הכנה למבחן לאיתור מחוננים של משרד החינוך – שלב א' + ב' + דוגמאות

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מבחן לאיתור מחוננים של משרד החינוך

משרד החינוך עורך מדי שנה מבחן לאיתור מחוננים בקרב רוב תלמידי כיתה ב' במדינת ישראל על מנת להציע לתלמידים המאותרים כמחוננים או מצטיינים תוכניות ייחודיות שונות להעשרה וטיפוח של היכולות הגבוהות במיוחד הטמונות בילדים אלו, כולל שילוב בכיתת מחוננים.

כמו כן, ישנם מספר יישובים בהם מבחני מחוננים נערכים לתלמידים רק במהלך כיתה ג' וכן יישובים מסוימים הדורשים מהילדים לעבור בהצלחה מבחן מחוננים נוסף במהלך כיתה ו', בעיקר במקרים בהם קיימות תוכניות מסוג יום העשרה שבועי עד כיתה ו' וכיתות מחוננים החל מכיתה ז'.

בנוסף, אחוז מסוים מהתלמידים בכל יישוב אינם מאותרים כמחוננים אלא כמצטיינים והם לעתים קרובות זכאים להשתלב פעם בשבוע בשעות אחר-הצהריים בתוכניות ייחודיות המוצעות על ידי משרד החינוך לתלמידים מצטיינים או מוכשרים מאוד באזור מגוריהם.

מטרת התוכניות השונות שמציע משרד החינוך לילדים מחוננים או מצטיינים הינה למנוע שעמום בכיתה וירידה ברמת הסקרנות והעניין בלמידה, לאפשר לתלמיד המחונן לפגוש חברים בעלי מכנה משותף במסגרת חינוכית המותאמת עבורם ולטפח את מנהיגות המחר.

יחד עם זאת, חשוב לציין, כי לא כל הילדים המחוננים מסוגלים להפגין את הכישורים הגבוהים והייחודיים שלהם ולעבור בהצלחה את שלב ב' של מבחן איתור מחוננים הנערך על ידי משרד החינוך משום שמבחן זה אינו מתחשב בקשיים אובייקטיביים ורגשיים אפשריים של הנבדק, כמו קיומה של לקות למידה, הפרעת קשב וריכוז (ADHD) או חרדת בחינות.

מבחן מחוננים

דוגמא למבחן מחוננים - שלב א', כיתה ב'

שלב א' של מבחן איתור מחוננים המועבר על ידי משרד החינוך בדרך כלל מתקיים במהלך כיתה ב', לאחר חגי תשרי, כאשר מכון סאלד, המופקד מזה שנים רבות על בניית ובדיקת מבחני מחוננים מטעם משרד החינוך, אחראי על העברת שאלון המבחן לכל בתי הספר היסודיים.

באופן כללי, שלב א' מורכב מבדיקת רמת הידע החשבוני, כולל תרגילי כפל וחילוק יחסית פשוטים, לצד הערכה של יכולות הקריאה והבנת הנקרא באמצעות מבחן רב-ברירה, בו התשובות האפשריות המוצגות בפניהם דומות מאוד אחת לשנייה – מה שמצריך מהנבחנים רמת הבנת הנקרא יחסית גבוהה כדי לצלוח אותו.

אף על פי שהמשגיחים בעת ביצוע מבחן מחוננים הם מחנכים ומורים מקצועיים מתוך הצוות החינוכי הקיים של בית הספר והילדים מבצעים את שלב א' בכיתת האם הקבועה שלהם, לרוב המשגיחים לא יהיו מחנכי הכיתות הספציפיות של אותם התלמידים.

בתום המבחן, הצוות החינוכי של בית הספר נדרש לציינן את התוצאות שהתקבלו בהתאם למדדים המקובלים הנמסרים להם על ידי מכון סאלד, כך שתשובה לגבי הצלחה או אי הצלחה בשלב א' צפויה להימסר להורי תלמידי כיתה ב' תוך מספר ימים מיום המבחן.

בהתאם לנהלי האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים של משרד החינוך, מלבד הילדים שצלחו את המבחן, למחנך הכיתה עומדת הזכות להמליץ על ילדים נוספים שלא עברו את שלב א' מסיבה כלשהי, אך להערכתו המקצועית הם אכן מחוננים או מצטיינים, כאשר בתי הספר רשאים להעביר רשימה הכוללת עד כ-15% מתלמידי כיתה ב' בכל מסגרת חינוכית.

לבסוף, לאחר מספר חודשים, התלמידים ששמותיהם הועברו למשרד החינוך יוזמנו לביצוע שלב ב' של מבחן איתור מחוננים, הנערך במשותף לכל התלמידים הנבחנים באותה העיר במקום המהווה אכסניה של תוכנית המחוננים היישובית, כמו בית ספר "הלל" ברמת גן ובית ספר "גורדון" בחולון.

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

דוגמאות למבחן מחוננים - שלב ב', כיתה ב'

כאמור, מספר חודשים לאחר קבלת התשובות של שלב א', הורי תלמידי כיתה ב' שצלחו את תהליך הסינון הראשוני שבוצע בשלב א' מקבלים ישירות לבתיהם מכתב מטעם האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים של משרד החינוך, בו מפורטים המועד והמיקום בהם יתבצע שלב ב'.

במהלך שלב ב' מוערכות החשיבה המופשטת המילולית והבלתי מילולית, התפיסה החזותית-מרחבית ורמת הידע הכללי, ההבנה והידע החשבוני, כאשר בדיוק כמו בשלב א', גם ביצוע שלב ב' מוגבל בזמן ותוצאותיו רגישות מאוד לקשיי התארגנות, בעיות קשב וריכוז, קשיים בשליפת מידע ובעיות רגשיות המשפיעות על תפקודם הכללי של ילדים מחוננים ומצטיינים.

לעומת שלב א', בדיקת שלב ב' של מבחן מחוננים נעשית באופן ממוחשב ואוטומטי על ידי מכון סאלד ובסופה יאותרו 1-2% מכלל תלמידי כיתה ב' כילדים מחוננים – מה שיקנה להם זכאות להשתלב בכיתות מחוננים או בתוכניות מסוג יום העשרה שבועי ביישוב בו הם מתגוררים.

בנוסף למסגרות חינוכיות ותוכניות ייעודיות לתלמידים מחוננים, ישנם מספר יישובים, כמו ראשון לציון וקריית אונו, בהם קיימות תוכניות ייחודיות גם לתלמידים המאותרים על ידי משרד החינוך כתלמידים מצטיינים או מוכשרים מאוד, הן בשלב א' והן בשלב ב' של מבחן מחוננים.

מבחן מחוננים שלב ב

אתגרים בביצוע מבחני מחוננים של משרד החינוך

בעוד רוב מוחלט של ילדים מחוננים עוברים בהצלחה מבחני מחוננים של משרד החינוך, ללא צורך בהכנה מוקדמת למבחן או בהשקעת זמן ואנרגיה לקראתו, ישנן סיבות רבות ומגוונות בגינן תלמידים מחוננים עשויים להיכשל בביצוע שלב א' או שלב ב' של תהליך האיתור.

בשל כך, חשוב ביותר שהורים למחוננים צעירים יכירו את הזכויות העומדות לרשות ילדיהם והאתגרים שהם עלולים להיתקל בהם לפני, במהלך או אחרי המבחן, כמו ביצוע שגיאות בשל אי שימת לב מספקת לפרטים או קריאה פזיזה של השאלות המובילה להבנה שגויה של הנדרש מהם.

ראשית, כ-25% מהילדים המחוננים סובלים מהפרעת קשב וריכוז (ADHD), היפראקטיביות ו/או אימפולסיביות ברמות שונות ומתקשים להתנהל באופן ממוקד ומבוקר במהלך מבחנים, כך שהם עשויים לבצע את המבחן ללא תכנון יעיל של הזמנים הנדרשים לכל שאלה וסעיף.

שנית, תלמידים מחוננים שהתמודדו עם קשיים בתהליך רכישת הקריאה עקב ליקויים בתשתית השפתית, כגון מודעות פונולוגית נמוכה וקשיי שיום ושליפה מילולית, עלולים להמשיך לגלות קשיים בהבנת הנקרא גם בתקופת כיתה ב' – מה שפוגע באופן משמעותי ביכולתם לצלוח את שלב א' של מבחן מחוננים של משרד החינוך.

שלישית, מכיוון שמעמד המבחן מטבעו מעורר מתח ולחץ פנימי רב וילדים מחוננים לעתים קרובות סובלים מרגישות יתר, הערכה עצמית נמוכה, חוסר ביטחון עצמי ורמת חרדה כללית גבוהה, תלמידים מסוימים עשויים להיכשל במבחן מחוננים בשל הופעתן של מחשבות טורדניות שליליות ואף הגעה למצב של חישכון (בלק אאוט), לכן הקפידו לא להלחיץ אותם לפני שניגשים לכל שלב של המבחן ונסו להרגיע אותם אם אתם מזהים שהם לחוצים מדי לקראתו.

דוגמא למבחן מחוננים

הכנה למבחן מחוננים של כיתה ב', כיתה ג' או כיתה ו'

אף על פי שילדים נולדים מחוננים ומחוננות אינה נרכשת באמצעות תהליך של למידה, בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה הולכת וגוברת של הורים הפונים עם תלמידי כיתה ב', כיתה ג' או כיתה ו' לאנשי מקצוע, מכונים ומרכזים פרטיים העוסקים בהכנה למבחן מחוננים של משרד החינוך.

יחד עם זאת, קורסי הכנה למבחני מחוננים בדרך כלל גורמים לילדים יותר נזק מאשר תועלת, שכן במידה ואכן מדובר בתלמידים מחוננים, הם אינם זקוקים ללמידה פורמלית כדי להתכונן למבחן ועצם השילוב בקבוצת הכנה כזו עלול להלחיץ אותם יתר על המידה ולגרום לתוצאה ההפוכה, בין היתר בשל הרצון העז שמתפתח לרצות את הוריו ומוריו.

באופן דומה, במידה ואין מדובר בתלמידים מחוננים, תהליך ההכנה האינטנסיבי והמתמשך למבחן עשוי לגרום להם ולהוריהם לפתח ציפיות שאינן מציאותיות ביחס ליכולתם האינטלקטואלית ובכך לפגוע בדימוי העצמי ובביטחון העצמי שלהם, על אחת כמה וכמה אם לא יעברו את שלב א' או שלב ב' של תהליך האיתור של משרד החינוך.

השלכות שליליות של הכנה למבחני מחוננים של משרד החינוך

במקרים חריגים ביותר בלבד, ילדים שאינם באמת מחוננים מצליחים לעבור את שני השלבים של מבחני מחוננים, אולם בהמשך הוריהם תמיד מגלים כי קיים פער משמעותי בין היכולות האישיות של ילדיהם לבין חבריהם לספסל הלימודים בתוכנית הייחודית לתלמידים מחוננים.

במצבים אלו ובעיקר כשמדובר בכיתות ייעודיות לתלמידים מחוננים, כמו בבית ספר "גרץ" בתל אביב, בבית ספר "עין גנים" בפתח תקווה ובבית ספר "הלל" ברמת גן, הילדים שאותרו בטעות כמחוננים יתקשו מאוד לעמוד בדרישות הלימודיות ואף יסבלו מבעיות רגשיות ו/או חברתיות בעקבות זאת.

חשוב לציין, כי האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים של משרד החינוך מאפשר להורים להגיש ערר על החלטתם אחרי קבלת תוצאות שלב א' של מבחן איתור מחוננים, כאשר הפנייה תאושר בעיקר במקרים של תלמידים הסובלים מלקות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז (ADHD) מאובחנות, תלמידים המגיעים מבתים דו-לשוניים ועולים חדשים.

מבחן מחוננים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, מבחן מחוננים פרטי נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים מחוננים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה האבחונית.

למידע נוסף ולקביעת מועד למבחן מחוננים פרטי מחוננים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

ילדים מחוננים
הגדרה של מחוננות, תכונות של ילד מחונן וקשיים אצל ילדים מחוננים

מהי מחוננות באמת? מהם המאפיינים של ילדים מחוננים? מחוננות הינה תכונה מולדת או נרכשת? ילדים מחוננים תמיד מצטיינים בלימודים? איך מרגיש הילד המחונן בחברת ילדים אחרים בני גילו? מיתוסים והנחות שגויות לגבי מחוננים.

המדריך המלא >>
מבחן אינטליגנציה IQ
איך בודקים IQ? מבחן אינטליגנציה לילדים ומבוגרים – מבחן איי קיו וכסלר

ילדים מופנים לעריכת מבחן אינטליגנציה (IQ) על מנת להעריך את הפוטנציאל הקוגניטיבי הטמון בהם, הן בשל שעמום במסגרת הלימודים, תת-הישגיות אקדמית או קשיים שונים המדאיגים את ההורים והן כשמציגים מיומנויות מפותחות במיוחד.

המדריך המלא >>

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו