הגדרה של מחוננות, תכונות של ילד מחונן וקשיים אצל ילדים מחוננים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

ילדים מחוננים

אני עובדת עם ילדים מחוננים מזה יותר מ-20 שנים וככל שחולף הזמן ואני מתחברת להורים לילדים מחוננים, אני מבינה יותר ויותר עד כמה לא מובן מהי מחוננות, אפילו אצל אנשי מקצוע ומורים אשר צריכים להיות בעלי ידע מספק בנושא מחוננות בקרב ילדים.

אנו צריכים לשפוך אור על מהי מחוננות באמת ולנסות להפיג את המיתוסים והתפיסות המוטעות אשר רבים עדיין מאמינים בהם לגבי ילדים ותלמידים מחוננים.

הרעיון המתפשט אך המוטעה על ילדים מחוננים – הילד המצטיין בבית הספר, מחונך היטב, מנהיג טבעי ובשל נפשית – הוא הפיל שבחדר והפיל צריך לעזוב.

ילדים מחוננים יכולים וצריכים לקבל, בדיוק כמו שאר הילדים, את החינוך והתמיכה להם הם זקוקים כדי לגדול כשורה ולהיות אנשים מבוגרים מאושרים ומשגשגים.

ילדים מחוננים

10 עובדות על ילדים מחוננים שאתם חייבים להכיר

להלן רשימת עובדות, תכונות ונושאים רבים שחלקכם אולי לא תכירו כחלק ממחוננות בקרב ילדים.

למה צריך רשימה כזו? הגיע הזמן לבטל את התפיסות הלא מדויקות המוחזקות לגבי ילדים מחוננים באוכלוסייה.

