איך מזהים ילדים מחוננים בגיל הרך? אבחון מחוננים פרטי – גיל 3 ומעלה

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מחוננות בגיל הרך

הורים לילדים מחוננים בגיל הרך מרגישים בשלב מוקדם מאוד שהם אינם מתאימים לגן בו הם לומדים, שכן ילד מחונן בן 3 המשולב בפעם הראשונה בגן ילדים לעתים קרובות כבר רכש כישורים אקדמיים גבוהים בהרבה מעבר לאלו של עמיתיו למסגרת החינוכית, שולט היטב בתכנים האקדמיים של הגן ואף קורא ברמת בית ספר יסודי כבר בתקופת הגיל הרך.

לעומת זאת, גננות נוטות לקבוע מהר מדי כי הורים דוחפים את ילדיהם הצעירים יתר על המידה ולטעון שהם אינם מוכנים עדיין לעלות לכיתה א' משום שהם טרם למדו לקשור את שרוכי הנעליים, מתקשים להחזיק את כלי הכתיבה כמצופה בגילם או מתפרצים בזעם מעת לעת במסגרת הגן.

בנוסף לדוגמאות אלו, הממחישות מצבים מסוימים בהם ייתכן ושני הטיעונים נכונים, חשוב לדעת כי קצב ההתפתחות הגופנית, הרגשית והחברתית של ילדים מחוננים בגיל הרך בדרך כלל דומה לזה של ילדים 'רגילים' בני גילם, כך ששיבוצם במסגרת חינוכית קבועה עם שכבת גיל גבוהה יותר עשוי להיעשות בחוסר התאמה ולגרום להם נזק בלתי הפיך.

במרבית המקרים, הפתרון האידיאלי עבור הילד המחונן הינו שילוב במסגרת חינוכית או תוכנית ייעודית המותאמת דווקא לחולשותיו ולא לחוזקותיו, אולם מומלץ לקבל החלטה מושכלת המתבססת על יכולותיו וצרכיו האישיים לאחר ביצוע הערכה מקיפה על ידי פסיכולוג ילדים המתמחה באבחון מחוננות בגיל הרך.

אבחון ילדים מחוננים

איך מזהים מחוננים בגיל הרך?

ילד מחונן בן שנתיים וחצי ומעלה לרוב ילמד בגן ילדים בו ההתפתחות האינטלקטואלית המתקדמת שלו עלולה להוות גורם מתסכל עבור גננות וסייעות, לגרום למבוכה עבור בני גילו ולהעמיס עליו עצמו, כאשר אנשי חינוך רבים מצדיקים שיבוץ זה בכך שילד מחונן בגיל 3-4 שנים זקוק בעיקר לתהליך חיברות משום שגם כך הוא מתקדם מאוד מבחינה אקדמית ואינו נדרש לסיוע בתחום זה.

יחד עם זאת, תפיסה מוטעית זו טומנת בחובה 2 בעיות מרכזיות עמן מתמודדים ילדים מחוננים בגיל הרך, שכן הטענה כי הילד המחונן אינו צריך ללמוד שום דבר בגן אינה נכונה ואף מתעלמת לחלוטין מתהליך החיברות האמיתי שחווה הילד המחונן בכיתת גן מרובת ילדים.

לדוגמא, מכיוון שהתחושה של הילד כי הוא מתקבל על ידי אחרים, כמו גננות ועמיתים למסגרת החינוכית, הינה מרכיב מרכזי של חיברות אצל ילדים מחוננים בגן, במידה וגננות אינן נותנות מענה הולם ליכולתם האינטלקטואלית המתקדמת ולתחומי העניין הייחודיים שלהם, באמצעות הפיכתם לחלק מתוכנית הלימודית השוטפת, הם עשויים לחוש שאינם מתקבלים בהצלחה על ידי צוות הגן.

במצבים אחרים, ילד מחונן בן 3-4 שנים חווה חוסר קבלה מצד עמיתיו למסגרת החינוכית או מגלה לפתע שהוא שונה למדי מרוב חבריו לגן הילדים ושהתקשורת עמם אינה פשוטה עבורו, בעיקר בשל הבדלים באוצר מילים וצורת התבטאות – מה שעלול לגרום לו להסתיר או להכחיש את יכולותיו הגבוהות רק כדי להשתלב בצורה טובה יותר עם ילדים 'רגילים' בני גילו.

כהורים, חשוב לזכור כי חוויות שליליות ראשוניות במסגרת הגן עשויות להוביל להתמודדות עם טווח רחב של קשיים אצל ילדים מחוננים בגיל הרך, כמו בעיות התנהגות, כאבים פסיכוסומטיים והפרעות חרדה שונות, זאת במקום לספק להם את הסקרנות והלהט העתידי ללמידה.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

התפתחות א-סינכרונית אצל ילדים מחוננים בגיל הרך

אף על פי שניתן לזהות דפוסי התפתחות ייחודיים המאפיינים ילדים מחוננים ויכולותיהם יכולות להתפרץ כמעט בבת אחת, מונחות על ידי שינויים בתחומי עניין ומתן הזדמנויות ראויות, הם אינם מתפתחים בצורה אחידה ולא בהכרח מגלים יכולות גבוהות במיוחד בכל התחומים הקוגניטיביים, לכן ייתכן בהחלט שילד מחונן בן שנה או שנתיים יגיע לשיאים יוצאי דופן רק בביצועים מסוימים ואילו באחרים הוא יציג יכולות ממוצעת בלבד.

באופן דומה, ניתן להבחין לעתים קרובות בא-סינכרוניות בדפוס התפתחותי של ילד מחונן יחיד, כך שילד מחונן בן 3 שנים, שמפתח יכולת קריאה כמעט בן לילה ומפגין יכולת חשיבה מרחבית מתקדמת ביותר, לאו דווקא יאותר כבעל רמת האינטליגנציה הגבוהה ביותר או ההתפתחות השפתית המוקדמת ביותר.

התפתחות א-סינכרונית אצל ילדים מחוננים בגיל הרך מתייחסת לפער שבין התפתחות אינטלקטואלית מתקדמת ובין התפתחות גופנית-רגשית-חברתית איטית יותר, כאשר מחקרים שנערכו בשנים האחרונות גילו כי יכולת הביצוע הגופנית של הילד המחונן בדרך כלל מתקדמת רק אם המטלות הגופניות דורשות ממנו יכולת ארגון קוגניטיבי.

בשל כך, בעוד ילדים מחוננים נוטים להיות בעלי כישורים חברתיים וקוגניטיביים מתקדמים ויכולת להבין כיצד עליהם לפתור קונפליקטים חברתיים ולשתף פעולה עם הסביבה, הם לא בהכרח יודעים לתרגם את ההבנה שלהם להתנהגות ממשית ולכן לא תמיד מסוגלים להפגין מיומנויות אלו כשהם מנהלים אינטראקציות חברתיות.

בנוסף, ישנם ילדים מחוננים בני 4-5 שנים, המפגינים פער משמעותי בין יכולתם האינטלקטואלית המפותחת במיוחד ובין כישוריהם הגופניים-רגשיים המתקדמים פחות, אשר יכולים לקרוא באופן שוטף ברמת כיתה ב' ולנהל שיחה אינטליגנטית על מושגים מופשטים, כמו זמן ומוות, אולם מתקשים להחזיק את כלי הכתיבה כהלכה או לשתף חברים בצעצועים אישיים.

אבחון ילדים מחוננים בגיל הרך

התמודדות עם קשיים אצל ילדים מחוננים בגיל הרך

כאמור, התפתחות א-סינכרונית עלולה להוביל לעתים קרובות לתחושת תסכול מתמשכת אצל ילדים מחוננים בגיל הגן משום שהם מפנימים שהכישורים הגופניים שלהם מוגבלים ואינם מפותחים מספיק כדי להוציא לפועל את הרעיונות המורכבים שדמיינו בראשם – מה שגורם להם לא פעם להיקלע להתפרצויות זעם ולוותר על פרויקטים מבלי לנסות.

כמו כן, התנהגות חברתית תואמת גיל אצל ילדים מחוננים צעירים עשויה להתפרש בטעות כעקשנות או כעצלנות על ידי הורים ואנשי חינוך שציפיותיהם גבוהות באופן בלתי סביר, אולם מבוגרים צריכים לזכור כי יכולת מילולית או יכולת הנמקה מתקדמות אינן מעידות בהכרח על מיומנויות מתקדמות בכל יתר התחומים.

למעשה, ההכללה הנכונה היחידה לגבי ילדים מחוננים בגן הינה שהם בעלי כישורים אינטלקטואליים יוצאי דופן הבאים לידי ביטוי במגוון דרכים ושמדובר בקבוצה הטרוגנית בכל הקשור לתחומי עניין משותפים, רמת מיומנויות בתחומים מסוימים, התפתחות חברתית וכישורים גופניים.

הבנת דפוסי ההתפתחות הייחודיים של הילד המחונן עוזרת להורים ולאנשי חינוך להתאים את הציפיות שלהם מביצועים אקדמיים גבוהים במיוחד לרמה סבירה ומציאותית יותר, כאשר הדרכת הורים למחוננים, המתמקדת בפיתוח אסטרטגיות התמודדות יעילות יותר, יכולה לעזור לכם ולילדיכם בהצבת יעדים מציאותיים יותר וברכישת כלים יעילים יותר לפתרון בעיות.

בחירת מסגרת חינוכית עבור ילדים מחוננים בגיל הרך

הלמידה המשמעותית ביותר מתרחשת כשהתהליך מתוכנן בקפידה ומתקיימת התאמה מיטבית בין ההבנה הנוכחית של הילד ובין האתגר שבלמידת חומר חדש, לכן בחירת גן ילדים עשויה להיות עניין מאתגר עבור הורים לילדים מחוננים, במיוחד כשמדובר באלו השולטים ברעיונות ומושגים במהירות אך מתנהגים כמו ילדים טיפוסיים בני 3-4 שנים.

בהמשך, מכיוון שילדים מחוננים לעתים קרובות שולטים בתוכן הקוגניטיבי של תוכניות הלימוד של גני הילדים של משרד החינוך בשלב מוקדם בהרבה מילדים 'רגילים' בני גילם, הם מגיעים לכיתה א' כשכבר רכשו יכולת קריאה שוטפת והם מוכנים וצמאים ללמוד מושגים המיועדים להילמד רק בכיתות גבוהות יותר.

יחד עם זאת, משימות אקדמיות המיועדות לילדים בוגרים יותר בדרך כלל מחייבות אותם לבצע פעילויות בעזרת הכוונה של הורים ואנשי חינוך, תוך ישיבה בשקט והתרכזות בדפי עבודה כתובים, שכן יהיו מבריקים ככל שיהיו, הם לרוב זקוקים למעורבות פעילה של מבוגרים בחומרי הלימוד משום שהם טרם רכשו את כישורי הכתיבה הנדרשים לעבודה ברמה של כיתה גבוהה יותר.

בנוסף, מאחר וילדים מחוננים בגיל הרך נוטים להסתיר את היכולות הגבוהות שלהם על מנת להשתלב טוב יותר מבחינה חברתית עם ילדים 'רגילים' בני גילם, ייתכן מאוד שלא יתאפשר לגננות ומורים להבחין בעצמם ביכולות אינטלקטואליות או אקדמיות מתקדמות, כך שחשוב שהורים ישתפו אותם במידע חיוני על יכולות חריגות המשפיעות על צרכי הלמידה של ילדיהם.

באותה מידה, בכדי שהורים ואנשי חינוך יוכלו לעבוד יחד במטרה לפתח אפשרויות חינוכיות המותאמות באופן אישי לטיפוח יכולותיו יוצאות הדופן של הילד המחונן, גננות ומורים מחויבים לשמוע בתשומת לב דאגות של הורים ולחלוק עמם לעתים תכופות את ההתרשמות והתצפיות שלהם על כישורי הילד ותפקודו בתחומים השונים.

התאמת תוכנית לימודים עבור ילדים מחוננים בגיל הרך

אף על פי שילדים מחוננים לרוב עולים לכיתה א' כשהם בעלי רמה לימודית גבוהה במגוון תחומים, מורים צריכים להתאים עבורם תוכנית חינוכית פרטנית שתתפרס באופן רחב, תכלול הזדמנויות מתוכננות מראש לפיתוח כישורים חברתיים, גופניים וקוגניטיביים באווירה בלתי פורמלית ותעודד אותם להתקדם לפי קצב הלמידה האישי שלהם.

בפועל, המשימה המרכזית ביותר של הוראת תלמידים מחוננים בגיל הרך הינה הנגשת תכנים מתקדמים כראוי לילדים צעירים, תוך התחשבות במיומנויות החברתיות והגופניות האישיות של כל ילד, כאשר תוכנית לימודית מתאימה צריכה להציע לילד המחונן את האפשרות להכיר חברים אמיתיים כבר בגיל צעיר.

לדוגמא, גננות ומורים יכולים לחלק שיעורים ארוכים ומייגעים ליחידות לימוד קצרות, ליזום פעילויות חינוכיות ולימודיות המוצגות כמשחקים או כאתגרים, ללמד מושגים באמצעות דיאלוג מונחה מחקר ולערוך ניסויים מרתקים במגוון חומרים שניתן לשנות את צורתם המקורית.

בעוד ילדים מחוננים בהחלט יכולים להסתדר היטב עם ילדים 'רגילים' במסגרות 'רגילות', סביר להניח שחברויות אינטנסיביות יותר יתפתחו רק עם עמיתים הדומים להם יותר מבחינה התפתחותית, כמו בחוגים מיוחדים או בפעילויות המבוססות על תחומי עניין משותפים, כך שהורים צפויים לגלות שהחברים הכי טובים של ילדיהם גרים בעיר אחרת ושעליהם לעשות מאמצים רבים כדי לתמוך בהם ולאפשר לחברויות אמיתיות אלו לפרוח.

לאור כל האמור לעיל, בעת חיפוש אחר מסגרת חינוכית חדשה עבור ילדים מחוננים צעירים, הקפידו להתחשב בצרכי הלמידה הייחודיים של הילד המחונן, נסו ליצור עבורו הזדמנויות לפעילויות מתקדמות בתוכנית שתאפשר לו ללמוד עם ילדים בני גילו הדומים לו ברמתם האינטלקטואלית והימנעו מגישות אקדמיות נוקשות השמות דגש על שינון אינטנסיבי של חומר לימודי רב.

אבחון מחוננים פרטי

טיפוח והעשרה לילדים מחוננים בגיל הרך

באופן כללי, טיפוח והעשרה לילדים מחוננים נעשים באמצעות טווח רחב של פעילויות המסייעות לקדם ולפתח את יכולותיהם הגבוהות והייחודיות, כמו עבודה על תפקודי קריאה וכתיבה כשמדובר בילדים בגיל הרך המגלים חוזקות בעיקר בתחום המילולי.

במצבים אחרים, ניתן לקיים פעילויות המערבות מספרים וחישובים עם ילדים השולטים הרבה מעל המצופה בגילם בתחום המתמטי, לבקר במוזיאונים מדעיים או שמורות טבע עם ילדים המתעניינים במיוחד בתחום המדעי ולעסוק במלאכת יד או אומנות עם ילדים המפגינים מחוננות בתחום האומנותי.

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות ברחבי העולם מצאו גם כי חינוך למוסיקה מסייע לילדים מחוננים ברכישת מיומנויות אחרות, כמו מתמטיקה וגיאומטריה, לכן מומלץ לבחון אפשרות לשלב ילדים מחוננים כבר בגיל 3-4 שנים בתוכניות מוסיקה המיועדות לילדים צעירים בעלי כישרונות מיוחדים ומאפשרות להם לחקור את המוסיקה בתקופה בה הלמידה משמיעה הינה במיטבה.

אבחון מחוננים פרטי

הורים רבים פונים בשנים האחרונות לביצוע אבחון מחוננים פרטי כדי להעריך את מנת המשכל (IQ) הגבוהה של ילדיהם, להבין את הצרכים הלימודיים האישיים שלהם ולהכיר את נקודות החוזק והחולשה המאפיינות אותם, כאשר איתור מוקדם של מחוננות אצל ילדים בגיל הרך מסייע להם לפתח כישרונות מיוחדים ולממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בהם.

כמו כן, אבחון פסיכולוגי מקיף הנערך על ידי פסיכולוג ילדים מוסמך יכול לסייע לילד המחונן לממש את זכויותיו מול משרד החינוך ולהשתלב, החל מכיתה ג', בכיתות מחוננים ותוכניות ייחודיות לתלמידים מחוננים ומצטיינים שמציע משרד החינוך, בהן יתאפשר לו לפתח את כישוריו יוצאי הדופן וללמוד כיצד לנהל ולשפר את חולשותיו.

מלבד האפשרות שילד יאותר כבעל רמת אינטליגנציה (IQ) גבוהה במיוחד, אבחון מחוננים פרטי גם מאפשר להורים לדעת האם קיימות לקויות למידה, הפרעת קשב וריכוז (ADHD) ו/או בעיות רגשיות המצריכות התערבות מקצועית הולמת והתאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות במסגרת החינוכית.

חשוב לציין, כי מבלי לערוך אבחון מקיף על ידי פסיכולוג ילדים מוסמך המתמחה בעבודה עם ילדים ובני נוער מחוננים, החולשות הקוגניטיביות והקשיים האובייקטיביים של הילד המחונן בדרך כלל נעלמים מעיניהם של הורים ואנשי חינוך משום שהם מצטיינים בתחומים רבים אחרים.

אבחון ילדים מחוננים בגיל הרך

במידה והורים אינם פונים עם ילדיהם לביצוע אבחון מחוננים פרטי בתקופת הגיל הרך, תלמידים מאותרים כמחוננים לראשונה רק במהלך לימודיהם בכיתה ב' או ג', לאחר שמתקבלות תוצאות חיוביות בשלב ב' של מבחן איתור מחוננים המועבר על ידי משרד החינוך.

בנוסף, מכיוון שניתן לבצע הערכה מלאה של מנת משכל (IQ) רק מגיל 3 וחצי שנים, הורים המזהים מאפיינים של ילדים מחוננים כבר בתקופת הילדות המוקדמת צריכים לבחון דרכים שונות כדי להעמיד אתגרים לילדיהם הצעירים מבלי להיות הורים דוחפים או מלחיצים מדי, שכן לרוב אין בכך כל תועלת.

יחד עם זאת, פסיכולוג ילדים המתמחה באבחון מחוננים בגיל הרך לעתים קרובות יכול לבצע הערכה בלתי פורמלית של כישרונות מיוחדים, לזהות מוטיבציה מהותית ולעשות שימוש באבני דרך התפתחותיות המאפיינות תינוקות ופעוטות מחוננים על מנת לחזות תוצאות של מבחני אינטליגנציה (IQ) עתידיים ואף לקבוע באופן חד משמעי כי ילד מסוים הינו מחונן לפני גיל 3 וחצי שנים.

הורים לילדים מחוננים - 17 טיפים לטיפוח ילדים מחוננים ומוכשרים
נגן וידאו

אבחון ילדים מחוננים על ידי פסיכולוג ילדים

ישנם 2 סוגים עיקריים של מבחנים המשמשים פסיכולוגים מוסמכים לשם אבחון ילדים מחוננים ולעתים קרובות בדיקה מקצועית כוללת שילוב של שניהם, כאשר מבחני אינטליגנציה (IQ) מודדים את היכולות הפוטנציאליות של האדם ומבחני הישג מעריכים את הדברים שהנבדק כבר יודע במועד הבדיקה.

בעוד מבחן אינטליגנציה (IQ), כמו מבחן וכסלר (WISC או WPPSI) לילדים, מועבר באופן פרטי ומהווה את הדרך המדויקת ביותר לאיתור ילדים מחוננים, בתי הספר בדרך כלל מעבירים לתלמידים מבחני הישג קבוצתי, כמו מבחני מחוננים הנערכים לכל תלמידי כיתה ב' על ידי משרד החינוך.

מאחר ומבחני הישג מודדים את מה שהילד כבר יודע במועד המבחן, ילדים מחוננים לא בהכרח מגיעים להישגים אקדמיים גבוהים כשהם נמדדים על פי ציוני מבחנים בבית הספר, אולם באופן מסורתי הם מצליחים יותר במבחנים סטנדרטיים מאשר ילדים 'רגילים' ונוטים להפגין תפקוד התואם לאחוזונים 95-99.

בעת שמדובר באבחון ילדים מחוננים בגיל הרך, ההמלצה הגורפת הינה לפנות רק לפסיכולוג בעל ניסיון ומוניטין רב שנים בעבודה עם ילדים ובני נוער מחוננים, שכן במידה ולא תעשו זאת, ייתכן מאוד שתוצאות המבחנים השונים לא יהיו מדויקות ויפגעו בילדיכם בעתיד הקרוב והרחוק כאחד.

לדוגמא, פסיכולוגים חסרי ניסיון בעבודה עם אוכלוסייה ייחודית זו עשויים להעביר את מבחן האינטליגנציה (IQ) לילדים מחוננים כפי שנהוג להעביר לילדים 'רגילים', אולם במקרים אלו ילד מחונן עלול להגיע לציונים נמוכים, שאינם תואמים את מצבו האמיתי, רק בשל חוסר מקצועיותם של אנשי מקצוע מסוימים.

בחירת פסיכולוג לביצוע אבחון מחוננים

כהורים, ישנם מספר גורמים חשובים שעליכם לקחת בחשבון כשאתם פונים לביצוע אבחון מחוננים פרטי עם ילדים, כאשר בראש ובראשונה, מכון האבחון צריך לתת לכם מענה מקצועי לכל השאלות שקשורות לבדיקה, כולל מהם הצעדים הבאים שעליכם לנקוט בהם והסבר על האבחנה המקצועית החדשה שתשפיע על חינוך ילדיכם.

במהלך שיחת הטלפון הראשונה שלכם עם פסיכולוג ילדים, מומלץ לבדוק עמו אילו מבחנים הילד צפוי לעבור במהלך יום האבחון, האם יועבר לו מבחן אינטליגנציה (IQ), מה הרקע והניסיון המקצועי שלו עם ילדים ובני נוער מחוננים, כיצד מתבצעת הבדיקה ומהי עלותה.

במקביל, רצוי לפרט בפני איש המקצוע מהם המניעים שלכם לביצוע האבחון כדי שיתאפשר לו להבין טוב יותר כיצד ניתן לסייע לילדכם, שכן הורים רבים פונים להערכה פסיכולוגית מקיפה על מנת לבחון את האפשרות שילדיהם ישתלבו בתוכניות ייחודיות לתלמידים מחוננים ומצטיינים של משרד החינוך או משום שהם לא עברו את שלב ב' של מבחן איתור מחוננים הנערך מדי שנה לכל תלמידי כיתה ב'.

במקרים אחרים, הורים למחוננים פונים לפסיכולוג ילדים בשל צורך פנימי שלהם לאמת את מה שהם רואים בבית או כדי להבין טוב יותר את נקודות החוזק והחולשה של ילדיהם ולקבל כלים שיאפשרו להם לסייע לילדיהם להתפתח ולממש את מלוא הפוטנציאל הגבוה הטמון בהם.

אבחון מחוננים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון מחוננים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים מחוננים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון מחוננים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

ילדים מחוננים
ילדים מחוננים – המדריך הישראלי המלא (2021) – הגדרה של ילד מחונן

מהי מחוננות באמת? מהם המאפיינים של ילדים מחוננים? מחוננות הינה תכונה מולדת או נרכשת? ילדים מחוננים תמיד מצטיינים בלימודים? איך מרגיש הילד המחונן בחברת ילדים אחרים בני גילו? מיתוסים והנחות שגויות לגבי מחוננים.

המדריך המלא >>
מבחן אינטליגנציה IQ
איפה עושים מבחן IQ? איך בודקים איי קיו לילדים? מבחן אינטליגנציה אמין

ילדים מופנים לעריכת מבחן אינטליגנציה (IQ) על מנת להעריך את הפוטנציאל הקוגניטיבי הטמון בהם, הן בשל שעמום במסגרת הלימודים, תת-הישגיות אקדמית או קשיים שונים המדאיגים את ההורים והן כשמציגים מיומנויות מפותחות במיוחד.

המדריך המלא >>
ילד מחונן מאפיינים
ילד מחונן – רשימת מאפיינים רגשיים, אישיותיים, התנהגותיים וקוגניטיביים

ילדים מחוננים מציגים מאפיינים קוגניטיביים, רגשיים, אישיותיים והתנהגותיים שונים, על כן חשוב לנהוג עמם בצורה הנכונה ביותר, זאת על מנת להתנהל מולם באופן הרצוי, למנוע מהם חוויות תסכול מיותרות ולסייע להם להצליח.

המדריך המלא >>

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו