
ילדים מחוננים שולטים בתכנים אקדמיים הרבה יותר מוקדם מעמיתיהם למסגרת, לכן חשוב לאבחן מחוננות בגיל צעיר על מנת לספק לילד את כל הדרוש כדי לפתח את יכולותיו, מבלי להפסיק ליהנות מהילדות שלו.
מכון דרור לאבחון וטיפול » מחוננים
ילדים מחוננים מהווים כ-2% מכלל הילדים בעולם, כאשר מחוננות יכולה להתבטא במגוון רחב של תחומים, כולל קוגניציה, יצירתיות, אומנות, ספורט, כישורי מנהיגות ויכולות אקדמיות ספציפיות, כמו מתמטיקה.
יחד עם זאת, פסיכולוגים ואנשי מקצוע נוספים המדברים על מחוננות בדרך כלל מתכוונים ליכולת אינטלקטואלית חריגה, שכן זה נדיר ביותר לאבחן ילד כמחונן מבלי להסתמך על הישגיו במבחן המעריך מנת משכל (IQ).
במקרים בהם ילדים מחוננים אינם מאותרים על ידי משרד החינוך או אבחון פרטי, לעתים קרובות הם מתויגים כמרדנים ועצלנים על ידי הצוות החינוכי של בית הספר או חווים דיכאון עקב שעמום מתמשך ובלתי נסבל מבחינתם בכיתה.
במצבים אחרים, תלמידים מחוננים עשויים להיות מאובחנים במקביל עם לקות למידה, הפרעת קשב וריכוז (ADHD), היפראקטיביות ו/או אימפולסיביות – מה שהופך את הלימודים למאתגרים במיוחד עבורם, על אחת כמה וכמה אם המורים מפרשים את הקשיים שלהם כהתנהגות בלתי הולמת.
ילדים מחוננים שולטים בתכנים אקדמיים הרבה יותר מוקדם מעמיתיהם למסגרת, לכן חשוב לאבחן מחוננות בגיל צעיר על מנת לספק לילד את כל הדרוש כדי לפתח את יכולותיו, מבלי להפסיק ליהנות מהילדות שלו.
מהי מחוננות באמת? מהם המאפיינים של ילדים מחוננים? מחוננות הינה תכונה מולדת או נרכשת? ילדים מחוננים תמיד מצטיינים בלימודים? איך מרגיש הילד המחונן בחברת ילדים אחרים בני גילו? מיתוסים והנחות שגויות לגבי מחוננים.
ילדים מופנים לעריכת מבחן אינטליגנציה (IQ) על מנת להעריך את הפוטנציאל הקוגניטיבי הטמון בהם, הן בשל שעמום במסגרת הלימודים, תת-הישגיות אקדמית או קשיים שונים המדאיגים את ההורים והן כשמציגים מיומנויות מפותחות במיוחד.
ילדים מחוננים מציגים מאפיינים קוגניטיביים, רגשיים, אישיותיים והתנהגותיים שונים, על כן חשוב לנהוג עמם בצורה הנכונה ביותר, זאת על מנת להתנהל מולם באופן הרצוי, למנוע מהם חוויות תסכול מיותרות ולסייע להם להצליח.
ילדים מחוננים ומצטיינים זקוקים לטיפול מסור ושונה מילדים 'רגילים' מבחינה לימודית, חברתית והתנהגותית, על אחת כמה וכמה אם במקביל להיותם מחוננים, הם סובלים מלקויות למידה או הפרעת קשב וריכוז (ADHD).
ילדים מחוננים מתפתחים מבחינה קוגניטיבית בקצב מהיר בהרבה מכפי שהם מתפתחים מבחינה רגשית וגופנית. בשל כך, הם זקוקים להורים חזקים, אחראיים ומתמידים, זאת כדי להבטיח כי האתגרים העומדים בפני ילדיהם יזכו למענה הולם.
מידע מקיף על מבחן איתור מחוננים שמבצע משרד החינוך במהלך כיתה ב'. מה מעריכים בשלב א'? מה נבדק בשלב ב'? סיבות בגינן ילד מחונן עשוי שלא לצלוח את תהליך האיתור והמלצות בנושא קורס הכנה למבחן מחוננים.
אינטליגנציה רגשית (EQ) מוגדרת כיכולת להבין באופן נכון, להשתמש כהלכה ולנהל באופן בריא את רגשותינו השונים, כאשר האינטליגנציה הרגשית בעלת משמעות רבה בעת שמדובר בהצלחה בלימודים, במבחנים ובקריירה וניתנת לשיפור בעזרת אימון ותרגול.
מחוננות הינה יכולת אינטלקטואלית הגבוהה באופן משמעותי מהממוצע באוכלוסייה הכללית, כאשר ההבדל בין מחוננות ומיומנויות טמון בעובדה שאנשים יכולים לפתח מיומנויות חדשות על ידי למידה, תרגול או רכישה שלהם. למעשה, ילדים נולדים מחוננים והמחוננות באה להם באופן טבעי מהרגע בו הם מגיעים לעולם, כך שניתן לראות ילדים מצטיינים במוסיקה ובאומנויות או בלמידה כבר בתקופת הגיל הרך. מכיוון שכיום ישנם מקורות מידע רבים בנושא מחוננות, חשוב ביותר שהורים ילמדו כמה שיותר על ילדים מחוננים ועל המאפיינים והצרכים הייחודיים שלהם, כך שיוכלו להבין לעומק מדוע ילדים אלו הם כל כך מיוחדים ומה הופך אותם לכאלו מלבד רמת האינטליגנציה הגבוהה.
אף על פי שישנם חילוקי דעות בין חוקרים, אקדמאים, מומחים ומדענים לגבי הגדרת המונח 'מחונן', ההגדרה המקובלת ביותר ברחבי העולם של מחוננות מתארת אדם מחונן כבעל מנת משכל גבוהה במיוחד, תושייה ויכולות חריגות בתחום מרכזי אחד או יותר. לאור זאת, ילדים מוגדרים כמחוננים אם הם מגיעים להישגים גבוהים מאוד במבחני אינטליגנציה (IQ) שונים הנערכים על ידי פסיכולוגים מוסמכים בלבד או אם הם מגלים יכולות גבוהות ביותר ביחס למצופה מבני גילה במוסיקה, אומנות, מתמטיקה, ספורט, מחול או בתחומים מסוימים נוספים. לדוגמא, מנת המשכל המרבית במבחן וכסלר (WISC) הינה 160 וילדים מחוננים בדרך כלל בעלי מנת משכל של 140 ומעלה.
כהורים או מורים, זה לא תמיד קל לזהות ילד מחונן ולהערכתם של מומחים בתחום אבחון ילדים מחוננים כמחציתם אינם מאותרים לעולם כמחוננים מסיבות שונות ומגוונות. יחד עם זאת, באמצעות פנייה לפסיכולוג או פסיכולוגית ילדים וביצוע של מבחן אינטליגנציה מקובל, כמו מבחן וכסלר (WISC), ניתן לקבוע באופן חד משמעי האם ילד מסוים הינו מחונן. בשל כך, במידה והנכם מבחינים כי ילדיכם מגלים סימנים המזוהים עם מחוננות, כמו הפגנת יכולת יוצאת דופן בתחום אחד או במספר תחומים, מומלץ לפנות להערכה פסיכולוגית מקיפה על מנת למדוד את מנת המשכל של הילד ולאפשר לכם הבנה מלאה של תפקודו הקוגניטיבי ופוטנציאל הלמידה שלו.
מאחר ומערכת החינוך המסורתית אינה מותאמת לצרכיו הייחודיים של הילד המחונן וקצב הלמידה נחשב לאיטי ביותר עבורו, לעתים קרובות ייתכנו קשיים אצל ילדים מחוננים הלומדים בקצב מהיר במיוחד ביחס לחבריהם לספסל הלימודים. כמו כן, הילד המחונן בדרך כלל מעבד חומרי למידה במהירות רבה, לומד ברמת רגישות מוגברת, בעל מודעות חריגה לגבי עצמו והעולם סביבו, לומד בדרך שלו, חסר סבלנות תוך כדי למידה, מחליף תחומי עניין בתדירות גבוהה, מגלה רגישות יתר ואף נראה כתימהוני מדי פעם. בנוסף, ילדים מחוננים עשויים להתמודד עם תסמינים של לקויות למידה, הפרעת קשב וריכוז (ADHD) בעיות רגשיות ו/או בעיות חברתיות במהלך לימודיהם בבית הספר.
ילדים מחוננים זקוקים לתשומת לב וטיפוח מתמשכים והם נוטים להיות רגישים, אינטנסיביים, נלהבים ותובעניים, כך שהם עלולים להתקשות מאוד באינטראקציה עם ילדים אחרים. יחד עם זאת, ככל שהילד המחונן מתבגר, הוא מתחיל לפתח עניין מוגבר בתחום או תחומים ספציפיים של ידע ולהתעמק בצורה יוצאת דופן בנושאים שמעניינים אותו. במרבית המקרים, כאשר ישנו יותר מילד מחונן אחד במשפחה, שני ההורים הם מחוננים בעצמם. מלבד זאת, חשוב ביותר לוודא מעת לעת שאינכם מזניחים את ילדיכם האחרים שאינם מחוננים ושאתם מתייחסים באופן שווה לכל בני המשפחה, בד בבד עם חיפוש פתרונות הולמים לקשיים השונים שכל ילד חווה, כמו תת-הישגיות אקדמית.
מחוננות הינה נושא מורכב ביותר המעלה שאלות רבות בקרב הורים, במיוחד בכל הקשור לבעיות חברתיות ורגשיות אצל ילדים מחוננים בגיל הרך ובתקופת בית הספר היסודי. באופן כללי, תלמידים מחוננים עשויים למצוא את עצמם משתעממים מאוד בגן או בבית הספר, כאשר לעתים קרובות הם אינם מצליחים למצוא עניין בחומרי הלימוד המיועדים לבני גילם. כמו כן, ילדים מחוננים בגיל הרך נוטים להתמודד עם בעיות חברתיות, בעיקר ביצירת קשרים עם ילדים אחרים. במצבים אלו, מומלץ להתייעץ עם פסיכולוגים המתמחים בעבודה עם תלמידים מחוננים כדי להעריך האם ילדיכם זכאים להשתלב בתוכניות ייחודיות לילדים מחוננים ומצטיינים של משרד החינוך.
באופן כללי, הסימנים הבולטים ביותר של מחוננות אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים הינם צורך עז ותמידי בגירוי אינטלקטואלי ועידוד נפשי, יכולת למידה ומהירות עיבוד נתונים יוצאות דופן, יכולת להעמיק באופן חריג בבחינת נושאים ותחומים שמעניינים אותם, סקרנות נפלאה המלווה ברצף אין-סופי של שאלות או תהיות ותהליך חשיבה מדויק ומוגדר ההופך את המחקרים שלהם למדויקים עוד יותר. מעבר לכך, הורים רבים שמים לב שילדיהם המחוננים הינם בעלי הרגלי שינה שונים משל ילדים אחרים, כאשר שנתם מאופיינת בתנומות קצרות יותר ולעתים קרובות גם בדפוסי שינה בעייתיים, שכן המוח שלהם נשלט על ידי תהליכי חשיבה מתמשכים, מחשבות מעניינות ורעיונות מעוררי השראה.
ילדים מחוננים לעתים קרובות אינם מאותרים על ידי משרד החינוך ולכן אינם זוכים להכרה לה הם ראויים במערכת החינוך. במקרים רבים, מורים עלולים להתקשות להבחין בילד מחונן משום שהוא מציג יכולות אקדמיות גבוהות מהממוצע לצד הישגים אקדמיים נמוכים במבחנים. יחד עם זאת, ישנו הבדל משמעותי בין ילדים מחוננים וילדים מצטיינים, שכן ילד מצטיין מצליח בלימודים פשוט בזכות יכולות הלמידה והשליפה מהזיכרון המעולות שלו. בעוד ההיסטוריה מלאה בדוגמאות של אנשים שהגיעו להישגים מדהימים שהיו מחוננים ומוכשרים במיוחד אך לא אותרו ואף הוזנחו על ידי מערכת החינוך, פנייה לאבחון מחוננים פרטי תבטיח שילדיכם יוכלו לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בהם.
אין אסטרטגיה יחידה ומוגדרת המתאימה לטיפול בכל סוגי הבעיות הרגשיות או החברתיות בקרב ילדים מחוננים, כך שהורים בדרך כלל צריכים לשלב מספר דרכי התמודדות כדי לסייע לילדיהם להתגבר על אתגרים שונים. לדוגמא, הורים לילדים מחוננים לקויי למידה צריכים להתרכז בלימודים האקדמיים שלהם ולשתף פעולה באופן הדוק עם הצוות החינוכי של בית הספר על מנת למצוא פתרונות יצירתיים לבעיות הרגשיות או החברתיות שהילד חווה במסגרת החינוכית. באותה המידה, חשוב לאפשר לילד מחונן בעל הפרעת קשב וריכוז (ADHD) להגיש עבודות אקדמיות בדרכים המותאמות לקשייו ומאפייניו הייחודיים וכן להיבחן בדרכים המותאמות לקשייו האובייקטיביים.
שיחת ייעוץ והכוונה
ללא עלות או התחייבות