  • ידוע לכל כי מחוננות הינה תכונה מולדת
    למרות שרבים מאמינים כי מחוננות יכולה להיות מושגת באמצעות טיפול אינטנסיבי, הקונצנזוס המכריע הינו כי מחוננות קיימת כבר מרגע הלידה, כלומר, מדובר בתכונה תורשתית. בשל כך, קיימת הסתברות גבוהה מאוד כי אחד מההורים או שניהם, כמו גם האחים והאחיות של הילד המחונן, יהיו גם כן מחוננים או מוכשרים מאוד. ההנחה הרווחת הינה כי 1-2% מהאוכלוסייה הינם מחוננים, ללא הבדל דת, גזע, תרבות או מעמד סוציואקונומי, שכן המגוון הנוירולוגי אינו מפלה בין אנשים.
  • ילדים מחוננים לא תמיד מצטיינים בבית הספר
    מחוננות אינה ערובה להצלחה בלימודים או בשלב מאוחר יותר של החיים, שכן מסיבות שונות רבות ילדים מחוננים לא תמיד מקבלים ציונים טובים במבחנים, מצטיינים בכל משימה או מוסרים את שעורי הבית שלהם בזמן. כמו כן, למרות היכולות הקוגניטיביות הגבוהות מאוד מהממוצע, כאשר הצרכים החינוכיים של הילד המחונן אינם זוכים למענה ראוי, הוא עלול שלא להראות הישגים יוצאי דופן בבית הספר, שכן ילדים מחוננים רבים אינם הישגיים בבית הספר ולעתים קרובות אף נושרים ממערכת החינוך.
  • ילדים מחוננים יכולים לסבול וסובלים מלקויות למידה
    בדומה לילדים אחרים, גם תלמידים מחוננים יכולים לסבול מלקויות למידה שונות – מה שעלול להשפיע לרעה על הישגיהם האקדמיים בבית הספר. למרבה הצער, ילדים מחוננים הסובלים מלקויות למידה אינם מאותרים כיאות בשל היכולות הקוגניטיביות הגבוהות שלהם, אשר לעתים קרובות מסוות את לקויות הלמידה שלהם, לכן נפוץ מאוד כי מחוננות ולקויות למידה אינן מוכרות או מטופלות במסגרת בית הספר.
  • ילדים מחוננים מפתחים לעתים קרובות התפתחות א-סינכרונית
    התפתחות א-סינכרונית הינה חוסר איזון או צמיחה לא אחידה של תכונות, כישורים ויכולות התפתחותיות, כאשר היכולת האינטלקטואלית של ילדים מחוננים יכולה להיות מפותחת יותר מאשר הבשלות הרגשית והכישורים החברתיים שלהם. לדוגמא, ילד מחונן בן 12 הסובל מהתפתחות א-סינכרונית יכול להבין אלגברה ומדעים ברמת בית ספר תיכון, אולם אינו מסוגל לישון לבד בלי מנורת לילה, מאוורר וחיות הפרווה שלו.
  • ילדים מחוננים יכולים להיות בעלי תגובתיות יתר
    תגובתיות היתר נובעת מהאינטנסיביות הרגשית ורגישות היתר אשר באים לידי ביטוי מול גירויים פיזיים ופסיכולוגיים שונים. צליל זמזום קבוע אשר גורם לעצבנות קיצונית, היפראקטיביות וחוסר יכולת להמשיך הלאה עד אשר מקור הקול מאותר ומופסק, התגובה הרגשית החזקה של רעידות והקאה מלראות את הכלב של השכן שוכב על הכביש לאחר שנפגע על ידי מכונית והמרקם הגרגרי ברוטב העוף של אמא הגורם לנער מחונן להימנע לחלוטין מאכילת ארוחת החג הם כולם דוגמאות של רגישות יתר.
  • ילדים מחוננים מתקשים לעתים קרובות למצוא חברים בעלי דעות דומות
    בעקבות ההבדלים האינטלקטואליים, הרגשיים וההתפתחותיים של הילדים המחוננים, הם יכולים לחוות תקופה קשה בעת חיפוש חברים או עמיתים בני גילם אשר חולקים עמם את אותם תחומי עניין אינטלקטואליים ומבינים את התכונות "המוזרות" שלהם.
  • ילדים מחוננים לעתים קרובות מרגישים כאילו אינם מתאימים
    הם מבינים בשלב מוקדם של חייהם כי הם עלולים להיות שלא בהתאמה או לא מסונכרנים עם ילדים אחרים בני גילם. תחושות בידוד וחוסר שייכות עלולות להוביל בסופו של דבר לבעיות רגשיות, נשירה מבית הספר, דיכאון ואף התאבדות.
  • ילדים מחוננים הם מחוננים בבית הסר ומחוצה לו
    מחוננות אינה רק ייעוד חינוכי או תווית המנוהלת על ידי בתי הספר ומערכת החינוך בכדי לאתר ילדים בעלי הישגים גבוהים. העוצמות הרגשיות, המאבקים החברתיים וההתפתחות הא-סינכרונית ממשיכות עם הילד המחונן גם לאחר שעות בית הספר ועוקבים אחריו הביתה.
  • להיות מחונן זה לא רק מצב חיובי
    במבט לאחור על הרשימה שלעיל, קיימות עובדות רבות לגבי מחוננות אשר יש בהן בכדי להעיד כי להיות מחונן זה לא מצב מושלם לחלוטין. זכרו תמיד כי להיות חכם יותר או מסוגל לתפוס ולשלוט במושגים ומיומנויות מעל רמת הכתה אינן ערובות שכל ילד מחונן יעשה את שלו ויצליח בחיים בכוחות עצמו.
  • גידול ילד מחונן זה לא קל
    בהינתן השיקולים החינוכיים, רגישות היתר, המאבקים החברתיים וההתפתחות הא-סינכרונית, החיים עם ילדים ומתבגרים מחוננים יכולים לבוא עם מנה של מהמורות בדרך. בנוסף, במציאות בה רבים כל כך רואים את הילד המחונן הסטריאוטיפי – ילד שיש לו את זה – הורים מוצאים תמיכה או אמפתיה מצומצמת בקרב הורים אחרים או מבוגרים, זאת בעוד הם זקוקים לכך מאוד. כאמור, למחוננות יתרונות וחסרונות שונים ולילדים מחוננים יש תכונות רבות אשר אינן מובנות על ידי רבים ולעתים קרובות אינן משויכות על ידם למחוננות בקרב ילדים. בשל כך, מזה זמן רב החינוך של תלמידים מחוננים מדאיג אנשי מקצוע בכל העולם, שכן כל ילד צריך לקבל את החינוך אשר עונה בצורה הטובה ביותר על הצרכים שלו ומציע את ההזדמנות הטובה ביותר בכדי להגיע למימוש מלוא הפוטנציאל הטמון בהם, וכך גם כאשר מדובר בילדים מחוננים.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

5 תכונות המאפיינות ילדים מחוננים

  • מנת משכל גבוהה
    מבחני אינטליגנציה (IQ) משמשים פסיכולוגים לצורך אבחון מחוננות בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים. מחוננות מוגדרת על ידי מנת משכל (IQ) הגבוהה מ-140 נק', כאשר רמת האינטליגנציה הגבוהה ביותר במבחנים אלו הינה 160 נק'. מבחינה סטטיסטית, טווחים אלה מבוססים על עקומת פעמון רגילה. מרבית האנשים הינם בעלי רמת אינטליגנציה ממוצעת, קרי, בטווח שבין 85-115 נק', כאשר 100 הינה הנורמה המוחלטת. ככל שמתרחקים מהנורמה המוחלטת, כך עולה הצורך בשירותי חינוך מיוחדים, וזה לא משנה אם המרחק הוא מעל או מתחת לממוצע.
  • כישרון יוצא דופן
    ילדים מחוננים ניחנים בכישרונות יוצאי דופן אשר בזכותם הם יכולים לרכוש מיומנויות שונות ברמה שבדרך כלל לא מגיעים אליה עד גילאים מאוחרים יותר, לעתים אף רק בבגרות. לדוגמא, ילד בן 4 עשוי לקרוא ברמה של תלמיד כתה ג', וילד אחר יכול לנגן בפסנתר כמו שנער בן 18 מנגן אחרי הרבה שנות תרגול. במידה והכישרון יוצא הדופן של ילדכם אינו בתחום האקדמי, כגון מוזיקה או אמנות, ייתכן שהם לא יזוהו כילדים מחוננים או מוכשרים על ידי בית הספר, מכיוון שמרבית המבחנים לאיתור מחוננים של משרד החינוך מבוססים על יכולות חשיבה והבנה או הישגיים אקדמיים.
  • הישגים גבוהים
    תלמידים מחוננים הינם בדרך כלל, אך לא תמיד, בעלי הישגים גבוהים. בעוד חלקם אינם מגיעים לציונים טובים במבחנים הרגילים בבית הספר, הם נוטים להגיע לציונים גבוהים במיוחד כאשר מדובר במבחני הישג, ולרוב תפקודם נמצא באחוזונים 95-99. ילדים מחוננים אוהבים ללמוד ובזכות אהבת הלמידה שלהם, זיכרון יוצא דופן ויכולתם ללמוד במהירות מתאפשר להם להצליח יחסית בקלות. יחד עם זאת, במידה וילד מחונן מאבד את המוטיבציה שלו ללמידה, ייתכן שהוא לא יצליח כמצופה בבית הספר, אם כי סביר שציוניו במבחני הישג בדרך כלל יישארו גבוהים מאוד.
  • פוטנציאל להצטיין
    זה לא משנה אם ילדכם המחונן מצטיין בבית הספר או לא – יש לו את הפוטנציאל לעשות זאת. תלמידים מחוננים רבים הינם בעלי מוטיבציה מהותית, מה שאומר שהמוטיבציה הפנימית שלהם גבוהה והם מונעים על ידי עניין ואתגר. כאשר ילדים אלה זוכים לעניין רב ומאתגרים אותם כנדרש, הם יכולים להגיע להישגים ויגיעו אליהם. יחד עם זאת, מכיוון שלא כל הילדים המחוננים אכן מגיעים להישגים גבוהים בבית הספר, חשוב שהם ילמדו ויגיעו להישגים בכוחות עצמם ובעזרת הוריהם בבית.
  • רגישות מוגברת
    רק לעתים רחוקות, אם בכלל, רגישות מוגברת משמשת את בתי הספר לצורך איתור ואבחון ילדים מחוננים. יחד עם זאת, רגישות יתר הינה שכיחה כל כך בקרב ילדים מחוננים עד כדי כך שהיא אחד המאפיינים הייחודים ביותר אשר מבדילים אותם מילדים אחרים. ילדים מחוננים עשויים להיות בעלי רגישות יתר אמוציונלית, כאשר הם נוטים לבכות בגלל דברים שאחרים יחושו כטריווייאליים, כמו גם להיות בעלי רגישות יתר תחושתית, כאשר הם נוטים להיות מוטרדים מתגים על חולצות או תפרים על גרביים.
קשיים אצל ילדים מחוננים

מיתוסים והנחות שגויות על ילדים מחוננים

בעת שהתחלתי לעבוד עם ילדים מחוננים ומוכשרים לפני 26 שנים למדתי שקיימים מיתוסים רבים לגבי ילדים מחוננים, כאשר מיתוסים והנחות שגויות אלו נפוצים מאוד בקרב הורים, מורים, אנשי מקצוע וכן באוכלוסייה הכללית.

מאז ולאחר עבודה אישית עם אלפי ילדים מחוננים, למדתי ממקור ראשון כי חלק ניכר מהמיתוסים הללו נותרו שכיחים גם היום, כאשר הם מקשים מאוד על חייהם של ילדים מחוננים, הן בבית והן במסגרת בית הספר.

הבה נביט על המיתוסים וההנחות השגויות הנפוצים ביותר בהקשר של ילדים מחוננים.

מחוננות

האם ילדים מחוננים אינם מודעים להיותם מחוננים ?

אף על פי שילדים מחוננים אולי לא מכירים את המילה "מחוננות", לעתים קרובות הם מזהים בשלב מוקדם מאוד של חייהם כי הם שונים מילדים אחרים, כאשר ייתכן ויש להם תחומי עניין שונים או עניין עז יותר בתחומים מסוימים, כמו גם אוצר מילים רחב יותר שגורם להקטנת הילדים האחרים.

בנוסף, חוש ההומור יוצא הדופן שלהם יכול לתייג אותם כמוזרים או טיפשים בעיני אחרים.

לא פעם יספר הילד המחונן את הבדיחות השנונות שלו ועצם תגובת החברה תבהיר לו כי הוא שונה מאחרים, שהרי כיצד יכול להיות שהבדיחה מצחיקה רק אותו ?

כמו כן, ילדים מחוננים רבים גם מרגישים לעתים "חייזרים" עקב התחושה שהם כל כך שונים מכולם ונראה להם כי אף אחד לא מבין אותם.

להסביר לילדים שהם מחוננים ולעזור להם להבין את נקודות החוזק והחולשה שלהם יכול לעזור להם להבין את ההבדלים הללו באור חיובי יותר.

האם ילדים מחוננים יכולים להצליח בלי עזרה ?

זהו אחד המיתוסים הגדולים ביותר בנושא ילדים מחוננים והאמת היא שהם ממש לא יהיו בסדר בכוחות עצמם.

עלינו לזכור כי ילדים מחוננים מתפקדים ברמה גבוהה בהרבה מהממוצע בדיוק כפי שילדים עם פיגור שכלי מתפקדים ברמה נמוכה בהרבה מהממוצע.

באופן דומה, שתי הקבוצות זקוקות לשירותי חינוך מיוחדים על מנת לענות על הצרכים הייחודיים שלהן, כאשר שירותי החינוך הדרושים כמובן שונים עבור הקבוצות, אולם השירותים המיוחדים נדרשים לשתיהן בכדי להתפתח כראוי.

מחקרים מראים כי ההתאמה של ילדים מחוננים קשורה ישירות למידה בה הצרכים החינוכיים של הילד נענו.

חשוב לזכור, כי על אף שהילד המחונן מתקדם מאוד ביחס לבני גילו ולרמת כיתתו, הוא זקוק לדמויות חינוכיות והוריות משמעותיות אשר יתווכו עבורו את המציאות, החברה והמידע והידע אותם הוא סופג במהלך היומיום.

האם הרצון של ילדים מחוננים להתבודד הוא טבעי ?

מרבית הילדים המחוננים אכן מרגישים כי הם שונים מבני גילם ואוהבים לבלות זמן מסוים לבדם.

יחד עם זאת, כאשר הם מוצאים חבר אמיתי, ילדים מחוננים יעדיפו לעתים קרובות לבלות את הזמן עם אותו חבר מאשר להיות לבד.

לדוגמא, כשילדים מחוננים שבית הספר שלהם מציין כי אין להם חברים מכירים ילדים מחוננים אחרים באווירה בטוחה, הם עשויים לבחור לבלות עמם את הזמן הפנוי מאשר ללכת לפארק השעשועים רק עם אמם או אביהם.

לעומת זאת, אין ספק כי הם יבחרו לבלות בפארק השעשועים עם הוריהם אם הייתה ניתנת להם האפשרות לבחור בינם לבין עמיתים בני גילם מבית הספר.

כמו כן, ילדים מחוננים יכולים להימשך לידידויות אישיות בעקבות תחומי עניין משותפים, כגון שח-מט או משחקי מחשב, אולם אלו לא יהיו ילדים בני גילם, שכן הם נוטים להיות ידידותיים יותר עם עמיתים בעלי תחומי עניין מסוימים.

האם ילדים מחוננים יותר או פחות בוגרים ויציבים רגשית מילדים אחרים ?

שני המיתוסים הללו נשמעים לעתים תכופות, למרות שהמחקרים הזמינים לנו מראים כי ילדים מחוננים מאוזנים לפחות כמו קבוצות אחרות של צעירים בני גילם.

יחד עם זאת, ילדים מחוננים עומדים בפני סיכונים אפשריים בהתפתחות החברתית והרגשית עקב המחוננות ועל כן נדרשת אבחנה מוקדמת והענקת טיפול מקצועי על פי הצורך.

הנטייה לפרפקציוניזם, הרגישות לדיכאון קיומי וההתפתחות הלא אחידה או הא-סינכרונית של ילדים מחוננים יכולים ליצור בקרבם מתח נפשי, הן בבית והן בבית הספר.

חוסר ההתאמה של שירותי החינוך הקיימים ותמיכה בלתי מספקת בילדים מחוננים, כמו גם הלחץ החברתי בו הם שרויים כל העת ("להיות כמו כולם"), עלולים לתרום לקשיים הסתגלותיים ולכן שילוב הילד במסגרת חינוכית חייב להתבצע בהתאמה מלאה ככל הניתן למצבו הייחודי.

ככל שיהיו סביב ילדכם יותר ילדים בסטטוס בו הוא נמצא, כך ההתפתחות שלו תהיה נכונה יותר בהווה ובעתיד.

נכון לעידן הנוכחי, ישנם יישובים אשר פותחים כיתות ייעודיות לתלמידים מחוננים, כך שהכתה מאכלסת תלמידים מחוננים בעלי מאפיינים משותפים ויחד הם יכולים למצוא תחומי עניין משותפים, ליצור חברויות חדשות ולהרגיש שווים בין שווים ואף לספר בדיחות לילדים שבאמת יצחקו מהן.

לסיכום, זכרו כי להיות מחונן אומר להיות שונה מהממוצע ועל כן יש להתייחס ולהיערך לכך בהתאם, כמו גם להתאים עצמכם לסיטואציות חדשות בחייו של ילדכם.

האם ילדים מחוננים אינם זקוקים לעזרה ?

תלמידים מחוננים הינם בעלי פוטנציאל גבוה מאוד, אולם בדיוק כמו כל תלמיד אחר, הם זקוקים להדרכה ותמיכה מקצועית בכדי להגשים את עצמם במלואם.

במידה והם נותרים ללא סיוע, ילדים מחוננים עשויים להשתעמם בכתה, מה שיוביל לסלידה מבית הספר ובעקבות זאת, להישגים נמוכים ואף להיעדרויות תכופות.

במקרים אלה, הדרכתו של הורה, מורה, מדריך או מבוגר מכיל אחר הינה גורם מכריע להצלחתו של תלמיד מחונן.

האם תלמידים עם לקויות למידה לא יכולים להיות גם ילדים מחוננים ?

ישנם תלמידים מחוננים רבים אשר מאובחנים כבעלי לקויות למידה, מה שעשוי להקשות עוד יותר על הכרתם כילדים מחוננים.

מרבית התלמידים הללו חווים בעיות שונות במסגרת בית הספר, כאשר לעתים הקשיים משמעותיים מדי או קלים מדי ולכן דרכי הלמידה וההיבחנות אינן מונגשות עבורם או שאינן מאתגרות אותם ברמה שהן צריכות היו להיות.

בשל כך, חשוב שתלמידים מחוננים אלו יזכו לאתגר את עצמם וכן יקבלו עזרה מקצועית עבור לקויות הלמידה שלהם.

האם ילדים מחוננים תמיד מגיעים להישגים אקדמיים ?

תלמידים מחוננים המגיעים להישגים אקדמיים וציונים נמוכים במבחנים הם דבר אמיתי.

ישנם תלמידים אשר משתעממים ומתנתקים משום שאינם מאותגרים בכתה, לעתים עד כדי כך שהם מפסיקים לנסות באמת להגיע לציונים טובים.

תלמידים אחרים מבלים זמן רב במיוחד בעיסוקים אקדמיים שאינם קשורים לבית הספר, עד כדי כך שאינן מצליחים להשלים את המטלות הלימודיות.

במקרים אלה, ילדים מחוננים נהנים מאוד מתמיכה מצד הוריהם אשר יכולים לסייע להם בשבירת המעגל של הציונים הנמוכים.

האם ילדים מחוננים מצטיינים בכל תחומי החיים ?

ילדים מחוננים מאופיינים בהתפתחות א-סינכרונית, כלומר, ההתפתחות האקדמית, החברתית והרגשית שלהם מתפתחת ברמות ובקצב שונה, וזוהי אחת מהתכונות המזוהות ביותר עם מחוננות בקרב ילדים ובני נוער.

לדוגמא, תלמיד מחונן בכתה א' עשוי לקרוא ברמת כתה ו', אולם רמת התקשורת שלו הינה מתחת למצופה מבני גילו. מקרים אלו לעתים יכולים להוביל ילדים מחוננים למאבקים חברתיים בבית הספר.

האם מורים אוהבים שיש להם תלמידים מחוננים בכתה ?

נהוג לחשוב לעתים קרובות כי ילדים מחוננים הינם תלמידים למופת, אולם המציאות מראה לנו כי הם יכולים גם להפריע ולהפגין בעיות התנהגות אשר גורמות לתסכול בקרב המורים שלהם בבית ספר.

יחד עם זאת, במרבית המקרים ניתן להימנע מכך אם התלמידים מעורבים, מאותגרים ונהנים ממחנכת כתה אשר מבינה ונהנית לעבוד עם ילדים מחוננים.

האם כל הילדים המחוננים הם זהים ?

ילדים מחוננים, בדיוק כמו כל שאר הילדים, הינם מגוונים ושונים אחד מהשני במובנים רבים.

ילדים שונים עשויים להיות בעלי יכולות ותחומי עניין שונים, כמו גם להיוולד להורים מרקעים חברתיים ותרבותיים אחרים.

ילדים מחוננים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון והטיפול במחוננים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער וסטודנטים מחוננים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול במחוננים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו