ילדים מחוננים – המדריך הישראלי להורים (2022) – הגדרה של ילד מחונן

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

אחת ולתמיד: מהי מחוננות?

המחקר המדעי הראשון בנושא מחוננים נערך כבר לפני כ-100 שנים, אך פעמים רבות המונח 'מחוננות' אינו מובן עבור רבים, גם עבור אנשי מקצוע ומורים המתמודדים עם מחוננים וצריכים להכיר לעומק את מורכבותם.

לדוגמה, רבים טועים לחשוב כי הילד המחונן הוא המצטיין הכיתתי, המנהיג הטבעי, הילד הבוגר והבשל נפשית – כשלמעשה הנחה זו שגויה ופוגענית, בעיקר עבור ילדים מחוננים שמתמודדים עם קשיים אישיים וחברתיים רבים.

נוטים לחשוב כי מחוננים לא זקוקים לעזרה מהסביבה כשההיפך הוא הנכון: ילד מחונן, ככל ילד רגיל ולעיתים אף יותר, צריך את החינוך והתמיכה כדי להתפתח בצורה נאותה, להיות מאושר ולהגשים את עצמו בחייו הבוגרים.

ילדים מחוננים

ילד מחונן - הגדרה

מחוננות מוגדרת כתכונה תורשתית של אינטליגנציה גבוהה מהרגיל הקיימת אצל תינוקות כבר מרגע הלידה.

לגנטיקה תפקיד חשוב במחוננות. קיימת הסתברות גבוהה מאוד כי הוריו ואחיו של הילד המחונן הם מחוננים או מוכשרים מאוד בעצמם. כמו כן, לא ניתן לפתח מחוננות אצל ילד שאינו מחונן, זוהי אינה תכונה נרכשת.

ההנחה הרווחת בקרב אנשי המקצוע בעולם היא כי 1-2% בלבד מהאוכלוסייה הכללית נחשבים למחוננים.

בישראל, ההגדרה הרשמית לתלמיד מחונן על פי משרד החינוך היא מי שעבר בהצלחה את שני חלקי מבחן איתור המחוננים ובעל IQ של 140 נקודות לפחות.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

התמודדות עם ילדים מחוננים

מחוננות אינה רק תווית הצלחה עבור תלמידים בעלי הישגים גבוהים, והיא למעשה כוללת מגוון רחב של מאפיינים אישיותיים, רגשיים וחברתיים.

ילד מחונן אינו ילד מושלם וישנם יתרונות וחסרונות שונים למחוננות, גם בתוך המסגרת החינוכית אך גם מחוצה לה, בציפיות מהמשפחה, בהיבט הבין-אישי של הילד ובסביבתו החברתית.

זכרו תמיד: אינטליגנציה גבוהה אצל ילד לא מעידה על כך שיוכל להצליח בחיים האמיתיים בכוחות עצמו ללא כל עזרה.

קשיים אצל ילדים מחוננים

קשיים ואתגרים אצל ילדים מחוננים

במציאות שבה אנשים רבים כל כך אינם מודעים למצב המורכב של ילדים מחוננים, ורואים בהם רק את הסטריאוטיפים המוכרים של אינטליגנציה ויכולות גבוהות לגילם, ישנו קושי אמיתי להתמודד עם ילדים מחוננים.

לא רק הילדים נאלצים לספוג זאת, גם הורים לילדים מחוננים נתקלים בחוסר הבנה של מצוקתם ולא מקבלים את האמפתיה והתמיכה הראויה מצד מבוגרים אחרים, אף שהם זקוקים לה, אפילו יותר מהורים לילדים שאינם מחוננים.

לפיכך חשוב במיוחד להרחיב את הידע הנתון היום לגבי קשיים ואתגרים אצל ילדים מחוננים, בהיבט ההתפתחותי כמו גם בתחום לקויות הלמידה, הבעיות הרגשיות, הבעיות החברתיות ועוד.

התפתחות לא מאוזנת אצל ילדים מחוננים

מחוננים מתמודדים לעתים קרובות עם התפתחות א-סינכרונית המאופיינת בחוסר איזון או 'צמיחה' לא אחידה של תכונות, כישורים ויכולות התפתחותיות.

זה אומר שאמנם היכולת האינטלקטואלית של הילד מפותחת יותר, אך היכולות החברתיות והבשלות הרגשית שלו אינן מפותחות ואף מעוכבות בהתפתחות.

ילד מחונן בן 12 שמבין אלגברה וביולוגיה ברמה של כיתה ט', למשל, עלול להפגין קושי לישון לבד בלי מנורת לילה וחיות הפרווה האהובות עליו. כך המסוגלות האקדמית מאוד גבוהה לגילו, אך הבשלות הרגשית אינה גבוהה באותה מידה.

לקויות למידה אצל ילדים מחוננים

חשוב להבין שילדים מחוננים הם לאו דווקא מצטיינים כיתתיים בכל תחומי הלימוד. מחוננות אינה ערובה להצלחה בלימודים ולעיתים היכולות הגבוהות מתבטאות רק בתחומים מאוד מסוימים, למשל מדעים ומתמטיקה.

מפתיע לשמוע, אך ישנם ילדים מחוננים עם פוטנציאל קוגניטיבי גבוה מאוד – שאינם מגיעים להישגים גבוהים בבית הספר, גם בתחומי החוזק שלהם, ואף נושרים ממערכת החינוך הפורמלית.

בדומה לילדים 'רגילים', ילדים מחוננים גם כן עשויים לסבול מסוגים שונים של לקויות למידה המשפיעים לרעה על ההישגים האקדמיים בבית הספר, כמו גם על איתורם מלכתחילה כמחוננים.

בנוסף, ילדים מחוננים רבים מתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז. לאלו, כמו ללקויות הלמידה, יש השפעה שלילית על מימוש הפוטנציאל בהיבט הלימודי, זאת לצד תחושות של חוסר מסוגלות ודימוי עצמי נמוך בהיבט האישי.

מחוננות

בעיות רגשיות אצל ילדים מחוננים

רגישות יתר הינה אחד מהמאפיינים הרגשיים הייחודיים ביותר המבדילים ילד מחונן מילד 'רגיל'. כיצד זה מתבטא? בתגובות אמוציונליות ולא פרופורציונליות, נטייה לבכי או לדרמטיזציה וכן רגישות יתר-תחושתית שמובילה, למשל, לחוסר נוחות ממגע של כפתורי חולצות ותפרי גרביים.

כמו כן, לעתים קרובות ילדים מחוננים נוטים לתגובתיות יתר בעקבות גירויים שונים בסביבתם שאין להם שליטה עליהם, כמו צליל זמזום קבוע הגורם לעצבנות קיצונית, להיפראקטיביות ולחוסר מנוחה בולט.

דוגמאות נוספות לתגובתיות יתר: רעידות והקאה למראה כלב השוכב על הכביש לאחר שנפגע ממכונית או הימנעות מוחלטת מאכילת ארוחת החג בשל המרקם הגרגרי ברוטב העוף.

מתוך מכלול המאפיינים הרגשיים של ילדכם המחונן, שימו לב במיוחד לנטייה לפרפקציוניזם, רגישות לתחושת חרדה קיומית וחוסר בשלות רגשית. מאפיינים אלו ונוספים עלולים להוביל למתח נפשי מתמשך שיש לטפל בו בהקדם.

בעיות חברתיות אצל ילדים מחוננים

בעקבות ההבדלים האינטלקטואליים, הרגשיים וההתפתחותיים בין ילדים מחוננים וילדים 'רגילים', הילד המחונן עשוי לחוות קושי בניסיון להתחבר לילדים בני גילו, בין היתר משום שנתפס כ'מוזר' ו'שונה' בקבוצת גילו.

גם הילד המחונן בעצמו מבין כי הוא אינו מצוי בסנכרון עם בני גילו, אך לא תמיד יידע היכן לחפש חברים בעלי דעות ותחומי עניין דומים, כאלה שיתאימו לרף האינטלקטואלי הקיים אצלו.

קושי חברתי מוביל לקושי הסתגלותי, בין היתר משום ששירותי החינוך הקיימים לא נותנים מענה מספק של טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים וללחץ החברתי שבו הם שרויים.

כך, בידוד חברתי וחוסר שייכות מובילים את הילד המחונן לדיכאון, הסתגרות, נשירה ממסגרות החינוך ואף פגיעה עצמית שתוצאותיה עלולות להיות קשות.

יש לטפל בבעיות חברתיות של המחונן כבר בשלב מוקדם, בגן ובבית הספר היסודי, כדי לא להגיע למצב שבו יהיה קשה לגשר על הפער החברתי של הילד בגילאי החטיבה והתיכון.

תכונות של ילד מחונן - הגדרה ומאפיינים של ילדים מחוננים
Play Video about תכונות של ילד מחונן - הגדרה ומאפיינים של ילדים מחוננים

בעיות התנהגות אצל ילדים מחוננים

כאמור, ילדים מחוננים רבים מאובחנים כסובלים מלקויות למידה ו/או בעיות קשב וריכוז (ADHD) אך נאלצים להתמודד עם מסגרת חינוכית שאינה מותאמת עבורם ואינה מצליחה לזהות את הפוטנציאל הגלום בהם.

כתוצאה מכך, ילדים מחוננים עלולים לגלות בעיות התנהגות, כמו התפרצויות זעם בבית או הפרעה למהלך התקין של השיעור בכיתה, מה שגורם לתסכול רב אצל ההורים והצוות החינוכי של בית הספר.

חשבו על ילד עם יכולת אינטלקטואלית גבוהה במיוחד אשר לא מסוגל להביע אותה במסגרת המצומצמת של שיטת הלימוד הנוכחית, כמה עניין הוא יגלה בלימודים? כמה מוטיבציה הוא יצליח לגייס? מעט מאוד.

לרוע המזל, משום שבעיות התנהגות במסגרת החינוכית לרוב נענות ביד קשה ולא בבדיקה ובחינה מעמיקה של מניעי הילד להתנהגות זו, הילד יפתח סלידה מבית הספר, בעיות משמעת מוגברות והידרדרות כללית.

שאלות נפוצות בנושא ילדים מחוננים

ילדים מחוננים - סיכום

למרות ההתפתחות במחקר ובמודעות לילדים מחוננים, עדיין רב הנסתר על הגלוי גם אצל הורים לילדים מחוננים ואצל הצוותים החינוכיים בבית הספר.

ילדים מחוננים, בניגוד לסברות הרווחות, מתמודדים עם קשיים ואתגרים רבים, הן בהיבט ההתפתחותי והאקדמי והן בהיבט הרגשי, החברתי וההתנהגותי.

אצלנו במכון דרור, פועלים פסיכולוגים ופסיכולוגיות בעלי ניסיון רב שנים המתמחים בעבודה מול מחוננים. אבחון מקצועי של הקשיים שאיתם מתמודד כל מחונן, לצד המלצות קונקרטיות לטיפול בקושי והענקת כלים מתאימים, עשויים להוביל להתמודדות של הילד המחונן מול קשיים וכך להתפתחות וצמיחה נאותים בהמשך.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול במחוננים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: