמטת מילה או החלפת מילה קצרה אחת במילה אחרת ו/או פענוח עם שגיאות, במיוחד לגבי סדר האותיות.

מאפיינים שכיחים נוספים המעלים חשד לקיומה של דיסלקציה אצל ילדים ומצריכים פנייה להערכה מקצועית מקיפה כדי להבין את מהות והיקף הבעיה ולקבל המלצות להמשך בירור וטיפול מקצועי כוללים קושי בהפנמת אבני היסוד של הקריאה (אותיות ותנועות), בעיות איות וקשיים בכתיבה, בהיזכרות במילים ידועות, בהתמודדות עם השפה הכתובה ובעריכת חישובים מתמטיים.

טיפול בדיסלקציה

איך מזהים ומאבחנים דיסלקציה?

אבחון פסיכודידקטי מורחב הנערך על ידי פסיכולוג ילדים הינו הדרך הטובה ביותר לדעת האם קיימת דיסלקציה אצל ילדים ובני נוער, שכן אבחון מקיף ומשולב זה כולל סקירה מלאה של ההיסטוריה המשפחתית, ההתפתחותית, החינוכית והטיפולית של הנבדק ובדיקה של היכולות הקוגניטיביות והמיומנויות האוריינות בעברית, באנגלית ובחשבון.

לאחר מספר שבועות מיום סיום הבדיקה, הנמשכת מספר שעות ונפרסת על פני מספר מפגשים, תתקבל חוות דעת מפורטת המכילה את כל הרקע הרלוונטי, תוצאות הבדיקות השונות שהועברו לנבדק, מסקנות והמלצות להמשך בירור וטיפול מקצועי בדיסלקציה ובקשיים הנוספים שיתגלו במהלך האבחון.

אבחון דיסלקציה לילדים

הורים הפונים עם ילדיהם לביצוע אבחון פסיכודידקטי מורחב בפעם הראשונה יכולים לנקוט במספר פעולות שיבטיחו שהאבחון יהיה אירוע נעים בחייהם, כגון בחירה מוקפדת של מכון אבחון המורכב מצוות מקצועי בעל הכישורים המתאימים לעבודה עם ילדים ובני נוער דיסלקטיים, הקפדה על מנוחה מספקת לפני ביצוע הבדיקה והבאת חטיפים מזינים ושתייה להפסקת אוכל.

בנוסף, בכדי להבטיח חווית אבחון חיובית לכל בני המשפחה, הקפידו להציג את האבחון בצורה החיובית ביותר שאתם יכולים בפני ילדיכם ולגלות כל מה שאתם יכולים על תהליך של אבחון דיסלקציה לילדים מבעוד מועד, שכן ככל שתדעו יותר על אופן הבדיקה, כך תהיו אתם וילדיכם רגועים יותר ביום האבחון.

בהמשך לכך, היו ישרים וכנים עם ילדיכם לגבי הסיבה בגינה אתם פונים לביצוע אבחון לקויות למידה והסבירו להם מראש, מספר ימים לפני יום הבדיקה, לאן בדיוק אתם נוסעים, באיזו שעה יוצאים מהבית, כמה זמן תשהו במכון האבחון ומה הם צפויים לעשות יחד עם איש המקצוע, כמו לדבר על בית הספר, לענות על שאלות בנושאים שונים, לבצע מטלות מאתגרות, לקרוא, לכתוב, לפתור תרגילים בחשבון וכיוצ"ב.

אבחון דיסלקציה למבוגרים

אבחון מקיף הנערך על ידי פסיכולוג מבוגרים הינו הצעד הראשון שלכם על מנת להבין טוב יותר כיצד אתם חושבים ולומדים, לזהות מהן נקודות החוזק והחולשה שלכם, לאתר ליקויים ביכולת הקריאה ובמיומנויות מבוססות שפה קשורות ולקבל המלצות נכונות שיעזרו לכם להתגבר על דיסלקציה בגיל מבוגר.

חשוב לציין, כי בסיום תהליך של אבחון דיסלקציה למבוגרים, מתקיימת גם שיחת משוב עם איש המקצוע, שבמהלכה תימסר לכם חוות דעת כתובה המפרטת את ממצאי הבדיקות השונות שהועברו באבחון ויוסברו לכם המסקנות וההמלצות המקצועיות שהתקבלו בעקבותיהם.

אבחון דיסלקציה - מאפיינים של דיסלקציה אצל ילדים או מבוגרים
נגן וידאו אודות אבחון דיסלקציה - מאפיינים של דיסלקציה אצל ילדים או מבוגרים

דרכי טיפול בדיסלקציה אצל ילדים או מבוגרים

מכיוון שדיסלקציה נוטה להתקיים יחד עם הפרעות נוירו-התפתחותיות ו/או לקויות למידה נוספות ולהשפיע על טווח רחב של תחומים, כולל הבנת הנקרא, היזכרות, כתיבה, איות ודיבור, חשוב ביותר להתחיל לקבל טיפול בדיסלקציה מיד לאחר קבלת אבחנה מקצועית של פסיכולוג מוסמך.

מלבד פנייה לטיפול אצל מורה להוראה מתקנת המתמחה בלימוד קריאה לילדים, בני נוער ומבוגרים דיסלקטיים באמצעות שיטות הוראה רב-חושיות, באפשרותכם לנקוט במספר אסטרטגיות טיפול עצמי שיסייעו לכם להתגבר על דיסלקציה התפתחותית בגיל צעיר ומבוגר כאחד, כגון שימוש במחשב נייד או טאבלט עבור רישום סיכומי שיעורים בכתה.

כמו כן, מומלץ לעשות שימוש בספרים מוקלטים הניתנים להשאלה בספריה לעיוורים או בספרים עם אותיות גדולות ומרווחים גדולים בין שורות, ללמוד איך להתבסס על הגיון במקום על זיכרון ושינון, לחלק חומר לימודי מורכב ליחידות קטנות ופשוטות יותר ללמידה ולארגן אזור שקט בבית לפעילויות לימודיות שונות.

שאלות ותשובות בנושא דיסלקציה

במידה וילדיכם מגלים 3 מאפיינים או יותר מהרשימה הבאה ויש לכם היסטוריה של דיסלקציה או לקות למידה אחרת במשפחה, מומלץ לבצע בהקדם אבחון לקויות למידה כדי לאשר או לשלול קיומה של דיסלקציה אצל ילדים: קושי בהבנת מושגי זמן, קושי במעקב אחר הוראות הכוללות שני שלבים או יותר, עיכוב בהתפתחות הדיבור ביחס לילדים אחרים בני גילם, קושי בשיום צורות וצבעים, קושי בזכירת שמות וצלילים של אותיות, היפוך הברות וצלילים בתוך מילה, קושי בזיהוי ובהפקת חרוזים, גמגום, קושי בזכירת רצפים (ימי השבוע, חודשי השנה, סדר המספרים, סדר האלף-בית), קושי בזיהוי ובשיום אותיות ועיכובים במוטוריקה עדינה (קשירת נעליים, צביעה, כתיבה).

דיסלקציה אצל בני נוער בדרך כלל מאופיינת בחוסר הנאה מקריאה, קריאה איטית ומשובשת, שימוש ברמזים לא מילוליים במקום השמעת מילים ברורות, דילוג או קריאה לא נכונה של מילים קצרות, יכולת איות לקויה, קושי בקריאת שעון שאינו דיגיטלי, קושי בביטוי עצמי, חוסר תשומת לב, מוסחות יתר, קושי בהבנת הוראות מילוליות, כתיבה איטית, כתב יד מבולגן, היפוך אותיות ומספרים, קושי בשינון עובדות מתמטיות בסיסיות, דיבור מהוסס, קושי במציאת המילים הנכונות להבעת רעיונות, קשיי ארגון ותכנון, קושי בהתמצאות במרחב, רמת חרדה גבוהה, היעדר מוטיבציה ללמידה, חוסר רצון ללכת לבית הספר ותסמינים גופניים שונים, כגון כאבי בטן וכאבי ראש.

דיסלקציה אצל מבוגרים לרוב באה לידי ביטוי בקושי בעיבוד מידע שמיעתי, אוצר מילים דל, פערים משמעותיים בין התפקוד המילולי והתפקוד הלא מילולי, הליכה לאיבוד ואובדן רכוש אישי לעתים קרובות, יכולת ארגון לקויה, ליקויים בתפקודים ניהוליים, בעיות זיכרון לטווח קצר, בעיות בזיכרון העבודה, קריאה איטית, קושי בהבנת הנקרא, קושי בזכירת שמות ומקומות, קושי בארגון רעיונות ומחשבות לצורך כתיבתם, קושי בקריאת תווים מוסיקליים, צורך בקריאת הוראות מספר פעמים כדי להבין בדיוק מה נדרש, קושי ברכישת שפות זרות, חוסר יכולת לזכור רצף של מספרים בסדר הנכון, הערכה עצמית נמוכה לאור תסכולים וכישלונות רבים, הישגים אקדמיים נמוכים ונשירה מלימודים אקדמיים.

מכיוון שדיסלקציה, בדיוק כמו כל לקויות הלמידה, אינה מחלה, אלא תוצר של סגנונות חשיבה ולמידה שונים, אין טיפול תרופתי שיכול לרפא ילדים, בני נוער ומבוגרים המאובחנים עם דיסלקציה. יחד עם זאת, במקרים רבים אנשים מגלים שתרופות מסוימות יכולות לעזור להם להתמודד טוב יותר עם תסמינים שכיחים של דיסלקציה, כמו תרופות שמסייעות למטופלים להישאר מרוכזים לאורך זמן, בהקלה על כאבי ראש או בהפחתת בחילות בעת קריאה. אף על פי שטיפול תרופתי יכול לסייע בהפחתת תסמינים שדיסלקטיים חווים, גישה זו אינה מטפלת בסיבות הבסיסיות בגינן אתם או ילדיכם סובלים מקשיי למידה ומונעת מכם את קבלת התמיכה הלימודית והחינוכית הנדרשת במצבכם.

טיפול בדיסלקציה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון והטיפול בדיסלקציה נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול בדיסלקציה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

סוגי לקויות למידה
לקויות למידה: מהי לקות למידה? המדריך המלא על ליקויי למידה

לקות למידה הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הפוגעת ביכולתו של האדם לקבל, לעבד, לנתח או לאחסן מידע, כאשר הפרעת למידה גורמת לקשיים בקריאה, כתיבה, איות או פתירת בעיות חשבוניות, למרות שהאדם בעל פוטנציאל קוגניטיבי תקין ומעלה.

המדריך המלא >>
טיפול בלקויות למידה
טיפול בלקויות למידה: המדריך המלא על טיפול בלקות למידה

לקות למידה או הפרעת למידה ספציפית (SLD) הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הגורמת להישגים אקדמיים נמוכים באופן משמעותי מהמצופה. לקויות למידה מקושרות לכישלון בלימודים, נמשכות חצי שנה לפחות וגוררות קשיים בקריאה, הבנת הנקרא, כתיב, הבעה בכתב וחישוב.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: