מכון-דרור-לוגו

תפריט

הורים למחוננים: הדרכת הורים לילדים מחוננים ומצטיינים בישראל ובעולם

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

הורים למחוננים: הדברים שחשוב להכיר

הורים למחוננים נוטים לתאר את חינוך ילדיהם כאתגר מרגש ומפחיד כאחד. כמובן, אף ילד אינו מגיע עם 'ספר הוראות', אך כשמדובר בילד מחונן, הצורך להכיר את המאפיינים הייחודיים, החוזקות והקשיים הוא גדול יותר.

הדבר הראשון שהורים לילדים מחוננים חייבים לדעת הוא שקיימים הבדלים התפתחותיים רבים בין הילד ובין ילדים אחרים בני גילו.

באופן כללי, ניתן להגדיר מחוננות כהתפתחות א-סינכרונית (כלומר, לא מאוזנת ולא אחידה) שהולכת וגדלה ככל שהיכולת האינטלקטואלית גבוהה יותר מיכולות אחרות, לרוב המוטוריות והרגשיות.

בהיעדר סנכרון בין תהליכי ההתפתחות השונים, ילדים מחוננים נוטים להיות מורכבים מבחינה רגשית, לחוות את כל חייהם בעוצמה רבה יותר ולהתמודד עם קשיים שילדים 'רגילים' לא יתמודדו איתם.

לכן ההכרה במחוננות והמודעות של ההורים ושל סביבת הילד חשובה להתפתחותו בצורה בריאה, תוך שימת דגש על מימוש הפוטנציאל שלו והסרת מכשולים שעלולים לעמוד בדרכו לשם.

הורים לילדים מחוננים

איך הורה יכול לדעת אם הילד שלו מחונן?

ילדים מחוננים בגיל הרך לרוב מציגים סימנים מוקדמים כבר כתינוקות ופעוטות, למשל:

• ערנות חריגה, אנרגטיות וצורך בשינה מועטה בתקופת הינקות
• טווח קשב ארוך, כלומר ריכוז לאורך זמן בדבר מה ספציפי
• רמת פעילות גבוהה ביחס לפעוטות אחרים בני גילם
• זיהוי הורים ומבוגרים המטפלים בהם וחיוך לעברם בשלב מוקדם מהרגיל
• תגובות עזות לרעש, תסכול וכאב

בגילאים מתקדמים יותר, ילדים מחוננים יפגינו התפתחות מואצת בפן השפתי ויגלו סקרנות, זיכרון מצוין, חוש הומור מפותח, מיומנויות חשיבה מופשטות, יכולת לפתור בעיות, דמיון פורה, רגישות וחמלה.

במידה וילדיכם מפגינים חלק ניכר מהסימנים המוקדמים הנ"ל, חשוב לפנות לאבחון מקצועי ולבצע לילד הערכה פסיכולוגית, כולל מבחן אינטליגנציה (IQ), זאת כדי לבדוק האם הם מחוננים ולדעת להיערך לכך בצורה המיטבית.

מדוע זה חשוב? זיהוי מוקדם של מחוננות וכישרונות מיוחדים אצל ילדים מאפשר להורים לקבל הדרכה מקצועית מוקדמת, ההכרחית לילדים מחוננים בגיל הרך כדי לאפשר להם ילדות והתבגרות טובות ככל האפשר.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

טיפים להתמודדות הורים עם ילדים מחוננים

כאמור, כדי לקבל המלצות ספציפיות המתאימות לילדיכם, חשוב כי פסיכולוג חינוכי מומחה יאבחן את הילד בעצמו ויוכל להתרשם ממנו ולתת את המסקנות הקונקרטיות עבורו.

עם זאת, כהורים לילדים מחוננים יש גם דברים שתוכלו לבצע בעצמכם ויטיבו עם ילדיכם:

הורות פעילה

ידוע לכל כי ילדים לומדים תחילה מהוריהם, כך שבילוי ממושך עם הילדים ומתן תשומת לב מרבית יוכל לפתח את המחונן, בעיקר בגיל הרך. ניתן כמובן לבחון העשרה חינוכית לילדים מחוננים במסגרות חיצוניות, אך לא כתחליף לזמן עם ההורה.

תמיכה בתחומי עניין חדשים

חשיפה מרבית של הילדים לתחומי עניין חדשים יכולה להעשיר את עולמם ולעודד את נטייתם הטבעית ללמידה. ילדים מחוננים עשויים להתעניין במיוחד בטבע, אומנות, מוזיקה, אסטרונומיה, מוזיאונים, ספרים מכל סוג והיסטוריה.

אתגרים אינטלקטואליים

כישרונות מיוחדים אצל הילד עשויים להתפתח באופן מואץ בזכות גירוי אינטלקטואלי של הילדים במסגרת הביתית. חשוב מאוד לאפשר לילד המחונן לחקור לעומק את התחומים שמעניינים אותו ולענות ככל האפשר על שאלותיו.

הרחבת קשרים משפחתיים וחברתיים

פגישות משפחתיות וחברתיות בדרך כלל יהיו הדרך הטובה ביותר עבור הילד המחונן לחלק אחריות, להקנות מיומנויות משא ומתן ולספק מרחב בו הוא יוכל להתבטא ולמצוא את מקומו החברתי והמשפחתי.

מתן הסברים לוגיים לכל בקשה

פעמים רבות הורים דורשים מילדיהם דברים מסוימים רק "כי כך אמרתי". גישה כזאת אינה נכונה ואף לא מועילה לילד מחונן, משום שהוא מגדיר סמכות לפי היגיון ולוגיקה. הסבר מנומק של ההורה לבקשה או דרישה מסוימת יזכה לשיתוף פעולה משמעותי יותר מהילד מאשר גישה סמכותית ושרירותית.

פורום הורים למחוננים

האם נדרשת מעורבות הורים לילדים מחוננים במסגרת בית הספר?

פעמים רבות הורים מעדיפים לא להתערב במסגרות החינוכיות של ילדיהם, מתוך מחשבה שגורמי הסמכות יפעלו טוב יותר בלי התערבותם. לצערנו, מערכת החינוך כיום לא תמיד מותאמת לתלמידים עם צרכים מיוחדים כמו מחוננים.

כהורים, חשוב שתוודאו שהתוכנית החינוכית של הילד המחונן מותאמת לטיפוח ההתקדמות וההעשרה לפי קצב ההתפתחות הייחודי שלו – כלומר שהוא משולב במסגרות חיצוניות/ בכיתת מחוננים/ בכיתה גבוהה במקצועות מסוימים, כל עוד בגרותו ובשלותו הרגשית מתאימות לכך.

בנוסף, כדאי ליצור פגישות יזומות עם הצוות החינוכי, להתעדכן מהם כיצד ילדיכם מתנהג בכיתה ובחברה, ולוודא שכל המורים מודעים ליכולותיו וצרכיו הספציפיים של הילד.

אם יש בכך צורך, התייעצו עם פסיכולוג ילדים מחוננים כדי לזהות בעיות בשלב מוקדם ולבנות לילד תוכניות מותאמות אישית שיטיבו עם צורת הלמידה הייחודית שלו.

שיתוף פעולה עם הורים אחרים לילדים מחוננים גם הוא מומלץ. באמצעות פורום הורים לילדים מחוננים ניתן לבקש תוכניות העשרה לימודיות או המלצות אחרות שתוכלו לשתף עם המורים של ילדיכם ולהביא לתהליכי למידה טובים יותר.

הורים למחוננים

מהי הדרך הנכונה לדאוג לטיפוח הילד המחונן שלי?

להלן מספר דרכים בהן תוכלו לטפח את הילד המחונן שלכם:

קידום והעשרה לילדים מחוננים ומצטיינים

כהורים למחוננים המהווים דוגמה אישית, יש עליכם אחריות גדולה לפתח את היכולות השכליות, האישיות והרגשיות של ילדיכם. אל תצפו שהילד יספוג הכל במסגרת החינוכית, היו שותפים פעילים בחינוכו!

בילוי משותף בבית או במסגרת חיצונית כמו מוזיאון יכולה לסייע רבות לחיבור האישי עם הילד וכן להעשרה וטיפוח אינטלקטואליים.

הדרכת הורים למחוננים בגיל הרך

כיצד תוכלו לתמוך כהורים בפעוטות המחוננים שלכם?

• ספקו מרחב פעולה עצמאי לילד
• שמרו על הייחודיות של הילד והקפידו להביע את קבלתכם המלאה של בחירותיו
• שוחחו על אירועים שוטפים ותנו להם להביע את דעותיהם בחופשיות
• העניקו משוב חיובי על הצלחות ועודדו אותם
• סייעו לילד להרחיב את תחומי העניין שלו דרך אינטרנט וספרים

מחקרים תומכים בכך שקריאה, משחקי קלפים ומשחקי לוח מגדילים את אוצר המילים, הכישורים המתמטיים, הבנת הנקרא וכישורי חשיבה קריטיים אצל ילדים צעירים. לכן מומלץ ביותר לבלות זמן משותף בקריאה ובמשחק.

הדרכת הורים למחוננים בגיל בית ספר

כיצד ניתן לסייע ולתמוך בילד המחונן בגילאים המאוחרים?

• שלבו אותם בהתנדבויות ושתפו איתם פעולה בכך
• שמרו על חוש הומור ועל חשיבה חיובית
• שתפו את הילד בחוויות "מהחיים האמיתיים" כמו עריכת רשימת קניות, תיעדוף לפי תקציב, מכתבי תודה והזמנות, טיפול בבעלי חיים, גידול צמחים ועוד.

יש לזכור כי הקו העובר בין קידום וטיפוח מחוננים ובין דחיפה מסוכנת להישגיות הוא דק מאוד. הורים המאמינים שהם עושים הכל כדי לעודד את כישרונות ילדיהם עלולים לדחוף אותם יתר על המידה, לעורר ציפיות בלתי אפשריות ולגרום לתחושות של חוסר ביטחון עצמי ודימוי עצמי נמוך.

חוששים שאתם 'עוברים את הגבול'? התייעצו עם גורם מקצועי וקבלו הדרכת הורים פרטנית שתסייע לכם להגיע לנקודת האיזון המתאימה שתהווה תמיכה לילדיכם, ולא מגבלה.

פורום להורים מחוננים: עזרו לילדיכם בכך שתעזרו לעצמכם

לא רק לילדיכם המחוננים קשה – גם לכם קשה! בפני הילדים תצטרכו להציג חוזק, אחריות וגמישות, אך מותר לכם גם להציג בפניהם צד אנושי ורגשי, הם יגלו כלפיכם אמפתיה ויחושו מחוברים אליכם אף יותר.

בנוסף לכך, פורום הורים לילדים מחוננים יוכל לסייע לכם לחלוק את החוויות הייחודיות עם הורים אחרים שמצויים במקום דומה לכם: לשתף בקשיים, להיעזר, לחלוק המלצות ועוד.

פורום הורים למחוננים יכול לספק לכם מקום לביטוי עצמי ולמידה על מחוננות ותפקידם המיוחד של ההורים. אל תישארו בודדים במערכה, מקום הקהילה הוא חשוב והכרחי גם לילדיכם וגם לכם.

הורים לילדים מחוננים - 17 טיפים לטיפוח ילדים מחוננים ומוכשרים
נגן וידאו

הדרכת הורים למחוננים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הדרכת הורים למחוננים נערכת על ידי צוות מקצועי בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים מחוננים.

אנו במכון דרור מודעים לקושי הקיים גם להורים לילדים מחוננים, ועושים כל שביכולתנו כדי לוודא שלא רק הילדים המחוננים יקבלו את מירב תשומת הלב הנדרשת, אלא שגם אתם כהורים תצאו מחוזקים ותוכלו להיות הבסיס המשפחתי החזק שילדיכם זקוקים לו.

למידע נוסף ולקביעת מועד להדרכת הורים למחוננים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: