הגדרה של מחוננות, תכונות של ילד מחונן וקשיים אצל ילדים מחוננים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהי מחוננות?

אף על פי שהמחקר המדעי הראשון בנושא ילדים מחוננים נערך כבר לפני כ-100 שנים, ככל שחולף הזמן ונערכים מחקרים חדשים, אנו מבינים יותר ויותר עד כמה המונח 'מחוננות' אינו מובן בקרב האוכלוסייה הכללית ולעתים קרובות גם בקרב אנשי מקצוע ומורים, שצריכים להיות בעלי ידע מספק בנושא זה.

במטרה להפיג את המיתוסים והתפיסות השגויות שרבים עדיין מאמינים בהם לגבי ילדים מחוננים, כמו הרעיון המתפשט אך המוטעה על הילד המחונן המצטיין בבית הספר, המחונך היטב, המנהיג הטבעי והבשל נפשית, חשוב לשפוך אור על מהי מחוננות באמת ומה זה אומר להיות ילד מחונן.

לדוגמא, בעוד אנשים רבים מחזיקים בתפיסה המוטעית כי ילדים מחוננים לא צריכים סיוע מצד הוריהם וסביבתם הקרובה כדי להצליח בחיים, הילד המחונן בהחלט צריך לקבל את החינוך והתמיכה להם הוא זקוק על מנת לגדול כשורה, להיות מאושר, לשגשג בתקופת גיל ההתבגרות ולהגשים את עצמו בחייו הבוגרים.

ילדים מחוננים

ילד מחונן - הגדרה

מחוננות מוגדרת כתכונה תורשתית הקיימת אצל תינוקות כבר מרגע הלידה ואינה יכולה להיות מושגת באמצעות טיפול אינטנסיבי, כך שקיימת הסתברות גבוהה מאוד כי הוריו ואחיו של הילד המחונן גם כן מחוננים או מוכשרים מאוד בעצמם.

ההנחה הרווחת בקרב אנשי המקצוע בישראל ובעולם הינה כי 1-2% מהאוכלוסייה הכללית נחשבים למחוננים על פי ההגדרה המקובלת, זאת ללא הבדלי דת, גזע, תרבות או מעמד סוציואקונומי, שכן המגוון הנוירולוגי אינו מפלה בין אנשים מאוכלוסיות שונות.

ילדים מחוננים מפתחים לעתים קרובות התפתחות א-סינכרונית המאופיינת בחוסר איזון או צמיחה לא אחידה של תכונות, כישורים ויכולות התפתחותיות, כאשר היכולת האינטלקטואלית של הילד המחונן בדרך כלל מפותחת יותר מאשר הבשלות הרגשית והכישורים החברתיים שלו.

למשל, ילד מחונן בן 12 הסובל מהתפתחות א-סינכרונית יכול להבין אלגברה ומדעים ברמת בית ספר תיכון, אך במקביל להתקשות לישון לבד בלי מנורת לילה, מאוורר וחיות הפרווה האהובות שלו – מה שמעיד על יכולת אינטלקטואלית גבוהה במיוחד לצד חוסר בשלות רגשית.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

התמודדות עם ילדים מחוננים

מחוננות אינה רק ייעוד חינוכי או תווית המנוהלת על ידי בית הספר ומשרד החינוך כדי לאתר תלמידים בעלי הישגים גבוהים במיוחד, שכן העוצמות הרגשיות, המאבקים החברתיים וההתפתחות הא-סינכרונית ממשיכים ללוות את הילדים גם לאחר שעות בית הספר.

מכיוון שלהיות ילד מחונן אינו מצב מושלם לחלוטין וישנם יתרונות וחסרונות שונים למחוננות, זכרו תמיד כי העובדה שהילד שלכם חכם יותר או מסוגל לתפוס ולשלוט במושגים ומיומנויות המצופים מילדים בוגרים יותר, אינה מהווה ערובה לכך שהוא יצליח בחיים האמיתיים בכוחות עצמו.

למעשה, בהינתן השיקולים החינוכיים, רגישות היתר, המאבקים החברתיים, ההתפתחות הא-סינכרונית והתכונות המולדות הרבות שאינן מובנות על ידי רוב האוכלוסייה, גידול ילדים מחוננים במאה ה-21 אינו דבר קל וייתכן שתאלצו להתמודד עם מהמורות רבות במהלך הדרך.

בנוסף, במציאות בה אנשים רבים כל כך רואים בילד המחונן רק את הסטריאוטיפיים המוכרים, הורים למחוננים נאלצים להתמודד עם חוסר הבנה של מצוקותיהם ומתקשים למצוא תמיכה או אמפתיה מצד הורים ומבוגרים אחרים, למרות שהם זקוקים לכך בדיוק כמו הורים לילדים שאינם מחוננים.

קשיים אצל ילדים מחוננים

הגדרת מחוננות וכישרונות מיוחדים

באופן כללי, מבחני אינטליגנציה (IQ) משמשים פסיכולוגים לצורך אבחון ילדים, בני נוער ומבוגרים מחוננים, כאשר במבחנים אלו רמת האינטליגנציה הגבוהה ביותר שניתן למדוד הינה 160 נק' ומחוננות מוגדרת על ידי מנת משכל (IQ) הגבוהה מ-140 נק'.

מבחינה סטטיסטית, טווחים אלו מבוססים על עקומת פעמון רגילה, בה הנורמה המוחלטת הינה 100 נק', כך שלעומת מנת המשכל הגבוהה במיוחד של ילדים מחוננים, מרבית בני האדם הינם בעלי רמת אינטליגנציה ממוצעת, כלומר בטווח שבין 85-115 נק'.

מלבד זאת, ילדים מחוננים ניחנים בכישרונות מיוחדים המאפשרים להם לרכוש מגוון מיומנויות ברמה שילדים 'רגילים' לרוב אינם מגיעים אליה לעולם או רק בתקופת הבגרות, כמו ילד מחונן בן 4 שקורא ברמה של תלמיד כתה ג' או ילד צעיר שמנגן בפסנתר כמו נער בן 18 אחרי שנים רבות של תרגול.

במידה והכישרונות המיוחדים של ילדיכם אינם בתחומים האקדמיים, כמו מוסיקה, אומנות או ספורט, ייתכן שהם לא יאותרו כילדים מחוננים או מוכשרים על ידי מערכת החינוך, זאת משום שמרבית המבחנים לאיתור מחוננים של משרד החינוך מבוססים על יכולות חשיבה והבנה, רמת ידע העולם או הישגיים אקדמיים בלבד.

תלמידים מחוננים לא בהכרח מצטיינים

ילדים מחוננים אוהבים ללמוד ובדרך כלל מגיעים להישגים גבוהים ברוב תחומי החיים, שכן בזכות אהבת הלמידה שלהם, זיכרון יוצא דופן, אוצר מילים עשיר ויכולת ללמוד במהירות, מתאפשר להם להצליח בקלות יחסית, הן בתקופת הגן והן בתקופת בית הספר.

אף על פי שתלמידים מחוננים לעתים קרובות אינם מגיעים לציונים גבוהים במבחנים הרגילים המתקיימים במסגרת החינוכית בה הם מבקרים, הם נוטים להגיע לציונים גבוהים במיוחד בעת התמודדות עם מבחני הישג ולרוב תפקודם נמצא באחוזונים 95-99.

יחד עם זאת, כאשר ילד מחונן מאבד את המוטיבציה שלו ללמידה או סובל מקשיים אובייקטיביים שאינם מטופלים כראוי, ייתכן מאוד שהוא לא יצליח כמצופה במסגרת בית הספר, למרות שסביר להניח שהציונים שלו במבחני הישג יישארו גבוהים מאוד.

כהורים, זכרו כי תלמידים מחוננים הינם בעלי מוטיבציה מהותית, המוטיבציה הפנימית שלהם גבוהה ביותר והם מונעים על ידי עניין ואתגר, כך שגם אם לא כולם מגיעים להישגים גבוהים בבית הספר, חשוב שהם ילמדו ויגיעו להישגים בכוחות עצמם ובעזרת הוריהם בבית.

לכן, זה לא משנה אם הילד המחונן שלכם מצטיין בבית הספר או לא – מה שחשוב זה שטמון בו הפוטנציאל הגבוה להצטיין וכאשר הוא יזכה לעניין רב ויאותגר כנדרש, הוא בהחלט יוכל לממש אותו ולהגיע להישגים מעולים.

מאפיינים של מחוננים לקויי למידה

כאמור, ילדים מחוננים לא תמיד מצטיינים בבית הספר ומחוננות אינה ערובה להצלחה בלימודים או בשלב מאוחר יותר של החיים, שכן מסיבות רבות ומגוונות תלמידים מחוננים לא תמיד מגיעים לציונים גבוהים במבחנים, מצטיינים בכל משימה או מוסרים את שעורי הבית שלהם בזמן.

במידה והצרכים החינוכיים של הילד המחונן אינם זוכים למענה הולם, סביר בהחלט שהוא לא יפגין הישגים יוצאי דופן בבית הספר, שכן למרות היכולות הקוגניטיביות הגבוהות מאוד מהממוצע שברשותו, ילדים מחוננים רבים אינם הישגיים בבית הספר ואף נושרים ממערכת החינוך הפורמלית.

מעבר לכך, בדומה לילדים 'רגילים', ילדים מחוננים גם כן עשויים לסבול מסוגים שונים של לקויות למידה המשפיעים לרעה על ההישגים האקדמיים בבית הספר וחשוב שכל ילד מחונן לקוי למידה יקבל את החינוך העונה בצורה הטובה ביותר על צרכיו ומאפשר לו את ההזדמנות הגדולה ביותר כדי לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בו.

למרבה הצער, ילדים מחוננים לקויי למידה אינם מאותרים כיאות על ידי משרד החינוך בשל היכולות הקוגניטיביות הגבוהות במיוחד שלהם, המסוות לעתים קרובות את לקות הלמידה הספציפית ממנה הם סובלים, לכן זה נפוץ מאוד לראות ילדים מחוננים תת משיגים שלקויות הלמידה שלהם אינן מוכרות או מטופלות במסגרת החינוכית.

מחוננות

בעיות רגשיות אצל ילדים מחוננים

אף על פי שרגישות יתר הינה מהמאפיינים הייחודים ביותר המבדילים ילדים מחוננים מילדים 'רגילים', רק לעתים רחוקות רגישות מוגברת משמשת את הצוותים החינוכיים של בתי הספר לצורך איתור תלמידים מחוננים.

במקרים רבים, ילדים מחוננים עשויים להיות בעלי רגישות יתר אמוציונלית ונטייה לבכות בעקבות דברים שאנשים אחרים חשים כטריוויאליים או בעלי רגישות יתר תחושתית ונטייה להיות מוטרדים מכפתורים של חולצות או מתפרים של גרביים.

כמו כן, ילדים מחוננים לעתים קרובות נוטים לתגובתיות יתר הנובעת מהאינטנסיביות הרגשית ורגישות היתר הבאות לידי ביטוי מול גירויים פסיכולוגיים ופיזיים שונים, כמו צליל זמזום קבוע הגורם לעצבנות קיצונית, היפראקטיביות וחוסר יכולת להמשיך הלאה עד אשר מקור הקול מאותר ומופסק.

במצבים אחרים, תגובתיות יתר עלולה להתבטא בתגובה רגשית חזקה של רעידות והקאה למראה כלב השוכב על הכביש לאחר שנפגע ממכונית או בהימנעות מוחלטת מאכילת ארוחת החג בשל המרקם הגרגרי ברוטב העוף של אמא או אבא.

חשוב לציין, כי הנטייה לפרפקציוניזם, הרגישות לדיכאון קיומי וההתפתחות הא-סינכרונית של ילדים מחוננים עשויות להוביל גם להתמודדות עם מתח נפשי מתמשך, הן בבית והן במסגרת החינוכית, לכן הורים חייבים להכיר את הסיכונים האפשריים בהתפתחות הרגשית והחברתית של ילדיהם.

בעיות חברתיות אצל ילדים מחוננים

בעקבות ההבדלים האינטלקטואליים, הרגשיים וההתפתחותיים בין ילדים מחוננים וילדים 'רגילים', הילד מחונן עשוי לחוות תקופות קשות בעת חיפוש חברים חדשים או עמיתים בני גילו החולקים עמו תחומי עניין אינטלקטואליים משותפים ומבינים את התכונות ה'מוזרות' שלו.

מאותה סיבה, ילדים מחוננים לעתים קרובות מתקשים למצוא חברים בעלי דעות דומות, מרגישים כאילו אינם מתאימים למקום בו הם נמצאים ומבינים בשלב מוקדם של החיים שהם לא תמיד בהתאמה או בסנכרון עם ילדים אחרים בני גילם.

חוסר ההתאמה של שירותי החינוך הקיימים, תמיכה בלתי מספקת בילדים מחוננים מצד משרד החינוך והלחץ החברתי בו הם שרויים בתקופת הילדות, עלולים לתרום גם להופעתם של קשיים הסתגלותיים, בעיקר כשהילד המחונן מתמודד עם סיטואציות חדשות במהלך חייו.

בנוסף, תחושות קשות ומתמשכות של בידוד חברתי וחוסר שייכות עלולות להוביל בסופו של דבר להתפתחותן של בעיות רגשיות וחברתיות אצל ילדים מחוננים, כמו נשירה מבית הספר התיכון, דיכאון ואף פגיעה עצמית או התאבדות.

יחד עם זאת, בעוד מרבית הילדים המחוננים אכן מרגישים שהם שונים מילדים אחרים בני גילם ואוהבים לבלות חלק מסוים מהיום שלהם לבד, כאשר הם מוצאים חבר אמיתי, ילדים מחוננים יעדיפו לבלות את הזמן עם אותו חבר מאשר להיות לבד בבית או ללכת לפארק השעשועים רק עם הוריהם.

לדוגמא, ילדים מחוננים בדרך כלל נמשכים לידידות אישית המבוססות על תחומי עניין משותפים, כמו שח-מט או משחקי מחשב, אולם ידידויות אלו לא בהכרח יתקיימו עם עמיתים בני גילם מבית הספר, שכן הם נוטים להיות ידידותיים יותר עם עמיתים בעלי תחומי עניין מסוימים.

בעיות התנהגות אצל ילדים מחוננים

כאמור, ילדים מחוננים רבים מאובחנים כסובלים מלקויות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז (ADHD) ומתמודדים עם אתגרים שונים במסגרת החינוכית משום שדרכי הלמידה וההיבחנות אינן מותאמות עבורם או מאתגרות אותם ברמה מספקת.

במידה והקשיים האובייקטיביים אינם מטופלים כראוי, צפויות להתגלות גם בעיות התנהגות אצל ילדים מחוננים, כמו התפרצויות זעם בבית או הפרעה למהלך התקין של השיעור בכתה, הגורמות לתסכול רב אצל ההורים והצוות החינוכי של בית הספר.

במקרים אחרים, בעיות התנהגות אצל ילדים מחוננים נובעות מכך שהם אינם מאותגרים אינטלקטואלית או משעמום כרוני בכתה המוביל לסלידה מוחלטת מבית הספר, לחוסר עניין בלמידה, לבעיות משמעת, להישגים אקדמיים נמוכים ואף להיעדרויות תכופות מהמסגרת החינוכית.

בשל כך, חשוב ביותר שתהוו עבור ילדיכם דמויות חינוכיות והוריות משמעותיות המתווכות עבורם את המציאות, החברה והמידע שהם סופגים במהלך חיי היום יום וכן שתעניקו להם את כל ההדרכה והתמיכה המקצועית הדרושות להם כדי לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון בהם ולהגשים את עצמם.

שאלות נפוצות בנושא ילדים מחוננים

ילדים מחוננים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון והטיפול במחוננים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים מחוננים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול במחוננים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

מבחן אינטליגנציה IQ
איך בודקים IQ? מבחן אינטליגנציה לילדים ומבוגרים – מבחן איי קיו וכסלר

ילדים מופנים לעריכת מבחן אינטליגנציה (IQ) על מנת להעריך את הפוטנציאל הקוגניטיבי הטמון בהם, הן בשל שעמום במסגרת הלימודים, תת-הישגיות אקדמית או קשיים שונים המדאיגים את ההורים והן כשמציגים מיומנויות מפותחות במיוחד.

המדריך המלא >>
ילד מחונן מאפיינים
מאפייני הילד המחונן – 18 מאפיינים קוגניטיביים, רגשיים והתנהגותיים

ילדים מחוננים מציגים מאפיינים קוגניטיביים, רגשיים, אישיותיים והתנהגותיים שונים, על כן חשוב לנהוג עמם בצורה הנכונה ביותר, זאת על מנת להתנהל מולם באופן הרצוי, למנוע מהם חוויות תסכול מיותרות ולסייע להם להצליח.

המדריך המלא >>

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו