הכנה למבחן לאיתור מחוננים של משרד החינוך – שלב א' + ב' + דוגמאות

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מבחן לאיתור מחוננים

משרד החינוך אורך מדי שנה מבחן לאיתור ילדים מחוננים בקרב תלמידי כתה ב', זאת על מנת להציע להם תוכניות ייחודיות שונות להעשרה וטיפוח של היכולות הגבוהות במיוחד הטמונות בהם.

יחד עם זאת, במספר יישובים המבחן נערך רק במהלך כתה ג'.

כמו כן, בישובים בהם קיימות תוכניות מסוג יום העשרה שבועי, לעתים קרובות הילדים מתבקשים לעבור מבחן איתור מחוננים נוסף במהלך כתה ו' מכיוון שבישוב בו הם מתגוררים קיימות כיתות מחוננים החל מכתה ז'.

מטרת התוכניות השונות של משרד החינוך הינה למנוע מתלמידים מחוננים אלו לחוות שעמום וירידה בסקרנות וברמת העניין שלהם בלמידה, לאפשר לאותה קבוצת ילדים לפגוש חברים בעלי מכנה משותף וכן לטפח את מנהיגות המחר.

במקרים מסוימים, ילדים אינם מאותרים כמחוננים אלא כמצטיינים – מה שמקנה להם זכאות, במספר ישובים, להשתלב בתוכניות ייחודיות לתלמידים מצטיינים או מוכשרים מאוד פעם בשבוע בשעות אחר הצהריים.

חשוב לציין, כי לא כל הילדים המחוננים בהכרח יצליחו להפגין את כישוריהם הגבוהים והייחודים ולעבור את שלב ב' של תהליך האיתור לתלמידים מחוננים במשרד החינוך משום שהמבחן אינו מתחשב בקשיים אובייקטיביים ורגשיים אפשריים של ילדים, כגון קיומה של הפרעת קשב וריכוז (ADHD), לקות למידה ספציפית או חרדת בחינות.

מבחן מחוננים

איך מתבצע שלב א' של מבחן מחוננים?

מבחן מחוננים של משרד החינוך נערך במהלך כתה ב', בדרך כלל אחרי חגי תשרי, כאשר מכון סאלד, המופקד מזה שנים רבות על בניית ובדיקת המבחנים, מעביר לבתי הספר היסודיים את שאלוני שלב א' של המבחן והילדים מבצעים אותו בכיתת האם שלהם.

אף על פי שמשגיחי הבחינה הם מתוך הצוות החינוכי של בית הספר, לרוב זו אינה תהיה מחנכת הכתה הספציפית של אותו התלמיד.

ראשית, שלב א' כולל הערכה של יכולות הקריאה והבנת הנקרא באמצעות מבחן רב-ברירה, כשהתשובות האפשריות המוצגות בפניהם מאוד דומות אחת לשנייה, לכן נדרשת רמת הבנת הנקרא יחסית גבוהה כדי לעבור אותו בהצלחה.

כמו כן, בשלב א' נבדקת רמת הידע החשבוני, כולל תרגילי כפל וחילוק יחסית פשוטים.

יש לציין, כי מוקצב לתלמידים זמן מוגבל לשם השלמת כל המטלות.

לאחר ביצוע שלב א' של מבחן המחוננים, הצוות החינוכי של בית הספר מציינן את התוצאות שהתקבלו בהתאם למדדים הנמסרים להם על ידי מכון סאלד, כך שהתשובה צפויה להימסר להורי התלמידים תוך מספר ימים.

מלבד הילדים שצלחו את הבחינה, למחנכת הכתה עומדת הזכות להמליץ על תלמידים נוספים אשר לא עברו את שלב א' מסיבה כלשהי ולהערכתה המקצועית ייתכן שהם אכן מחוננים או לכל הפחות מצטיינים.

בהתאם לנהלי האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים של משרד החינוך, בתי הספר רשאים להעביר רשימה הכוללת עד 20% מתלמידי שכבת ב' בכל מוסד חינוכי.

אלו יוזמנו לאחר מספר חודשים לביצוע שלב ב' של תהליך האיתור, כאשר שלב זה אינו נערך במסגרת בית הספר עצמו אלא במקום המהווה אכסניה של תוכנית המחוננים היישובית.

לדוגמא, בעיר רמת גן נערך שלב ב' בבית ספר "הלל" ובעיר חולון נערך שלב ב' בבית ספר "גורדון".

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו

שלב ב' של מבחן מחוננים של משרד החינוך

שלב ב' של מבחן מחוננים מתבצע מספר חודשים לאחר קבלת התשובות של שלב א', כשההורים מקבלים באופן ישיר מכתב מטעם האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים של משרד החינוך לגבי מועד ומיקום הבחינה.

בפועל, לשלב ב' מוזמנים כל תלמידי כתה ב' אשר צלחו את הסינון הראשוני שבוצע בשלב א'.

בשלב ב' מוערכים החשיבה המופשטת המילולית והבלתי מילולית, התפיסה החזותית-מרחבית, רמת הידע הכללי וההבנה והידע החשבוניים.

בדיוק כמו בשלב א', גם ביצוע שלב ב' מוגבל בזמן והוא רגיש מאוד לקשיי התארגנות, קשיי קשב וריכוז, קשיים בשליפת מידע וקשיים רגשיים המשפיעים על תפקודם הכללי של ילדים.

בדיקת המבחנים נעשית באופן ממוחשב ואוטומטי על ידי מכון סאלד, בסופה יאותרו 1-2% מכלל תלמידי כתה ב' כתלמידים מחוננים – מה שיקנה להם זכאות להשתלב בכיתות מחוננים או תוכניות מסוג יום העשרה שבועי ביישוב בו הם מתגוררים.

בנוסף לתלמידים אלו, במספר יישובים קיימות תוכניות ייחודיות גם לתלמידים אשר אותרו בשלב א' או שלב ב' על ידי משרד החינוך כמצטיינים ומוכשרים מאוד, כגון ראשון לציון וקריית אונו.

מבחן מחוננים שלב ב

מבחן מחוננים - דוגמאות לתוצאות אפשריות

באופן כללי, מרבית הילדים המחוננים יעברו בהצלחה את תהליך איתור המחוננים של משרד החינוך ללא צורך בהכנה למבחן או בהשקעת זמן ואנרגיה לקראתו.

יחד עם זאת, ישנן סיבות רבות ומגוונות בגינן ילד מחונן עשוי שלא לצלוח את שלב א' או שלב ב', לכן חשוב שהורים למחוננים יכירו את הגורמים האפשריים לכך ואת הזכויות העומדות לרשותם ולרשות ילדיהם.

ראשית, כ-25% מהילדים המחוננים סובלים מהפרעת קשב וריכוז (ADHD) ברמות שונות – מה שגורם לכך שחלקם יתקשו להתנהל באופן ממוקד ומבוקר במהלך הבחינה, כמו גם יפעלו באימפולסיביות רבה, ללא תכנון יעיל של הזמנים המוקדשים לכל שאלה וסעיף.

בנוסף, ייתכנו שגיאות עקב אי שימת לב מספקת לפרטים או קריאה פזיזה של השאלות המובילה להבנה שגויה של הנדרש מהם.

שנית, תלמידים מחוננים אשר חוו קשיים בתהליך רכישת הקריאה בשל ליקויים בתשתית השפתית, כגון מודעות פונולוגית נמוכה או קשיי שיום ושליפה מילולית, עלולים להמשיך לגלות קשיים בהבנת הנקרא גם בתקופת כתה ב' – מה שפוגע ביכולתם לצלוח את שלב א' של תהליך האיתור של משרד החינוך.

שלישית, ילדים מחוננים סובלים מרגישות יתר ועשויים פעמים רבות להפגין הערכה עצמית נמוכה, חוסר בטחון עצמי ורמת חרדה גבוהה.

מכיוון שמעמד המבחן מעורר מתח ולחץ פנימי ניכר אצל ילדים רבים, תלמידים עלולים להיכשל עקב הופעתן של מחשבות טורדניות שליליות ואף מצב של חישכון (בלק-אאוט).

לאור זאת, הקפידו לא להלחיץ את ילדכם לפני שניגש לכל שלב של המבחן והרגיעו אותו במידה והנכם מזהים שהוא לחוץ לקראתו.

דוגמא למבחן מחוננים

הכנה למבחן מחוננים לקראת כתה ב'

אף על פי שילד נולד מחונן ומחוננות אינה נרכשת באמצעות למידה, בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה הולכת וגוברת של הורים הפונים עם ילדיהם לאנשי מקצוע ומכונים פרטיים העוסקים בהכנה למבחן מחוננים – מה שעשוי במרבית המקרים לגרום ליותר נזק מאשר תועלת עבור ילדכם.

מחד, במידה וילדכם אכן מחונן, הוא אינו זקוק ללמידה פורמלית על מנת להתכונן לבחינה והשילוב בקבוצת הכנה למבחן מחוננים עלול להלחיץ אותו ולגרום לתוצאה ההפוכה, בעיקר בשל הרצון העז לרצות את הוריו.

מאידך, במידה וילדכם אינו מחונן, תהליך ההכנה האינטנסיבי למבחן יכול לגרום לכם ולילדכם לפתח ציפיות שאינן מציאותיות ביחס ליכולתו האינטלקטואלית ובכך גם לפגיעה בדימויו העצמי ובביטחונו העצמי אם וכאשר לא יעבור את שלב א' או שלב ב'.

במקרים חריגים ביותר, ילדים שאינם באמת מחוננים מצליחים לעבור את שני השלבים של משרד החינוך, אולם בהמשך הוריהם מגלים כי קיים פער משמעותי בין ילדיהם לבין חבריהם לתוכנית הייחודית – מה שיפגע ביכולתם לעמוד בדרישות הלימודיות, בעיקר כשמדובר בכיתות ייחודיות לתלמידים מחוננים, כגון בבית ספר "גרץ" בתל אביב או בבית ספר "עין גנים" בפתח תקווה.

חשוב לציין, כי קיימת אפשרות להגיש ערר על החלטת האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים של משרד החינוך אחרי קבלת תוצאות שלב א' של המבחן, כאשר משרד החינוך מאפשר לפנות במקרים של תלמידים מבתים דו-לשוניים או עולים חדשים וכן במקרים של תלמידים הסובלים מלקויות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז (ADHD) מאובחנים.

מבחן מחוננים - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון ילדים מחוננים נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים מחוננים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה האבחונית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון ילדים מחוננים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת מעל 30 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים. הקימה את מכון דרור ומנהלת אותו משנת 2008, במקביל לעיסוקה כמדריכת פסיכולוגים צעירים במגזר הציבורי. בנוסף, רותי מתפקדת כמנהלת מקצועית בהתנדבות של קרן פילנתרופית הפועלת בתחומי החינוך והרווחה בישראל.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

שיחת ייעוץ והכוונה

ללא עלות או התחייבות

מכון-דרור-לוגו