מאפייני הילד המחונן – 18 מאפיינים קוגניטיביים, רגשיים והתנהגותיים

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

ילד מחונן - מאפיינים

תלמידים מחוננים הינם בעלי מאפייני חשיבה ייחודים, כאשר שילוב של ילדים מחוננים בתוכניות לימודיות שונות ומותאמות אישית עבורם הינו דבר הכרחי, שכן אחרת הם עלולים לחוות סיטואציות לא נעימות ולא רצויות, כמו גם יתקשו למצות את הפוטנציאל הגבוה הטמון בהם.

בכדי לדעת האם ילדכם הינו מחונן, עליכם לערוך אבחון מקצועי בו יבדקו היכולות האינטלקטואליות של הילד, כאשר בסופו תדעו מהי רמת האינטליגנציה שלו וכיצד נכון יהיה להתייחס אליו.

אין ספק כי כל אמא תשמח לשמוע שילדיה הינם מחוננים, אולם חשוב להבין כי ילדים מחוננים נושאים עמם מאפיינים קוגניטיביים, רגשיים והתנהגותיים שונים, ועל כן חשוב לנהוג עמם בצורה הנכונה ביותר.

לאחר שתגלו כי ילדכם מחונן, התחילו לחפש מידע מקצועי המתאר את המאפיינים השונים שלהם, כך תוכלו ברבות הימים להתנהל מולם באופן הרצוי אל מול המצוי ולמנוע מהם לחוות תסכולים מיותרים.

ילד מחונן מאפיינים

מאפיינים קוגניטיביים של ילדים מחוננים

  • חשיבה מהירה
    ילדים מחוננים חושבים מהר ועל כן הם מצליחים לקצר זמנים ובפרט בתהליך הלמידה, זאת להבדיל מילדים "ממוצעים" אשר זקוקים לזמן על מנת להגיע לפתרונות. בשל כך, ילד מחונן המשולב בכיתת לימוד רגילה עלול להשתעמם במהירות ולחוות תסכול.
  • גמישות בחשיבה
    כאשר מדובר בילדים מחוננים, אין דרך אחת עבורם בכדי להגיע לפתרון, שכן הם נוטים לחשוב מחוץ למסגרת ולחשוב על מספר אפיקים.
  • העדפת מורכבות
    בעוד מרבית הילדים מעדיפים להתמודד עם סוגיות פשוטות במהלך חייהם, הרי שילדים מחוננים יחפשו דווקא את הדברים המורכבים יותר שיצליחו לאתגר אותם.
  • בקרה עצמית
    ילדים מחוננים יודעים היטב לבחון את עצמם ולקבוע האם הם פעלו באופן נכון והיכן עליהם לתקן את צעדיהם.
  • שימוש יעיל בזיכרון
    ילדים מחוננים יודעים להשתמש באופן נכון בזיכרון החושי, בזיכרון לטווח הקצר ובזיכרון לטווח הארוך שלהם, כמו גם מצליחים לייצג את הידע אותו הם צברו באופן מיטבי על ידי זיכרון חזותי, זיכרון מרחבי או זיכרון שמיעתי-מילולי.
  • ריכוז גבוה, טווח קשב רחב ויציבות
    תכונות אלו מאפשרות לילדים המחוננים להוביל ולהגיע למחוזות גבוהים יותר ביחס לרמת הגיל בה הם נמצאים.
  • אוצר מילים עשיר, אינפורמציה מתקדמת ורחבה
    בזכות היכולות המתקדמות בהן ניחנים הילדים המחוננים, הם מצליחים בגיל צעיר יחסית להחזיק באוצר מילים עשיר וידע נרחב אשר ישמש אותם היטב בעתיד ובתחומי חיים רבים ונרחבים.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

מאפיינים רגשיים והתנהגותיים של ילדים מחוננים

  • פער בין ההתפתחות האינטלקטואלית להתפתחות הרגשית
    אחת מהבעיות המהותיות אשר משויכות לילדים מחוננים הינה הפער אשר הם מפתחים בין היכולת האינטלקטואלית לבין ההתפתחות הרגשית שלהם, כך שהם עשויים להימצא בסיטואציות לא נוחות במהלך חייהם. לדוגמא, הימצאות בחברת בני גילם תהיה עבורם נכונה רגשית, אולם ברמה האינטלקטואלית היא תהיה לוקה בחסר. יחד עם זאת, הימצאות עם בוגרים מהם מבחינת הגיל הכרונולוגי תאפשר לילדים מחוננים להגיע למיצוי היכולת האינטלקטואלית, אך כאמור, לא בטוח שילדכם ימצא את מקומו ברמה הרגשית.
  • מוטיבציה פנימית
    ילדים מחוננים לא תמיד זקוקים לדרבון, משום שהמוטיבציה הפנימית שלהם גבוהה במיוחד, כך שלרוב הם מסוגלים לדרבן את עצמם בכדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר שהם מצפים ואף מעבר לכך.
  • רמת הציפיות מעצמם ומהסביבה גבוהה
    רמת הציפיות של הילדים המחוננים הינה גבוהה מהנורמה ולא רק כלפי עצמם, אלא גם כלפי הסביבה בה הם חיים, כולל הורים, אחים ועמיתים ללימודים. בעקבות רמת הציפיות הגבוהה, ילדים מחוננים עלולים לחוות מפחי נפש לא מבוטלים אשר יגבו מהם מחיר נפשי, על כן יש להתייחס אליהם בהתאם בעת הצורך.
  • יצירתיות
    הילדים המחוננים נוטים לחשוב מחוץ לקופסה. רצוי לעודד אותם לחשוב באופן יצירתי וביקורתי על מנת שיוכלו לממש את הפוטנציאל שלהם, להתמודד עם אתגרי החיים והלמידה ובעתיד אף לתרום לחברה בתחומים שונים.
  • דגש על אמת, שוויון ומשחק הוגן
    מגיל מאוד צעיר הילדים המחוננים מראים יכולת אמפטית משמעותית וחוש צדק ושוויון מאוד מפותח.
  • רגישות גבוהה מאוד
    הרגישות שמפתחים ילדים מחוננים יכולה להיות להם לעזר בחיים, אולם היא גם עשויה לפגוע בהם ברמה הרגשית, לעתים באופן משמעותי.
  • עצמאות, אינדיבידואליזם ונון-קונפורמיות
    ילד מחונן לא מקבל סמכות וחוקים כמשהו מובן מאליו, אם אלה לא מנומקים דיים ואין בהם היגיון בעיניהם.
  • בעלי אנרגיה רבה, ערניים ורגזניים לעתים קרובות
    בשל רגישות יתר ופגיעות יתר וכן בשל הפער בין ההתפתחות הקוגניטיבית להתפתחות הרגשית, לעתים קרובות מתרגזים בקלות. כמו כן, הערנות והאנרגיה הרבה בקרב ילדים מחוננים לפעמים מטעות והסביבה מבלבלת מאפיינים אלה עם היפראקטיביות.
  • חוש הומור מיוחד
    ילדים מחוננים הינם בעלי חוש הומור מיוחד ועל כן הם עשויים לא פעם להיקלע לסיטואציות בהן הסביבה לא בדיוק מבינה אותם ואת חוש ההומור יוצא הדופן שלהם.
  • אי קבלה של סמכות כמובנת מאליה
    ילדים מחוננים פעמים רבות מפקפקים בסמכות של הוריהם, של המורים בבית הספר בו הם לומדים ובאופן כללי, של כל המבוגרים אשר נמצאים סביבם – מה שעלול לגרור לא מעט בעיות במהלך חייהם ובחיי הסובבים אותם.
  • חיפוש אחר ארגון בדברים ובאנשים
    מבנה של חוקים מסובכים ומורכבים, לעתים אף נראים כשתלטנים.

כאמור, בכדי למצות את מלוא הפוטנציאל הטמון בילד המחונן ועל מנת שלא לגרום לו לחוות קשיים מיותרים במהלך הדרך, יהיה נכון להכיר בסך המאפיינים הקוגניטיביים, הרגשיים וההתנהגותיים של הילד המחונן.

מאפייני הילד המחונן

בדיקת מחוננות

במידה והנכם חושבים כי ילדכם עשוי להיות מחונן, מומלץ לשקול פנייה להערכה או אבחון מחוננות. שוחחו עם היועצת החינוכית ופסיכולוג בית הספר של ילדכם בכדי להתייעץ עמם על הצורך באבחון מנת המשכל והיכולות שלו ובדקו אילו תכניות חינוכיות קיימות ביישוב שלכם עבור תלמידים מחוננים ומוכשרים.

יחד עם זאת, במידה וילדכם מתקשה ליצור אינטראקציות עם בני גילו ועמיתיו לבית הספר, להגביל התנהגות אימפולסיבית או לסיים את מטלותיו בזמן, ייתכן ותרצו לפנות ישירות לפסיכולוג המתמחה בעבודה עם ילדים ובני נוער מחוננים בכדי להעלות בפניו את שאלותיכם על נושאים אלה ואחרים.

זכרו כי גם ילדים מחוננים עשויים לחוות אתגרים שונים במהלך חייהם ויש להתייחס אליהם באופן ראוי בכדי לאפשר לילדכם להצליח.

בעוד קריאת מידע באינטרנט עשויה לספק לכם תובנות חשובות לגבי יכולותיהם של ילדכם, הם אינם מבדקים אמיתיים של מחוננות.

לאחר שילדכם זוהה על ידכם או על ידי הצוות החינוכי של בית הספר כבעל פוטנציאל להיות מחונן, עליכם לפנות לאבחון מקצועי אשר כולל מספר בדיקות ממוקדות שמטרתן לבדוק באילו תחומים ילדכם באמת מתפקד גבוה מהממוצע.

אבחון מחוננות עשוי לכלול, בין היתר, מבחן אינטליגנציה (IQ), מבחני תפקודים לא מילוליים ומבדקי הישגים.

ממצאי הבדיקות הללו, אשר מועברות על ידי פסיכולוג המתמחה בעבודה עם ילדים מחוננים, מספקות להורים ולצוות בית הספר את המידע והכלים הדרושים להם בכדי להבין, לחנך ולאתגר את ילדכם.

מאפיינים משותפים של ילדים מחוננים

כיצד הורים יכולים לקבוע האם ילדיהם הינם מחוננים ? אבחון ילד כמחונן יכול להיות תהליך מסובך, בהתחשב בדעות הסותרות סביב נושא זה, כאשר ישנם מחנכים אשר טוענים כי "כל הילדים מחוננים".

טענה שגויה זו עשויה להתפרש כאילו אף ילד אינו מחונן, דבר שלחלוטין אינו נכון ולמעשה אף מנוגד למדע ולמחקר, אשר זיהה כי ילדים מחוננים מאופיינים במנת משכל גבוהה, כישרון יוצא דופן, הישג גבוה, פוטנציאל להצטיין ורגישות מוגברת.

בעוד שהורים עשויים לתהות כיצד נראים ילדים מחוננים, מתוך רצון להשוות את ילדיהם שלהם אליהם, חשוב שתדעו כי סיווג של ילד כמחונן אינו עניין של מה בכך ולא נעשה על ידי השוואה לילדים אחרים.

יחד עם זאת, פסיכולוג או פסיכולוגית ילדים המתמחים בעבודה עם ילדים ובני נוער מחוננים הינם בעלי ידע וניסיון רבים בכדי לספק לכם פרופיל מלא של התכונות והיכולות של ילדכם.

ככל שאיש המקצוע עבד יותר עם ילדים מחוננים, כך יהיה לו קל יותר לזהות אותם.

רגע מחונן

ילד מחונן - מאפיינים ייחודיים נוספים

הורים לילדים מחוננים מתמודדים עם סוגיות רבות ומגוונות שלא בהכרח הכירו מהעבר ואין ספק כי לילד המחונן צרכים שונים מהילד הממוצע, כאשר לעתים ילדים מחוננים דורשים הסתגלות והתמודדות מעט שונה מהרגיל.

לכן, הורים חייבים להיערך בהתאם לצרכיו של הילד וכמובן לענות עליהם בהתאם, אחרת התפתחותו עשויה להיות מורכבת יותר.

להלן רשימת מאפיינים המשותפים למרבית הילדים מחוננים:

  • ערנות חריגה, אפילו בגיל ינקות
    כבר בחודשים הראשונים לחייהם, ניתן לזהות כי ילדים מחוננים נוטים להיות ערניים יותר מהרגיל.
  • למידה מהירה
    ילדים מחוננים על פי רוב מסדרים את מחשבותיהם במהירות.
  • זיכרון מצוין
    לרוב הילדים המחוננים יש זיכרון מעולה והם קולטים במהירות מידע שלילדים הממוצעים ייקח זמן רב לזכור.
  • אוצר מילים עשיר במיוחד ומשפטים מורכבים ביחס לגיל
    ככל שהילדים מתפתחים, כישוריהם מתקדמים והם מאותרים כמחוננים, יש ביכולתם לחבר משפטים מורכבים ביחס לשכבת הגיל בה הם מצויים.
  • הבנה מתקדמת של ניואנסים
    הכוונה למילים, מטאפורות ורעיונות מופשטים.
  • נהנה מפתרון בעיות, במיוחד עם מספרים וחידות
    בעוד מרבית הילדים מתרחקים מחידות מורכבות, על אחת כמה וכמה כאשר הן כוללות מספרים, הרי שהילדים המחוננים מתנהגים בדיוק הפוך ומחפשים את החידות ואת הבעיות המורכבות יותר אשר יאתגרו אותם למצוא את הפתרון בדרך יצירתית.
  • קורא וכותב מגיל הגן באופן אוטודידקטי
    לעתים קרובות ילדים מחוננים מצליחים לקרוא ולכתוב בגיל צעיר מאוד ובדרך כלל יהיה זה הרבה לפני שהם עולים לכתה א' ומשתלבים בבית הספר.
  • לומדים באופן עצמאי
    תלמידים מחוננים נוטים להתעניין באופן עצמאי בספרים ובכיתוב שבסביבתם.
  • תגובות עמוקות
    אינטנסיביות ורגישות מאוד.
  • רגישות יתר
    ילדים מחוננים, לטוב ולרע, ניחנים ברגישות יתר. רגישות זו יכולה לסייע להם להיות אנשים טובים יותר, אך יחד עם זאת, היא יכולה לעכב אותם ברמה הרגשית והחברתית. למעשה, הכל תלוי בגישה ובדרך בה מציגים להם ומתווכים להם את המציאות.
  • חשיבה מופשטת
    מורכבת, לוגית ובעלת תובנות משמעותיות.
  • אידיאליזם וחוש צדק מגיל מוקדם
    ילדים מחוננים מצליחים כבר בגיל צעיר ליצור לעצמם עולם צודק והם שואפים בכל נקודת זמן לשלמות, כמו גם להגשים רעיונות ואידיאלים שונים.
  • דאגה לנושאים ועוולות חברתיות ופוליטיות
    ילדים מחוננים מוצאים עצמם מעורבים פוליטית וחברתית ובזכות כך, מאופיינים כבעלי רגישות יתר לעוולות החברתיות המתחוללות סביבם.
  • שקועים במחשבותיהם
    ילדים מחוננים עשויים להיראות מהצד כאילו הם בוהים בהקיץ ולא פעם ניתן לראות אותם בוהים אל האופק תוך שהם שקועים במחשבותיהם הרבות.
  • שאילת שאלות מעמיקות
    ילדים מחוננים אינם מסתפקים במידע הנגיש להם ופעמים רבות הם ישאלו את המבוגרים שסביבם שאלות מעמיקות יותר, אשר יבהירו להם היטב את מה שהם רוצים לדעת באותו הרגע.
  • קשת רחבה של תחומי עניין או התמקדות קיצונית בתחום אחד
    מחד, ילדים מחוננים יכולים להתמקד באופן קיצוני בתחום אחד ולהשקיע בו את כל מרצם. מאידך, ילדים אחרים עשויים דווקא לייצר לעצמם תחומי עניין רבים ומגוונים.
  • חוש סקרנות מפותח במיוחד
    חוש הסקרנות המפותח של ילדים מחוננים מוביל אותם פעמים רבות להרחיב את האופקים שלהם וכן לצבור ידע ומידע חדש רב.
  • רצון לנסות ולעשות דברים אחרת
    ילדים מחוננים הם ילדים אשר אוהבים לחשוב מחוץ לקופסא ואין זו קלישאה כאשר מדובר בהם. ילדים אלה ינסו לכל אורך חייהם לעשות את הדברים קצת או "קצת הרבה" אחרת.
  • חיבור רעיונות או דברים יחד בדרך שאינה אופיינית
    להבדיל מילדים "רגילים", ילדים מחוננים יודעים לחבר רעיונות בדרך יוצאת דופן אשר מאפיינת אותם בפרט.
  • חוש הומור שנון או יוצא דופן
    חוש ההומור של ילדים מחוננים הינו שנון אך לא תמיד מובן לשאר החברה שסביבם, מה שעלול ליצור אי הבנות או אי נעימות וסיטואציות מביכות עבורם.
  • רעיונות מבריקים וחברים דמיוניים בגיל הגן
    ילדים מחוננים נוטים להביע רעיונות חדשים ויוצאים מגדר הרגיל, על אחת כמה וכמה ביחס לבני גילם. בנוסף, ילדים מחוננים רבים יציגו חברים דמיוניים בגיל הגן, כאלו שכלל וכלל אינם נמצאים במציאות.

באופן כללי, ילדים מחוננים מצליחים להגיע להישגים גבוהים במהלך חייהם ובעיקר בכל הקשור לפן האינטלקטואלי.

יחד עם זאת, בשל רמה שכלית גבוהה משמעותית מהנורמה לגילם, מתפתחת בקרב ילדים מחוננים סיטואציה מורכבת בה הילד מתפתח מאוד אינטלקטואלית, אך בפן הרגשי והחברתי הוא מצוי בקו ישר עם בני גילו.

בשל כך, קשה למצוא סינרגיה בין הרגש לבין האינטלקט כאשר מדובר בילדים מחוננים.

בכדי לאפשר לילדים מחוננים למצות את מלוא הפוטנציאל הגבוה הטמון בהם מבלי לגרום להם למפחי נפש ולתסכולים מיותרים, יש למצוא עבורם מסגרות חינוכיות ייעודיות בהן הם ישתלבו עם ילדים במצב זהה לשלהם – מה שיגרום להם להרגיש חלק שווה בחברה.

סוגים של מחוננות בקרב ילדים

ראשות, חשוב להבין כי מחוננות אינה עניין הקשור רק להישגים אקדמיים, שכן ילדים, בני נוער ומבוגרים עשויים להיות מחוננים במגוון רב של תחומים, כולל:

  • מחוננות אינטלקטואלית
  • מחוננות יצירתית
  • מחוננות אמנותית
  • מחוננות מנהיגותית
  • מחוננות בתחום הגופני-ספורטיבי
  • מחוננות אקדמית

לפיכך, גם אם ילדכם אינו גאון אקדמי, הוא עשוי להיות מחונן בתחומים אחרים.

בעוד שבתי הספר עשויים בדרך כלל להתעניין במחוננות אינטלקטואלית ובמחוננות אקדמית, ההורים צריכים לתמוך גם במחוננות היצירתית, במחוננות האמנותית או במחוננות אחרת שילדיהם התברך בה.

תמיכתם בסוגים שונים של מחוננות עשויה להיות חשובה יותר ויותר ככל שילדכם מתקדם לכתות גבוהות יותר או מתחיל בקריירה מקצועית.

מאפייני הילד המחונן - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון והטיפול במחוננים נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער וסטודנטים מחוננים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול במחוננים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו