מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול בלקויות למידה: המדריך המלא על טיפול בלקות למידה

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

תהליך טיפול בלקויות למידה

בהתאם להגדרת האבחנה המקצועית של הפרעת למידה ספציפית (SLD) לפי המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5), לקויות למידה מתוארות כהפרעות נוירו-התפתחותיות המשפיעות על היכולת של ילדים, בני נוער ומבוגרים להבין ולעבד מידע כראוי.

במרבית המקרים, לקויות למידה מאובחנות כבר בתקופת הילדות בעקבות קשיים משמעותיים בקריאה, כתיבה ו/או מתמטיקה, היוצרים סביבת למידה מאתגרת ופוגעים באופן משמעותי ברמת ההישגים האקדמיים, בדימוי העצמי ובהסתגלות החברתית.

יחד עם זאת, ישנם מצבים בהם אנשים מבצעים לראשונה אבחון לקויות למידה רק בשלבים מאוחרים יותר של החיים, בעיקר לקראת בחינה פסיכומטרית או לימודים אקדמיים, כאשר הם מעוניינים ללמוד איך לנהל בצורה יעילה לקות למידה ספציפית ולטפל בהשפעותיה השליליות.

טיפול בלקויות למידה

מרכז טיפול בלקויות למידה

במידה ולקויות למידה אינן מאובחנות ומטופלות בשלב מוקדם ככל הניתן, קשיי למידה משמעותיים עשויים להשפיע לרעה על המצב הנפשי והרגשי, ההישגים הלימודיים ואפשרויות התעסוקה העתידיות של ילדים לקויי למידה.

בשל כך, הורים החושדים שילדיהם סובלים מהפרעת למידה ספציפית צריכים לשוחח על הנושא בהקדם עם היועצת החינוכית של בית הספר כדי לשקול יחד את הצורך בפנייה להערכה מקצועית מקיפה לצד הענקת התמיכה והטיפול הנחוצים לתלמידים לקויי למידה.

בעת שמדובר במבוגרים, מומלץ ליצור קשר עם המרכז לטיפול בלקויות למידה של המוסד האקדמי על מנת להעריך יחד את הצורך בהתערבות מקצועית ו/או התאמות בדרכי היבחנות, שמטרתן לסייע לכם בהתמודדות עם אתגרים אקדמיים ובניהול חיים מלאים ומאושרים כסטודנטים לקויי למידה.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

התחלת טיפול בלקויות למידה

לקויות למידה מורכבות שאינן זוכות למענה מקצועי הולם עלולות לפגוע באופן משמעותי במיומנויות האקדמיות של ילדים ולהוביל למאבקים רבים במסגרת הגן, בבית הספר, בעבודה ובכלל בתפקוד היום-יומי.

באופן כללי, תמיכה מקצועית בילדים עם לקויות למידה ניתנת לאחר אבחון לקויות למידה מקיף ובהתאם לבעיות הייחודיות שאובחנו במהלכו, כאשר אלו עשויות לכלול קשיים משמעותיים בקריאה, בהבנת הנקרא, באיות, בכתיבה, בהבעה, במספרים, בחישובים ו/או בהנמקה מתמטית.

לדוגמא, בעוד ישנם ילדים החווים קשיי למידה קלים יחסית, ילדים אחרים מתמודדים עם ליקויי למידה רב-בעייתיים וזקוקים לבניית תוכנית התערבות מקצועית לתלמידים לקויי למידה או שיאפשרו להם התאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות במסגרת החינוכית.

טיפול בקשיי למידה

דרכי טיפול בלקויות למידה

לקויות למידה מהוות אחת הבעיות השכיחות ביותר אצל ילדים בעלי מנת משכל (IQ) ממוצעת ומעלה בעולם המודרני, כאשר כ-10% מהתלמידים מופנים כיום למכוני אבחון וטיפול בלקויות למידה לילדים, מתוכם כ-65% הם בנים.

כמו כן, מחקרים קליניים שנערכו בשנים האחרונות ברחבי העולם גילו כי סוגי לקויות למידה מסוימים נפוצים עוד יותר בקרב משפחות של ילדים בעלי צרכים מיוחדים בגילאים שונים והסטטיסטיקה מראה שכ-25% מהילדים המאובחנים עם לקות למידה התפתחותית סובלים במקביל מהפרעות נפשיות שונות, לעתים באופן זמני ולעתים למשך כל החיים.

לאור זאת, דרכי הטיפול המומלצות בילדים עם לקויות למידה משתנות מאוד על פי הצרכים האישיים הנוכחיים של המטופלים השונים וסוג הפרעת הלמידה המאובחנת, כגון דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה, הפרעת עיבוד שמיעתי או הפרעת עיבוד חזותי.

טיפול מוקדם בלקויות למידה

כאמור, טיפול מוקדם בילדים עם לקויות למידה בדרך כלל מניב תועלת רבה, לכן הורים הסבורים שילדיהם הצעירים מתמודדים עם הפרעת למידה ספציפית הפוגעת בתפקודם הלימודי, החברתי ו/או ההתנהגותי צריכים לנקוט במספר פעולות שיכולות להועיל מאוד עבורם.

למשל, באפשרותכם לשוחח על חששותיכם עם הגננת, מחנכת הכיתה או היועצת החינוכית של בית הספר ולבדוק מהן אפשרויות הסיוע המוצעות לילדים עם לקויות למידה במסגרת החינוכית, כמו שיעורי הוראה מתקנת להקניית אסטרטגיות למידה וזכירה יעילות יותר.

בנוסף, לאחר ביצוע אבחון לקויות למידה לילדים וקבלת אבחנה מקצועית, ילדים לעתים קרובות זכאים לשעות שילוב או שירותי חינוך מיוחד אחרים, שמטרתם לאפשר לתלמידים לרכוש אסטרטגיות למידה חדשות ומועילות כדי להתמודד טוב יותר עם אתגרים בלמידה והיבחנות.

טיפול בלקויות למידה למבוגרים

סוגי טיפול בלקויות למידה

כהורים לילדים לקויי למידה, תהליך של הדרכת הורים פרטנית או קבוצתית יכול לעזור לכם להבין טוב יותר את קשיי הלמידה והצרכים הייחודיים של ילדיכם ולאפשר לכם לתמוך בהם באופן מיטבי לאורך כל תקופת לימודיהם בבית הספר.

באופן דומה, השתתפות בקבוצת תמיכה להורים של ילדים עם לקויות למידה יכולה להועיל לכם מאוד, שכן במהלך המפגשים הקבוצתיים יתאפשר לכם לשתף במצוקותיכם הורים נוספים המתמודדים עם מצבים דומים לשל משפחתכם.

במקרים רבים, תוכנית התערבות לתלמידים לקויי למידה כוללת גם מתן טיפול רגשי לילדים, על אחת כמה וכמה כשאלו מתמודדים זמן ממושך עם סטיגמות, בדידות, בריונות וקשיים בהסתגלות חברתית המובילים למתח נפשי מתמשך, תסכול רב והתפרצויות זעם.

במצבים אחרים, ילדים עם לקויות למידה עשויים לסבול מהערכה עצמית נמוכה, דימוי עצמי וביטחון עצמי נמוכים, תסמינים של דיכאון או חרדה ומצבי רוח משתנים, בעיקר מכיוון שרובם מודעים היטב להבדלים הקיימים בינם ובין תלמידים אחרים בני גילם – מה שמצריך גם כן פנייה מיידית לטיפול מקצועי.

שיטות טיפול בלקויות למידה

מבוגרים לרוב פונים למכוני טיפול בלקויות למידה בעקבות התפתחותן של בעיות רגשיות או הפרעות נפשיות האופייניות בקרב סטודנטים לקויי למידה, כאשר שיטות הטיפול הנפוצות כוללות:

הוראה מתקנת – מורים להוראה מתקנת מלמדים אסטרטגיות למידה, זכירה והיבחנות יעילות, המותאמות באופן אישי ליכולות והקשיים האינדיבידואליים של המטופלים השונים.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) – מטפלי CBT עוזרים למטופלים להחליף דפוסי חשיבה והתנהגות לא מועילים בדפוסים חדשים ובריאים יותר.

טיפול משפחתי – מטפלים משפחתיים מאפשרים לכל בני המשפחה להבין היטב מהן לקויות למידה וכיצד ניתן לתמוך ולטפל בסטודנטים הנאבקים עם קשיי למידה משמעותיים.

טיפול באומנות (הבעה ויצירה) – מטפלים באומנות מסייעים למטופלים למצוא דרכים חדשות ויצירתיות כדי להביע את עצמם ומצוקותיהם באופן בלתי מילולי.

קבוצת מיומנויות חברתיות – קבוצות טיפוליות יכולות להוות טיפול משלים למפגשים פרטניים שבועיים ולהעניק תמיכה מקצועית נוספת כשמדובר במבוגרים לקויי למידה.

מיינדפולנס – תרגול מיינדפולנס על בסיס קבוע נמצא כמפחית את השפעותיהן השליליות של לקויות למידה מסוימות.

חשוב לציין, כי מטופלים שונים זקוקים לקבלת סוגי טיפולים רגשיים שונים כדי להצליח להתגבר על האתגרים הרבים העומדים בפני אנשים המאובחנים עם ליקויי למידה, לכן רצוי להתייעץ עם מכונים מומלצים על שיטת הטיפול המתאימה ביותר לצרכים הנוכחיים שלכם.

6 סוגי לקויות למידה נפוצים אצל ילדים
נגן וידאו

מכון טיפול בלקויות למידה

ראשית, הדבר החשוב ביותר שיש לבדוק בעת חיפוש ובחירת מטפלים בלקויות למידה הינו מידת ההתאמה האישית בין המטפלים למטופלים, כלומר, מהו הפוטנציאל שיתפתח ביניהם הקשר המשמעותי הנדרש ליעילותו והצלחתו של כל תהליך טיפולי.

שנית, בטרם תיפגשו לראשונה פנים מול פנים עם מטפלים רגשיים, מומלץ להקפיד לחפש ולפנות רק למכונים המוסמכים לטפל בילדים, בני נוער ומבוגרים המאובחנים עם לקויות למידה, שכן לעתים קרובות מדובר בתהליך מורכב הדורש ידע וניסיון רבים.

שלישית, לאחר שבחרתם מכון מומלץ לטיפול בלקויות למידה, חשוב לשאול כבר בשיחת הטלפון הראשונה שלכם מהם הכישורים המקצועיים של אנשי המקצוע, מהו הניסיון המקצועי שלהם ואילו סוגי טיפולים מוצעים לתלמידים וסטודנטים המתמודדים עם קשיי למידה משמעותיים ומתמשכים.

בנוסף, בדקו האם צוות המכון יוכל להפנות אתכם, במידת הצורך, לאנשי מקצוע מתחומים אחרים, כמו מרפאה בעיסוק או קלינאית תקשורת – מה שיקל עליכם מאוד בעתיד, שכן שיתוף פעולה הדוק בין המטפלים השונים הינו חיוני ביותר להצלחת סוגי הטיפולים השונים.

טיפול בלקויות למידה - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בלקויות למידה נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בלקויות למידה בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

סוגי לקויות למידה
לקויות למידה: מהי לקות למידה? המדריך המלא על ליקויי למידה

לקות למידה הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הפוגעת ביכולתו של האדם לקבל, לעבד, לנתח או לאחסן מידע, כאשר הפרעת למידה גורמת לקשיים בקריאה, כתיבה, איות או פתירת בעיות חשבוניות, למרות שהאדם בעל פוטנציאל קוגניטיבי תקין ומעלה.

המדריך המלא >>
דיסלקציה
דיסלקציה: תסמינים, מאפיינים, אבחון ודרכי טיפול בדיסלקציה

דיסלקציה או לקות קריאה הינה הפרעה נוירו-התפתחותית הגורמת לקשיים ברכישת הקריאה, למרות שהאדם נבון ובעל מוטיבציה ללמידה. אנשים עם דיסלקציה מתקשים במודעות פונולוגית (מודעות לצלילים) ובהתאמת הצלילים לאותיות האלף-בית. לרוב דיסלקציה מאובחנת בבית הספר היסודי.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: