מאפייני הילד המחונן – 18 מאפיינים קוגניטיביים, רגשיים והתנהגותיים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה אומר להיות ילד מחונן?

אף על פי שמבחני המחוננים של משרד החינוך מעריכים רק סוגים מסוימים של מחוננות, ילד בהחלט יכול להיות מחונן גם בתחומים אחרים, כולל מחוננות אינטלקטואלית, אקדמית, יצירתית, אמנותית, מנהיגותית וגופנית-ספורטיבית.

מכיוון שמחוננות אינה קשורה רק להישגים אקדמיים והילד המחונן לא תמיד מתגלה כגאון אקדמי או כתלמיד מצטיין, חשוב שהורים יכירו ויתמכו בסוגי המחוננות השונים של ילדיהם, במיוחד כשהם מתקדמים לכתות גבוהות יותר או מתחילים בקריירה מקצועית.

כמו כן, ילדים מחוננים הינם בעלי מאפיינים קוגניטיביים, אישיותיים, רגשיים והתנהגותיים ייחודיים, כמו מנת משכל (IQ) גבוהה, כישרונות יוצאי דופן, הישגים גבוהים, פוטנציאל להצטיין ורגישות מוגברת, המצריכים התייחסות הולמת מצד הוריהם והצוות החינוכי של הגן או בית הספר.

במידה וברצונכם לדעת האם ילדכם מחונן, עליכם לפנות למכון לפסיכולוגיה המתמחה באבחון ילדים ובני נוער מחוננים, שכן רק פסיכולוגים מוסמכים יכולים לספק לכם חוות דעת כתובה הכוללת את רמת האינטליגנציה (IQ) והפרופיל המלא של התכונות והיכולות האינטלקטואליות של הילד.

לאחר שתגלו האם ילדכם אכן מחונן, מומלץ שתקראו כמה שיותר על מאפייני החשיבה הייחודיים של הילד המחונן, זאת על מנת שתוכלו להתנהל עמו באופן מיטבי ולמנוע ממנו חווית תסכולים מיותרים בתקופת הילדות או גיל ההתבגרות.

לדוגמא, שילוב של ילדים מחוננים בתוכניות לימודיות מותאמות אישית, בהתאם לאפשרויות שמציע משרד החינוך באזור מגוריכם, יכול לסייע להם רבות במימוש הפוטנציאל הגבוה הטמון בהם ולחסוך מהם היתקלויות בסיטואציות לא נעימות ולא רצויות.

ילד מחונן מאפיינים

ילד מחונן - מאפיינים רגשיים

הורים לילדים מחוננים בדרך כלל נאלצים להתמודד עם אתגרים רבים ומגוונים הנובעים מההתפתחות הא-סינכרונית המאפיינת את ילדיהם, לכן עליהם להסתגל כמה שיותר מהר למצב החדש ולהיערך בהתאם לצרכיו הייחודיים של הילד המחונן.

התפתחות א-סינכרונית, המהווה אחת הבעיות המהותיות ביותר המאפיינות ילדים מחוננים, מתארת את הפער המשמעותי בין ההתפתחות והיכולת האינטלקטואלית ובין ההתפתחות והבשלות הרגשית, אשר עשוי לגרום להם לחוש אי נוחות בסיטואציות רבות במהלך שנות ילדותם.

למשל, הימצאות בחברת ילדים 'רגילים' בני גילם בהחלט חשובה לצורך התפתחות חברתית תקינה אצל ילדים ובני נוער מחוננים, אולם השתתפות בפעילויות חברתיות, חינוכיות או לימודיות עמם עשויה ללקות בחסר מבחינה אינטלקטואלית.

באותו אופן, בילוי עם ילדים 'רגילים' בוגרים יותר מבחינת הגיל הכרונולוגי תאפשר לילד המחונן למצות את יכולותיו האינטלקטואליות הגבוהות, אך סביר להניח שהוא יתקשה למצוא את מקומו מבחינה חברתית בשל חוסר בשלות רגשית.

בנוסף, ילדים מחוננים ניחנים ברגישות גבוהה מאוד המסייעת להם להיות אנשים טובים יותר לאורך החיים, כאשר מגיל צעיר מאוד הילד המחונן שם דגש רב על אמת ומשחק הוגן, מגלה אמפטיה משמעותית כלפי הזולת ובעל חוש צדק מאוד מפותח מגיל מוקדם.

בעקבות רגישות יתר לנושאים ועוולות חברתיות המתחוללות סביבם, צורך ליצור לעצמם עולם צודק, שאיפה בלתי פוסקת לשלמות ורצון עז להגשים רעיונות ואידיאלים שונים, ילדים מחוננים לעתים קרובות מוצאים את עצמם מעורבים פוליטית וחברתית כבר מגיל צעיר מאוד.

יחד עם זאת, כאמור, במידה וההורים מציגים ומתווכים לילדיהם את המציאות באופן שגוי, התגובות העמוקות, האינטנסיביות והרגישות המאפיינות את הילד המחונן עשויות לפגוע בו ברמה הנפשית באופן משמעותי ולעכב את התפתחותו הרגשית והחברתית.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

ילד מחונן - מאפיינים אישיותיים

רמת הציפיות של הילד המחונן, הן מעצמו והן מהסביבה בה הוא חי, נוטה להיות גבוהה בהרבה מהנורמה המקובלת ועלולה לגבות ממנו מחיר נפשי לא מבוטל, במיוחד במקרים בהם הוריו, אחיו ועמיתיו לספסל הלימודים אינם מצליחים לעמוד ברמת הציפיות הגבוהה שלו.

באותה מידה, ילדים מחוננים לרוב אינם זקוקים לדרבון מתמיד, זאת משום שהמוטיבציה הפנימית שלהם מרקיעה שחקים והם בדרך כלל מסוגלים לדרבן את עצמם על מנת לעמוד ברמת ציפיותיהם הגבוהה ולהגיע לתוצאות הטובות ביותר בדברים שחשובים להם או מעניינים אותם.

יתרה מכך, בעוד ילדים 'רגילים' מעדיפים להתרחק מחידות וסוגיות מורכבות במהלך חייהם, על אחת כמה וכמה כשהן כוללות מספרים, הילד המחונן דווקא מחפש את החידות והבעיות המורכבות יותר, שכן הוא נהנה מאוד מאתגרים אינטלקטואליים ופתרון בעיות בדרכים יצירתיות.

מכיוון שילדים מחוננים נוטים לחשיבה מחוץ לקופסה, חשוב ביותר לעודד אותם לחשוב באופן יצירתי וביקורתי כדי שיתאפשר להם לפתח חשיבה מופשטת, מורכבת, לוגית ובעלת תובנות משמעותיות, לממש את הפוטנציאל הגבוה הטמון בהם, להתמודד בהצלחה עם אתגרי החיים והלמידה ואף לתרום לחברה בתחומים שונים.

להבדיל מילדים 'רגילים', הילד המחונן בעל רצון עז להביע רעיונות מבריקים, לנסות דברים חדשים ולעשות אותם בצורה שאינה אופיינית, כמו גם יודע לחבר מספר רעיונות או דברים שונים יחד בדרך יוצאת דופן – מה שעשוי לגרום לילדים מחוננים בגיל הרך להציג חברים דמיוניים שאינם קיימים במציאות.

כמו כן, חוש הסקרנות המפותח של הילד המחונן והצורך להבין דברים לעומק לעתים קרובות מובילים אותו להרחיב את האופקים, לצבור ידע ומידע חדשים, לשאול את המבוגרים שסביבו שאלות מעמיקות, לייצר לעצמו תחומי עניין רבים ומגוונים או להתמקד באופן קיצוני בתחום עניין אחד ולהשקיע בו את כל מרצו.

מאפייני הילד המחונן

ילד מחונן - מאפיינים התנהגותיים

ילדים מחוננים נוטים להיות ערניים הרבה יותר מילדים 'רגילים' כבר במהלך החודשים הראשוניים לחייהם, כאשר רמת האנרגיה הגבוהה והערנות החריגה המאפיינות אותם לעתים קרובות מסווגות בטעות על ידי הסביבה כתסמינים של היפראקטיביות.

רגישות יתר, פגיעות יתר והתפתחות א-סינכרונית (פער בין ההתפתחות הקוגניטיבית וההתפתחות הרגשית) עשויות גם לגרום לילדים מחוננים בגיל הרך להתרגז בקלות או להתפרץ בזעם לעתים תכופות על סביבתם הקרובה.

בשל צורך בעצמאות, אינדיבידואליזם ונון-קונפורמיות, הילד המחונן לרוב אינו מקבל סמכות וחוקים כדבר מובן מאליו, אלא אם אלו מנומקים ובעלי היגיון בעיניו, לכן הוא מפקפק פעמים רבות בסמכות של הוריו ואנשים מבוגרים אחרים הנמצאים סביבו.

הילד המחונן מאופיין גם בחוש הומור שנון וחיפוש אחר ארגון בדברים ואנשים, שלא תמיד מובנים בצורה נכונה על ידי אנשים 'רגילים' – מה שעלול לגרום לו לא פעם להיקלע לאי נעימויות ומבוכה במצבים בהם הסביבה לא בדיוק מבינה את מבנה החוקים המסובכים והמורכבים או חוש ההומור יוצא הדופן שלו.

חשוב לציין, כי בעוד ילדים מחוננים יכולים להיראות מהצד כאילו הם בוהים בהקיץ או שקועים במחשבותיהם, מרביתם בעלי יכולת ריכוז גבוהה, טווח קשב רחב ויציבות, כך שמתאפשר להם להתקדם מהר יותר מילדים 'רגילים' בתחומים מסוימים, כמו למידה ומחקר.

ילד מחונן - מאפיינים קוגניטיביים

ילדים מחוננים מאופיינים בלמידה מהירה המתאפשרת בזכות יכולת לסדר את מחשבותיהם במהירות והבנה מתקדמת של ניואנסים, כולל מילים, מטאפורות ורעיונות מופשטים, כאשר הם בדרך כלל מצליחים לקרוא ולכתוב כבר בתקופת הגיל הרך, הרבה לפני שהם עולים לכיתה א'.

במרבית המקרים, הילד המחונן מתעניין מיוזמתו בספרים, לומד דברים חדשים באופן עצמאי ואינו צריך להתאמץ יותר מדי כדי לרכוש מיומנויות לימוד בסיסיות במהירות ועם מעט תרגול, שכן הוא בעל יכולת בקרה עצמית המאפשרת לו לבחון את עצמו ולקבוע האם פעל באופן נכון או שעליו לתקן את צעדיו.

לעומת ילדים 'רגילים', הזקוקים לזמן מסוים על מנת להגיע לפתרונות הנכונים, ילדים מחוננים מגלים גמישות בחשיבה, נוטים לחשיבה מהירה ומסוגלים לקצר זמנים, בפרט בתהליכי למידה, לכן שילובם בכיתת לימוד רגילה עלול לגרום להם להשתעמם במהירות ולחוות תסכולים מיותרים.

קליטה מהירה של מידע שלילדים 'רגילים' לוקח זמן רב לזכור, לצד שימוש יעיל בזיכרון חושי, זיכרון לטווח קצר וזיכרון לטווח ארוך מצוינים, מאפשרים לילד המחונן גם להציג באופן מיטבי את הידע שצבר במהלך חייו באמצעות זיכרון חזותי, זיכרון מרחבי וזיכרון שמיעתי-מילולי.

בנוסף, בזכות המאפיינים הקוגניטיביים הייחודים בהם ניחנים ילדים מחוננים בגיל הרך, רובם מצליחים כבר בגיל צעיר מאוד להחזיק באוצר מילים עשיר במיוחד וידע נרחב המשמשים אותם היטב בתחומי חיים רבים, כמו בעת חיבור משפטים מורכבים ביחס לבני גילם.

רגע מחונן

ילד מחונן - מאפיינים משותפים

אף על פי שהם מצליחים להגיע להישגים גבוהים, על אחת כמה וכמה להישגים אינטלקטואליים, בזכות יכולת קוגניטיבית גבוהה בהרבה מהנורמה לבני גילם, ילדים מחוננים רבים סובלים מבעיות שונות הנובעות מפער משמעותי בין ההתפתחות הקוגניטיבית וההתפתחות הרגשית-חברתית.

בשל כך, כאמור, הורים חייבים להכיר בסך המאפיינים הרגשיים, האישיותיים, הקוגניטיביים וההתנהגותיים המשותפים לכל הילדים המחוננים כדי לאפשר להם לממש את מלוא הפוטנציאל הגבוה הטמון בהם ולמנוע מהם התמודדות מיותרת עם קשיים במהלך חייהם.

כמו כן, הורים המעוניינים לאפשר לילדיהם למצות את מלוא יכולותיהם הגבוהות ולחסוך מהם תסכולים מיותרים בתקופת בית הספר, מומלץ שיחפשו עבורם מסגרת חינוכית ייעודית בה הם ישתלבו עם ילדים מחוננים נוספים – מה שיגרום להם להרגיש שווים בין שווים.

במידה והנכם חושדים כי ילדכם מחונן, שוחחו על כך בהקדם עם היועצת החינוכית של בית הספר, בדקו אילו תוכניות חינוכיות לתלמידים מחוננים קיימות ביישוב מגוריכם והתייעצו עמה לגבי הצורך בפנייה להערכת מנת המשכל (IQ) והיכולות השונות של הילד כדי להשתלב בתוכניות אלו.

במצבים אחרים, הורים פונים לפסיכולוגים המתמחים בעבודה עם ילדים ובני נוער מחוננים על מנת להעלות בפניהם שאלות וסוגיות שונות בנושא מחוננות או לקבל הדרכה מקצועית בעקבות קושי של הילד המחונן ביצירת אינטראקציות חברתיות עם בני גילם, התנהגות אימפולסיבית או קושי לסיים מטלות בזמן.

חשוב לזכור, כי ילדים מחוננים עשויים להתמודד עם אתגרים שונים במהלך חייהם ויש להתייחס אליהם באופן הולם כדי לאפשר להם להצליח, ודאי לאחר שהילד זוהה כבעל פוטנציאל להיות מחונן על ידי הוריו והצוות החינוכי של הגן או בית הספר.

בעוד קריאת מידע באינטרנט בהחלט יכולה לספק לכם תובנות חשובות לגבי היכולות הייחודיות של ילדיכם, אין מדובר באבחונים פסיכולוגיים מקצועיים, הכוללים מבחן אינטליגנציה (IQ), מבחני תפקודים לא-מילוליים ומבדקי הישגים, שמטרתם לבדוק באילו תחומים ילדיכם באמת מתפקדים גבוה מהנורמה המצופה בגילם.

מאפייני הילד המחונן - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון והטיפול במחוננים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים מחוננים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול במחוננים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

ילדים מחוננים
הגדרה של מחוננות, תכונות של ילד מחונן וקשיים אצל ילדים מחוננים

מהי מחוננות באמת? מהם המאפיינים של ילדים מחוננים? מחוננות הינה תכונה מולדת או נרכשת? ילדים מחוננים תמיד מצטיינים בלימודים? איך מרגיש הילד המחונן בחברת ילדים אחרים בני גילו? מיתוסים והנחות שגויות לגבי מחוננים.

המדריך המלא >>
מבחן אינטליגנציה IQ
איך בודקים IQ? מבחן אינטליגנציה לילדים ומבוגרים – מבחן איי קיו וכסלר

ילדים מופנים לעריכת מבחן אינטליגנציה (IQ) על מנת להעריך את הפוטנציאל הקוגניטיבי הטמון בהם, הן בשל שעמום במסגרת הלימודים, תת-הישגיות אקדמית או קשיים שונים המדאיגים את ההורים והן כשמציגים מיומנויות מפותחות במיוחד.

המדריך המלא >>

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו