מכון-דרור-לוגו

תפריט

תכונות של ילד מחונן: מאפיינים, הגדרה ובעיות של ילדים מחוננים בישראל

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה אומר להיות ילד מחונן?

סוג המחוננות המוכר ביותר הוא הקוגניטיבי, המאופיין במנת משכל גבוהה משמעותית מהממוצע ויכולות אינטלקטואליות גבוהות בתחומים לימודיים.

זהו גם סוג המחוננות שמשרד החינוך מאתר אצל תלמידים ובאמצעות הגדרתם כמחוננים, מאפשר לשלב אותם בתוכניות לימודים והעשרה המתאימות ליכולותיהם.

אף על פי כן, ישנם סוגים רבים של מחוננות גם בתחומים אחרים, כולל בתחום היצירתי, האמנותי, המנהיגותי והאתלטי. יכולות אלו מתבטאות בכישרון יוצא דופן שלא תמיד בא לידי ביטוי בצורה מובהקת, בייחוד אם הוא לא מקבל תמיכה ועידוד מהסביבה.

הגורם העיקרי שאחראי על פיתוח יכולות המחוננות הוא ההורים, הם הראשונים להבחין בכישרון של ילדיהם ועליהם להכיר ולטפח אותו ככל הניתן, בין היתר בעזרת חוגים, מסגרות חינוך אקדמיות ותמיכה אישית.

נוסף על הכישרונות המיוחדים, ילדים מחוננים הינם בעלי מאפיינים קוגניטיביים, אישיותיים, רגשיים והתנהגותיים ייחודיים, וחלקם מצריכים התייחסות הולמת ואף טיפול מתאים, כדי למנוע ככל האפשר קשיים ואתגרים הניצבים בתקופות שונות של החיים.

ילד מחונן מאפיינים

איך יודעים אם הילד שלי מחונן?

הדרך הבטוחה לגלות האם הילד מחונן היא להגיע איתו למכון לפסיכולוגיה המתמחה באבחון ילדים ובני נוער מחוננים.

רק פסיכולוגים מוסמכים יכולים לספק חוות דעת כתובה הכוללת את רמת האינטליגנציה (IQ) והפרופיל המלא של תפקוד הילד, הן מבחינת הפוטנציאל שלו והן מבחינת חולשות וחוזקות שיש להתייחס אליהן כדי לממש אותו.

כמו כן, הערכה פסיכולוגית ותוצאות אבחון פסיכו-דידקטי יכולות לאתר לקויות למידה, הפרעת קשב וריכוז או קשיים רגשיים וחברתיים.

דבר זה הופך את האבחון לנדרש אף יותר מתמיד, מפני שייתכן וסימני מחוננות אינם נגלים לעין בשל קשיים ומחסומים אחרים שיתבטאו באופן בולט בהתנהגות הילד.

עד לקביעת אבחון מומחים, תוכלו להיעזר במדריך הנוכחי כדי לזהות מאפיינים מסוימים אצל ילדיכם שנמצאו באופן סטטיסטי אצל מחוננים. עם זאת, חשוב להדגיש כי לא ניתן לקבוע מסקנות חד משמעיות גם על סמך מאפיינים אלו, מכיוון שכל מקרה דורש הסתכלות ואבחון ספציפיים.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

ילד מחונן: מאפיינים רגשיים

התפתחות א-סינכרונית וחוסר בשלות רגשית אצל מחוננים

רבים סוברים כי ילד המפגין יכולות קוגניטיביות גבוהות, בהכרח יהיה גם בוגר ובשל נפשית. זוהי טעות נפוצה אך גם הרסנית, מפני שבגינה מצופה מילד מחונן להתנהג בצורה בוגרת בזמן שהתפתחותו הרגשית דווקא מעוכבת.

מדוע זה קורה? התפתחות א-סינכרונית היא דבר נפוץ ומאפיין רבים מהילדים המחוננים, ומתבטאת בפער משמעותי בין ההתפתחות והיכולת האינטלקטואלית ובין ההתפתחות הרגשית.

לצורך הדוגמה, ילד מחונן שנמצא בחברה של בני גילו, אולי לא ימצא עמם שיח אינטלקטואלי משותף, אך הפעילות החברתית עמם תהיה חשובה להתפתחותו הרגשית משום שבקרב ילדים בוגרים יותר הוא יתקשה למצוא את מקומו עקב חוסר בשלות רגשית.

רגישות גבוהה אצל ילדים מחוננים

אל מול חוסר בשלות חברתית, ילדים מחוננים לרוב ניחנים ברגישות גבוהה ובחוש צדק מפותח מגיל מוקדם. דבר זה גורם להם להיות רגישים יותר לעוולות חברתיות סביבם וכך הם מתעקשים ליצור עולם צודק ולהגשים רעיונות ואידיאלים שונים שלעתים שמים אותם ב'מוקד האש' מבחינה חברתית ופוליטית.

כמו כן, ילדים מחוננים עלולים להגיב באופן דרמטי ומוגזם לסיטואציות מעוררות רגש ולפיכך לעורר תגובות לא מעודדות מהסביבה. הורים וצוות חינוכי חייבים להיות ערים לתגובות אינטנסיביות מצד הילד המחונן כדי להוות עבורו כר שתומך ברגישותו הגבוהה ומכיר בה.

מאפייני הילד המחונן

ילד מחונן: מאפיינים אישיותיים

פרפקציוניזם, ציפיות גבוהות ומוטיבציה אצל מחוננים

לעיתים קרובות, יכולות קוגניטיביות גבוהות באות עם מחיר "הרף הגבוה" – ילדים מחוננים מצפים מעצמם, לפעמים גם כהשתקפות של הסביבה הקרובה שמצפה מהם, להגיע להישגים ולהצטיין בכל תחום.

הבעיה היא שמחוננים רבים מראים חוזק אינטלקטואלי בתחומים ספציפיים, בזמן שבתחומים אחרים הם אינם מצטיינים באופן מיוחד, ולעיתים אף להיפך (כמו בספורט, פעילות גופנית, או אומנויות הדורשות מוטוריקה עדינה).

הצורך להצטיין הנובע מפרפקציוניזם וציפיות גבוהות מעורר בהם מוטיבציה ושאפתנות שמצד אחד דוחפת אותם באופן חיובי, אך בצד השני גובה מחיר נפשי לא מבוטל, במיוחד אם ההגעה להישגים אינה מתאפשרת.

פתרון בעיות וחשיבה מחוץ לקופסה אצל מחוננים

ילדים שאינם מחוננים יעדיפו להתרחק מסוגיות מורכבות או מחידות מתמטיות, ולרוב יפגינו תסכול בניסיון לפתור משהו שהם לא מצליחים להבין.

לעומתם, הילד המחונן דווקא יחפש אתגרים מחשבתיים שבאמצעותם יוכל למצוא פתרונות יצירתיים, בין היתר באמצעות חשיבה מחוץ לקופסה ויכולות של חשיבה מופשטת, מורכבת, לוגית ובעלת תובנות משמעותיות.

סקרנות ודמיון מפותח אצל מחוננים

אחד המאפיינים הבולטים של הילד המחונן, וגם זה שמתבטא ביתר עוצמה לעומת ילדים שאינם מחוננים, הוא הדמיון המפותח והיצירתיות.

זה מוביל את הילד המחונן להתנסות בדברים חדשים, להסתכל על דברים בצורה לא אופיינית ולחבר מספר רעיונות ביחד בדרך יוצאת דופן.

בנוסף, חוש סקרנות מפותח גורם לילדים מחוננים לשאול שאלות, לחקור וללמוד בעצמם כדי להבין דברים לעומק ולהרחיב את הדעת, גם בתחומים מורכבים לגילם, ולרוב תוך התמקדות בתחום עניין אחד ספציפי שמעניין אותם.

ילד מחונן: מאפיינים התנהגותיים

פעילות יתר אצל ילדים מחוננים

כבר במהלך החודשים הראשונים לחייו, ילד מחונן יגלה ערנות גדולה יותר ופעלתנות שלרוב לא רואים אצל ילדים שאינם מחוננים. לרוב, רמת האנרגיה הגבוהה מסווגת בטעות על ידי הסביבה כתסמינים של היפראקטיביות.

כמו כן, רגישות יתר, פגיעות יתר והתפתחות א-סינכרונית (פער בין ההתפתחות הקוגניטיבית וההתפתחות הרגשית והגופנית) עשויות לגרום לילדים מחוננים להתרגז בקלות או להתפרץ בזעם לעתים תכופות כבר בגיל הרך.

עצמאות וקושי בקבלת סמכות אצל מחוננים

בשל חוש הצדק הגבוה של הילד המחונן, פעמים רבות הוא יתקשה להכיר בסמכותם של גורמים מסוימים, בעיקר אם הם לא עונים על המדדים שלדעתו מקנים להם סמכות הגיונית ומנומקת.

זה נובע בין היתר מהצורך בעצמאות, ומהנטייה לאינדיבידואליזם ונון-קונפורמיות, מה שיכול להתבטא למשל מול מורים בבית הספר, לעיתים בצורה מופגנת מול שאר תלמידי הכיתה.

היבדלות התנהגותית אצל ילדים מחוננים

פעמים רבות ילדים מחוננים נקלעים לאי-נעימות חברתית ולמבוכה כאשר הסביבה שבה הם מצויים אינה מבינה אותם. זה מתבטא למשל בפערים בחוש ההומור, או ברצון של הילד למצוא ארגון דרך מבנה מסובך של חוקים שיצר עבור עצמו.

ישנן התנהגויות נוספות המבדילות ילדים מחוננים מאחרים, בין היתר בהייה בהקיץ או שקיעה במחשבות, פעולות שנעשות בקרב מחוננים שיש להם יכולת ריכוז גבוהה, טווח קשב רחב ויציבות. אלה הילדים שגם יוכלו להתקדם בצורה מהירה דרך למידה ומחקר.

רגע מחונן

ילד מחונן: מאפיינים קוגניטיביים

אהבת הלמידה אצל תלמידים מחוננים

אחד המאפיינים הבולטים אצל ילד מחונן הוא היכולת לסדר את מחשבותיו בצורה מהירה ומובנת, כולל מילים, מספרים, מטאפורות ורעיונות מופשטים.

לכן, עם התמיכה הנכונה, ילדים מחוננים יהיו מסוגלים לקרוא ולכתוב ברמה מפתיעה כבר לפני כיתה א'. הם יפעלו מיוזמתם כדי ללמוד ולהרחיב את הידע שלהם ויעשו זאת גם באופן עצמאי.

זוהי תוצאה ישירה של יכולות קוגניטיביות כמו זיכרון מדויק, רכישת מיומנויות מהירה שלא דורשת הרבה תרגול ובקרה עצמית גבוהה המאפשרת לילד המחונן לבחון את עצמו ולקבוע אם הוא צריך לתקן את צעדיו.

גמישות מחשבתית וקליטה מהירה אצל מחוננים

אצל ילדים עם מנת משכל ממוצעת, תהליך חשיבתי יהיה לרוב ארוך יותר עד שיתקבל הפתרון או דרך הפעולה הנכונים, אך אצל ילדים מחוננים גמישות החשיבה מאפשרת קיצור של תהליכי למידה וההגעה לפתרונות מהירה הרבה יותר.

קליטה מהירה של מידע, לצד זיכרון חושי, זיכרון לטווח קצר וזיכרון לטווח ארוך מצוינים, מאפשרים לילד המחונן להציג ידע באופן מיטבי באמצעות זיכרון חזותי-מרחבי וזיכרון שמיעתי-מילולי.

בנוסף, בזכות המאפיינים הקוגניטיביים הייחודים בהם ניחנים ילדים מחוננים בגיל הרך, רובם מצליחים כבר בגיל צעיר מאוד להחזיק באוצר מילים עשיר במיוחד וידע נרחב המשמשים אותם היטב בתחומי חיים רבים.

תכונות של ילד מחונן - הגדרה ומאפיינים של ילדים מחוננים
נגן וידאו אודות תכונות של ילד מחונן - הגדרה ומאפיינים של ילדים מחוננים

מהי דרך ההתמודדות הטובה ביותר עם מאפייני הילד המחונן?

מאפיינים רבים שצוינו לעיל מציירים לכאורה תמונה מאוד מעודדת שלפיה הילד המחונן בעל יכולות גבוהות שיוכלו לקדם אותו בקלות להישגים ולהצלחה.

עם זאת, ילדים מחוננים רבים סובלים מבעיות שונות הנובעות מפער משמעותי בין ההתפתחות החברתית-רגשית וההתפתחות הקוגניטיבית.

בשל כך, הורים מחויבים להכיר בכל המאפיינים הרגשיים, האישיותיים, הקוגניטיביים וההתנהגותיים של ילדיהם כדי להיות רגישים לקשיים שהם עלולים להציף, וחשוב מכך – לקשיים שהם אינם מציפים.

הורים למחוננים המעוניינים לאפשר לילדיהם למצות את מלוא יכולותיהם ולחסוך מהם תסכולים מיותרים בתקופת בית הספר, יכולים לבצע אבחון מקצועי שדרכו יקבלו המלצות קונקרטיות לשילוב במסגרות העשרה מתאימות.

מרגישים שהילד מתמודד עם קשיים שאין לכם היכולת לטפל בהם? זה בסדר גמור. הורים רבים פונים לפסיכולוגים המתמחים בעבודה עם ילדים ובני נוער כדי לקבל הדרכת הורים במגוון נושאים, בין היתר קושי של הילד המחונן ביצירת אינטראקציות חברתיות עם בני גילם, התנהגות אימפולסיבית או קושי לסיים מטלות בזמן.

תכונות של ילד מחונן - סיכום

הורים יקרים, אם מצאתם מאפיינים שמזכירים לכם את ילדיכם, אנו ממליצים שתפנו לאבחון מקצועי שיוכל לאתר את החוזקות והחולשות של הילד כדי לתת לו הזדמנות לממש את הפוטנציאל הגלום בו, תוך התמודדות עם אתגרים נוכחיים והימנעות מקשיים עתידיים.

אנו במכון דרור מעניקים אבחון מחוננים על ידי צוות מקצועי בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים מחוננים. לאורך שנות פעילותנו סייענו לאלפי הורים וילדים מחוננים להגיע למיצוי יכולותיהם, תוך אבחון, הדרכה מתאימה וטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול בילדים מחוננים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: