מכון-דרור-לוגו

תפריט

מבחן מחוננים (כיתה א' + ב') של משרד החינוך (שלב א' + ב' + דוגמאות)

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

כל מה שרציתם לדעת על מבחן לאיתור מחוננים של משרד החינוך

מבחן ארצי לאיתור מחוננים הוא הדרך של מערכת החינוך בישראל להבדיל בין תלמידים בעלי יכולות קוגניטיביות גבוהות מאחרים, מתוך הצורך להתאים עבורם תוכניות ייחודיות במסגרת הלימודית.

הצורך הזה עלה לאורך השנים כשנצפו פערים קוגניטיביים משמעותיים בין תלמידים מסוימים לאחרים.

תלמידים בעלי אינטליגנציה גבוהה יותר באופן משמעותי, כלומר מחוננים, היו משתעממים בכיתה ולפעמים אף מפריעים למהלך השיעור, מאבדים את המוטיבציה ללמידה ולרוב גם לא מתחברים לבני כיתתם.

לפיכך, נקבע כי התלמידים שיאותרו כמחוננים במבחן הארצי ישולבו במסגרות חינוכיות המותאמות עבורם, למשל ימי העשרה שבועיים בתחומי עניין מורכבים יותר ואף כיתות ייעודיות למחוננים שבהן לומדים בני קבוצת אותה גיל ברמה לימודית גבוהה מהרמה שבתוכנית הלימודים המקורית.

נוסף לאיתור המחוננים, המבחן של משרד החינוך מגדיר אחוז מסוים מהנבחנים כמצטיינים והם לעתים קרובות זכאים להשתלב פעם בשבוע בשעות אחר-הצהריים בתוכניות ייחודיות המוצעות על ידי משרד החינוך לתלמידים מצטיינים או מוכשרים מאוד באזור מגוריהם.

מבחן מחוננים

תוצאות מבחן מחוננים: מידע כללי

על פי רוב, מבחן המחוננים מבוצע בכל כיתות ב' של בתי הספר היסודיים בישראל. מספר יישובים מבצעים את מבחני המחוננים רק במהלך כיתה ג', וישנם יישובים הדורשים מבחן מחוננים נוסף במהלך כיתה ו' – בעיקר אם קיים שינוי בתוכנית הלימודית שמצריך הוכחת יכולת נוספת מצד מחוננים.

מבחן המחוננים מחולק לשני שלבים, כאשר כל שלב בוחן מדדים אחרים ומבוצע באופן שונה, כפי שנרחיב כעת.

דוגמא למבחן מחוננים – שלב א', כיתה ב'

שלב א' של מבחן איתור מחוננים המועבר על ידי משרד החינוך, בדרך כלל מתקיים במהלך כיתה ב', לאחר חגי תשרי. "מכון סאלד", המופקד מזה שנים רבות על בניית ובדיקת מבחני מחוננים מטעם משרד החינוך, אחראי על העברת המבחן לכל בתי הספר היסודיים.

מי מפקח על מבחן מחוננים והיכן הוא מבוצע?

בשלב א', המשגיחים הם מחנכים ומורים מקצועיים מתוך הצוות החינוכי הקיים של בית הספר. המבחן מבוצע בכיתת האם הרגילה של הילד, אף כי לרוב המשגיחים לא יהיו מחנכי הכיתות הספציפיות של אותם התלמידים.

מה בודק שלב א' של מבחן לאיתור מחוננים?

בשלב זה נבחנים רמת הידע החשבוני, כולל תרגילי כפל וחילוק יחסית פשוטים, לצד הערכה של יכולות הקריאה והבנת הנקרא באמצעות שאלות עם תשובות רב-ברירתיות (שאלות אמריקאיות – תשובות אפשריות דומות אחת לשנייה אך רק אחת מהן בהכרח נכונה).

תוך כמה זמן מקבלים תשובות למבחן איתור מחוננים שלב א'?

לאחר ביצוע המבחן, הצוות החינוכי של בית הספר נדרש לבדוק את המבחנים ולציינן את התוצאות, כלומר, להפוך אותן לציונים, בהתאם למדדים המקובלים הנמסרים להם על ידי מכון סאלד.

תשובה לגבי הצלחה או אי-הצלחה בשלב א' צפויה להימסר להורי תלמידי כיתה ב' על ידי הצוות החינוכי תוך מספר ימים מיום המבחן.

מספר חודשים לאחר קבלת התשובות, יתקבל מכתב מטעם האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים של משרד החינוך שבו יפורטו המועד והמיקום לביצוע שלב ב' של המבחן.

שימו לב: גם ילדים שלא עברו את שלב א' של המבחן, עדיין עשויים לקבל ציון עובר. כיצד זה קורה?

בהתאם לנהלי האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים של משרד החינוך, למחנך הכיתה עומדת הזכות להמליץ על ילדים נוספים שלהערכתו המקצועית הם מחוננים או מצטיינים, גם אם לא עברו את שלב א' מסיבה כלשהי. בדרך זו, בתי הספר רשאים להעביר רשימה הכוללת עד כ-15% מתלמידי כיתה ב' בכל מסגרת חינוכית.

דוגמאות למבחן מחוננים – שלב ב', כיתה ב'

שלב ב' של המבחן בדרך כלל מתקיים בהמשך שנת הלימודים, לאחר החגים, בסביבות חודשי אפריל ומאי.

לעומת שלב א', הוא אינו מבוצע בבתי הספר המקוריים אלא נערך במשותף ובאופן אזורי לכל התלמידים שעברו את שלב א' ובמקום המהווה אכסניה של תוכנית המחוננים היישובית, כמו בית ספר "הלל" ברמת גן ובית ספר "גורדון" בחולון.

מה בודק שלב ב' של איתור המחוננים?

בשלב זה נבחנים החשיבה המופשטת המילולית והבלתי מילולית, התפיסה החזותית-מרחבית ורמת הידע הכללי, ההבנה והידע החשבוניים. הרמה כאן עולה מדרגה והצמצום בתלמידים שעוברים את השלב הוא משמעותי.

לעומת שלב א', בדיקת שלב ב' של מבחן המחוננים נעשית באופן ממוחשב ואוטומטי על ידי מכון סאלד ובסופה יאותרו 1-2% מכלל תלמידי כיתה ב' כילדים מחוננים – מה שיקנה להם זכאות להשתלב בכיתות מחוננים או בתוכניות מסוג יום העשרה שבועי ביישוב בו הם מתגוררים.

האם ניתן לערער על החלטות משרד החינוך לגבי תוצאות המבחן?

האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים של משרד החינוך מאפשר להורים להגיש ערר על החלטתם אחרי קבלת תוצאות שלב א' של מבחן איתור מחוננים. הפנייה תאושר בעיקר במקרים של תלמידים הסובלים מלקות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז (ADHD) מאובחנות, תלמידים המגיעים מבתים דו-לשוניים ועולים חדשים.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

ילד שנכשל במבחן לאיתור מחוננים של משרד החינוך אולי בכל זאת מחונן

בעוד ילדים מחוננים מסוימים עוברים בהצלחה מבחני מחוננים של משרד החינוך, ישנן סיבות רבות ומגוונות בגינן תלמידים מחוננים אחרים נכשלו בביצוע שלב א' או שלב ב' של המבחן.

חשוב להבין, כי המתכונת שבה מועבר המבחן לאיתור מחוננים, אינה מתחשבת בקשיים אובייקטיביים ורגשיים אפשריים של הילד, גם כשמדובר בקשיים טבעיים לחלוטין שאינם מעידים דבר על רמת האינטליגנציה שלו.

אילו קשיים של ילדים מחוננים עלולים לפגוע בהצלחתם במבחן המחוננים?

לקויות למידה, קשיים שפתיים או מוטוריים

תלמידים מחוננים שהתמודדו עם קשיים ברכישת הקריאה עקב ליקויים בתשתית השפתית, כגון מודעות פונולוגית נמוכה וקשיי שיום ושליפה מילולית, עלולים להמשיך לגלות קשיים בהבנת הנקרא ולהתקשות בביצוע המבחן.

כמו כן, התפתחות מוטורית לקויה תקשה על תלמיד מחונן לכתוב את התשובות לשאלות באופן מקיף או להספיק לענות על כל השאלות, כך שהתמונה שתישתקף מתוצאות המבחן לא תהיה תואמת לפוטנציאל הקוגניטיבי שלו.

הפרעת קשב וריכוז (ADHD)

כ-25% מהילדים המחוננים סובלים מהפרעת קשב וריכוז (ADHD), היפראקטיביות ו/או אימפולסיביות ברמות שונות ומתקשים להתנהל באופן ממוקד ומבוקר במהלך מבחנים.

זה אומר שהם יבצעו שגיאות בשל אי שימת לב מספקת לפרטים, יקראו בפזיזות את השאלות ולא יבינו כהלכה מה נדרש מהם, או לא יתכננו כהלכה את הזמנים הנדרשים לכל שאלה וסעיף ולא יספיקו לענות על כל המבחן.

מתח, עומס רגשי וחרדת בחינות

מעמד המבחן כשלעצמו עלול לעורר מתח ולחץ, הן של הילד עצמו והן מצד הוריו ומצד הסביבה.

ילדים מחוננים רבים סובלים מרגישות יתר, הערכה עצמית נמוכה, חוסר ביטחון עצמי ו/או חרדה כללית גבוהה, כך שביצועיהם במבחן עלולים להיפגע בשל כך.

כמו כן, תלמידים מסוימים עשויים להיכשל במבחן מחוננים בשל הופעתן של מחשבות טורדניות שליליות ואף הגעה למצב של חישכון (בלק אאוט).

מה הורים יכולים לעשות בנידון?

בשל העובדה שאי הצלחה בתהליך לאיתור מחוננים משפיע על השתלבות הילד במסגרות העשרה המתאימות למצבו הקוגניטיבי והחברתי, קיימת חשיבות עליונה כי הורים למחוננים צעירים יהיו מודעים לקשיים שפורטו לעיל.

לפיכך, חשוב טרם המבחן להרגיע את הילד כדי להשקיט חרדות או תחושות שליליות שעשויות להשפיע עליו.

אם בכל זאת הילד לא עבר את המבחן, פתרון אפשרי ומומלץ הוא להביא את הילד לביצוע אבחון מחוננים מקצועי. אבחון כזה לא רק מאתר בעצמו את פוטנציאל הילד למחוננות, אלא גם מצביע על פערים אפשריים שבגינם הוא לא עבר את המבחן – כמו לקות למידה, הפרעת קשב וריכוז, קושי רגשי ועוד.

המלצות מקצועיות בעקבות האבחון יוכלו להוביל את הילד לחיזוק הנקודות החלשות שגרמו לו להיכשל בהליך איתור המחוננים של משרד החינוך, וכך לעתור לביצוע מבחן מחוננים חוזר – עם התאמות נדרשות אם יש צורך – כדי שיוכל לבצע אותו בהצלחה ולהשתלב במסגרות החינוך המותאמות לו.

מבחן מחוננים שלב ב

האם הכנה למבחן מחוננים של כיתה ב', כיתה ג' או כיתה ו' באמת נדרשת?

לא רק שלמחוננות יש רכיב גנטי חזק מאוד, מי שמחונן בהכרח נולד כזה, זוהי אינה מיומנות נרכשת. לפיכך הכנה למבחן מחוננים לא רק שאינה נדרשת, אלא לעיתים קרובות אף מזיקה.

מדוע? כי במידה שאכן מדובר בילד מחונן, עצם השילוב בקבוצת הכנה, או בקורס של מרכז פרטי העוסק בהכנה למבחני מחוננים, גורם לו לייחס חשיבות יתר למבחן, להלחיץ אותו ולגרום לתוצאה ההפוכה, בין היתר בשל רצונו לרצות את הסביבה ולהוכיח את יכולותיו.

באופן דומה, במידה שלא מדובר בילד מחונן, תהליך ההכנה האינטנסיבי והמתמשך למבחן המחוננים של משרד החינוך עשוי לגרום לו לפתח ציפיות לא מציאותיות בקשר ליכולותיו ולאחר חוסר ההצלחה במבחן – לפגוע בדימוי ובביטחון העצמי.

דוגמא למבחן מחוננים

השלכות שליליות של הכנה למבחני מחוננים

במקרים חריגים ביותר, ילדים שאינם באמת מחוננים מצליחים לעבור את שני השלבים של מבחני מחוננים, אך גם כאן טמונה בעייתיות: קיים פער משמעותי בין ילד מחונן ובין ילד שאינו מחונן, והפערים הללו תמיד מתבטאים בסוף.

זה גורם לילד הלא-מחונן לחוש חוסר מסוגלות, לא לבטוח ביכולותיו וליצור בו פחיתות ערך לעומת הסביבה המחוננת שאיתה הוא משולב, מכורח העובדה שעבר את מבחן המחוננים, בלי לוודא אם הוא באמת מחונן או לא.

במצבים אלו ובעיקר כשמדובר בכיתות ייעודיות לתלמידים מחוננים, כמו בבית ספר "גרץ" בתל אביב, בבית ספר "עין גנים" בפתח תקווה ובבית ספר "הלל" ברמת גן, הילדים שאותרו בטעות כמחוננים יתקשו מאוד לעמוד בדרישות הלימודיות ואף יסבלו מבעיות רגשיות ו/או חברתיות בעקבות זאת.

מה ניתן לעשות כדי למנוע זאת? לבצע אבחון מקצועי של הילד במכון מומחים ולבדוק האם הוא עונה על קריטריונים של מחוננות, ללא תלות בתוצאות מבחן לאיתור המחוננים שביצע לו משרד החינוך.

מבחן מחוננים כיתה ב' - הכנה למבחני מחוננים של משרד החינוך
נגן וידאו אודות מבחן מחוננים כיתה ב' - הכנה למבחני מחוננים של משרד החינוך

מבחן מחוננים פרטי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור אנו מבצעים מבחן מחוננים פרטי על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים מחוננים.

אנו במכון דרור מאמינים כי היכולות האמיתיות של הילד יתבטאו לא באווירה בוחנת ומלחיצה, אלא בסביבה בטוחה, מקצועית, נעימה ובעיקר: פרטנית! כי כל ילד הוא מיוחד, הן בחוזקותיו והן בחולשותיו, ויש לתת לו את תשומת הלב הראויה לו לפני שמקבלים החלטות שעשויות להשפיע על חייו.

למידע נוסף ולקביעת מועד למבחן מחוננים פרטי בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

Picture of רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: