איך מזהים מחוננים בגיל הרך? אבחון ילדים מחוננים פרטי בגיל הרך וביסודי

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

ילדים מחוננים בגיל הרך

הורים למחוננים מרגישים מהר מאוד שילדיהם אינם מתאימים לגן בו הם לומדים, שכן ילדים מחוננים לרוב קוראים ברמת בית ספר יסודי כבר בתקופת המסגרות הגניות.

יחד עם זאת, גננות ומורות נוטות לקבוע מהר מדי כי הורים דוחפים את ילדיהם יתר על המידה.

גננות עלולות לטעון כי ילדכם אינם מוכנים לעלות לכתה א', מכיוון שהם טרם למדו לקשור את שרוכי נעליהם, לא יכולים להחזיק את כלי הכתיבה כפי שמצופה מהם או שהייתה להם התפרצות זעם במסגרת הגן לאחרונה.

הדוגמאות הללו ממחישות מצבים בהם שני הצדדים נכונים.

חשוב לזכור כי ילדים מחוננים שנכנסים בפעם הראשונה לגן ילדים כבר רכשו כישורים אקדמיים הרבה מעבר לאלה של עמיתיהם למסגרת.

ילדים אלה שולטים לעיתים קרובות בתכנים האקדמיים של גן הילדים כבר בגיל 3.

לעומת זאת, ההתפתחות הגופנית, הרגשית והחברתית שלהם עשויה להיות דומה לילדים אחרים בני גילם, כך ששיבוצם במסגרת חינוכית עם שכבת גיל גבוהה יותר גם כן עשוי להיעשות בחוסר התאמה.

לכן, הפתרון האידיאלי הוא להציב ילד מחונן בתכנית המותאמת דווקא לחולשותיו ולא לחוזקותיו.

אבחון ילדים מחוננים

טיפוח ילדים מחוננים בגיל הרך

במרבית המקרים, ילדכם ילמדו בגן בו ההתפתחות האינטלקטואלית המתקדמת שלהם עשויה להפוך לגורם מתסכל עבור הגננת והסייעות, לגרום למבוכה עבור בני גילם ואף למעמסה עליו עצמו.

אנשי חינוך רבים מצדיקים שיבוץ זה באומרם כי ילדים מחוננים בגיל הרך זקוקים לתהליך חיברות, שכן הם גם כך מתקדמים מאוד מבחינה אקדמית ואינם צריכים עזרה בתחום זה.

יחד עם זאת, רציונל זה טומן בחובו שתי בעיות מרכזיות שחווים תלמידים מחוננים במערכת החינוך.

ראשית, הטענה כי ילדים אלה אינם צריכים ללמוד שום דבר בבית הספר אינה נכונה.

שנית, הטענה מתעלמת מתהליך החיברות שחווה ילד מחונן בכיתת גן מרובת ילדים.

מרכיב מרכזי של חיברות בגיל הרך הוא התחושה של הילד כי הוא מתקבל על ידי אחרים, כמו מורים ועמיתים ללימודים.

במידה והגננת אינה נותנת מענה הולם ליכולותיו האינטלקטואליות המתקדמות של ילדכם המחונן ולתחומי העניין שלו על ידי הפיכתם לחלק מתכנית הלימודית השוטפת בגן, ילדכם לא ירגיש שהוא מתקבל בהצלחה על ידי הגננת.

בתקופת הגיל הרך, ילדים מחוננים עשויים גם לגלות שהם שונים למדי מרוב חבריהם לגן ושהתקשורת עמם אינה פשוטה עבורם, זאת בעיקר בשל הבדלים באוצר המילים וצורת ההתבטאות.

במקרים אלה, ילדים עשויים לחוות חוסר קבלה גם מעמיתיהם למסגרת החינוכית.

לצערנו, חוויות ראשוניות אלו במסגרת הגן עשויות להוות כישלון עגום עבור ילדים מחוננים בגיל הרך, במקום לספק להם את הלהט העתידי ללמידה.

ילדים אלה לעיתים קרובות לומדים להסתיר או להכחיש את יכולותיהם הגבוהות, רק כדי להשתלב בצורה טובה יותר עם הילדים האחרים בגן או בכתה.

