איך להתמודד עם דיכאון? המדריך המלא על התמודדות עם דיכאון

איך מתמודדים עם דיכאון ומתגברים על הבעיה?

דיכאון משפיע על ילדים ומבוגרים מכל הגילאים, כאשר אחד מכל שמונה גברים ואחת מכל ארבע נשים נאלצים להתמודד עם דיכאון בשלב כלשהו בחייהם. בנוסף, 6% מהמבוגרים, 7% מבני הנוער ו-2% מהילדים הצעירים בעולם מדוכאים בכל רגע נתון.

בשל כך, במידה ואתם או ילדכם חווים מצב רוח ירוד במשך יותר משבועיים ברציפות, ייתכן ומדובר בהתחלה של תהליך התמודדות עם דיכאון. ישנם אנשים אשר חווים רק מאורע אחד של דיכאון קל או קשה במהלך חייהם, בעוד אנשים אחרים עשויים לחוות מספר התקפים.

חשוב לציין, כי סימנים של דיכאון לעתים קרובות מופיעים ללא סיבה הנראית לעין, אולם עבור חלק ניכר מהילדים והמבוגרים תחילתה של תקופה דיכאונית קשורה לתחושות של מתח, חרדה ומצוקה בעקבות מצבי חיים שונים, כגון דיכאון אחרי לידה או דיכאון חורף.

בנוסף, אנשים מסוימים אשר מתמודדים עם דיכאון סובלים מהפרעה דו-קוטבית (מאניה דיפרסיה), כלומר מצב הרוח שלהם נע בן דיכאון עמוק לפעלתנות מוגברת.

איך להתמודד עם דיכאון

התמודדות עם דיכאון: מאפיינים מרכזיים

כאמור, ילדים או מבוגרים עשויים לסבול מדיכאון קליני במידה ובמשך יותר משבועיים הם מרגישים עצובים, מדוכאים ואומללים במרבית הזמן או שאיבדו עניין והנאה בפעילויות יום יומיות ובנוסף, מציגים מספר תסמינים וסימנים העשויים להעיד על דיכאון נפשי.

יחד עם זאת, חשוב לזכור כי כל בני האדם חווים חלק מהסימפטומים הללו מעת לעת וזה לא בהכרח אומר שאדם נמצא במצב של דיכאון קליני עמוק. באותה מידה, לא כל מי שמדוכא או סובל מהפרעות במצב הרוח, יחווה את כל התסמינים השכיחים האלה.

ראשית, מוצפות רגשית והרגשת עצבות, נחיתות, שפל, אשמה, תסכול, אומללות, הססנות, אכזבה, מסכנות, עצבנות, כעס מופרז, חוסר ביטחון עצמי או הערכה עצמית נמוכה עלולות להעיד על כך שילדים או מבוגרים מתמודדים עם דיכאון או הפרעת חרדה.

שנית, אי יציאה מהבית, חיסורים תכופים וירידה בהישגים הלימודיים, הירתעות ממשפחה וחברים קרובים, הסתמכות על אלכוהול, סמים ותרופות הרגעה, אובדן עניין או הנאה בפעילויות הרגילות, היעדר יכולת להתרכז, היפראקטיביות, נסיגה בתחום החברתי או קשיים במיומנויות חברתיות עלולים גם כן להוות תסמיני דיכאון.

שלישית, פסימיות לגבי העתיד באופן כללי, כולל מחשבות טורדניות כפייתיות, כגון "אני כשלון", "זו אשמתי", "שום דבר טוב לא קורה ולא יקרה לי", "אני לא שווה כלום", "לא שווה לחיות יותר את החיים האלה" או "לאנשים יהיה יותר טוב בלעדי", צריכות לעורר חשד בקרב הורים לילדים צעירים ובני נוער.

בנוסף, בעת שמדובר באנשים הסובלים מדיכאון קשה, ייתכנו מחשבות תכופות על מוות או התאבדות. חשוב לציין, כי במקרים אלה יש לפנות לקבלת ייעוץ מקצועי באופן מיידי.

רביעית, תסמינים פיזיים המאפיינים התמודדות עם דיכאון יכולים לכלול:

• דמעות
• בכי
• עייפות כרונית
לחץ נפשי או מתח כרוני
• מחלות חוזרות ונשנות
• תחושת חולשה כללית
• כאבי ראש
• כאבי שרירים
• חבטות לא מוסברות
• מעי רגיש
הפרעות שינה קשות
• שינה ממושכת מדי
• אובדן תאבון
• שינוי קיצוני בהרגלי תזונה
• ירידה או עלייה משמעותית במשקל הגוף
• רמת אנרגיה נמוכה

איך להתמודד עם דיכאון ולשפר את המצב הנפשי?

במידה והנכם חושדים שאתם, ילדכם או מישהו אחר שאתם אוהבים עשויים להתמודד עם דיכאון או חרדה, הרשימה המפורטת הנ"ל הינה דרך מהירה וקלה כדי לאפשר לכם תובנות רבות יותר אודות המצב הנתון.

יחד עם זאת, רשימה זו בהחלט אינה מספקת לכם אבחנה מקצועית לדיכאון קליני, שכן לשם כך תצטרכו לפנות לאיש מקצוע מנוסה, אולם היא יכולה לסייע, להכווין אתכם ולספק לכם הבנה טובה יותר לגבי איך אתם או ילדכם מרגישים.

חשוב לזכור, כי 80-90% מהילדים והמבוגרים המתמודדים עם דיכאון קל עד בינוני יכולים להיעזר בטיפול מקצועי, כאשר הטיפולים השכיחים והיעילים ביותר כוללים לרוב שילוב של טיפול פסיכולוגי בדיכאון יחד עם טיפול תרופתי. בהתאם לחומרת המצב, ייתכן ואתם או ילדכם תעברו אבחון פסיכולוגי מקיף, זאת מעבר להערכה על ידי רופא פסיכיאטר מומחה.

חשוב להדגיש כי במידה ואתם או ילדכם חווים חלק מהסימפטומים המתוארים לעיל, מומלץ לפנות בהקדם לקבלת ייעוץ פסיכולוגי או פסיכיאטרי על מנת להעריך את חומרת הדיכאון ולשקול ביצוע או קבלת טיפול מקצועי, כגון תרפיה רגשית.

כמו כן, חשוב לדעת כי תסמינים המקושרים ללחץ, חרדה ודיכאון בדרך כלל הולכים ומתעצמים, לעתים עד כדי אובדן שליטה עצמית, על אחת כמה וכמה במידה ואינם מטופלים כראוי ובזמן.

התמודדות עם דיכאון

איך להתגבר על דיכאון ללא סיבה?

דיכאון הינה בעיה שכיחה ביותר בתחום בריאות הנפש והפסיכולוגיה, כאשר 1 מכל 5 בני אדם מתמודדים במהלך חייהם עם מידה כלשהי של דיכאון.

בעוד שכל הילדים והמבוגרים מרגישים עצובים ומדוכאים או נמצאים במצב רוח ירוד בשלבים מסוימים של החיים, חלקנו חווים רגשות אלו באופן אינטנסיבי יותר ולאורך תקופות זמן ממושכות יותר, לעתים קרובות ללא סיבה הנראית לעין.

כאמור, הסימנים השכיחים ביותר המעידים על כך שעליכם לחפש איך לעזור לאדם קרוב לצאת מדיכאון כוללים מצב רוח ירוד במידה הניכרת גם לעין לא מקצועית ואיבוד עניין או הנאה בדברים שהסבו עניין או הנאה בעבר.

אנשים הנמצאים בדיכאון קליני עמוק עלולים לגלות קושי רב בתפקוד היום יומי ועשויים להימנע מהשתתפות בפעילויות שונות אשר הסבו להם הנאה ואושר בעבר. בנוסף, תסמינים העשויים להעיד על התמודדות עם דיכאון מתמשך כוללים:

• רמת הערכה עצמית נמוכה
• ביטחון עצמי ירוד
• תחושת אשמה
תחושת חוסר ערך עצמי
• הפרעות בשינה
• חוסר אנרגיה המוביל לעייפות תמידית ולירידה ברמת הפעילות
• חוסר ריכוז
הפרעות אכילה
• תפקודי זיכרון ירודים, הן שמיעתיים והן מילוליים

דיכאון ללא סיבה

איך להתמודד עם דיכאון ולהחזיר שמחה לחיים?

להבדיל מתסמיני דיכאון, חרדה מאופיינת על ידי דאגה מופרזת ומוגזמת לגבי אירועים בחיי היום יום המתרחשת ללא סיבה הנראית לעין, כאשר אנשים הסובלים מהפרעת חרדה נוטים לצפות שיקרה אסון ואינם יכולים להפסיק לדאוג לגבי נושאים הקשורים בכל תחומי החיים, כולל כסף, משפחה, עבודה או לימודים.

בפועל, ככל שרמת החרדה הולכת ומתעצמת, החרדה עלולה לשלוט על יכולת החשיבה של האדם ולהפריע לתפקוד היום יומי שלו. כאמור, הפרעת חרדה עשויה לפגוע בתפקוד של הסובלים ממנה במסגרת בית הספר, הלימודים האקדמיים, במקומות העבודה, בפעילויות חברתיות ובמערכות יחסים משפחתיות וזוגיות.

הסימפטומים השכיחים ביותר בקרב אנשים המתמודדים עם הפרעות חרדה שונות כוללים:

• תחושת אי שקט
• עצבנות
• רעידות בגוף
• הזעת יתר
• קשיי הירדמות
• שינה לא יציבה
בעיות קשב וריכוז
• מתח בשרירים
• התעייפות מהירה
• תחושת עצבנות
• מצב רוח בלתי נסבל
• סחרחורת
• ערנות יתר קיצונית
• קוצר נשימה
• מצב רוח עצוב ומדוכא

בנוסף, בעת התמודדות עם תסמינים של דיכאון וחרדה, ילדים ומבוגרים צפויים להיאבק גם בלחץ נפשי בלתי חולף, כאשר לחץ נחשב לאחת הבעיות ההולכות ומתגברות בחברה המערבית, עד כדי כך שייתכן שחלקנו כבר מקבלים את תחושת הלחץ כנורמה מובנת מאליה בחיינו כיום.

לחץ ומתח עשויים לגרום לדאגות רבות עבור הפרט ולאנשים הנמצאים ביחסים עמו, כולל בני משפחה, בני זוג, חברים קרובים ועמיתים לעבודה או לספסל הלימודים, כאשר התסמינים הנפוצים ביותר בקרב אנשים המתמודדים עם לחץ הינם דיכאון ברמות שונות, חוסר התמצאות, תסיסה או פעילות יתר, נסיגה ותסמינים של הפרעת חרדה.

תסמינים של דיכאון - סימפטומים וסימנים של דיכאון

איך מתמודדים עם דיכאון - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בדיכאון נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בדיכאון בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

איך לצאת מדיכאון
איך לצאת מדיכאון מהר ולהתחיל חיים חדשים? המדריך המלא

ישנן דרכים רבות לצאת מדיכאון – טיפולים רגשיים, טיפול תרופתי וגם לא מעט שינויים שניתן להחיל באופן מיידי באורח החיים. לכולן יש פוטנציאל להשפיע באופן חיובי על הרווחה הנפשית של המתמודדים עם דיכאון וחשוב לתת להן הזדמנות מלאה.

טיפול בדיכאון
טיפול בדיכאון: תסמינים, שיטות ודרכי טיפול פסיכולוגי בדיכאון

ישנן מספר דרכים יעילות לטפל בדיכאון – טיפול רגשי, טיפול תרופתי וגם טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח החיים. לרוב מומלץ לשלב לפחות 2 מדרכי הטיפול ולתת לתהליך להוכיח את עצמו, כך שיהיה ניתן לחזור לתפקוד מלא ולחיים טובים, מספקים ומאוזנים.

טיפול טבעי בדיכאון ללא תרופות
טיפול טבעי בדיכאון ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לדיכאון

כדי לטפל באופן אפקטיבי בדיכאון, להימנע מרכיבים מסונתזים ומתופעות לוואי מזיקות, ניתן לבחור בדרך טיפול טבעית. צמחי מרפא, תוספי תזונה, סיגול אורח חיים בריא, טיפול במגע או טיפול רגשי – כולם יכולים לסייע ביציאה מדיכאון בדרך טבעית ונטולת תרופות.