במקרים אחדים, בעקבות חוויות שליליות כאלו, ילדים מחוננים עלולים לפתח בעיות התנהגויות או בעיות פסיכוסומטיות, כמו כאבי בטן או כאבי ראש, ולעשות שימוש בהוריהם על מנת לעמת את צוות הגן או בית הספר עם דאגה מצודקת.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

מהי התפתחות א-סינכרונית בקרב ילדים מחוננים ?

ילדים מחוננים אינם מתפתחים בצורה אחידה, כאשר ילדים צעירים מגיעים לעיתים קרובות לשיאים יוצאי דופן בביצועים מסוימים, ולאו דווקא מגלים רמת מיומנות גבוהה אחידה בכל התחומים הקוגניטיביים.

לדוגמא, ילד מחונן שלומד לקרוא כבר בגיל 3 או מפגין יכולת חשיבה מרחבית מתקדמת במיוחד, עשוי שלא להיות הילד בעל האינטליגנציה הגבוהה ביותר או ההתפתחות השפתית המוקדמת ביותר.

ניתן לזהות דפוסי התפתחות הייחודיים לקבוצה של ילדים מחוננים.

במקביל, ניתן לראות לעיתים קרובות התפתחות א-סינכרונית בדפוס התפתחותי של ילד מחונן יחיד.

הורים למחוננים רבים מתארים כי יכולותיהם של ילדיהם התפרצו באחת, מונחות על ידי שינויים בתחומי העניין ומתן הזדמנויות ראויות.

יכולת הקריאה עשויה פעמים רבות להתפתח כמעט בן לילה.

א-סינכרוניות בהתפתחות של ילדים מחוננים המופיעה בתקופת הגיל הרך נוגעת לקשר שבין ההתפתחות האינטלקטואלית המתקדמת לבין ההתפתחות של הכישורים הגופניים והחברתיים האיטית יותר.

העדויות מצביעות על כך שיכולת הביצוע הפיזית של ילדים מחוננים אינטלקטואלית צפויה להתקדם רק במידה והמטלות הגופניות דורשות יכולת ארגון קוגניטיבי.

בעוד שילדים בעלי אינטליגנציה גבוהה נוטים להיות בעלי כישורים חברתיים וקוגניטיביים מתקדמים, הם לא בהכרח מפגינים מיומנויות אלו בדרך התנהגותם החברתית.

כלומר, הם עשויים להבין כיצד עליהם לפתור קונפליקטים חברתיים ולקיים אינטראקציה בשיתוף פעולה, אך הם לא יודעים לתרגם את ההבנה שלהם להתנהגות ממשית.

זה לא מחזה נדיר לראות ילדים מחוננים צעירים המפגינים פער משמעותי בין יכולותיהם האינטלקטואליות לבין כישוריהם הגופניים והרגשיים הפחות מתקדמים.

לדוגמא, ילדים בני 4-5 עשויים לנהל שיחה אינטליגנטית על מושגים מופשטים, כמו זמן או מוות, ולקרוא באופן שוטף ברמת כתה ב', אך הם בכל זאת מתקשים להחזיק את כלי הכתיבה כמו שצריך או לשתף את חבריהם ואחיהם בצעצועים שלהם.

התפתחות א-סינכרונית עלולה לעיתים קרובות להוביל לתסכול גדול ביותר בקרב ילדים מחוננים, מכיוון שהם מגלים שכישוריהם הגופניים מוגבלים ואינם מפותחים מספיק כדי להוציא לפועל את הרעיונות המורכבים שדמיינו לעצמם.

בשל כך, ילדים אלה עשויים להיקלע להתפרצויות זעם ואף לוותר על פרויקטים בלי לנסות.

הדרכת הורים למחוננים, המתמקדת בפיתוח אסטרטגיות התמודדות יעילות, יכולה לעזור לילדים להציב לעצמם יעדים מציאותיים יותר וללמוד כיצד לפתור בעיות ביעילות רבה יותר, גם כאשר מאמציהם המקוריים אינם עומדים בציפיות הגבוהות שלהם מעצמם.

במקרים מסוימים, המבוגרים בעצמם יכולים לטעות ולצפות שמכיוון שלילדיהם יש יכולת מילולית או יכולת הנמקה מתקדמות, אז הם בהכרח יגלו מיומנויות מתקדמות בכל יתר התחומים.

חשבו על ילד בן 5 שמנהל שיחה ברמה גבוהה ואחרי כמה דקות מסתובב ומכה את חברתו לכתה רק כי גנבה לו את העיפרון.

התנהגות חברתית תואמת גיל בקרב ילדים מחוננים בגיל הרך לעיתים מתפרשת כעקשנות או עצלנות על ידי הורים ומורים, שציפיותיהם מהילד גבוהות באופן לא סביר.

ההכללה הנכונה היחידה המתארת ילדים מחוננים בגיל הרך היא שהם מפגינים כישורים אינטלקטואליים יוצאי דופן במגוון רחב של דרכים וכי הם מהווים קבוצה הטרוגנית, במיוחד בכל הקשר לתחומי עניין משותפים, רמות מיומנויות בתחומים מסוימים, התפתחות חברתית וכישורים גופניים.

כהורים למחוננים, הבנת דפוסי ההתפתחות הייחודים לילדים אלה יכולה לעזור לכם, כמו גם לגננות ולמורות שילוו את ילדכם במסגרות החינוכיות, להתאים את ציפיותיכם לביצועים אקדמיים גבוהים במיוחד לרמה סבירה ומציאותית יותר.

אבחון ילדים מחוננים בגיל הרך

בחירת תכנית לילדים מחוננים בגיל הרך

אנשי חינוך ופסיכולוגים מסכימים שהלמידה המשמעותית ביותר מתרחשת כאשר היא מתוכננת בקפידה ומתקיימת התאמה מיטבית בין ההבנה הנוכחית של התלמיד לבין האתגר שבלמידת חומר חדש.

לכן, בחירת תכנית או מסגרת לילדים מחוננים השולטים ברעיונות ומושגים במהירות אך מתנהגים כמו ילדים טיפוסיים בני 4-5, עשויה להיות אתגר עבורכם כהורים.

ילדים מחוננים רבים שולטים בתוכן הקוגניטיבי של רוב תכניות הלימוד של גני הילדים בשלב מוקדם מאוד.

הם מגיעים לבית הספר היסודי כשהם מוכנים וצמאים ללמוד מושגים שלרוב לא נלמדים עד גיל מבוגר יותר.

יחד עם זאת, משימות אקדמיות המיועדות לילדים בוגרים יותר לרוב מחייבות את התלמיד לבצע פעילויות המכוונות על ידי מורים, תוך ישיבה בשקט והתרכזות בדפי עבודה כתובים.

ילדים צעירים, יהיו מבריקים ככל שיהיו, דורשים מעורבות פעילה בחומרי הלימוד ולעיתים קרובות הם טרם רכשו את כישורי הכתיבה הנדרשים לעבודה ברמה של כתה גבוהה יותר.

כאמור, ילדים מחוננים נוטים להסתיר את יכולותיהם הגבוהות על מנת להשתלב טוב יותר עם שאר חבריהם לכתה בתכנית רגילה, כך שייתכן מאוד שלא יתאפשר למורים לצפות באופן ישיר ביכולות אינטלקטואליות או אקדמיות מתקדמות.

במידה וילדכם נכנס לכתה א' לאחר שהוא רכש יכולת קריאה שוטפת, עליכם כהורים לשתף במידע הזה את מחנכת הכתה כבר בתחילת שנת הלימודים, במקום לחכות עד לסוף השנה ולהתלונן על כך שהמורים לא גילו שילדכם כבר יכול לקרוא היטב.

בעת שהורים ומורים חולקים ביניהם את התצפיות שלהם על כישורי הילד ותפקודו, הם מתחילים לעבוד יחד כדי לפתח אפשרויות חינוכיות שיתאימו לטיפוח יכולות אלו.

הורים לילדים מחוננים בעלי מאפיינים חריגים העשויים להשפיע על צרכי הלמידה שלהם מחויבים לשתף מידע זה עם מחנכת הכתה, בדיוק כפי שלמורים יש מחויבות לשמוע בתשומת לב דאגות של הורים.

התאמת תכנית הלימודים לילדים מחוננים

כשמדובר בילדים העולים לכתה א' כשרמתם הלימודית גבוהה ברוב התחומים אך מגוונת מאוד, יש צורך להתאים עבורם תכנית חינוכית פרטנית.

יש לעודד אותם להתקדם לפי קצב הלמידה האישי שלהם, מה שבדרך כלל יגרום להעשרת וגיוון הנושאים.

התכנית צריכה להתפרס באופן רחב ולכלול הזדמנויות מתוכננות מראש לפיתוח כישורים חברתיים, גופניים וקוגניטיביים באווירה הבלתי פורמלית המאפיינת את הגיל הרך.

אחת מהמשימות החשובות של מורים לילדים מחוננים היא הנגשת תכנים מתקדמים כראוי לילדים צעירים, תוך התחשבות במיומנויות החברתיות והגופניות של הילד הספציפי.

לדוגמא, ניתן לחלק שעורים ארוכים ליחידות לימוד קצרות, ליזום פעילויות המוצגות כמשחקים, לימוד מושגים באמצעות דיאלוג מונחה מחקר ועריכת ניסויים בחומרים הניתנים לשינוי.

מסגרת חינוכית מתאימה צריכה להציע לילדים מחוננים צעירים גם את האפשרות להכיר חברים אמיתיים בגיל צעיר.

הורים למחוננים מגלים לעיתים קרובות שלמרות שילדיהם יכולים להסתדר היטב עם ילדים אחרים בשכונה, סביר להניח כי חברות אינטנסיבית יותר תתפתח עם עמית שווה יותר אליהם מבחינה התפתחותית, שיכירו בחוג מיוחד או בפעילות המבוססת על תחומי עניין משותפים.

הורים רבים עשויים גם לגלות כי החבר הכי טוב של הילד שלהם גר בעיר אחרת והם תוהים אם להיכנע או לא להיכנע לבקשותיו החוזרות ונשנות של ילדם לבקר את חברו המרוחק.

באופן כמעט גורף, ניתן לומר כי אחת הפעולות התומכות ביותר שהורים יכולים לעשות היא לעזור לילדיהם למצוא חברים אמיתיים ולעשות את מירב המאמצים כדי לאפשר לחברויות אלו לפרוח.

בחיפוש אחר תכנית למחוננים המתאימה לגיל הרך, על ההורים להיות מודעים לצרכי הלמידה של ילדים מחוננים צעירים ולא לטעות ולשמוע למומחים, כביכול, הדוגלים בגישות אקדמיות נוקשות השמות דגש על שינון חוזר ונשנה.

במקום זאת, הורים חכמים יחפשו כיצד ליצור לילדיהם הזדמנויות לפעילויות מתקדמות בתכנית המאפשרת לילדים מחוננים ללמוד בחברת בני גילם הדומים להם ברמתם האינטלקטואלית.

אבחון ילדים מחוננים

הורים רבים כיום מעוניינים לפנות לאבחון מחוננים פרטי עם ילדיהם, אך עליכם לקחת בחשבון מספר גורמים בטרם ביצוע המבחן.

למעשה, ישנם דברים מסוימים שכדאי להיות מודעים אליהם על מנת לא רק להעצים את המחוננות של ילדים, אלא גם כדי להימנע מהסיטואציות הנפוצות כל כך בהן אין סיבה דחופה לאבחון ילד כמחונן.

הבא נבחן את הסיבות העיקריות בגינן מומלץ לפנות למכון אבחון מחוננים, סוגי המבחנים אשר פסיכולוגיות ופסיכולוגים משתמשים בהם לצורך איתור ילדים מחוננים, הזמן הטוב ביותר לביצוע הבדיקה והשאלות שעליכם לשאול כהורים כדי לקבל את ההחלטות הטובות ביותר עבור הילדים שלכם.

במידה והנכם חושדים כי ילדכם עשוי להיות מחונן, אבחון מקצועי יאפשר לכם להבין מהם הצרכים הלימודיים הפרטיים שלו ולהכיר את נקודות החוזק והחולשה.

בזכות איתור מוקדם של ילדים מחוננים, סביר יותר שהמחוננות שלהם תתפתח לכדי כישרונות מיוחדים והם יזכו לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בהם.

בנוסף, פנייה למכון אבחון עשויה לסייע לילדים להשתלב בתוכניות ייחודיות לתלמידים מחוננים ומצטיינים של משרד החינוך, בהן הם יוכלו לפתח את כישוריהם יוצאי הדופן וללמוד כיצד לנהל ולשפר את חולשותיהם.

בהתאם למקום מגוריכם, ייתכן וישנם גם בתי ספר הכוללים כיתות מחוננים החל מכיתה ג'.

מלבד האפשרות שילדכם יאותר כמחונן, אבחון פרטי הנערך על ידי פסיכולוגית או פסיכולוג המתמחה בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים מחוננים יכול לעתים קרובות להביא גם לאיתור של לקויות למידה, הפרעת קשב וריכוז או בעיות רגשיות.

במקרים אלה, ילדים מחוננים עלולים להזדקק להתערבות מקצועית הולמת ולהתאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות בבית הספר או בהמשך גם באקדמיה.

מבלי לערוך אבחון מקצועי, בדרך כלל החולשות של הילדים נעלמות מהעין של הוריהם ושל הצוות החינוכי בבית הספר מכיוון שהם פשוט מצטיינים בתחומים רבים אחרים.

כמו כן, חוות דעת של פסיכולוגית או פסיכולוג ילדים יכולה לעזור להורים למחוננים לממש את הזכויות של ילדיהם מול משרד החינוך במידת הצורך.

אבחון מחוננים פרטי

אבחון ילדים מחוננים בגיל הרך

במרבית המקרים, ילדים מאותרים כמחוננים רק במהלך לימודיהם בכיתה ב', כאשר הוריהם מקבלים את תוצאות שלב ב' של מבחן איתור מחוננים הנערך על ידי משרד החינוך.

יחד עם זאת, לעתים קרובות, הורים, גננות ואנשי מקצוע מזהים מאפיינים של ילדים מחוננים כבר בגיל צעיר מאוד ואף בתקופת הגיל הרך.

בעוד שאבחון מחוננות הכולל הערכה מלאה של מנת המשכל ניתן לערוך רק מגיל 3 וחצי שנים, ייתכן שתוכלו לעשות שימוש באבני דרך התפתחותיות שונות המאפיינות ילדים מחוננים כדי לחזות תוצאות של מבחני אינטליגנציה (IQ) עתידיים.

במקרים מסוימים, ניתן לקבוע באופן חד משמעי שילד מחונן אף לפני גיל 3 שנים וחצי שנים.

בעת שמדובר בפעוטות וילדים מחוננים בגיל הרך, על הוריהם לבחון דרכים שונות כדי להעמיד אתגרים לילדיהם הצעירים מבלי להיות הורים דוחפים או מלחיצים יתר על המידה, שכן לרוב אין בכך תועלת משמעותית.

במקום זאת, השתדלו לקיים מגוון פעילויות שיסייעו לכם לקדם ולפתח את ילדכם בבית מגוריכם. לדוגמא, ניתן:

  • לעבוד על תפקודי קריאה וכתיבה כאשר מדובר בילדים מחוננים מבחינה מילולית
  • לעבוד עם מספרים וחישובים כאשר מדובר בילדים מחוננים בתחום המתמטית
  • לבקר במוזיאונים מדעיים ושמורות טבע כאשר מדובר בילדים מחוננים מבחינה מדעית
  • לעסוק במלאכת יד ומגוון אומנויות כאשר מדובר בילדים מחוננים בתחום האומנות

בנוסף, מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצאו כי חינוך למוסיקה מסייע לילדים גם בלמידת מיומנויות אחרות, כגון מתמטיקה.

בשל כך, מומלץ לבחון אפשרות לשלב ילדים בגילאי 3 עד 9 שנים בתוכניות מוסיקה שונות המיועדות לילדים מחוננים ומצטיינים צעירים ומאפשרות להם לחקור את המוסיקה בתקופת הגיל הרך, זמן בו הלמידה משמיעה הינה במיטבה.

כיצד מתבצע אבחון מחוננות ?

הורים השוקלים לפנות עם ילדיהם לאבחון מחוננות פרטי צריכים להכיר את שני הסוגים העיקריים של מבחנים המשמשים לפסיכולוגים ופסיכולוגיות לשם איתור ילדים מחוננים.

בעוד מבחני אינטליגנציה (IQ) מודדים את יכולותיהם הפוטנציאליות של ילדים ומבוגרים, מבחני הישגים מעריכים את מה שהילד כבר יודע ביום הבדיקה.

בנוסף למבחני אינטליגנציה ומבחני הישגים שונים, ניתן להעריך האם ילד מחונן או לא מתחת לגיל 3 וחצי שנים על ידי בדיקה בלתי פורמלית של כישרונות יוצאי דופן ומוטיבציה מהותית שהוא מגלה.

לדוגמא, ילדים מחוננים לעתים קרובות מסוגלים לקרוא כבר בגיל שנתיים וחצי, דבר שאינו אופייני כלל וכלל בקרב בני קבוצת גיל זו.

כאמור, מבחני אינטליגנציה (IQ) פרטניים, כגון מבחן וכסלר (WISC), מודדים את יכולותיו של הילד ומהווים את הדרך המדויקת ביותר לאיתור ילדים מחוננים.

לעומת זאת, בתי ספר לרוב מעבירים את הילדים מבחני הישגים קבוצתיים, כגון זה שנוהג לערוך משרד החינוך לתלמידי כיתות ב'.

במבחן וכסלר (WISC), מנת משכל (IQ) כללית בטווח של 85-115 נקודות נחשבת לטווח האינטליגנציה הממוצעת בקרב אוכלוסיית העולם.

במקרה של אבחון ילדים מחוננים, מנת המשכל המקובלת הינה 140 נקודות, כאשר מנת המשכל הגבוהה ביותר שניתן למדוד באמצעות מבחן וכסלר (WISC) הינה 160 נקודות.

להבדיל ממבחני אינטליגנציה, מבחני הישגים מודדים את מה שהילדים כבר יודעים במועד הבדיקה.

בשל כך, ילדים מחוננים לא בהכרח מגיעים להישגים אקדמיים גבוהים בעת שהם נמדדים על פי ציוני מבחניהם בבית הספר, אולם באופן מסורתי הם מצליחים יותר במבחנים סטנדרטיים מאשר ילדים אחרים, כאשר הם נוטים להפגין תפקוד התואם לאחוזונים 95-99.

חשוב לציין, כי שני הסוגים של הבדיקות טומנים בחובם יתרונות וחסרונות שונים, לכן חשוב לפנות לפסיכולוג או פסיכולוגית המתמחה בעבודה עם ילדים ובני נוער מחוננים שתאפשר לכם כהורים לקבל הבנה טובה יותר של המבחנים והאבחונים המתאימים ביותר למצבו ותפקודו של ילדכם.

לדוגמא, לעתים קרובות הורים פונים לאבחון מחוננים פרטי הכולל שילוב של מבחן אינטליגנציה (IQ) ומבחני הישג גם יחד, מכיוון שילדיהם נדרשים לכך לצורך קבלה לתוכניות הייחודיות השונות לתלמידים מחוננים ומצטיינים של האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך.

מכון אבחון מחוננים פרטי

בעת שמדובר באבחון ילדים מחוננים, ההמלצה הגורפת הינה לפנות אך ורק לפסיכולוג או פסיכולוגית המתמחה בעבודה עם ילדים ובני נוער מחוננים, שכן במידה ותפנו לאנשי מקצוע שאינם מומחים בעבודה עם אוכלוסייה ייחודיות זו, ייתכן ותוצאות האבחון לא יהיו מדויקות ואף יפגעו בילדכם בהמשך הדרך.

לדוגמא, פסיכולוגים ופסיכולוגיות חסרי ניסיון יתחילו את הבדיקה בכך שהם ישאלו את ילדכם את השאלות הקלות ביותר וימשיך לשאול עוד ועוד עד שהילד יחמיץ מספר תשובות נכונות ברצף, כפי שנהוג בדרך כלל.

לעומת זאת, פסיכולוג או פסיכולוגית בעלי ניסיון ומוניטין רב שנים באבחון מחוננות אצל ילדים יידעו להתחיל את הבדיקה דווקא עם השאלות המורכבות יותר, כך שילדכם לא יתעייף או ישתעמם מהר, מה שעלול לגרום לו לטעות לשווא.

במקרים אלה, ילדים עשויים פשוט להגיע לציונים נמוכים ולא מדויקים במבחן האינטליגנציה (IQ) רק בשל חוסר ניסיונו של איש המקצוע המסוים.

בשל כך, כאמור, ישנם מספר גורמים חשובים שעליכם לקחת בחשבון כהורים המעוניינים לפנות עם ילדכם לאבחון פרטי, כאשר מכון האבחון אמור לתת לכם מענה מקצועי לכל שאלותיכם לגבי אבחון ילדים מחוננים.

ראשית, הקפידו לבדוק עם המכון האם כעת זה הזמן הטוב ביותר לאבחן את ילדכם ומהם היתרונות והחסרונות באם תחליטו להמתין.

במידה וילדכם אכן יאותר כילד מחונן, הפסיכולוג או הפסיכולוגית צריכים להסביר לכם כיצד האבחנה החדשה תשפיע על חינוכו ומהם הצעדים הבאים שעליכם לנקוט בהם מעתה ואילך כהורים.

במהלך שיחת הטלפון הראשונה שלכם עם איש המקצוע, בדקו אילו מבחנים ילדכם עשוי לעבור במהלך האבחון, מה הרקע והניסיון המקצועי של הפסיכולוג או הפסיכולוגית שילדכם צפוי לפגוש ועם כמה ילדים מחוננים הם כבר נפגשו בעבר.

כמו כן, שאלו את איש המקצוע מהי תשוקתו בעבודה עם ילדים ובני נוער מחוננים ובררו היטב מהן עלויות האבחון וכיצד בדיוק מתבצע התהליך.

במקביל, סביר להניח כי מכון האבחון ישאל אתכם מהו המניע שלכם לאבחון, זאת על מנת להבין טוב יותר כיצד ניתן לסייע לכם ולילדכם.

לדוגמא, הורים רבים פונים עם ילדיהם לאבחון פרטי כדי לבחון את האפשרות שהם ישתלבו בתוכניות ייחודיות לתלמידים מחוננים ומצטיינים של משרד החינוך או מכיוון שהם לא עברו את שלב ב' של מבחן איתור מחוננים הנערך בכיתה ב' לתלמידי בתי הספר בכל הארץ.

במקרים אחרים, הורים פונים עם ילדיהם לאבחון מקיף בשל צורך פנימי שלהם לאמת את מה שהם רואים בחיי היום יום או כדי להבין טוב יותר את נקודות החוזק והחולשה שלהם, שכן בסיום תהליך האבחון, הפסיכולוג או הפסיכולוגית יתנו לכם כלים לסייע לילדכם להתפתח ולממש את מלוא הפוטנציאל הגבוה הטמון בהם.

אבחון ילדים מחוננים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון מחוננים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים מחוננים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול במחוננים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

ילדים מחוננים
הגדרה של מחוננות, תכונות של ילד מחונן וקשיים אצל ילדים מחוננים

מהי מחוננות באמת? מהם המאפיינים של ילדים מחוננים? מחוננות הינה תכונה מולדת או נרכשת? ילדים מחוננים תמיד מצטיינים בלימודים? איך מרגיש הילד המחונן בחברת ילדים אחרים בני גילו? מיתוסים והנחות שגויות לגבי מחוננים.

המדריך המלא >>

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו